Решение по дело №87/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 март 2021 г. (в сила от 22 ноември 2021 г.)
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700087
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 46

гр. Перник, 10.03.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                               СЪДИЯ: ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря АННА МАНЧЕВА, като разгледа административно дело № 87/2021 г. по описа на Административен съд – Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 186, ал. 4 от ЗДДС.

         Образувано е по жалба, подадена от СД “***“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.И.В. против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-С872-0084571/11.01.2021 г., издадена от Л.П.Х.– началник отдел „Оперативни дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ при Централно управление на Националната агенция за приходите, с която на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“, във вр. с ал. 3 от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС е наложена принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект – магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Перник, ул. ****, ****, стопанисван от СД “***“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.И.В. и забрана за достъп по до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни.

         Навеждат се доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Твърди се, че не е извършена „контролна покупка“, тъй като еднократната предпазна маска, неин предмет, не е артикул, който се предлага за продажба в търговския обект. Сочи се, че тя се предоставя безплатно на всеки клиент, влязъл в обекта, без да е снабден с такава. Искането към съда е да отмени заповедта за налагане на принудителна административна мярка.

         В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата. Искането му към съда е да отмени оспорения административен акт по съображения, подробно изложени в съдебно заседание и в писмени бележки. Претендира присъждане на направените разноски.

         В съдебно заседание ответникът, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт П.***, оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на обжалваната заповед за прилагане на принудителна административна мярка. Искането към съда е да я отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 186, ал. 4 от ЗДДС приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

         На 03.01.2021 г. в 11.00 ч. инспектори по приходите при главна дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП са извършили проверка на търговски обект – магазин за хранителни стоки, стопанисван от СД „***“, с ЕИК ****, находящ се в гр. Перник, ул. ****, ****. Констатациите от нея са отразени в протокол за извършена проверка серия АА № 0084571/03.01.2021 г. Той е съставен от орган по приходите  - Н.П.– старши инспектор по приходите, в изпълнение на правомощията му. Обективиран е в писмена форма и е със съдържание и реквизити съгласно чл. 50, ал. 2 от ДОПК. Подписан е от съставителя и управителя на проверяваното търговско дружество съгласно чл. 50, ал. 4 от ДОПК. Затова на основание чл. 50, ал. 1 от ДОПК има доказателствена сила за отразените действия, изявления и обстоятелства.

         От него се установява, че в хода на проверката, органите по приходите са извършили контролна покупка на един брой предпазна маска, за което, преди легитимацията си, са заплатили сумата от 0.70 лв. За покупката не е издаден фискален бон от фискалното устройство в обекта – модел „ДЕЙЗИ“, с ИН на ****,****, регистрирано в НАП с потвърждение № 4001555/28.01.2019 г.  съгласно изискването на Наредба № Н-18/2006 г.  След легитимация на проверяващите, от фискалното устройство е отпечатан КЛЕН от дата 03.01.2021 г., в който сумата от 0.70 лв. не е отразена. Не е констатирана разлика в касовата наличност и регистрираната такава чрез фискалното устройство.

         Органите по приходите са приели, че е реализиран състав на административно нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. Посочената законова норма задължава всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ.

         Въз основа на констатациите в протокола за извършена проверка,  административният орган – началник отдел „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП е издал заповед № ФК-С872-0084571/11.01.2021 г., с която на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“, във вр. с ал. 3 от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС е наложил принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект – магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Перник, ул. ****, ****, стопанисван от СД “***“, ЕИК **** и забрана за достъп по до него за срок от 14 дни. Заповедта е връчена на адресата и на 18.01.2021 г. и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 186, ал. 4 от ЗДДС той е оспорил по съдебен ред с жалба с вх. № 1354-7#2/22.01.2021 г.

         В хода на съдебното производство за установяване на твърдението си, че заплатената от органите по приходите защитна маска не се предлага като артикул в търговския обект, жалбоподателят е ангажирал гласни доказателства. От разпита на свидетелката В.И.Р.– редовен дългогодишен клиент на процесния магазин за хранителни стоки се установява, че в него се предлагат на клиентите безплатни еднократни защитни маски, в случай, че същите не разполагат в момента с такива. Съдът кредитира показанията, тъй като същите са ясни, последователни и основани на непосредствени възприятия за фактите, за които са дадени.

         При горните фактически установявания, Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от административния акт, срещу подлежаща на съдебно оспорване заповед, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

         Оспорената заповед е издадена от компетентен орган. Съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС принудителната административна мярка се прилага от орган по приходите или упълномощено от него длъжностно лице. Чл. 7, ал. 1 от ЗНАП очертава кръга на органите по приходите. В т. 3 от същата разпоредба, като такива са посочени началниците на отдели. Оспореният административен акт е издаден от началник отдел „Оперативни дейности“ в главна дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, в съответствие с предоставената му компетентност по чл. 186, ал. 3 от ЗДДС, във вр. с чл. 7, ал. 1 от ЗНАП.

Същият е в изискуемата съгласно чл. 186, ал. 3 от ЗДДС писмена форма. Затова на основание чл. 59, ал. 2 от АПК следва да съдържа посочените в т. 1 – т. 8 на същата разпоредба задължителни реквизити. В настоящия случай е означен издателят на акта и адресатът му; ясно са разпоредени задълженията, които се възлагат и срокът им; посочено е пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва; датиран и подписан е.          Настоящият състав, обаче намира, че не е изпълнено изискването за мотивираност, следващо както от общата норма на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, така и от специалната разпоредба на чл. 186, ал. 3 от ЗДДС. За да се приеме, че заповедта, с която се налага принудителна административна мярка е мотивирана следва да са изложени както фактите, обуславящи издаването и, така и тези, съобразени от административния орган за определяне на срока за прилагането и. В конкретния случай ясно и точно са изложени фактическите основания за издаване на оспорения акт – неиздаване на фискален бон от фискалното устройство за извършена на 03.01.2021 г. покупка на един брой предпазна маска на стойност 0.70 лв. в търговски обект – хранителен магазин, находящ се в гр. Перник, ул. ****, ****, стопанисван от СД “***“, ЕИК ****, които изпълват диспозицията на нормата на чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“, във вр. с чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, посочена като правно основание за прилагането на принудителната мярка. Отсъстват, обаче каквито и да било мотиви относно срока и. Чл. 186, ал. 1 от ЗДДС предвижда, че той може да бъде до 30 дни, като в случая е определен около средата – 14 дни. Продължителността на административната мярка се преценява от административния орган при условията на оперативна самостоятелност. Затова, за да е законосъобразно властническото волеизявление следва да са посочени конкретните факти, обусловили решаващият извод. В настоящия случай не са конкретизирани обстоятелствата, мотивирали ответника да определи около средната, предвидена в закона продължителност на административната мярка. В обособената в административния акт част, означена като „Мотиви относно продължителността на срока“ са използвани общи изрази, които не представляват фактически констатации, относими към процесния случай. Събраните в хода на административното и на съдебното производство доказателства също не установяват факти, които да могат да бъдат обвързани с определения 14-дневен срок на мярката. Видно е, че жалбоподателя за първи път осъществява състав на нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. Не е констатирана разлика в касовата наличност и наличността, отчетена с регистрираното в обекта фискално устройство. По тази причина е необоснован изводът на ответния административен орган за организация на отчетността на търговеца по начин, водещ до отклонения от данъчното облагане. Незначителна е стойността на нерегистрираната чрез ФУ продажба – 0.70 лв. Продаденият артикул е предпазна маска за еднократна употреба, за който се установи, че в търговския обект се е предлагал безплатно на клиентите, които в момента не са снабдени с такава. Обстоятелството, че в случая е заплатена цена за него, не изключва задължението на търговеца да регистрира продажбата чрез фискално устройство, тъй като тя не попада в изключенията, изчерпателно посочените в чл. 4 и чл. 5 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., но в значително по-ниска степен засяга обществените отношения, свързани с данъчното облагане. Към датата на проверката – 03.01.2021 г. със РД-01-675 от 25.11.2020 г.  на министъра на здравеопазването като част от противоепидемичните мерки на територията на РБ в т. 7 е предвидено задължение за всяко лице, когато се намира в закрито обществено място да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата. В т. 5, б. „в“ от същата заповед е предвидено, че собствениците или управителите на обекти с обществено предназначение, търговски или други обекти създават организация за контрол на входа на обекта по отношение броя на влизащите лица и носенето на защитни маски за лице. Именно за обезпечаване на изпълнението на посочените задължения, а не с цел увреждане на фиска, в търговския обект, стопанисван от жалбоподателя, са предлагани безплатно на клиентите еднократни предпазни маски. Затова инцидентото и еднократно нерегистриране на покупката на такава в конкретния случай представлява незначително засягане на отношенията, свързани с данъчното облагане. Така посочените обстоятелства не могат да обосноват продължителност на приложената административна мярка за период около средния, предвиден от закона – 14 дни. Нещо повече – те водят до извода за явна несъразмерност между засегнатите права и интереси на адресата на оспорения административен акт и целта, която законът преследва с издаването му. Съгласно чл. 22 от ЗАНН целта на принудителните административни мерки е да предотвратят и преустановят административните нарушения, както и да предотвратят и отстранят вредните последици от тях. В случая, с оглед изложеното по-горе, запечатването на търговския обект и забрана на достъпа до него за срок от 14 – дни не е в съответствие с целта на закона. То нарушава един от основните принципи в административното право, закрепен в чл. 6, ал. 2 от АПК, съгласно който административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава.

Предвид изложеното, настоящият състав на Административен съд – Перник, намира, че оспореният административен е постановен при неспазване на изискването на мотивираност и в противоречие с целта на закона, поради което, като незаконосъобразен следва да бъде отменен.

         Предвид изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъде присъдена внесената от него държавна такса в размер на 50 лв.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И

        

         ОТМЕНЯ Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-С872-0084571/11.01.2021 г., издадена от Л.П.Х.– началник отдел „Оперативни дейности“ в Главна дирекция „Фискален контрол“ при Централно управление на Националната агенция за приходите, с която на основание чл. 186, ал. 1, т. 1, б. „а“, във вр. с ал. 3 от ЗДДС и чл. 187, ал. 1 от ЗДДС на СД “***“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.И.В. е наложена принудителна административна мярка – запечатване на търговски обект – магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Перник, ул. ****, ****, стопанисван от СД “***“, ЕИК ****, представлявано от С.И.В. и забрана за достъп по до него за срок от 14 /четиринадесет/ дни.

         ОСЪЖДА Централно управление на Националната агенция по приходите да заплати на СД “***“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ул. ****, представлявано от С.И.В. сумата от 50 лв. /петдесет лева/, представляваща заплатена държавна такса

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        СЪДИЯ:/п/