Решение по дело №193/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 февруари 2024 г.
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№286

 

гр. Враца,  09.02.2024 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, I състав, в публично заседание на 06.12.2023 г. /шести декември две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА, като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА адм. дело № 193 по описа на АдмС – Враца за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 226 от АПК, вр. чл. 156, ал. 1 от ДОПК, вр. чл. 129, ал. 7 от ДОПК.

Образувано е, след като с Решение № 3515/04.04.2023 г. по адм.дело № 6885/2022 г. по описа на ВАС – VІІІ отделение, е отменено Решение № 210/10.06.2022 г., постановено по адм. дело № 149/2022 г. по описа на АдмС - Враца, образувано по жалба на „З.с.-К.“ АД, представлявано от изп. директор * Б.М., чрез * М.Д., срещу Акт за прихващане или възстановяване  № И000007/09.12.2021 г., издаден от началник отдел „МДТ“ към Община - Козлодуй, потвърден с Решение №2600-580/1/16.02.2022 г. на Кмета на Община - Козлодуй и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на същия съд.

Към настоящото производство е приложено адм. дело № 149/2022 г. по описа на АдмС – Враца, ведно с адм. дело № 6885/2022 г. по описа на ВАС.

В изпълнение на дадените в отменителното решение на ВАС указания, относно правилното приложение на закона и комплексното изясняване на фактическата обстановка, при новото разглеждане на делото, бяха допуснати и назначени от съда, съдебно-счетоводна и съдебно-техническа експертиза. За изграждане на правните си изводи, настоящият съдебен състав, ще се възползва от установените до този етап от процеса факти и обстоятелства, както и на приложените по делото писмени доказателства.

Съгласно развитите в жалбата съображения, дружеството „З.с.-К.“ АД не е собственик на недвижимия имот в местността „В.“ с обща площ 115 310 дка, както и че същото заплащало ДНИ и ТБО в съответните размери за периода от 2011 г. до 2021 г. въз основа на подадена от негова страна първоначална декларация по чл.14 ЗМДТ вх. № ********** от 25.06.2010г. За установяване на тези обстоятелствата, дружеството-жалбоподател е водило установителни искове за собственост срещу „А. – К.“ ЕАД, приключили с представените по делото съдебни решения, както следва: Решение № 268/28.05.2011г., постановено по гр. д. № 489/2010г. от Окръжен съд-Враца, с което е отхвърлен установителният иск за собственост върху земята, потвърдено с Решение №902/10.05.2013г., постановено по т.д. 2861/2011г. на Апелативен съд - София и Решение № 32/07.02.2020 г., постановено по т.д. 594/2017 г. по описа на Окръжен съд-Враца, с което е бил отхвърлен и отрицателният установителен иск за собственост срещу „А.- К.“ ЕАД върху земята, потвърдено с Решение № 10096/26.01.2021 г., постановено по гр. дело № 1437/2020 г. по описа на Апелативен съд - София.

В тази връзка оспорващото дружество „З.с.- К.“ АД е инициирало административното производство с отправено писмено искане по чл.129, ал. 1 ДОПК до органите по приходите в общинска администрация – Козлодуй, вх. № 26-00-528/17.11.2021 г. /л. 71 от приложеното а.д. № 149/2022 г./, за прихващане или възстановяване на недължимо платени суми за ДНИ за периода от 01.01.2011 до 31.12.2021 г. в размер на 10 272,90 лева и ТБО за същия период в размер на 18 899,13 лева. Искането е мотивирано с подадена Декларация вх. № ДК 14001037/07.10.2021г., в която е декларирано, че дружеството не е собственик на земя от 115 310 кв.м, върху която са построени сградите негова собственост.

Предмет на контрол за законосъобразност в производството е Акт за прихващане или възстановяване (АПВ) № И000007/09.12.2021г., издаден от Началник отдел „МДТ“ при Община Козлодуй, потвърден с Решение № 26-00-680/1 /16.02.2022 г. на Кмета на Община Козлодуй, с който по отношение на „Заводски строежи-Козлодуй“ АД след извършена проверка от органи по приходите в общинската администрация, са установени суми за прихващане и възстановяване в размер на 0.00 лв.

След анализ на установените, включително в настоящото съдебно производство факти и обстоятелства и в изпълнение на дадените от ВАС указания, относно правилното приложение на закона, настоящият съдебен състав прави следните правни изводи:

Оспорването е направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, поради което е процесуално допустимо. Разгледано по същество е частично основателно по следните съображения:

Въз основа на граматическото и систематичното тълкуване на правната норма на чл. 156 от ДОПК се обосновава изводът, че предмет на съдебен контрол на настоящото производство са както АПВ, така и потвърждаващото го решение на Кмета на Община Козлодуй.

Оспореното решение представлява валиден административен акт, издаден от компетентен орган, какъвто съгласно разпоредбата на чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във вр. с чл. 152, ал. 2 ДОПК се явява кметът на общината, в писмена форма е и  съдържа посочените в чл. 59, ал. 2 от АПК, във вр. с § 2 от ДР на ДОПК реквизити.

Актът за прихващане или възстановяване също е валиден административен акт, като издаден от компетентен орган, в хода на извършена проверка, в писмена форма и съдържа изложение на фактически и правни основания за постановяването му. В чл. 4, ал. 3 във вр. с ал. 4 от ЗМДТ е предвидено, че в производствата по чл. 4, ал. 1 служителите на общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите. Видно от представената по делото Заповед № 53/15.01.2020 г. /л. 78 от адм. дело № 149/2022 г /, с която Кметът на Община Козлодуй е възложил установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци и ТБО на служителите от отдел „МДТ“, като определил същите служители да имат права и задължения на органи по приходите.

От заключенията на вещите лица в приетите като неоспорени от страните по делото, съдебно-счетоводна и съдебно-техническа експертиза, се установява, че за периода 01.01.2011 год. до 31.12.2021 год. са заплащани от „А.-К.“ ЕАД, такса битови отпадъци и данък недвижими имоти за поземлен имот 77548.0.218 по КВС (стар кад. № 204 и 218) по кад. план на ***. Поземлен имот 77548.0.218 включва в себе си процесния имот с площ 115, 310 дка находящ се в района А.-К., местност ,.В.“, при съседи: изток, запад и север-земеделски земи, юг - път А. - брегова помпена станция на А., т.е този имот е част от имоти със стар кад. № 204 и 218 по кад. план на ***. Сумата, която е заплатена от А. К. ЕАД е общо в размер на 3 049 364.84 лв.

За същия период - 01.01.2011 год. до 31.12.2021 год. въз основа на подадена декларация по чл.14, ал.1 ЗМДТ, вх. № **********/13.08.2010г. с приложен към нея Акт за държавна собственост № 1507/12.06.1995г., от  „З.с.“ АД са извършени  плащания на стойност 29 457,45 лева по партида №106002315008, съгласно предоставената за нуждите на счетоводната експертиза от Община Козлодуй, данъчна информация с писмо № 26.009580/14 от 12.05.2023 год. за площ от 115, 310 дка в местността „В.“. Тази площ, според заключението на вещото лице в съдебно-техническата експертиза е част от поземлен имот 77548.0.218 по КВС на ***, актуван с АДС 147/22.03.2001 год. кад.204 по кадастрален план на ***, за който са заплащани ДНИ и ТБО от А.-К..

Така, от приложените писмени доказателства, както и от заключенията на вещите лица, които съдът кредитира като обективни, компетентни и изчерпателни, се установява по безспорен начин, че Община Козлодуй е получавала идентични данъци за един и същ период за време от 01.01.2011 год. до 31.12.2021 год. от двама различни данъкоплатци („А. К.“ ЕАД и „З.с.-К.“ АД) за един и същ поземлен имот описан по-горе, а именно за земя с площ 115, 310 дка.

Съгласно чл. 10 ЗМДТ, обаче данъкът върху недвижимия имот е един /съответно ТБО/, като според нормата на чл. 11, ал. 1 ЗМДТ, субекти на задължението или данъчно задължени лица са собствениците на облагаемите с данък недвижими имоти. Това положение се отнася и до ТБО по арг. от чл. 64, ал. 1 вр. чл. 11, ал. 1 ЗМДТ. Безспорно процесните публични задължения представляват отношение между държавата или общината и съответния правен субект, носител на законово установена връзка с обекта на облагане. Това правоотношение винаги е публичноправно и свързано с недвижимия имот по смисъла на чл. 10, ал. 1 ЗМДТ. Именно последният е обект на данъчното облагане, поради което правото на собственост, а не декларацията по чл. 14, ал. 1 ЗМДТ, е необходимата предпоставка и елемент на данъчния фактически състав.

В противоречие със закона и следователно неправилен е изводът в АПВ, както и становището на горестоящия административен орган, че подадената декларация по чл.14 ЗМДТ, обвързва дружеството - жалбоподател по абсолютен начин, както и че не е налице възможност за законосъобразно установяване на основанието и размера на публичното задължение при възникнали разминавания в данните по различни причини.

            Доколкото задължението за данък се свърза с факта на притежание на собственост върху недвижим имот, то същият е дължим само от лицето, което е действителен собственик или ползвател на имота, ако е приложимо. В настоящият случай от доказателствата  по делото се установи, че дружеството жалбоподател не е собственик на процесния имот в местността „Валята“ с площ от 115,310 дка, за който в продължение на 10 години е заплащало ДНИ и ТБО. Независимо от декларирането по реда на чл. 14 ЗМДТ, заплащането от несобственика се явява недължимо и като такова подлежи на прихващане или възстановяване по правилата на чл. 128 и сл. ДОПК.

            Съгласно разпоредбата на  чл. 129, ал. 1, изр. второ от ДОПК, искането за прихващане или възстановяване се разглежда, ако е подадено до изтичането на 5 години, считано от 1 януари на годината, следваща годината на възникване на основанието за възстановяване, освен ако в закон е предвидено друго. Видно от разпоредбата на чл.129, ал. 1 от ДОПК, определеният с нея срок е преклузивен. Целта на установените със закон давностни и преклузивни срокове е да се гарантира правната сигурност в правоотношенията, като се насърчават субектите да проявяват необходимата процесуална активност и упражнят правата си в рамките на тези срокове.

Правното им съдържание се изразява в изтичането на определен времеви интервал, след който възникват определени в закона правни последици. За разлика от давностните срокове, които подлежат на спиране и прекъсване в изрично уредените от закона случаи, за преклузивните такъв механизъм не е предвиден. Носителят на субективното право следва да го упражни в рамките на този срок, след което тази възможност се преклудира. Преклузивният срок по чл. 129, ал. 1 от ДОПК не се дерогира от сроковете по чл. 110 и сл. от Закона за задълженията и договорите /ЗЗД/, които са давностни, а преклудирането на определения със закон срок възпрепятства приложението на разпоредби, уреждащи давностни срокове.

Решение № 268/28.05.2011г., постановено по гр. д. № 489/2010г. от Окръжен съд-Враца, с което е отхвърлен установителният иск на дружеството жалбоподател за собственост върху процесния имот е влязло през 2013г., когато е потвърдено с Решение № 902/10.05.2013г. постановено по т.д. 2861/2011 г. на Апелативен съд – София. При това положение, преклузивният срок по чл.129. ал.1 от ДОПК в конкретния случай започва да тече от 01 януари на годината, следваща годината на възникване на основанието за възстановяване, т.е. от 01.01.2014 г. и изтича на 31.12.2018 г. за платените данъци от 2011г. до 2015г. вкл.

Искането за прихващане или възстановяване по реда на чл.129 от ДОПК, по повод на което е инициирана проверката от органите по приходите в общинската администрация е подадено на 17.11.2021г. с вх. № 26-00-528/17.11.2021г., т.е. след като правото за подаването му е преклудирано. Изхождайки от определения в чл.129, ал. 1 от ДОПК преклузивен срок за разглеждане на искане за прихващане или възстановяване на недължимо платени данъци и предвид обстоятелството, че в случая се иска възстановяване суми от 01.01.2011г. и искането е направено на 17.11.2021 г., то се налага извод, че правото му за подаване е погасено за периода от 2011г.-2015г. вкл. В конкретния случай липсва приложима норма, която да дава възможност за издаване на административен акт в поискания от него смисъл и с претендиралите последици.

От друга страна не са изтекли и 5 /пет/ години, считано от дата 01.01.2017г., към датата на подаване на Искането за прихващане или възстановяване с вх.№ 26-00-528/17.11.2021г. по реда чл. 129 от ДОПК, за който период /2016г.-2021г./ от доказателствата по делото се установи, че дружеството е заплащало ДНИ и ТБО за процесния имот, които не дължи на правно основание – поради липсата на качеството „собственик“. При това положение е налице основание за възстановяване на недължимо платената сума от дружеството, за периода от 01.01.2016 г. до момента на подаване на искането – 17.11.2021 г.

            По изложените съображения необосновано и в противоречие със закона е отказано с оспорения акт възстановяване на заплатените от „З.с.-К.“ АД суми за ДНИ и ТБО за недвижимия имот в местността „В.“ с обща площ 115, 310 дка, за периода от 01.01.2016 г. до подаване на искането през 2021 г. За този период, както се установи не е изтекъл пет годишния преклузивен срок по чл. 129, ал. 1 от ДОПК.

            При това положение жалбата се явява частично основателна, поради което атакувания  АПВ № И000007/09.12.2021 г., издаден от Началник отдел „МДТ“ при Община Козлодуй, потвърден с Решение № 26-00-680/1 /16.02.2022 г. на Кмета на Община Козлодуй, следва да се отмени в частта, с която в периода от 01.01.2016 г. до 17.11.2021 г. по отношение на „З.с.-К.“ АД, са установени суми за прихващане и възстановяване в размер на 0.00 лв., като преписката се върне административният орган със задължителни указания за тълкуване и прилагане на закона. При новото произнасяне,  административният орган следва да съобрази установеното от съда относно недължимостта на сумите за ДНИ и ТБО, заплатени от „З.с.-К.“ АД за посочения пет годишен период, като изчисли техния размер и се произнесе с нов АПВ.

С оглед изхода на спора разноски се следват на З.с. АД за направените от него такива по делото за съдебно- счетоводна експертиза в размер на 400,00 лева, за съдебно-техническа експертиза – в размер на 400,00 лева, както и за адвокатско възнаграждение в размер на 3626 лева, които да се заплатят от Община Козлодуй.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2  от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ АПВ № И000007/09.12.2021г., издаден от Началник отдел „МДТ“ при Община Козлодуй, потвърден с Решение № 26-00-680/1 /16.02.2022 г. на Кмета на Община Козлодуй, В ЧАСТТА, в която не са възстановени или прихванати сумите заплатени от „З.с.-К.“ АД за ДНИ и ТБО за имот с обща площ 115,310 дка, в местността „В.“, ***, за периода 2016г., 2017г., 2018г. 2019 г., 2020 г. и 2021 г.

                        

ИЗПРАЩА  преписката на административния орган Началник отдел „МДТ“ при Община Козлодуй за ново произнасяне по Искане № 26.00-528/17.11.2021г. на „З.с.– К.“ АД при спазване на дадените в мотивите указания.

              

ОТХВЪРЛЯ  жалбата в останалата част.

 

ОСЪЖДА Община Козлодуй да заплати на „З.с. –К.“ АД направените от него разноски по делото в общ размер на 4426,00 лева, от които 3 626,00 лева; 400,00 за изготвяне на СЧЕ и 400,00 лева за изготвяне на СТЕ.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: