Решение по дело №203/2018 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 195
Дата: 30 октомври 2018 г. (в сила от 14 октомври 2019 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20187280700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 195/30.10.2018г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 9 октомври две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Панайотова

Прокурор:

 

разгледа докладваното от съдията адм № 203 по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба на  “К” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. *****, представлявано от управителя В.С.Ц., срещу Заповед № РД-09-3/21.06.2018г.  на Началника на ДНСК гр.София, с която забранено ползването на строеж „Инсталация за производство на ферихлорид и резервоарен парк за ферихлорид разтвори”, намиращ се в ***по плана на гр. Ямбол, с административен адрес: *****, който се ползва  без да е въведен в експлоатация по установения  ред от  компетентния орган по чл. 177, ал. 2 от ЗУТ.

Излагат се съображения за това, че  оспорената заповед е лишена от фактическо основание – липсва установяване на строеж, по отношение на който да е приложима мярката „забрана за ползването му“, предвидена в чл.178, ал.5 от ЗУТ – липсва установяване на разрешен строеж, който се ползва преди да е въведен в експлоатация.В тази връзка се сочи издадена заповед за премахване на строежа като незаконен – Заповед № ДК № 02-ЮИР-4/18.05.2017г. на Началника на РДНСК-ЮИР(предмет на адм.д.№194/2017г. на Административен съд Ямбол), основана на констативен акт за това, че строежът е изпълнен без строителни книжа-без инвестиционен проект и без разрешение за строеж.При това положение се счита, че забраната по чл.178, ал.5 от ЗУТ е неприложима.На второ място се твърди, че строежът е бил въведен в експлоатация с Протокол Образец 16 на Държавна приемателна комисия от 15.01.1988г. и ако административният орган е счел, че строежът или части от него се ползват не по предназначението си или в нарушение на условията за въвеждане в експлоатация, приложима е правната норма на чл.178, ал.4 от ЗУТ. Твърди се, че обектът съществува в този му вид от  момента на закупуването му от дружеството, оспорва се и категорията на строежа. Иска се отмяна на заповедта като незаконосъобразна, неправилна и постановена при съществени нарушения на административно-производствените правила.Претендират се разноските по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят  „К“ ООД –гр.София, се представлява от адв.С. от АК-Бургас, преупълномощена от адв.Ч. от АК-Бургас, която поддържа жалбата по съображенията, които са изложени за неправилно приложение на закона, тъй като не е налице сочената хипотеза. Ползването на незаконен строеж не е материално основание за издаване на заповед по чл.178, ал.5 от ЗУТ, тъй като нормите на същия член, само че ал.1 и ал.4 ЗУТ не съдържат хипотезите за такъв акт. В конкретния случай няма установен разрешен  строеж, който да се ползва преди да е бил въведен в експлоатация. Само разрешените строежи могат да бъдат въведени в експлоатация, затова и същите се забраняват докато бъдат изпълнени условията за това. На административния орган, както и на съдебния състав е известно, че за процесния обект има издадена заповед за премахването му като незаконен, поради което и настоящата заповед е издадена без материално основание. Като е забранил ползването на незаконен строеж, административният орган е издал един  незаконосъобразен акт, който като такъв следва да бъде отменен.Моли за решение в този смисъл, както и да се присъдят направените разноски по представен списък.

Ответната страна Началникът на ДНСК гр.София, се представлява от юрисконсулт В., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Оспорената в настоящо съдебно производство заповед е съобразена със задължителните указания на Административен съд-Ямбол по адм.д.№ 68/2017г. При извършена проверка по разпореждане на Районна прокуратура-Ямбол в имот, собственост на жалбоподателя, представляващ *** по плана на Ямбол, е установен строеж, представляващ инсталация за производство на ферихлорид, разположена непосредствено до цех „ магнезиеви соли“. Технологично свързан към тази инсталация е и резервоарен парк за готова продукция и изходни суровини, разположен от западната страна на цех за алуминиеви соли с подробно описание на строежа в оспорената заповед. При извършена проверка през м.януари 2017г. е установено, че инсталацията функционира като такава за производство и склад за ферихлорид. Инсталацията се ползва, без за нея да е представено разрешение за производство, без да е въведена в експлоатация по установения компетентен ред по чл. 177, ал.2 ЗУТ, поради което това е достатъчно основание Началника на ДНСК да забрани ползването на неприет по законоустановения ред строеж.В този смисъл моли да се отхвърли жалбата като неоснователна, а в полза на доверителя й да се присъди юрисконсултско възнаграждение. Алтернативно претендира за прекомерност на адвокатското възнаграждение, платено от насрещната страна.

Като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка за наличие на отменителни основания по отношение на обжалваната заповед, съдът намира за установено следното:

Страните не спорят, че ***по плана на гр.Ямбол(ПИ 87374.515.60 по КК на гр.Ямбол), е собственост на жалбоподателя, закупен през 2007г. ведно с находящите се в него  сграда с идентификатор 87374.515.60.1(Цех Алуминиеви соли) и сграда с идентификатор 87374.515.60.2(Цех Магнезиеви соли).Този факт е подкрепен и с писмени доказателства: Нотариален акт №196, томХІ, рег.№14255, дело1422 от 2007г. с вх.рег.№14141 от 12.12.2007г. на СВ-Ямбол и Нотариален акт №197, томХІ, рег.№14256, дело1423 от 2007г. с вх.рег.№14147 от 12.12.2007г. на СВ-Ямбол.

С Разпореждане изх.№3139/2016 от 06.01.2017г. на прокурор от Районна прокуратура Ямбол е наредено да се извърши комплексна проверка на територията на производствената площадка на „К“ ООД в гр.Ямбол, като в състава на експертите се включат служители на РО“НСК“-Ямбол.

На 20.01.2017г. работна група от служители на РО“НСК“-Ямбол към РДНСК-Югоизточен район са извършили проверка на находящ се в ***по плана на гр.Ямбол строеж “Инсталация за производство на ферихлорид и резервоарен парк за ферихлорид разтвори““. Установили са, че поземленият имот е собственост на „К“ ООД, гр.София, строежът е извършен и се ползва от него. Констатациите са вписани в  Констативен акт № ДК-01-3 от 20.01.2017г. В Раздел ІІ Данни за строежа е извършено описание на строежа, както следва:

Инсталацията е изпълнена източно от цех ”Магнезиеви соли”, непосредствено до сградата и представлява 2 възела с абсорбционни колони/2 и 3бр./, изпарител-2 бр, съд за разтвори-2 бр. по 23 куб.м., 4 бр. метални вани за разтвори, метален навес, метални стълби, платформи, тръбопроводи и др. съоръжения. Технологично свързан към инсталацията е и резервоарен парк за готова продукция и изходни суровини, разположен от западната страна на цех”Алуминиеви соли”, който представлява 4 бр. хоризонтални съдове по 20 куб. м. и 7 бр. вертикални съдове/3 бр. метални  и 4 бр. пластмасови за готов ферихлорид/, бетонов котлован  с размери 11/14м и височина 0,70 м и бетонови постаменти. Към  момента на проверката инсталацията функционира като инсталация за производство и склад за ферихлорид. Металните вани, бетоновите обваловки и постаменти, както и хоризонталните съдове са част от оборудването и строителството на въведените в експлоатация строежи с протокол образец 16 от 1988г. Строежът се намира в ***по ПУП на гр. Ямбол между две сгради с идентификатор № 87374.515.60.1 и № 87374.515.60.2 по Кадастрална карта на гр. Ямбол, представляващи цех „Алуминиеви соли” и цех ”Магнезиеви соли” по документ за собственост, завършен е и се ползва по предназначение за производство на ферихлорид и резервоарен парк за ферихлорид разтвори. Строежът е първа категория, съгласно чл. 137 ал. 1 т. 1 „г” от ЗУТ и чл. 2 ал. 4 т. 2 „е” от Наредба № 1 от 30.07.2003г. на  МРРБ за номенклатурата на видовете строежи, ползва се без издадено разрешение за ползване. В констативния акт са вписани като нарушени разпоредбите на чл.177 и чл.178 от ЗУТ – строежът се ползва без да е въведен в експлоатация от компетентния орган, което е основание за започване на административно производство по чл.178, ал.5 от ЗУТ.

Въз основа на Констативен акт № ДК-01-3 от 20.01.2017г. е издадена Заповед № ДК-19-Я-3/21.02.2017г. на Началник РО“НСК“ при РДНСК Югоизточен район за забрана ползването на строежа. Същата е отменена с Решение №77/16.05.2017г. по адм.д. №68/2017г. на Административен съд Ямбол и преписката е изпратена на Началника на ДНСК гр.София за издаване на нов акт при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени със съдебното решение. Решението на Административен съд Ямбол е влязло в законна сила на 15.05.2018г. и е постъпило в ДНСК на 23.05.2018г.

Със Заповед № РД-09-3/21.06.2018г.  на Началника на ДНСК гр.София, с която забранено ползването на строеж „Инсталация за производство на ферихлорид и резервоарен парк за ферихлорид разтвори”, намиращ се в ***по плана на гр. Ямбол, с административен адрес: *****, който се ползва  без да е въведен в експлоатация по установения  ред от  компетентния орган по чл. 177, ал. 2 от ЗУТ, разпоредени са мерки за обезопасяване на обекта и мерки до експлоатационните дружества. Заповедта е основана на Констативен акт № ДК-01-3 от 20.01.2017г., в обстоятелствената й част са възпроизведени констатациите от акта, както и на влязлото в сила решение на Административен съд Ямбол по адм.д. №68/2017г..

Заповед № РД-09-3/21.06.2018г.  на Началника на ДНСК гр.София е връчена на управителя на дружеството на 20.07.2018г. Жалба до съда срещу нея е подадена в ДНСК с вх.№ Я-766-09-988 от 02.08.2018г.

Предвид горното, съдът намира жалбата за допустима за разглеждане като подадена от надлежна страна и в срока за обжалване, а по същество – за неоснователна.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган по чл.178, ал.5 от ЗУТ-Началникът на ДНСК, въз основа на съставен констативен акт, в писмена форма с излагане на мотиви от фактическа и правна страна, и в съответствие с материалноправните основания и с целта на закона.

По делото безспорно се касае за строеж по смисъла на §5, т.38 от ДР на ЗУТ- надземно съоръжение, технологично свързано с друго застрояване в имота(резервоарен парк) и с предназначение - инсталация за производство и склад за ферихлорид. Застрояване е налице и по смисъла на чл.12, ал.1 от ЗУТ, съгласно която разпоредба „застрояване” е разполагането и изграждането на сгради, постройки, мрежи и съоръжения в поземлени имоти. Инсталацията следва да се определи и като строеж първа категория по арг. от чл.137, ал.1, т.1, б.“г“ от ЗУТ според риска си от експлоатация, криещ опасност от значително вредно въздействие върху околната среда и от разпространение на силно отровно вещество(хлор). Потвърждение за този риск е и представеното от самия жалбоподател писмо изх.№УК-116/27.04.2016г. на МОСВ, че дейността на предприятието в производствената база в гр.Ямбол е класифицирана като „предприятие с висок рисков потенциал“(т.3 от писмото).

За издаването на процесната заповед трябва да са налице следните предпоставки:

1. Строеж, който да подлежи на приемане, а такива съгласно чл. 137, ал. 1 от ЗУТ са всички строежи от първа до пета категория включително.

2. Строежът да се ползва към датата на съставяне на констативния акт.Този факт не се отрича от жалбоподателя, доказателство в тази насока са  и представените от жалбоподателя, като приложение към жалбата му договори за доставка на химически продукти, справка за лицата, работещи по трудово правоотношение в производствената база, като в жалбата се твърди, че налагането на ПАМ ще е основание за прекратяване на трудови договори и основание за неизпълнение на договорите за доставка.

3. Строежът да не е въведен в експлоатация, въз основа на издадено от ДНСК разрешение за ползване - за строежите от първа до трета категория.В случая и тази предпоставка е налице. В констативния акт е посочено, че металните вани, бетоновите обваловки и постаменти, както и хоризонталните съдове са част от оборудването и строителството на въведените в експлоатация строежи с Протокол Обр.16 от 1988г. на Държавната приемателна комисия за пусков комплекс“Малотонажни хим.производства –Неорг.соли“. Същевременно налице са писмени доказателства за това, че съоръжението  не е придобито от жалбоподателя във вида, в който е съществувало през 1988, когато е бил въведен в експлоатация целият комплекс. Видно от Протокол за въвод във владение №0952/2001/030136/31.05.2005г. на „***“ ЕООД, гр.София(праводател на жалбоподателя), цялото технологично оборудване е демонтирано и изнесено извън сградите“. Следователно процесният строеж не е придобит от жалбоподателя във вида, в който е съществувал през 1988г. извършени са строителни и монтажни работи по смисъла на §5, т.40 от ДР на ЗУТ, инсталацията е новоизградена и като са използвани частично елементи от оборудване и строителство, съществувало при въвеждането в експлоатация на пусков комплекс “Малотонажни хим.производства –Неорг.соли“, както е посочено и в констативния акт. Тази новоизградена инсталация подлежи и на ново въвеждане в експлоатация.

Поради това, че релевантните за издаване на административен акт със съдържание като оспорения факти са осъществени,  административният орган е издал съответен на материалните норми акт- хипотезата на приложимата правна норма- чл. 178, ал. 5 ЗУТ.

На последно място, известно на съда и на страните по делото е обстоятелството, че за същия строеж  е издадена заповед за премахването му като незаконен(като изграден без инвестиционен проект и разрешение  за строеж). Заповед №ДК-02-ЮИР-4/18.05.2017г на Началник РДНСК-Югоизточен район е представена и по делото. Дали строежът е законен или не, е обстоятелство, което е неотносимо към настоящия спор, но и по аргумент на по-силното основание, щом  е допустимо да бъде забранено ползването на законен строеж, няма пречка да се забрани и ползването на незаконен такъв, поради което съдът преценя възражението за неоснователно. С издаването на заповедта се постига и целта на закона - недопускане ползване на строеж, което се извършва в отклонение на нормативно предвидени изисквания, това е преустановителна и превантивна принудителна административна мярка за осигуряване безопасната експлоатация на строежите.

По изложените съображения депозираната жалба следва да се отхвърли като неоснователна и при този изход на спора в полза на насрещната страна по делото – ДНСК, се следват разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер по чл.78, ал.8 ГПК вр. с чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ от 100 (сто) лева, които са своевременно претендирани.

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на  “К” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. *****, представлявано от управителя В.С.Ц., срещу Заповед № РД-09-3/21.06.2018г.  на Началника на ДНСК гр.София.

 

ОСЪЖДА  “К” ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. *****, представлявано от управителя В.С.Ц., ДА ЗАПЛАТИ на Дирекция за национален строителен контрол, ***, юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 (сто) лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете