Решение по дело №836/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1028
Дата: 18 юни 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180700836
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1028/18.6.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на дванадесети юни през две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                                                                Председател : Мария Златанова

 Членове : Здравка Диева

Недялко Бекиров

 

при секретаря Д.К. и с участието на прокурор М.Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 836 / 2020г., взе предвид следното :

            Производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            Б.Н.С. – управител на Сави 80 ЕООД, гр.Пловдив, ул.Съединение № 55, обжалва Решение № 45 / 13.01.2020г., постановено по АНД № 6126 по описа за 2019г. на Районен съд-Пловдив, в частта, с която е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № НП-ПБЗН-ПД4-11/25.09.2019г., изд. от гл.инспектор И.Г. - Началник на 04 РСПБЗН - Пловдив, за наложени му глоби, всяка в размер на 200 лв. за нарушение на чл.37 т.2 вр. чл.5 т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, вр. чл.139 т.1 от Закона за министерството на вътрешните работи /ЗМВР/ и за нарушение на чл.32 т.1 вр. чл.5 т.2 от същата наредба вр. чл.139 т.1 ЗМВР, на основание чл.265 ал.1 от с.з.

Касаторът обжалва решението като незаконосъобразно с твърдение за допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Заявено е, че административно-наказващият орган не е представил пълната преписка, съдържаща разпореждане ПР-ПБЗН-ПД4-5-25/03.09.2019г., връчено на оспорващото лице на 23.10.2019г. Твърди се, че в посоченото разпореждане са отразени същите нарушения, за които са съставени АУАН № 0019513, АУАН – ПБЗН-ПД4-5-6/03.09.2019г. и НП № НП-ПБЗН-ПД4-11/25.09.2019г., а именно – чл.8 ал.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите на пожарната безопасност при експлоатация на обектите, чл.37 т.2 от същата наредба и чл.32 т.1 от цитираната наредба, за които е даден срок за отстраняване – до 11.11.2019г. Разпореждане ПР-ПБЗН-ПД4-5-25/03.09.2019г. е приложено към касационната жалба. Поддържа се, че потвърденото НП е издадено преди връчване на разпореждането от 03.09.2019г., с което са нарушени административно-производствените правила. С позоваване на чл.125 ал.1 т.4 ЗМВР и чл.260 ЗМВР, се твърди, че административното наказание се налага след неизпълнение на предписанията, а в случая НП от 25.09.2019г. предхожда разпореждането от 03.09.2019г. – в двата акта са посочени идентични нарушения, от което следва, че наказанието предхожда дадения срок за отстраняване на нарушенията, което е недопустимо. С едновременното издаване на разпореждане и АУАН от една и съща дата – 03.09.2019г., е нарушено правото на защита със създаване на неяснота по отношение отстраняване на нарушението до 11.11.2019г. и налагане на наказание след това или е наложено наказание за едно и също нарушение с прилагане на две различни хипотези на закона.

Твърди се неправилна правна квалификация от страна на административно-наказващия орган, тъй като неизпълнението на чл.125 ЗМВР води до ангажиране на адм.нак. отговорност по реда на чл.260 ЗМВР, а в НП от 25.09.2019г. е посочена общата разпоредба на чл.265 ЗМВР. Счита се за съзнателно посочена нормата на чл.265 ЗМВР, тъй като не са спазени процесуалните правила за прилагане на съотносимата към фактическата обстановка норма – чл.260 ЗМВР.

Ответникът IV-та РСПБЗН - Пловдив оспорва касационната жалба в писмено становище. Изтъква отсъствие на възражение в АУАН, в който изрично е отразено „нямам“ възражение от страна на жалбоподателя. Моли решението на ПРС да бъде оставено в сила като законосъобразно.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Тодорова предлага решението да бъде оставено в сила.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна в първоинстанционно производство против неблагоприятна част от съдебно решение.

НП е издадено от главен инспектор, началник на IV-та РСПБЗН – Пловдив. Наложени са три административни наказания – глоби, за три административни нарушения : по т.1 – нарушение на чл.8 ал.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, за което лицето носи отговорност по чл.5 т.1 от същата наредба, във вр. с чл.139 т.1 ЗМВР – глобата е в размер на 200 лв., на основание чл.265 ал.1 ЗМВР и в тази част НП е отменено, без решението да е обжалвано от административно-наказващият орган /влязло е в законна сила/; по т.2 - нарушение на чл.37 т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, за което лицето носи отговорност по чл.5 т.1 от същата наредба, във вр. с чл.139 т.1 ЗМВР – глобата е в размер на 200 лв., на основание чл.265 ал.1 ЗМВР и в тази част НП е потвърдено, като решението е обжалвано от наказаното лице; по т.3 - нарушение на чл.32 т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, за което лицето носи отговорност по чл.5 т.2 от същата наредба, във вр. с чл.139 т.1 ЗМВР – глобата е в размер на 200 лв., на основание чл.265 ал.1 ЗМВР и в тази част НП е потвърдено, като решението е обжалвано от наказаното лице.

АУАН № ПБЗН-ПД4-5-6 от 03.09.2019г. /сериен № 0019513/ е съставен от инспектор Д.К. в група „ДПК и ПД”, служител при IV-та РСПБЗН – Пловдив.

Санкциите са в установения от закона минимален размер – чл.265 ал.1 ЗМВР.

Б.С. е наказан в качеството на управител на Сави 80 ЕООД, гр.Пловдив поради приети за установени три административни нарушения, констатирани при проверка на 30.08.2019г. в ресторант „Опус” : по т.1 – експлоатира обекта без да е осигурил актуално противопожарно досие /чл.8 ал.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите : „За обектите се създава досие, което съдържа най-малко следните документи: 1. документите по чл. 9, свързани с осигуряването на ПБ на обекта;” – в тази част НП е отменено/; по т.2 – експлоатира обекта с натрупани горими материали /дървена маса, стелажи със стока/ на разстояние по-малко от изискващото се 81м/ до електрическите табла /чл.37 т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите : При експлоатацията на обектите, при извършването на текущи ремонти и при поддържането на електрическите инсталации, уреди и съоръжения не се разрешава: 2. съхраняването на материали или престоят на транспортни и други технически средства върху ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията на главните разпределителни табла, както и разполагането на горими материали на разстояние, по-малко от 1 m, от главни и разпределителни електрически табла;”/; по т.3 – експлоатира обекта като съхранява бутилки с пропан-бутан в помещение с друго предназначение / чл.32 т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите : „В сградите и помещенията не се разрешава: 1. складиране на ЛЗТ и ГТ и на горими вещества и материали в помещения с друго функционално предназначение и в подпокривните пространства на сгради с покриви, изпълнени от строителни продукти с класове по реакция на огън от В до F;”/. Според приложената санкционна норма спрямо трите административни нарушения – чл.265 ал.1 ЗМВР : „Ръководителите на държавни органи, организации и юридически лица и гражданите, които виновно не са изпълнили задълженията, предвидени в този закон или в подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказват с глоба от 200 до 2000 лв.”.

При съпоставка между съдържанието на приложеното към касационната жалба разпореждане ПР-ПБЗН-ПД4-5-25/03.09.2019г. и НП № НП-ПБЗН-ПД4-11/25.09.2019г. се констатира идентичност относно първите три констатации в разпореждането и трите административни нарушения – предмет на НП : разпореждането е издадено на 03.09.2019г., на която дата е съставен АУАН. Разпореждането е основано на проверка от 30.08.2019г. в обект – ресторант „Опус” гр.Пловдив. За отстраняване на несъответствията с изискванията за пожарна безопасност, на основание чл.125 ал.1 т.4 ЗМВР е разпоредено осъществяването на мероприятия и срок за изпълнение на всички – 11.11.2019г. Отразено е, че разпореждането подлежи на обжалване по реда на АПК с указани двете регламентирани възможности /по административен и по съдебен ред/ и предупреждение за носене на административно-наказателна отговорност при неизпълнение, съгл. чл.260 ЗМВР /” Който не изпълни писмените разпореждания по чл. 125, ал. 1, т. 4 и заповедите по чл. 255, се наказва с глоба от 200 до 2000 лв.”/.

Твърденията за незаконосъобразност на НП, изложени в касационната жалба, са неоснователни, тъй като в случая законът предвижда налагане на санкция за неизпълнение на задължение, по отношение на което се издава и предписание за отстраняването му в определен от контролните органи срок. Изпълнителните деяния са различни, което произтича от разликата в производствата по издаването на два акта – НП и разпореждане за осъществяване на конкретни мероприятия в срок. Разпореждането представлява принудителна административна мярка – индивидуален административен акт. В тази вр. се съобрази, че съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат принудителни административни мерки /ПАМ/ - каквато мярка е разпореждането, съдържащо предписание за осъществяване на конкретни мероприятия с определен от органа срок за изпълнение, както и техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, вкл. редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Принудителната административна мярка се налага с оглед обективно извършване на нарушение. В съдебната практика е възприето, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е независима и самостоятелна от административната принуда като вид държавна принуда, като основанието за налагането на ПАМ е самото нарушение - предвидените от закона последици на различни отговорности нямат обуславяща връзка, извън общия правопораждащ юридически факт - допуснатото закононарушение. Разпореждането е индивидуален административен акт с обстоятелствена и разпоредителна част. В конкретния случай не се твърди разпореждането да е обжалвано и отменено, което да подлежи на съобразяване при оспорването на НП.

При отсъствие на оспорени фактически констатации, обосновали издаване на НП, същото правилно е потвърдено от РС – Пловдив, поради съответствие между установените факти и придадената им правна квалификация.

Мотивиран с изложеното, АС – Пловдив XXIII състав приема жалбата за неоснователна и

 

Р  Е  Ш  И :

 

Оставя в сила Решение № 45 / 13.01.2020г., постановено по АНД № 6126 по описа за 2019г. на Районен съд-Пловдив, в обжалваната част.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                       

 

                                                                                                                 Председател :

 

 

  Членове :