Решение по дело №535/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 703
Дата: 18 април 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20237180700535
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

703

гр. Пловдив, 18.04.2023 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХ състав, в открито заседание на шести април през две хиляди двадесет и трета година в състав:                      

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

                                                                                                                                                                                                                ЧЛЕНОВЕ: ДИЧО ДИЧЕВ

                                                                                МАРИЯ НИКОЛОВА

 

при секретаря Събина Стойкова и участието на прокурора Борис Михов, като разгледа докладваното от съдия Николова КАНД 535 по описа за 2023г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, предявена от Е.Н.В., ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адв. Д. против Решение № 65 от 13.01.2023 г., постановено по АНД № 5472/2022 г.  по описа на Пловдивски районен, с което е потвърден Електронен фиш серия К 4512452 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на касатора е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Твърди се, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен. Според жалбоподателя липсва произнасяне на съда относно последиците от неспазването на преклузивния срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН. Изложени са доводи, че в хода на производството и до налагане на санкция собственика на пътя е преценил, че при същите условия деянието вече няма да съставлява нарушение. Твърди се, че при всички случаи за скоростния режим на пътя не се прилага пряко норма, а правилото на поведение е въведено съобразно волята на собственика на пътя и така става част от нормата на поведение. Последното според жалбоподателя води до извод, че следва при изменението на волята на собственика да се съобразява по-благоприятния режим като по-благоприятна норма. Иска се да се отмени решението на РС-Пловдив и да се отмени ЕФ. Претендират се разноски за две съдебни инстанции.

В с.з. процесуалния представител на жалбоподателя поддържа жалбата, като допълнително излага, че когато електронния фиш бъде връчен повече от година след като е визирано нарушението,  то излиза че преклузивния срок за установяване на нарушението е изпуснат.

Ответникът по касационната жалба ОД на МВР - Пловдив, не изразява становище по жалбата.

 Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок от лице, имащо правен интерес, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното Решение 65 от 13.01.2023 г., постановено по АНД 5472/2022г., Пловдивският районен съд е потвърдил електронен фиш серия К 4512452 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на Е.Н.В., ЕГН ********** е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

За да постанови този резултат, Районен съд - Пловдив е приел за безспорно установено извършването на нарушението. Съдът се е позовал на снимковия материал, на Удостоверение за одобрен тип и на Протокол за проверка, като направил извод, че използваното автоматизирано техническо средство с № АТСС-ARH CAM S1 е било техническо годно. В мотивите на съдебния акт е обсъдено и постъпило по делото писмо от Община Пловдив, Общинско предприятие ,,Организация и контрол на транспорта‘‘ и е посочено, че към 16.02.2021 г. разрешената скорост е била в размер от 50 км/ч., а промяна в организацията на движението от 50 км/ч на 70 км/ч в контролирания участък е въведена на 23.02.2021 г., като съдът е направил извод, че тази промяна не представлява по-благоприятен закон. В тази връзка първоинстанционния съд е анализирал разпоредбата на чл. 21 от ЗДвП и е посочил, че в конкретния случай с поставянето на пътен знак В26 позволяващ движение със скорост от 70 км/ч, не представлява по-благоприятен закон, доколкото това зависи единствено от волята на съответния орган – Общински съвет на Община Пловдив и не се променя изцяло разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

Решението е правилно.

В съдебния акт са изложени мотиви относно законосъобразността на електронния фиш. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота, събраните по делото доказателства.

 

 

 

 

От приложените по делото доказателства: снимка на разположението на уред, Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.09.5126 на Български институт по метрология, Протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол от 28.09.2020 г. и Протокол за използване на АТСС е видно, че процесното нарушение е установено с мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип ARH CAM S1. През 2015 г. е приет ЗИД на ЗДвП (ДВ, бр. 19/13.03.2015 г.), с който е изменен ЗДвП, като е въведено определение на понятието "автоматизирани технически средства и системи" (АТСС) и са определени и отделните видове такива - стационарни и мобилни (§ 6, т. 65 от ДР на ЗДвП). От своя страна мобилните АТСС биха могли да бъдат разположени както временно на самия участък от пътя, така и в превозно средство. Със същото изменение на закона е изменена и нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, като е предвидено, че електронен фиш се издава при нарушение, установено и заснето именно с АТСС, без да се разграничава с кой от двата вида, определени в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, следва да стане това. Посочената система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение е вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване под №10.09.5126.

За пълнота е необходимо да се отбележи, че в приложения по делото протокол за използване на АТСС е посочена дата на използване на техническото средство, именно 16.02.2021 г. (която е и датата на извършване на нарушението, видно от приложената снимка). В протокола са надлежно попълнени: вида устройство, с което е установено процесното нарушение, начало и край на работа, като часа на заснемане на нарушението е в рамките на отразения в протокола режим на работа (времеви диапазон) на АТСС.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че не е спазен срока по чл. 34 от ЗАНН. Според Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС, постановено по т.д. № 1/2013 г. - съкратеното производство за административнонаказателната отговорност чрез издаване на електронен фиш, въведено в ЗДвП е изключение от общите правила на ЗАНН, поставящи началото на производството с АУАН и завършването му с НП. Електронният фиш е приравнен на НП само по отношение на правното му действие, но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване - "От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.". Разпоредба на чл. 34 от ЗАНН установява сроковете за съставяне на актове за установяване на административния нарушения и издаване на наказателни постановления, които не са част от специалното производство по издаване на електронните фишове. Що се отнася до форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване на електронни фишове, нормите на ЗАНН са неприложими, включително и преценката относно давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН. След установяване и заснемане на нарушението следва да бъде съобразен единствено общият срок за административно - наказателно преследване от 4 години и 6 месеца, предвиден в чл. 81, ал. 3, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, който в случая не е изтекъл.

Неоснователно е възражението, че следва при изменението на волята на собственика да се съобразява по-благоприятния режим като по-благоприятна норма. Както е посочил и районен съд промяната на ограничението на скоростта не представлява по-благоприятен закон. Няма спор по делото, че на 16.02.2021 г. към момента на извършване на нарушението разрешената скорост в процесният пътен участък в населено място е била 50 км/ч (по общото правило на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП), а от 23.02.2021 г. в същия този участък разрешената скорост е променена на 70 км/ч. По аргумент на чл. 6, т. 1 и чл. 21, ал. 1 от ЗДвП на 16.02.2021г. в процесния участък жалбоподателят, е следвало да се съобрази със забраната да не превишава 50 км/ч. Последвалата промяна на въведеното ограничение от собственика на пътя чрез нарочен пътен знак има действие за напред, без да изключва наказуемостта на самото нарушение - движение със скорост над разрешената.

Поради изложеното, обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е валидно, допустимо и правилно, и като такова следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА Решение 65 от 13.01.2023г., постановено по АНД 5472/2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: