Решение по дело №179/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 октомври 2019 г.
Съдия: Ина Георгиева Райчева Цонева
Дело: 20197200700179
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе,17.10.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на осемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДИАН ВАСИЛЕВ

ЧЛЕНОВЕ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 

ИНА РАЙЧЕВА

 

при секретаря                 БИСЕРКА ВАСИЛЕВА             и с участието на прокурора              ПЛАМЕН ПЕТКОВ                   като разгледа докладваното      от съдия РАЙЧЕВА                               КАН дело 179                 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Изпълнителната агенция по лекарствата, чрез процесуален представител, против Решение № 273 от 19.04.2019 г., постановено по а.н.д. № 299/2019 г. по описа на РС – Русе, с което е отменено наказателно постановление (НП) № РД – И – 172 от 30.11.2018 г., издадено от Изп. директор на Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ)-София. С постановлението са наложени четири административни наказания „имуществена санкция“ от по 3 000 лв. на еднолично дружество с ограничена отговорност под фирма „М-Фарма“ ЕООД за допуснати нарушения по чл.16, ал.1, т.2 от Наредба №28/09.12.2008 г. и чл.23, ал.3 от Наредба №4 от 04.03.2009 г. Поддържат се оплаквания за неправилност на съдебния акт поради нарушения на закона предвид наличието на касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 НПК, като се изтъкват подробни съображения в подкрепа на оплакванията. Направено е искане да се отмени изцяло оспорения съдебен акт и вместо него да се постанови решение, с което да се потвърди наказателното постановление.

Ответната в производството страна не признава жалбата, счита, че не е налице касационно основание за отмяна на обжалваното решение, като в писмения отговор излага подробни съображения по наведените в жалбата доводи.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение за неоснователност на жалбата, макар и да не споделя изводите на въззивната инстанция за отсъствието на компетентност за длъжностното лице. Счита обаче, че при съставяне на АУАН и издаване на НП са били допуснати съществени нарушения, свързани с липсата на  задължително съдържание на тези актове, които нарушения представляват основание за отмяна на НП.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество касационната жалба е неоснователна.

С оспореното пред настоящия съд съдебно решение РС – Русе е отменил изцяло наказателно постановление № РД – И – 172 от 30.11.2018 г., издадено от Изп. директор на ИАЛ, позовавайки се на липсата на компетентност за лицето, което е съставило акта за установяване на нарушение (АУАН). Съобразявайки разпоредбите относно длъжностите в администрацията съобразно изпълняваните функции и писмените доказателства по делото, съдът излага съображения, че към момента на съставяне на този акт, представляващ абсолютно задължително изискване за образуването на административно-наказателно производство, актосъставителят  заема ръководна длъжност. Това обстоятелство е посочено като съществено процесуално нарушение, което обосновава извод за незаконосъобразност на НП. Въззивната инстанция допълнително е изложила и подробни съображения за допуснати нарушения на изискванията на чл.57, ал.1 ЗАНН относно съдържанието на постановлението. След анализ на материалноправните разпоредби от специалните нормативни актове – Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и Наредба №4 от 4 март 2009 год., посочени като нарушени, е постановен е извод за противоречие между фактическото и юридическото текстово изражение на обвинението, като изрично се сочи, че нормативните актове не съдържат изрично забрана за продажба на лекарствени продукти от търговец на дребно. Така мотивиран, районният съд е отменил изцяло обжалваното пред него НП.

Решението на въззивната инстанция е правилно и настоящият състав напълно споделя фактическите и правни изводи, които не е необходимо да бъдат повторени.

Възраженията в касационната жалба за наличието на компетентност за длъжностното лице-актосъставител са неоснователни. С разпоредбата на чл.37, ал.1, б.“а“ ЗАНН, ясно са определени лицата, притежаващи правомощие за съставяне на АУАН – това са изрично посочените в съответните нормативни актове. Както правилно е съобразил районният съд, такова изрично посочване е направено в нормата на чл.295, ал.1 ЗЛПХМ, която препраща към длъжностните лица, имащи право да упражняват непосредствен контрол върху лекарствените продукти – чл.267, ал.3 от с.з. – длъжностни лица на експертни длъжности, определени с нарочна заповед, т.е. при наличието на две кумулативно предвидени предпоставки. Тъй като в момента на съставянето на АУАН, поставил начало на административно наказателното производство, за Т.Д. не е налице първата от законно въведените предпоставки, предвид заемането на ръководна длъжност (т.126 от Класификатора на длъжностите в администрацията), обосновано, при анализ на относимите по този въпрос разпоредби, въззивната инстанция постановява правилен извод за незаконосъобразност на обжалваното НП във всичките му части. Липсата на компетентност за актосъставителя е толкова съществено нарушение на изискванията за образуване на производството, че сочи на нищожност, но за последната липсва уредба в процедурните изисквания към въззивното производство по НПК.

Настоящият състав счита, че в допълнение към изложените съображения от районния съд за допуснати нарушения на изискванията на ЗАНН по съдържанието на НП, може да се съобрази и следното:

Посочените от административно-наказващият орган правни норми съдържат правила за предписване и отпускане на лекарствени продукти, заплащани напълно или частично от НЗОК. Нито една от тези норми, не въвежда забрана по отношение дейността на наказаното търговско дружество, тъй като лечебното заведение – аптека, е част от търговското му предприятие, не представлява правосубектен  участник в търговския оборот и инкриминираните фактури са издадени не от лечебното заведение, а от дружеството. Ето защо, с привръзките към разпоредбите на чл.218 и чл.219 от ЗЛПХМ, не се очертава посочване на законовата норма, която е нарушена – изискване към съдържанието на НП по чл.57, т.6 от ЗАНН. Неспазването на това изискване сочи на незаконосъобразност на НП и съставлява основание за отмяната му.

Българското законодателство отрича възможността да се ангажира отговорността на едно лице, без значение от неговото качество, на базата на тълкуване на разписани в закона правни норми. В случая е направено точно това. Цитираните правни норми (на чл.218, чл.219, ал.1 от ЗЛПХМ, на чл.23, ал.3 и чл.46, ал.3 от Наредба № 4 от 4.03.2009 г.), след като съдържат определено правило  за поведение, са приложени в контекста на извършените от търговеца продажби и е прието, че той ги нарушава. Този подход на АНО е нарушение на правилото на чл.46, ал.3, вр. с ал.2 от ЗНА, според което „Наказателна, административна или дисциплинарна отговорност не може да се обосновава съобразно предходната алинея“, даваща възможност за приложение на законовата аналогия. Ето защо правилно районният съд приема, че административно-наказателната отговорност  е недопустимо да бъде ангажирана въз основа на непрецизирани, колебливи изводи за наличието на обективните признаци за извършено нарушение.

С оглед изложените съображения, решението на РРС, като валидно, допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН вр. чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 273 от 19.04.2019 г., постановено по а.н.д № 299/2019 г. по описа на РС – Русе, с което е отменено  наказателно постановление (НП) № РД – И – 172 от 30.11.2018 г., издадено от Изп. директор на Изпълнителна агенция по лекарствата (ИАЛ)-София за налагане на четири административни наказания „имуществена санкция“ от по 3 000 лв. на еднолично дружество с ограничена отговорност под фирма „М-Фарма“ ЕООД за нарушения по Наредба №28 на МЗ от 09.12.2008 г. и  Наредба №4 от 4 март 2009 г.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                             ЧЛЕНОВЕ: