РЕШЕНИЕ
№ 2083
гр. София, 03.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на шести февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ЛИЛИЯ ИЛ. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20231110200040 по описа за 2023
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на
Г. Ф. Р. срещу електронен фиш № ********** за налагане на
глоба за нарушение , установено от електронната система за събиране
на пътни такси по чл. 10 ал.1 ЗП , с който на жалбоподателя е
наложено административно наказание глоба в размер на 1 800 лв. .
С жалбата се претендира отмяна на наложеното наказание глоба
поради допуснати процесуални нарушения при индивидуализиране на
нарушението по електронния фиш , ограничаващо правото на защита
на жалбоподателя . Претендира се присъждането на разноските по
делото.
Представител на АПИ в съдебно заседание оспорва
основателността на жалбата с писмени съображения относно
приложението на закона .
Съдът, след като обсъди доводите на страните и приобщените по
делото доказателства , прие жалбата за основателна по изложените в
1
нея съображения за допуснати процесуални нарушения при
санкционирането на жалбоподателя, ограничаващи правото на защита
.
Електронният фиш представлява електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства
или системи - пар. 1 от ДР ЗАНН .
Съгласно чл. 189ж ал.1 ЗДвП - При нарушение по чл. 179 ал. 3
ЗДвП , установено и заснето от електронната система по чл. 167а ал. 3 ,
може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и
на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни
за: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
Според чл. 167а ал.3 ЗДвП - Електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за
всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които
автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство – част от системата.
Съгласно чл. 10 ал. 1 и ал. 11 от Закона за пътищата - За
2
преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние , за което Агенция "Пътна
инфраструктура" оперира и поддържа Електронната система за
събиране на пътни такси по ал. 1, която се състои от електронна система
за издадените електронни винетки и електронна система за събиране на
тол такси.
Условията и редът за използването на системата за таксуване по
чл. 10 ал.1 ЗП са регламентирани в издадената на осн. чл. 10 ал.7 ЗП
Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние. Надлежното използване на системата за таксуване
подлежи на удостоверяване съобразно посочените в Наредбата
изисквания, обезпечаващи достоверността на отчетените с нея данни.
Съгласно чл. 179 ал.3 ЗДвП - Водач, който управлява пътно
превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10 ал. 1 т. 1 от Закона
за пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв.
С обжалвания електронен фиш жалбоподателят е санкциониран
за нарушение по чл. 179 ал.3а ЗДвП , според която разпоредба - водач,
който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3
от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на
Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна
карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се
наказва с глоба в размер 1800 лв.
За нарушена е посочена и разпоредбата на чл. 139 ал.7 ЗДвП , според
която - водачът на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б
ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен преди движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
3
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Като фактическо основание на претендираната отговорност е
посочено, че за управляваното на път А-6 на процесната дата от
жалбоподателя ППС , собственост на трето лице , частично не е била
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , тъй като за
превозното средство има тол декларация за преминаването , но
платената категория е по - малка от измерената.
При така установеното от правна страна следва да се приеме , че
обжалваният електронен фиш е издаден в нарушение на чл. 189ж ал.1
ЗДвП , тъй като не се отнася за нарушение по чл. 179 ал. 3 ЗДвП , а
за нарушение чл. 179 ал.3а ЗДвП. Санкционирането с електронния
фиш е незаконосъобразно на осн. чл. 39 ал.4 ЗАНН , според която
разпоредба - за случаи на административни нарушения, установени и
заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен
орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените
контролни органи могат да налагат глоби , за което се издава електронен
фиш.
Извън изложеното допуснато е нарушение при индивидуализиране
на нарушението .
Видно е , че посочените в ел. фиш като нарушени разпоредби
препращат към съдържанието на други правила , представляващи
част от изискванията на приложените разпоредби на ЗДвП и ЗП ,
нарушаването на които правила обуславя и отговорността по
приложените с ел. фиш разпоредби . В конкретния по делото случай
това са правилата на Наредбата за условията, реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние.
4
Въпреки, че конкретното съдържание на посочените правила
обуславя отговорността на жалбоподателя по делото , доколкото
нарушаването им е посочено като основание за налагане на санкцията
по ел. фиш - съдържанието на правилата и нормативните разпоредби ,
които ги предвиждат , не се посочени при санкционирането .
Налице е непълнота в индивидуализиране на нарушението по ел.
фиш , довела до невъзможност жалбоподателят да научи , а съдът да
провери , фактическото и правно основание на претендираната
отговорнос за извършено административно нарушение - процесуално
нарушение , налагащо винаги отмяна на постановеното наказване .
По делото е участвал адвокат – представител на жалбоподателя
с изготвяне на жалбата и участие в съдебно заседание .
На осн. чл. 63д ЗАНН и чл. 143 ал.1 АПК в тежест на бюджета на
органа, издал отменения акт , следва да се възложат разноските на
жалбоподателя за адвокатско възнаграждение по делото - 576 лв. .
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш № ********** за налагане на глоба
за нарушение , установено от електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10 ал.1 ЗП , с който на жалбоподателя Г. Ф. Р. е
наложено административно наказание глоба в размер на 1 800 лв.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ да заплати в
полза на Г. Ф. Р. сумата от 576 лв. – разноски за адвокатско
възнаграждение по делото .
5
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Адм. съд – гр. София .
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6