Решение по дело №93/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 юли 2022 г. (в сила от 26 юли 2022 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20227190700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 102

гр. Разград, 06.07.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на двадесет и девети юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Робева адм. дело № 93 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 118, ал. 1 КСО.

Постъпила е жалба от А. К. Б. от с. В., обл. Р., против Решение № 1012-16-119/1 от 26.04.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ – Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 2140-16-83 от 07.03.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване, с което на жалбоподателката е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 КСО. В жалбата се твърди, че решението и потвърденото с него разпореждане са постановени при съществено процесуално нарушение, изразяващо се в липса на мотиви, и в нарушение на материалния закон, тъй като времето, през което жалбоподателката като неработеща майка е родила и отглеждала деца, е следвало да бъде зачетено като действителен осигурителен стаж. Иска се решението да бъде отменено с присъждане на разноските по делото.

Ответникът счита жалбата за неоснователна.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление вх. № 2113-16-1059 от 18.11.2021 г. А. К. Б. е поискала да й бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възрастпо чл. 68 КСО. Към датата на подаване на заявлението е имала навършени 68 години и 1 месец, и осигурителен стаж от III категория труд 17 години, 9 месеца и 24 дни. В този осигурителен стаж е включено и времето, през което заявителката е получавала обезщетение за безработица и през което като неработеща майка е родила и гледала двете си деца през периодите от 15.07.1973 г. до 15.07.1974 г. и от 11.05.1975 г. до 01.01.1976 г.

С Разпореждане № 2140-16-83 от 07.03.2022 г. ръководителят по пенсионно осигуряване е приел, че заявителката има 14 години, 9 месеца и 18 дни действителен стаж. Времето за родени и отгледани деца и получено обезщетение за безработица е зачетено за стаж, но същият не е действително положен по смисъла на §1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО. Поради това е счел, че заявителката не отговаря на изискванията по чл. 68, ал. 3 КСО и е отказал да й отпусне поисканата пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Разпореждането е било предмет на административен контрол пред по-горестоящия административен орган и със същите мотиви е било потвърдено с оспореното пред съда Решение № 1012-16-119/1 от 26.04.2022 г., издадено от ръководителя на ТП на НОИ – Разград.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съгласно чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Решението е постановено от оправомощен административен орган, в надлежната форма и има реквизитите, изискуеми от чл. 59, ал. 1 АПК, включително фактически и правни съображения за издаването му. Нарушения на административнопроизводствените правила не са допуснати.

Материалният закон обаче е приложен неправилно.

Съгласно чл. 68, ал. 3 КСО право на пенсия за осигурителен стаж и възраст се придобива, ако до 31 декември 2016 г. лицата имат навършени 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67-годишна възраст. Към датата на подаването на заявлението необходимата възраст е 66 години и 8 месеца, и жалбоподателката отговаря на това условие. Има и изискуемия осигурителен стаж от 16 години, 5 месеца и 8 дни. Неправилно административният орган е преценил, че периодът на бременност, раждане и отглеждане на малко дете не е действителен стаж.

Съгласно § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО „действителен стаж“ е действително изслуженото време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето е работило по друго правоотношение и е било задължително осигурено за инвалидност, старост и смърт, както и времето, през което лицето е подлежало на задължително осигуряване за своя сметка и е внесло дължимите осигурителни вноски. Разпоредбата е приета с измененията на КСО, обн. в ДВ, бр. 107 от 2014 г., и е в сила от 1.01.2015 г.

Съгласно § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г. съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс.

В настоящия случай спорът е относно стаж, придобит през времето от 15.07.1973 г. до 15.07.1974 г. и от 11.05.1975 г. до 01.01.1976 г., чиято действителност следва да се преценява съобразно правната уредба до 31.12.1999 г.

Съгласно чл. 80 от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите / Утвърден с ПМС № 3 от 15.01.1958 г., обн., Изв., бр. 5 от 17.01.1958 г., в сила до 1.01.2000 г./ зачита се за трудов стаж времето, прекарано в законно установения платен и неплатен отпуск, който се признава по Кодекса на труда. Към този период са действали Постановление № 61 от 28.XII.1967 г. на Централния комитет на БКП и на Министерския съвет за насърчаване на раждаемостта и Инструкция № 0-4 за уреждане на трудовия стаж на жените-майки и осиновителки, членки на ТКЗС или неработещи, при бременност, раждане и за отглеждане на деца, издадена по приложението на т. 9, ал. 4 и ал. 5 от постановлението. В инструкцията е уточнено, че на неработещите жени - майки, родили деца след 31.XII.1967 г., се зачита за съответен трудов стаж времето, отговарящо на размерите на предвидения платен и неплатен отпуск, с който се ползуват майките-работнички и служителки. В т. 3 от същата инструкция е предвидено, че придобитият стаж се зачита при ползуване на права по изброените в т. 2, ал. 1 нормативни актове, включително по Закона за пенсиите.

Жените майки, независимо дали са работещи или неработещи, осигурени или неосигурени, се ползват от особената закрила на държавата, което е прогласено в чл. 47, ал. 2 от Конституцията. Проявна форма на тази закрила са разпоредбите на чл. 9, ал. 2, т. 1 и т. 2 и ал. 7, апр. 2 КСО. Съгласно чл. 9, ал. 2, т. 1 и т. 2 за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни вноски, се зачита времето: 1. на платен и неплатен отпуск за отглеждане на дете; 2. на платените и неплатените отпуски за временна неработоспособност, за отпуск за бременност и раждане и при осиновяване на дете до 5-годишна възраст. А съгласно чл. 9, ал. 7, пр. 2 КСО за осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст. За тези периоди се внасят осигурителни вноски в размера за фонд "Пенсии" за сметка на държавния бюджет върху минималната работна заплата към датата на отпускане на пенсията. Времето на отпуските за бременност, раждане и осиновяване, както и за отглеждане на дете, в размерите, определени в Кодекса на труда - изцяло, независимо от продължителността на работното време, е осигурителен стаж и по смисъла на чл. 38, ал. 3, т. 6 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж.

Следователно, и при отменената, и при действащата правна уредба законодателят изрично признава периода на майчинството като осигурителен стаж при пенсиониране и този стаж е действителен по смисъла на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО.

В подкрепа на горния извод е и съдебната практика, изразена в Решение № 1023 от 1.02.2016 г. на ВАС по адм. дело № 488/2015 г., VI о., Решение № 6744 от 22.05.2018 г. на ВАС по адм. дело № 2009/2018 г., VI о., Решение № 2477 от 17.02.2020 г. на ВАС по адм. дело № 5956/2019 г., VI о., Решение № 47 от 5.01.2021 г. на ВАС по адм. д. № 6669/2020 г., VI о.

Като не е съобразил действителния смисъл на материалноправните разпоредби, административният орган е издал решението си в противоречие с тях и то подлежи на отмяна на основание чл. 146, т. 4 АПК, а преписката следва да се върне на ръководителя по пенсионно осигуряване при ТП на НОИ - Разград за ново произнасяне, при което да се изпълнят дадените указания по тълкуване на закона.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноските по делото, включващи адвокатско възнаграждение в размер на 350 лв.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1012-16-119/1 от 26.04.2022 г. на ръководителя на ТП на НОИ – Разград, с което е потвърдено Разпореждане № 2140-16-83 от 07.03.2022 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване.

ВРЪЩА преписката на ръководителя по пенсионно осигуряване при ТП на НОИ - Разград за ново произнасяне при спазване на дадените указания по прилагане на закона.

ОСЪЖДА ТП на НОИ – Разград да заплати на А. К. Б. за разноски по делото сумата 350 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/