Решение по дело №1003/2023 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 369
Дата: 10 октомври 2023 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20231720201003
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 369
гр. Перник, 10.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на дванадесети септември през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20231720201003 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по Жалба от „Аквафантази“ООД-
ЕИК:*********/седалище: гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4– представлявано
от Управителя М.Х.Б./, срещу издаденото Наказателно постановление № 14-
0000965 от 09.ХІІ.2022г. на Л.Д.В.-Директор Д“ИТ”-Софийска област с което
на „Аквафантази“ООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9,
Вх.“А“, Ет.4– представлявано от Управителя М.Х.Б./ на основание чл.76 ал.2 вр.
чл.79 ал.4 от „Закона за трудовата миграция и трудова мобилност“ /ЗТМТМ/
за извършено нарушение на чл.7 ал.2 от „Закона за трудовата миграция и
трудова мобилност“ /ЗТМТМ/ е наложена „Имуществена санкция” в размер 5
000/пет хиляди/лЕ., затова, че „Аквафантази“ООД-ЕИК:*********
/седалище:гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4– представлявано от Управителя
М.Х.Б./ в качеството на МЕСТНО лице,приело на работа командировани или
изпратени работници или служители по см. на Параграф 1 т.12 от ДР на
„Закона за трудовата миграция и трудова мобилност“/ЗТМТМ/
/ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на този закон:12. "Местно лице, приело на работа
командировани или изпратени работници или служители" е лице, осъществяващо дейност на територията на
Република България, регистрирано по българското законодателство или по законодателството на друга държава –
1
членка на Европейския съюз, на държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо
пространство, или на Конфедерация Швейцария, което за своята дейност ползва услугите на командирован или
изпратен работник или служител от държавите – членки на Европейския съюз, или от трети държави/, като
при извършване на проверка по спазване на трудовото законодателство се
установило: че същото е ПРИЕЛО на работа лицето:С.А.-/род. на ***г.-
гражданин на република Турция-ПАСПОРТ № U13756822/ с издадено
РАЗРЕШЕНИЕ за работа № 8204528/01.VІ.2022г., като „командирован
специалист“ за срок от 12месеца, с МЯСТО на работа „Аквафантази“ООД-
ЕИК:*********/седалище: гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4/.
Нарушението е извършено на 09.VІІІ.2022г. в предприятието на
работодателя и е констатирано на 10.Х.2022г. в Д“ИТ“-Перник при
прегледа на изисканите и представените от работодателя документи.
Жалбоподателят представител не изпраща ,като депозира становище –
писмено с изложени съображения по същество с които оспорва
законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно
постановление, като излага доводи за неправилност на обжалвания акт и
пледира за отмяна.
АНО изпраща представител ю.к А.М..
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани по
делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и 18 от
НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
С АУАН № 14-0000965 от 16.ХІ.2022г.. съставен от М. М. Д.-
Гл.Инспектор при ДИТ-София в присъствието на Е. А. Т. е констатирано,че
Аквафантази“ООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9,
Вх.“А“, Ет.4– представлявано от Управителя М.Х.Б./ в качеството на МЕСТНО
лице,приело на работа командировани или изпратени работници или
служители по см. на Параграф 1 т.12 от ДР на „Закона за трудовата миграция
и трудова мобилност“/ЗТМТМ/ /ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на този
закон:12. "Местно лице, приело на работа командировани или изпратени работници или служители" е лице,
осъществяващо дейност на територията на Република България, регистрирано по българското законодателство
или по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, на държава – страна по
Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, което за своята
2
дейност ползва услугите на командирован или изпратен работник или служител от държавите – членки на
Европейския съюз, или от трети държави/като, при извършване на проверка по спазване на
трудовото законодателство се установило:че същото е ПРИЕЛО на работа лицето:С.А.-/род.
на ***г.-гражданин на република Турция-ПАСПОРТ № ***/ с издадено РАЗРЕШЕНИЕ за
работа № 8204528/01.VІ.2022г., като „командирован специалист“ за срок от 12месеца, с
МЯСТО на работа „Аквафантази“ООД-ЕИК:*********/седалище: гр.Кърджали
ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4/- нарушение на чл.7 ал.2 от Закона за трудовата
миграция и трудова мобилност“ /ЗТМТМ//чл. 7.(1) Достъп до пазара на труда на работници – граждани
на трети държави, се разрешава за заемането на длъжности, за които не се изисква българско гражданство, когато:1. общият брой на
гражданите на трети държави с разрешено продължително пребиваване, работещи за местния работодател, в предходните 12 месеца
не надвишава 20 на сто от средносписъчната численост на наетите по трудово правоотношение, а за малки и средни предприятия по
смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за малките и средните предприятия – 35 на сто;2. предлаганите условия на труд и заплащане не
са по-неблагоприятни от условията за българските граждани за съответната категория труд;3. гражданинът на трета държава
притежава специализирани знания, умения и професионален опит, необходими за съответната длъжност. (2) Работниците –
граждани на трета държава, с разрешен достъп до пазара на труда могат да работят по трудово
правоотношение или като командировани или изпратени в рамките на предоставяне на услуги на
територията на Република България – само за местния работодател или местното лице, приело на работа
командировани или изпратени работници или служители, и за посочените в разрешението, издадено от
компетентните органи, място, длъжност и срок на работа. (3) Условията и редът за упражняване на регулирана
професия в Република България от граждани на трети държави по трудово правоотношение или като самостоятелно заети лица се
определят съгласно Закона за признаване на професионални квалификации.(4)Агенцията по заетостта осигурява информация относно
всички документи, необходими за регистрация на заетостта и за предоставяне на достъп до пазара на труда по чл. 40 и 44,
включително за правата и задълженията за работника – гражданин на трета държава, както и информация за документите, касаещи
заетостта по чл. 24и, 24к, 33к и 33п от Закона за чужденците в Република България.(5) Условията и редът за предоставяне и
подновяване на достъпа до пазара на труда по ал. 1 се определят със Закона за чужденците в Република България./.
Изискано е от служители на ИА ГИТ по официален ред и е представено
по служебен път официално ПИСМО А 3 с изх. № 10-10-4209#1/21.Х.2022г.
с приложена СПРАВКА за предоставените разрешения за работа на чуждите
граждани с подробна информация и място на работа гр.Кърджали ул.“***
Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4
Писмени ВЪЗРАЖЕНИЯ СА постъпили в срока по чл.44 ал.1 от
ЗАНН-л.9.
В последствие на 04.І.2021г., след проверка по реда на чл.52, ал.4 от
ЗАНН, базирайки се на събраните по преписката доказателства, АНО приел,
че са налице основанията по чл.53 вр. чл.83 ал.1 от ЗАНН и издал
наказателно постановление с което ангажирал административно наказателна
отговорност на работодателя– на „Аквафантази“ООД-
ЕИК:*********/седалище: гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4– представлявано
от Управителя М.Х.Б./ на основание чл.76 ал.2 /чл.76…….(2)На местно лице, приело на
работа командирован или изпратен работник или служител от друга държава – членка на Европейския
съюз, държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или
Конфедерация Швейцария, или работник или служител от трета държава, което наруши условията и реда
за командироване или изпращане в рамките на предоставяне на услуги, се налага глоба, съответно
3
имуществена санкция в размер 5000 лв., за всеки чужденец, а за повторно нарушение – от 5000 до 10 000
лв. (3) На работодател, който не е декларирал в Агенцията по заетостта в законоустановения срок наемането на работа на граждани
на трети държави, които не са получили разрешение за постоянно пребиваване на територията на Република България и са членове на
семейство на български граждани или на граждани на Европейския съюз, на държава – страна по Споразумението за Европейското
икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, които по силата на сключени международни договори с Европейския
съюз имат право на свободно движение, се налага глоба, съответно имуществена санкция в размер 2500 лв., а при повторно нарушение
– от 2500 до 5000 лв./ вр. чл.79 ал.4 от Закона за трудовата миграция и трудова
мобилност“ /ЗТМТМ//“чл.79.(1) Нарушенията на този закон се установяват с актове, съставени от държавните
контролни органи.(2) Актът за установяване на административно нарушение се връчва на нарушителя лично срещу подпис, а при
невъзможност да му се връчи, се изпраща по пощата с препоръчано писмо с обратна разписка. В случаите, когато лицето не бъде
намерено на адреса на управление, на постоянния му адрес или на адреса по месторабота, връчването се извършва, като на таблото за
обявления и на официалната интернет страница на органа по чл.67, ал. 2 се поставя съобщение за съставянето на акта, подлежащ на
връчване.(3) В случаите по ал. 2, изречение второ, актът за установяване на административно нарушение се смята за връчен след
изтичане на 7-дневен срок от поставянето на съобщението и публикуването му на официалната интернет страница на органа по чл. 67,
ал. 2. (4) Наказателните постановления се издават от ръководителя на съответния
контролен орган или от оправомощени от него длъжностни лица съобразно
ведомствената принадлежност на съставителите на актове. (5) Установяването на нарушенията,
издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните
нарушения и наказания, доколкото с този закон не е установен друг ред. (6) Събраните суми от наложени глоби и имуществени
санкции се администрират от Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда".“/ за извършено нарушение на
чл.7 ал.2 от Закона за трудовата миграция и трудова мобилност“ /ЗТМТМ/ е
наложена „Имуществена санкция” в размер 5 000/пет хиляди/лЕ..
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид: АУАН № 14-0000965 от 16.ХІ.2022г..,
ПИСМО А 3 с изх. № 10-10-4209#1/21.Х.2022г.,Документи от Агенция по
заетостта-л.55, СПРАВКА за предоставените разрешения за работа на
чуждите граждани с подробна информация и място на работа гр.Кърджали
ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4, ДЕКЛАРАЦИЯ-л.19 на осн. чл.68 ал.1 т.3
отЗакона за трудовата миграция и трудова мобилност“/ЗТМТМ/ на Турски
език /с направен превод на Български език/, Заповед, както и показанията на
свидетелите М. М. Д.- Гл.Инспектор при ДИТ-София в присъствието на Е.
А. Т. и И.И.Я..
Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът
намира,че процесното НП е издадено при неправилно установена фактология
в резултат на което направените квалификации са необосновани, предвид
следното:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
4
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен
орган, със съответния административно наказателен спор и се иска от него да
се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно
извършено административно нарушение от определен вид.
При извършване на служебна проверка за законосъобразност,съдът намери,
че съставеният вследствие извършената проверка от инспекторите към Д
“ИТ” Софийска област АУАН и издаденото въз основа на него Наказателно
постановление, са издадени от оторизирани за това органи, видно от
приложените по делото Заповеди.
След анализ на събраните по делото доказателства, настоящият съдебен
състав приема, че формираният извод за осъществено нарушение на чл.7 ал.2
от Закона за трудовата миграция и трудова мобилност“ /ЗТМТМ//чл. 7………(2)
Работниците – граждани на трета държава, с разрешен достъп до пазара на труда могат да работят по
трудово правоотношение или като командировани или изпратени в рамките на предоставяне на услуги на
територията на Република България – само за местния работодател или местното лице, приело на работа
командировани или изпратени работници или служители, и за посочените в разрешението, издадено от
компетентните органи, място, длъжност и срок на работа. …………./ е неправилен и
незаконосъобразен.
Съображенията са следните Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ§ 1. По
смисъла на този закон:/8. "Командирован или изпратен работник или служител в рамките на
предоставяне на услуги" е работник, гражданин на държава– членка на Европейския съюз,
или работник – гражданин на трета държава, който в рамките на определен период
извършва работа на територията на Република България, определена в трудовия договор с
работодател, чието седалище е на територията на друга държава – членка на Европейския
съюз, или на трета държава при условията на чл. 121а, ал. 1, т. 2, буква "а" и ал. 2, т. 2 от
Кодекса на труда./
Видно от приложеното по делото РАЗРЕШЕНИЕ №
8204528/01.VІ.2022г.-л.59 за работа на лицето С.А.,последния е имал право и
достъп до пазара на труда в Р България с конкретно фиксирано място за
полагане на труд /гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4,/ за срок от
01.VІ.2022г. ДО 01.VІ.2023г./
Това обстоятелство е обосновано с множеството писмени
5
доказателства,поради което се приема от съда за безспорно доказано.
Извода за полагане на труд от страна на С.А. и то именно във
дружеството на жалбоподателя „Аквафантази“ООД-ЕИК:********* /седалище:
гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9, Вх.“А“, Ет.4– представлявано от Управителя М.Х.Б./ обаче
се обосновава с приложената по делото ДЕКЛАРАЦИЯ-л.19 на осн. чл.68
ал.1 т.3 от„Закона за трудовата миграция и трудова мобилност“/ЗТМТМ/
на Турски език /с направен превод на Български език/ съставено по реда на
осн. чл.68 ал.1 т.3 отЗакона за трудовата миграция и трудова
мобилност“/ЗТМТМ/ в която е посочено,че,същия е полагал труд от
09.VІІІ.2022г. в гр.София като „студен ковач“, което място на работа НЕ
съответства на посоченото в издаденото от компетентните органи,
разрешение за работа в гр.Кърджали ул.“*** Бл.7, Ап.9, Вх.“А“, Ет.4, което
дружество Аквафантази“ООД-ЕИК:********* в качеството на МЕСТНО
лице, приело на работа командирования чужденец С.А.. Във процесната
Декларация формирала извода за полагане на труд при жалбоподателя, обаче
липства посочване КЪДЕ и при КОГО същия работи,като е посочено
единствено и само гр.София, но НЕ и в дружеството жалбоподател- на база
именно на този ИЗВОД е вменено процесното нарушение на дружеството
жалбоподател, което е крайно недостатъчно на база единствено и само на
Декларация съставена от въпросния командирован чужденец, че на
процесната дата същия е работил във въпросното дружество на негов обект-
обстоятелство обосноваващо, вмененото нарушение на жалбоподателя.
Задължение на АНО е безспорно и категорично да докаже това обстоятелство,
а не да вменява нарушение на база извод направен въз основа на Декларация
на „работник“ в която изобщо не фигурира процесното дружество т.е
направения извод за вмененото нарушение по чл.7 ал.2 от Закона за
трудовата миграция и трудова мобилност“ /ЗТМТМ//чл. 7…….. (2) Работниците –
граждани на трета държава, с разрешен достъп до пазара на труда могат да работят по трудово
правоотношение или като командировани или изпратени в рамките на предоставяне на услуги на
територията на Република България – само за местния работодател или местното лице, приело на работа
командировани или изпратени работници или служители, и за посочените в разрешението, издадено от
компетентните органи, място, длъжност и срок на работа. …………./ се явява необоснован и
недоказан.
С оглед изхода на делото не следва да се присъжда юристконсултско
възнаграждение, а що се отнася до жалбоподателя-не са налице доказателства
за направени разноски, нито са поискани конкретно такива.
6
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал.3 т.1 вр. ал.2 т.1 вр. чл.58д т.1
от ЗАНН, съда
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 14-0000965 от
09.ХІІ.2022г. на Л.Д.В.-Директор Д“ИТ”-Софийска област с което на
„Аквафантази“ООД-ЕИК:********* /седалище: гр.Кърджали ул.“*** Бл.7,Ап.9,
Вх.“А“, Ет.4– представлявано от Управителя М.Х.Б./ на основание чл.76 ал.2 вр.
чл.79 ал.4 от „Закона за трудовата миграция и трудова мобилност“ /ЗТМТМ/
за извършено нарушение на чл.7 ал.2 от „Закона за трудовата миграция и
трудова мобилност“ /ЗТМТМ/ е наложена „Имуществена санкция” в размер 5
000/пет хиляди/лЕ..
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за юрисконсултско
възнаграждение
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
7