Протокол по дело №1119/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 561
Дата: 30 септември 2021 г.
Съдия: Цветалина Михова Дочева
Дело: 20213330101119
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 26 май 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 561
гр. Разград, 30.09.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на тридесети септември,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
Гражданско дело № 20213330101119 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 14:00 часа се явиха:
ЗА ИЩЕЦЪТ не се явява представител.
ОТВЕТНИКЪТ редовно призован не се явява.
ДОКЛАДВА молба вх. № 7687/29.09.2021 г. за даване ход на делото в отсъствието на
ищеца.
СЪДЪТ намира, че липсват процесуални пречки по даване ход на делото, поради
което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО, на второ четене при спазване изискванията на чл. 142, ал.
1 ГПК.
ДОКЛАДВА постъпилата искова молба от Теленор България ЕАД, с която молят
съда да приема за установено, че ответникът С. СТ. Й. дължи на ищеца сумата от 112.59лв.
неустойки за предсрочно прекратяване на договор за и мобилен номер +359*********, от
които: 37.47лв. неустойка за едностранно прекратяване на договора в размер на тримесечни
аб.такси, 75.12лв. неустойка за предоставено за ползване устройство с отстъпка от
стандартната цена., за която сума е издадена заповед за изпълнение №18/06.01.2021г. по
ч.гр.д.№26/2021г. на РРС. Предвид факта, че заповедта за изпълнение е връчена при
условията на чл.415 ал.1 т.2 ГПК на заявителя е указано, че в едномесечен срок следва да
предяви иск за установяване на вземането си. Същият е сторил това в срок,предявявайки
настоящия иск.
1
Ответникът С. СТ. Й. е абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с
клиентски номер № ********* и титуляр по предпочетения мобилен номер +359*********,
като абонатът избира абонаментна програма Тотал 14.99лв, с уговорен срок на действие 24
месеца до 15.03.2020г. Абонатът е сключил и Договор за лизинг от същата дата- 15.03.2018
г„ по силата на който е взел мобилно устройство марка XHUAWEI Mate 10 Lite Dual Black
на изплащане посредством 23 месечни вноски в размер на 28.59лв. всяка, съгласно
уговорения погасителен план по лизинговия договор, както и с правото след изтичане на 23-
месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна сума от 28.59лв. да придобие
собствеността върху лизинговата вещ / чл.1, ал.2 от договора за лизинг/. С оглед качеството
абонат на дружеството, на ответника е предоставено за ползване описаното по-горе мобилно
устройство с отстъпка от страндарната цена, видно от т. 11 от Договора за мобилни услуги
от дата 15.03.2018 г„ както следва: -Станадартната цена на мобилното устройство /в брой,
без абонамент/ е 819.90 лв.; -Цена в брой или общата лизингова цена с избраната от абоната
програма Тотал 30.99лв. е 686.16лв., следователно отстъпката от страндартната цена, която
ответникът е получил възлиза на сума в размер на 133.74лв. Въз основа на посочените
договор ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като
потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната № *********.
Съгласно чл. 26 от ОУ при ползване на услуги чрез индивидуален договор
заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя, като сключването.на договора Спотребителят е
уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. За отчетния период на
потребление 20.07.2018г. до 19.12.2018г. абонатът не е изпълнил задължението си да
заплати на Теленор България дължимите месечни абонаменти, съобразно използваните от
него услуги в размер на 202.08/двеста и два лева и 08ст./лв.
При наличието на неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го
уведомява по реда на чл. 31а от ОУ. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка
от издадените месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума,
последователно се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс - напомняне за налична
незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от
страна на Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е
уведомен с поредно смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми.
С оглед незаплащането от страна на абоната-ответник на процесиите фактури за
отчетния период на потребление 20.07.2018г. до 19.12.2018г., е ангажирана договорната
отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с
чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор е прекратил едностранно индивидуалните
договори на ответника за ползваните абонаменти.
2
След прекратяване на отношенията операторът издава крайна фактура
№**********/20.12.2018г.. в която са начислени суми в размер, както следва: 112.59/сто и
дванадесет лева и 59ст./лв. - за дължима договорна неустойка за предсрочно прекратяване на
договорни абонаменти /която сума е процесна в настоящото
производство/;428.85/четиристотин двадесет и осем лева и 85ст./лв. - за незаплатени
лизингови вноски /която сума и е е процесна в настоящото производство/;202.08/двеста и
два лева и 08ст./лв.- за незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни
услуги /която сума не е процесна в настоящото производство/.Общата сума по издадената
крайна фактура възлиза в размер на 743.52лв.
В настоящото производство интерес за ищеца представлява начислената неустойка за
предсрочно прекратяване на процесиите договори за мобилни услуги в размер на 112.59лв.,
която претендира на основание т. 11 от договора за мобилни услуги, която е уговорена
съобразно постигнатата с КЗП СПОГОДБА от 11.01.2018г., по която страна е „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД.
Датата на деактивация на процесния абонамент е 14.12.2018г., като същата се
генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано
плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните
фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания
абонамент.
Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил крайния
срок за ползване на абонамента Тотал 14.99лв. за мобилен номер +359********* до
15.03.2020 г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 15.03.2018г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да
ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща се и в
т. 11 от индивидуалния договор за мобилни услуги, като начисли в крайната издадена
фактура неустойка за предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Изричната
договорна клауза предвижда, че в в случай на прекратяване на подписан договор преди
изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на Потребителя или по нарушение на
задълженията му по договора или приложения/документи свързани с него, същият е длъжен
да заплати за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване.
Към настоящия момент, предвид постигнато споразумение с Комисия за зяттштя ня
потребителите, дължимата се неустойка от абонатите на дружеството при предсрочно
прекратяване на договорите е в размер както следва:„а” Неустойка в размер на всички
стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорения срок,
като максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката по предходното изречение,
3
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове съответстваща на оставащия срок на договора.”б” „ В случаите, в
които е предоставено устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в този договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи и
такава част от разликата между стандартната йена на устройството (в брой, без абонамент)
съгласно ценова листа, действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от
него при предоставянето му (в брой или съответно обща лизингова йена по договора за
лизинг), каквато съответства на оставащия срок на договора. ”
С оглед изложеното, ищецът претендира неустойка съгласно уговорените правила с
комисията за защита на потребителите и съгласно изричната клауза, съдържаща се и в т. 11
от индивидуалния договор за мобилни услуги, а именно: Неустойката в размер на 112.59лв.,
формирана, както следва: 37.47 лв. неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 15.03.2018 г. за мобилен номер +359********* в размер на 3 месечни
абонаментни такси и 75.12 лв. представляваща неустойка за предоставено за ползване
устройство HUAWEI Mate 10 Lite Dual Black, c отстъпка от стандартната цена в размер на
133,74лв., съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата 15.03.2018г.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор
„ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД С. СТ. Й. се е съгласил и е приел Общите Условия на
Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.
49 от ОУ, Теленор има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя
в уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да
заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от
тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след
датата на издаването й“. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната
фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/ да
прекрати едностранно индивидуалния договор на С. СТ. Й.. „При неспазване на което и да е
задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на
някое от другите задължения на потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи
предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения,
описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния
договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към
него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на
подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила
общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от ОУ е посочено, че, всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид
4
и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б)
месеченния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговаря и
дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани
със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите
условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока,
потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
В конкретният случай ответникът С. СТ. Й. е подписала договор за услуги с
мобилния оператор, ползвала е процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението
си по договор да заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът следва да понесе
отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но
длъжникътответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга,
задължил се е да заплаща цената на предоставеното устройство, съгласно уговорения
погасителен план, респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Представя ОУ,договор за мобилни услуги,договор за лизинг,фактури,
пълномощни.Има искане за прилагане на ч.гр.д.№26/21г.на РРС.
Ответникът С. СТ. Й. при редовно връчена искова молба, не е отговорила.
Исковата молба е редовна. Предявените искове са допустими.
Предмет на разглеждане са обективно съединени иска: установителен по чл.42 ГПК
за сумата 112.59лв. се формира, както следва: 37.47 лв. неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 15.03.2018 г. за мобилен номер +359*********
в размер на 3 месечни абонаментни такси и 75.12 лв. представляваща неустойка за
предоставено за ползване устройство HUAWEI Mate 10 Lite Dual Black, c отстъпка от
стандартната цена в размер на 133,74лв., съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от дата
15.03.2018г.
Доказателствената тежест е на ищеца. Същият следва да докаже основанието и
размера на претенциите си, а именно: 1. наличие на валидни договори за предоставяне на
5
мобилни услуги; вид и цена на месечния пакет, вкл. договори за лизинг /условия на
преференцианата цена, действителната цена/; 2. изправност на ищеца /че е предоставил на
ответника твърдените услуги,респ. устройства, по уговорения тарифен план/, 3. твърдение за
виновно неизпълнение от страна на ответника, начален момент на забавата на ответника;
4.установяване размера на всяко едно от задълженията.
Ответникът не следва да доказва факти, тъй като не твърди такива.
И писмените доказателства приложени към исковата молба.
ДОКЛАДВА и направеното искане за постановяване на неприсъствено решение.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА приложените към исковата молба писмени доказателства.
СЧЕТЕ делото за изяснено от фактическа страна и

ОПРЕДЕЛИ:


ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
СЪДЪТ намира предпоставките за постановяване на неприсъствено
решение, указани в разпоредбата на чл. 238 и чл. 239 от ГПК за налични, а
именно исковата молба с доказателствата са редовно връчени на ответницата,
като на нея са указани неблагоприятните последици за непредставянето на
отговор и неявяването в първото по делото съдебно заседание, без да е
направено искане за разглеждането на делото в отсъствието на ответницата.
Отделно представените по делото писмени доказателства предявеният иск е
вероятно основателен.
ВОДЕН от горното, съдът постанови неприсъствено решение.
6
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 14,10 ч.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
Секретар: _______________________
7