Решение по дело №115/2020 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 43
Дата: 29 юли 2020 г. (в сила от 1 декември 2020 г.)
Съдия: Дияна Димова Петрова
Дело: 20203610200115
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

29.07.2020 год.

 

 

Номер  43                                       Година 2020                 Град Велики Преслав

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Великопреславският районен съд                                                           четвърти състав

На 03 (трети) юли                                                                           Година 2020

В публично съдебно заседание, в следния състав:

         Председател Дияна П.

Секретар Женя Проданова

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия П.

АН дело номер 115 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН е образувано въз основа на жалба, подадена от „К.“ООД ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, р.н ******, ж.к. „******“, ул.“***“№**, представлявано по закон от управителя А.В.А.срещу НП №47/07.04.2020 г. издадено от Директора на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ.

            В жалбата се съдържат доводи за неправилност на наказателното постановление като издадено при неправилно и необосновано прилагане на материалния закон.

Жалбоподателят не отрича ползването на посоченото в НП количество вода за процесния период от време, което надвишава нормите в разрешителното за водоползване, но твърди, че извършеното нарушение е маловажен случай, т.к количеството на превишението е незначително. Освен това твърди, че с издаването на обжалваното НП е нарушен чл.17 от ЗАНН, тъй като дружеството е вече наказано с НП№25/20.02.2020 г. и НП№46/07.04.2020 г. за използване надвишаващи водни маси над разрешението за месеците ноември 2019 г. и декември 2019 г., независимо че посочените наказателни постановления не били влезли в сила.

            Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло като необосновано и незаконосъобразно.

            Жалбоподателят, редовно призован не изпраща представител. В писмено становище поддържат жалбата и молят наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.

            Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител – юрисконсулт Ю.В., в съдебно заседание моли НП да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно, като излага подробни мотиви в подкрепа на тезата си.

            Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и събраните по нея, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното: при извършена документална проверка по изпълнение на условията на разрешителното за водовземане с титуляр жалбоподателят от повърхностен воден обект язовир „***“, с цел на водовземането: за производство на електрическа енергия посредством ВЕЦ „***“, изградена на десния бряг на р.Г.К., под язовирната сетна на язовир „***“ е констатирано на 24.01.2020г. от служители на БДЧР, че не е изпълнило условие по т.3 от Раздел „Условия за водовземането“ от Решение №319/21.10.2011г. за изменение на Разрешително № 0144 0013/23.04.2010г., като в периода от 01.01.2019г. до 31.01.2019г., при спряна работа на основната турбина, е ползвало 19 816 000 куб.м. вода от язовир „***“ за осигуряване на минимално допустим отток (екологичен минимум) в река Г.К. след язовира, необходими за нормалното функциониране на екосистемите на реката, преработени посредством малката турбина на ВЕЦ „***“. Съгласно разрешителното за водовземане издадено от директора на БДЧР със срок на действие 23.10.2010 г. – 23.04.2030 г. и с титуляр жалбоподателя, разрешеното количество вода за ползване за едногодишен период от време е 18 960 000 куб.м от повърхностен воден обект язовир „***“, като водовземането и място на водоползването е за производство на ел.енергия посредством  ВЕЦ „***“, изградена на десния бряг на р.Г.К., под язовирната стена на язовир „***“. Декларираното от жалбоподателя количество ползвана вода за производство на ел.енергия е от посочените източници и въз основа на посоченото разрешително. След установяване на административното нарушение, а именно неизпълнение на условията на разрешителното за водовземане  на жалбоподателя бил съставен и АУАН за нарушение по чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ. Въз основа на акта било издадено обжалваното НП, с което на жалбоподателя за нарушение по чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т.1, б.“в“ от ЗВ е наложена имуществена санкция в размер на 1 000.00 лв.          

            Горната фактическа обстановка съдът, счита установена от показанията на разпитаните по делото свидетели и писмените доказателства.

Показанията на разпитаните като свидетели служители на БДЧР, осъществили процесната проверка, са логични и безпротиворечиви и кореспондират с установеното по делото и писмените доказателства, поради което съдът им дава пълна вяра. Показанията на св. Ф.Ф.И. и Е.П.Х. са последователни и взаимно допълващи се, не са налице противоречия между тях, поради което съдът ги възприема изцяло. Същите кореспондират изцяло и с писмените доказателства.

            При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

            По допустимостта на жалбата:

            Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, и в установения от закона седмодневен срок от връчването на НП (съгласно входящия номер в деловодството на административнонаказващия орган).

            Относно основателността на жалбата:

            Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА. В тази насока, съдът взе предвид следното:

            При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на административно наказателно-процесуалните правила.

АУАН и НП са издадени от компетентни органи по смисъла на чл.201 от ЗВ и съгласно Заповед №31/06.01.2020 г. на директора на БДЧР.

            АУАН и НП съдържат изискуемите реквизити, нарушението е описано пълно, посочени са нарушената и санкционната норма, индивидуализиран е нарушителя. Не е нарушено правото на защита на жалбоподателя и същият е разбрал за какво точно нарушение е санкциониран още към момента на съставяне на АУАН, в който е изложил своите възражения, своевременно е организирал и защитата си срещу обжалваното НП.

             Съгласно чл. 48, ал.1, т.11 от ЗВ водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване на околната среда.

Извършеното от жалбоподателя нарушение се установява от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Безспорно е по делото, че „К.“ООД ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, р.н ******, ж.к. „******“, ул.“***“№**, представлявано по закон от управителя А.В.А. е титуляр на разрешително за водовземане №01440013/23.04.2010 г., издадено от Министъра на околната среда и водите, изменено с Решение № 319/21.10.2011г. и продължено с Решение № 157/22.07.2019г. на Министъра на ОСВ, за производство на електрическа енергия посредством ВЕЦ „***“, изградена на десния бряг на р.Г.К., под язовирната сетна на язовир „***“. Разрешеният годишен воден обем за ползване за периода 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г.  е 18 960 000 куб.м от повърхностен воден обект язовир „***“ за производство на електроенергия посредством ВЕЦ „***“, изградена на десния бряг на р.Г.К., под язовирната стена на язовир „***“. При извършената документална проверка за обекта ВЕЦ е установено ползвана вода за производство на ел.енергия за периода от 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г. в количество 19 816 000 куб.м. Това превишаване е установено, както от извършената документална проверка по досието и документи на обекта ВЕЦ “***“, постъпили в БДЧР, така и от представената декларация по чл. 194б от ЗВ за процесния период.

Не се установиха обстоятелства, които изключват отговорността на жалбоподателя. Направените в тази насока възражения от жалбоподателя,  че са издадени за същото нарушение още две наказателни постановления от административнонаказващия орган №46/07.04.2020 г. и №25/20.02.2020 г., съдът счита за неоснователни. Служебно известно е на настоящият състав, че с НП№46/07.04.2020 г. изд. от Директора на Б.д. „Ч.р.“ е повдигнато обвинение на жалбоподателя за различно административно нарушение по чл.53, ал.4, т.3 вр. с чл.200, т.27 от ЗВ-нарушаване на утвърдения количествен месечен график за ползване на водите на яз.“***“ за периода 01.12.2019 г.- 01.01.2020 г., различна е и времето на извършване на нарушението. С другото №25/20.02.2020 г. изд. от Директора на Б.д. „Ч.р.“ е повдигнато обвинение на жалбоподателя отново за административно нарушение по чл.53, ал.4, т.3 вр. с чл.200, т.27 от ЗВ-нарушаване на утвърдения количествен месечен график за ползване на водите на яз.“***“, но за периода 01.11.2019 г. – 01.12.2019 г.  Няма идентичност между административните нарушения в издадените наказателни постановления, още повече, че нито едно от тях към момента не е влязло в сила, образувани са още две АНД№114/20 г. и АНД№71/20 г. и двете по описа на ВПРС, които са висящи.

Неизпълнението на задълженията от разрешителното е в нарушение на императивната норма на чл. 48, ал.1, т.11 от ЗВ, като по този начин от обективна страна се осъществява състава на установеното с акта нарушение. Въпросът за вината в конкретния случай не се обсъжда, тъй като субектът на нарушението е юридическо лице.

В конкретният случай се касае за формално по характера си нарушение и с факта на надвишаване на разрешените водни количества, задълженото лице е осъществило фактическия състав на административното нарушение. Формално нарушение е това на така нареченото "просто извършване", при което с факта на установяването му законодателят презюмира настъпването на неблагоприятни за установения обществен ред правни последици, достатъчно значими по презумпция на закона, за да подлежат на санкциониране с предвидената в правната норма административнонаказателна санкция, поради което за този род административни нарушения е невъзможно да се направи преценка относно липсата или незначителността на вредните последици, поради липсата на преки такива.

 

 

 

 

 

 

 

 

При преценка на вида и размера на наложеното наказание, съдът намира, че административно наказващия орган е наложил имуществената санкция в съответствие със субекта на нарушението и разпоредбата на чл. 200, ал.1, т.1, б.“в“ от ЗВ, като при определяне размера на същата е преценил всички релевантни по делото обстоятелства, включително и количеството на превишението и е наложил санкция в минималния предвиден размер, респ. съответстващ на тежестта и вида на извършеното нарушение съобразена с обществената опасност на деянието и дееца. Липсват и предпоставките да се приеме, че нарушението представлява "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като осъщественото административно деяние е формално, на просто извършване, като съставомерността му не е необходимо възникването на вредни последици. Нарушението е дори с по-висока от  типичната за този вид обществена опасност, поради факта че и през 2019 г. нивото на язовира критично спада, поради суха година и ползване на води, над разрешените лимити от жалбоподателя, като собственик и ползвател на ВЕЦ, макар и в малък размер ще има пряка последица за ползвателите на язовира за питейно-битово водоснабдяване на териториите на Област *** и Област ***.

            С оглед гореизложеното, съдът счита, че процесното НП №47/07.04.2020 г. издадено от Директора на на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло.

Съдът като съобрази изхода на спора и направеното изрично искане от процесуалния представител на въззиваемата страна за присъждани на разноски за юрисконсултско възнаграждение, счита на осн.чл. 63, ал.3 от ЗАНН вр. с чл.143, ал.1 от АПК, че въззиваемата страна има право на разноски в размер на 100.00 лв. /чл.18, ал.2 вр. с чл.7, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/ и искането следва да бъде уважено.

 

            Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И :

 

            ПОТВЪРЖДАВА ИЗЦЯЛО Наказателно постановление №47/07.04.2020г. издадено от Директора на на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ,  с което на „К.“ ООД ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, р.н ******, ж.к. „******“, ул.“***“№**, представлявано по закон от управителя а.в.а., за нарушение по чл.48, ал.1, т.11 от ЗВодите на основание чл.200,ал.1, т.1, б.“в“ от ЗВ е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 1 000.00 лв. /хиляда лева/.

ОСЪЖДА „К.“ ООД ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.***, р.н ******, ж.к. „******“, ул.“***“№**, представлявано по закон от управителя А.В.А. да заплати на Б.Д. „Ч.р.“*** при МОСВ направените в настоящото производство разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв./сто лева/.

            Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд гр. *** по реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

           

 

 

                                                                                                          Районен съдия: