Присъда по дело №273/2020 на Окръжен съд - Шумен

Номер на акта: 3
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 27 юни 2022 г.)
Съдия: Мариана Иванова Георгиева
Дело: 20203600200273
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 20 август 2020 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 3
гр. Шумен , 11.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ШУМЕН в публично заседание на единадесети юни,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Мариана Ив. Георгиева
СъдебниПенка Кирова Атанасова
заседатели:Росица Жечкова Ангелова
Георгиева
при участието на прокурора Румен Илиев Рачев (ОП-Шумен) Делян
Аркадиев Димитров (ОП-Шумен) Румен Илиев Рачев (ОП-Шумен)
като разгледа докладваното от Мариана Ив. Георгиева Наказателно дело от
общ характер № 20203600200273 по описа за 2020 година

ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия М. К. П., български гражданин, роден в гр. Варна,
със средно образование, неженен, работещ, неосъждан, ЕГН **********,
За виновен в това, че на 30.01.2015 г. край гр. Смядово, обл. Шумен по
път II-7, на км. 23 + 070 до кръстовище с път III-7302, при управление на л.а.
„Тойота Ланд Крузер“ с рег. № В *** НХ, собственост на „Капро-П.“ ЕООД
гр. Вълчи дол, нарушил правилата за движение по пътищата – чл. 15, ал. 1 и
чл. 21, ал. 2 от ЗДвП и по непредпазливост причинил смъртта на Борис
Боянов П. от гр. Котел, настъпила на 04.04.2015 г. и тежка телесна повреда на
Кр. К. П., и средни телесни повреди на Д. С. П., Кр. Кр. К., Д. Д. Д., Д. Янк.
Т., К. Ас. К. и Р. С. П., всички от гр. Котел, поради което и на основание чл.
343, ал. 4, във вр. с ал. 3, предл. ІІ, б. „б“, предл. І, във вр. с чл. 342, ал. 1 и чл.
55, ал. 1 от НК го осъжда на две години лишаване от свобода.
1
Признава подсъдимия за невинен и го оправдава по първоначалното
обвинение.
На основание чл. 66, ал. 1 от НК отлага изпълнението на наложеното
наказание за срок от три години.
На основание чл. 343г от НК лишава подсъдимия от право да управлява
МПС, за срок от две години.
Веществените доказателства по делото да бъдат пазени до приключване
на наказателното производство, след което автомобил „Форд Транзит“ с рег.
№ СН *** СА , документи и контактен ключ, да бъдат върнати на
собственика Х.В.М., а останалите – да бъдат унищожени.
Осъжда подсъдимия да заплати направените по делото разноски:
7089.14 лв. по сметка на ОДМВР – Шумен и 3054.35 лв. по сметка на ШОС.

Присъдата може да се обжалва и протестира в 15-дневен срок от днес
пред Апелативен съд гр. Варна.


Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДА ПО НОХД № 273/2020 г.


Подсъдимият М. К. П. е предаден на съд с обвинителен акт на
Шуменската окръжна прокуратура с обвинение по чл. 343, ал. 4, във вр. с ал. 3
предложение ІІ б. „б“, предложение І, във вр. с ал. 1, б. „б“ и б. „в“, във вр. с
чл. 342, ал. 1, във вр. с чл. 128, ал. 2 и чл. 129, ал. 2 от НК и във вр. с чл. 6, т.
1, чл. 15, ал. 1 и чл. 21, ал. 2 от ЗДП за това, че на 30.01.2015 г. в землището
на гр. Смядово, обл. Шумен по път ІІ-07, км. 23 + 070 в близост до
кръстовище с път ІІІ - 7302 при управление на МПС - л. а. “Тойота Ланд
Крузер” с рег. № В *** НХ, собственост на „Капро-П.” ЕООД гр. Вълчи дол,
като навлязъл в лентите за насрещно движение, нарушил правилата за
движение по пътищата ( чл. 6, т. 1 ЗДвП – „Участниците в движението:
съобразяват своето поведение с...пътната маркировка”, чл. 15, ал. 1 ЗДвП
“На пътя водачът на пътно превозно средство се движи възможно най-вдясно
по платното за движение, а когато пътните ленти са очертани с пътна
маркировка, използва най-дясната свободна лента” и нарушил чл. 21, ал. 2
ЗДвП – „Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е
различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак” – движел се
е с 98 км /ч, въпреки ограничението на скоростта с пътен знак В26 със 70
км/ч), следствие на което по непредпазливост е причинил смъртта на едно
лице - на Б.Б. П., ЕГН ******* от гр. ******* и по непредпазливост причинил
телесна повреда на повече от едно лице, а именно: тежка телесна повреда на
К. К. П. , ЕГН ******* от гр. *******, изразяваща се в загуба на слезката,
средна телесна повреда на Д. С. П. , ЕГН ******* от гр. *******, изразяваща
се в трайно затруднение в движението на десния долен крайник, вследствие
на многофрагментно закрито счупване в долния край на дясната бедрена кост
и счупване на двете кости на дясната подбедрица, средни телесни повреди на
К. К. К. , ЕГН ******* от гр. *******, изразяващо се в трайно затруднение на
движението на долните крайници за период от 8 – 10 месеца, което обуславя и
постоянно разстройство на здравето неопасно за живота, вследствие на
многофрагментно счупване на горно и долно рамо на срамната / пубисна /
кост в дясно, счупване на седалищните кости и сакрума / кръстеца /,
деформиран тазов пръстен и симфизиолиза, счупване на голямопищялната
кост на левия крак, средни телесни повреди на Д. Д. Д. , ЕГН ******* от гр.
*******, изразяващо се в трайно затруднение в движението на врата, долни и
горни крайници, което обуславя и разстройство на здравето, временно опасно
за живота и постоянно общо разстройство на здравето неопасно за живота /
след отзвучаване на острия период/, следствие на многофрагментни фактури
на ставни израстъци на телата на Четвърти и Пети шиен прешлен / С4 и С5 / и
листеза / приплъзване / на Трети и Четвърти шиен прешлен / С3 и С4 / с
данни за квадрипариетичен синдром/, многофрагментно счупване в долната
1
трета на големия пищял на левия крак, средна телесна повреда на Д. Я. Т. ,
ЕГН ******* от гр. *******, изразяващо се в трайно затруднение на
движението на десния долен крайник, вследствие на счупване на горното
рамо на дясната пубисна / срамна / кост и счупване на шийката на дясната
бедрена кост, средни телесни повреди на К. А. К. , ЕГН ******* от гр.
*******, изразяващо се в трайно затруднение в движението на левия горен
крайник, следствие на счупване на лява ключица и разстройство на здравето,
временно опасно за живота, следствие на травматичния хемоторакс и
пневмоторакс и средна телесна повреда на Р. С. П., ЕГН ******* от гр. К,
изразяващо се в трайно затруднение на движението на левия горен крайник,
следствие на счупване на лява ключица.
Делото се разглежда за втори път, след като с решение № 260010 от
18.08.2020 г. постановено по ВНОХД № 215/2020 г. на Апелативен съд –
Варна е отменена първоинстанционна присъда на Шуменския окръжен съд.
Както и при предходното разглеждане на делото подсъдимият и неговите
защитници правят искане делото да се разгледа по реда на особените
правила– чл. 371, т. 1 от НПК като уточняват кои свидетели и вещи лица да
се разпитат устно и непосредствено пред съда. Съдът прие, че останалите
свидетелски показания и експертни заключения са събрани в хода на
досъдебното производство по предвидения процесуален ред и няма пречка да
бъдат приобщени след прочитането им. На основание чл. 372, ал. 3 от НПК
съдът с определение одобри изразеното съгласие делото да бъде разгледано
по реда на чл. 371, т. 1 от НПК. Конституираните частни обвинители и
техният повереник с молба вземат становище по въпросите по чл. 248, ал. 1 от
НПК. Не вземат участие в хода на съдебното следствие като уведомяват съда,
че желаят делото да се разгледа в тяхно отсъствие и че нямат доказателствени
искания.
Прокурорът поддържа обвинението така както е предявено с
обвинителния акт. Намира, че безспорно е установена отразената в
обстоятелствената част фактическа обстановка. Предлага на подсъдимия да
бъде наложено наказание лишаване от свобода в размер на четири години,
които да изтърпи при първоначален общ режим и да бъде лишен от право да
управлява МПС за срок от пет години.
Защитниците на подсъдимия молят деянието му да бъде
преквалифицирано по чл. 343а, б. „в“ от НК като бъде оправдан по
обвинението, че е причинил смъртта на Б. П., да се приеме на база
експертните изводи, че му е причинена тежка телесна повреда. Считат, че
подсъдимият е направил всичко зависещо от него за оказване помощ на
пострадалите. Намират, че наказанието следва да бъде определено при
условията на чл. 55 от НК предвид многобройните смекчаващи отговорността
обстоятелства. Като изключително такова да бъде отчетено съпричиняването
на резултата от водача на другия автомобил, както и това на всички останали
2
пострадали, които са се поставили в изключителен риск за собственото си
здраве и живот. Предлагат да бъде определено наказание, което да не
надвишава една година, чието изтърпяване а бъде отложено за срок от три
години, а на основание чл. 55, ал. 3 от НК да не бъде налагано наказанието по
чл. 343г от НК.
От събраните в хода на съдебното следствие доказателства и тези
приобщени от досъдебното производство, съдът приема за установено от
фактическа страна следното:
Подсъдимият М. К. П. бил правоспособен водач на МПС от
12.10.2010г. с категория В, А, М. През 2015 г. работел като общ работник
в семейната фирма „Капро-П.“ ЕООД гр. Вълчи дол. Функциите му изисквали
управлението на различни МПС, тъй като осъществявал изцяло
спедиторската част на фирмата. Следвало да управлява всички автомобили на
фирмата, за да прави доставки и да превозва хора, имал пълномощно да
управлява автомобилите. Пътувал често до гр. Шумен, гр. Добрич и гр.
Варна, познавал добре пътната обстановка в този регион.
На 30.01.2015г. сутринта подсъдимият тръгнал от гр. Вълчи дол за гр.
Харманли. Управлявал лек автомобил „Тойота Ланд Круизер“ с ДК№
В***НХ, собственост на „Капро-П.“ ЕООД, по главен път ІІ 07 в посока от
гр. Шумен към гр.Карнобат. В автомобила, на предна дясна седалка се возел
баща му К. К. П. , а на задната седалка, на мястото зад водача – св. Х. С. Х.,
който бил назначен като агроном във фирмата. Имали уговорка с човек в гр.
Харманли, който притежавал микробус, да го огледат и евентуално да го
закупят. Пътят бил сух, времето ясно.
По същото това време, от гр.К за гр. Смядово, по маршрут през с.
Тушовица и с. Риш, се е движел лекотоварен автомобил „Форд-Транзит“, с
ДК №СН***СА, собственост на Х.В.М. от с.Ябланово, управляван от св. К. К.
П. , като на предната седалка до него се возели съпругата му – св. Д. С. П. , а
до нея синът им – св. К. К. К. . Това била единствената седалка в микробуса.
В каросерията се возели, насядали на столчета, щайги, отрязани дървета, или
на пода свидетелите Р. С. П., Б.Б. П., Д. Д. Д. , К. А. К. , А.Б.А., А. Д. Д., Х. И.
Т., А.М.Ш., Р.Б.Ч., Д. Я. Т. , Д.С.Й. и И. К. К. – общо петнадесет човека.
Около 9.00ч. двата автомобила се приближили към кръстовището на
пътя по който се движели – ІІ-07 (Шумен – Карнобат) с главен път ІІІ – 7302
(отклонение за гр.Смядово) Пътят пред управлявания от подс. П. автомобил
бил с две платна, с изкачване до кръстовището, а пътят пред управлявания от
св.П., преди кръстовището се разделял на три платна, като средното било
обозначено с хоризонтална сигнализация, че е предназначено за завиващи в
ляво моторни превозни средства. Преди кръстовището, за приближаващи
моторни превозни средства и от двете посоки на път ІІ-07, скоростта на
3
движение била ограничена със знак В26 до 70 км/ч., като за превозните
средства, движещи се в посоката, в която се е движел подсъдимия имало и
предупредителен знак за приближаване на кръстовище и за завой на ляво, а в
тази на свидетеля – за приближаване на кръстовище.
В района на кръстовището св. П., подал ляв мигач и се преустроил в
средната лента за движение, като същевременно намалил скоростта на
автомобила от 70км/ч, до около 24км/ч В това време подсъдимият, който
управлявал автомобила със скорост от 98 км/ч, навлязъл в кръстовището, на
разстояние по- малко от 100 м. забелязал приближаващото се към
кръстовището превозно средство управлявано от свидетеля. Навлизайки в
кръстовището, подсъдимият променил траекторията на движение на
управлявания от него автомобил, като завивайки на ляво навлязъл в лентата
за насрещно движение. Последвал челен кос удар между двете моторни
превозни средства, като мястото на удара е почти изцяло в лентата за
престрояване към гр. Смядово. Малко преди удара, св. П. завил волана на
дясно, когато буса се намирал изцяло в лентата за престрояване. Подсъдимият
задействал спирачка, автомобилът му продължил движението си около 15 –
20 м. след сблъсъка, а бусът се завъртял. От удара в колата на подсъдимият се
задействали въздушните възглавници и тримата пътници в нея успели да
излязат след около трийсетина секунди. След като се убедили, че са добре,
подсъдимият казал на св. Х. да продължи по посока гр. Харманли и да
сигнализира идващите от там автомобили за станалото произшествие, тъй
като нямало добра видимост и можело да стане ново произшествие. Св. Х.
тръгнал, а подсъдимият и баща му се приближили към буса. Видяли, че има
много пострадали хора и подс. П. веднага се обадил на телефон 112. Обяснил
къде се намира произшествието, че има много пострадали и следва да се
изпратят повече линейки за оказване на помощ и транспортирането им. В този
момент към него и баща му се приближили четирима мъже, които започнали
да им отправят закани със саморазправа и с убийство, обиждали ги и ги
избутали към техния автомобил. Мъжете започнали да изнасят от буса
няколко моторни резачки, туби с бензин, газова бутилка, щайги, касетки и
дънери, които натоварили на спрян в близост автомобил. Много от
пострадалите били в тежко състояние, пред двигателя на товарния автомобил
имало изпаднал мъж и част от панорамното стъкло. Пътниците, които могли
да се движат помагали на четиримата мъже да натоварят резачките и другите
вещи в автомобилът им. След идването на линейките пострадалите били
откарани в болницата в гр. Шумен.
От изготвените съдебно медицински експертизи се установява, че в
резултат на пътното произшествие са причинени: тежка телесна повреда на
К. К. П. , ЕГН ******* от гр. К, изразяваща се в загуба на слезката; средна
телесна повреда на Д. С. П. , ЕГН ******* от гр. К, изразяваща се в трайно
затруднение в движението на десния долен крайник, вследствие на
многофрагментно закрито счупване в долния край на дясната бедрена кост и
4
счупване на двете кости на дясната подбедрица; средна телесна повреда на К.
К. К. , ЕГН ******* от гр. К, изразяваща се в трайно затруднение на
движението на долните крайници за период от 8 – 10 месеца, което обуславя и
постоянно разстройство на здравето неопасно за живота, вследствие на
многофрагментно счупване на горно и долно рамо на срамната / пубисна /
кост в дясно, счупване на седалищните кости и сакрума / кръстеца /,
деформиран тазов пръстен и симфизиолиза, счупване на голямопищялната
кост на левия крак; средна телесна повреда на Д. Д. Д. , ЕГН ******* от гр. К,
изразяваща се в трайно затруднение в движението на врата, долни и горни
крайници, което обуславя и разстройство на здравето, временно опасно за
живота и постоянно общо разстройство на здравето неопасно за живота / след
отзвучаване на острия период /, вследствие на многофрагментни фактури на
ставни израстъци на телата на Четвърти и Пети шиен прешлен / С4 и С5 / и
листеза / приплъзване / на Трети и Четвърти шиен прешлен / С3 и С4 / с
данни за квадрипариетичен синдром /, многофрагментно счупване в долната
трета на големия пищял на левия крак; средна телесна повреда на Д. Я. Т. ,
ЕГН ******* от гр. К, изразяваща се в трайно затруднение на движението на
десния долен крайник, вследствие на счупване на горното рамо на дясната
пубисна / срамна / кост и счупване на шийката на дясната бедрена кост;
средна телесна повреда на К. А. К. , ЕГН ******* от гр. К, изразяваща се в
трайно затруднение в движението на левия горен крайник, следствие на
счупване на лява ключица и разстройство на здравето, временно опасно за
живота, вследствие на травматичния хемоторакс и пневмоторакс; средна
телесна повреда на Р. С. П., ЕГН ******* от гр. К, изразяваща се в трайно
затруднение на движението на левия горен крайник, вследствие на счупване
на лява ключица.
На 30.01.2015г. пострадалият Б.Б. П., на 63г. постъпил в МБАЛ Шумен
с получена при катастрофата съчетана травма, изразяваща се в гръдна травма
– счупване на ребра по мишнична линия 3-6-то, вляво, 4-то и 5-то откъм
гърба, контузия на ляв бял дроб, хемопневмоторакс /кръв и въздух в гръдната
кухина/ и подкожен емфизем и охлузване на кожата в лявата гръдна
половина, коремна травма изразяваща се в разкъсване на слезката с
кръвоизлив в коремната кухина, травма на крайниците – счупване на лакътна
и лъчева кост на лявата предмишница и остра следкръвоизливна анемия.
В болницата той престоял до 13.02.2015г. в отделение по реанимация и
хирургично отделение, като на 02.02.2015г. П. бил опериран, при което била
отстранена слезката му. Поставен бил катетър на гръдния кош и изписан за
домашно лечение. На 06.03.2015г. П. бил хоспитализиран наново в МБАЛ
Шумен, поради влошаване на състоянието му, от където на 08.03.2015 г. бил
приведен в МБАЛ “Света Ана“-Варна, където е констатирана хронична
артериална недостатъчност на долните крайници. Тромбоза на лявата илиячна
артерия с липса на пулсации на лявата бедрена и двете задколянни артерии.
На 09.03.2015г. получил исхемичен мозъчен инсулт и хематом в областта на
5
отстранения далак. Опериран на 10.03.2015г., при което е
установенкръвоизлив в коремната кухина от около 1 литър и некроза на
обширен участък на тънкото и дебело черво, като засегнатите от некроза
участъци са отстранени. След операцията, П. бил в тежко състояние, с
нарастване на размерите на мозъчния инсулт, хемипареза /парализиране на
едната част от тялото/, дихателни нарушения, нарушения в сърдечния ритъм
и хипертония. От болницата пострадалият бил изписан на 30.03.2015г. и
починал в дома си на 04.04.2015г.
Съдът приема описаната фактическа обстановка за безспорно
установена от показанията на разпитаните свидетели и тези присъединени
към доказателствата от досъдебното производство, от протокола за оглед на
произшествие, фото албум, следствен експеримент, автотехнически и съдебно
медицински експертизи и от обясненията на подсъдимия.
Видно от съдебно-химическите експертизи и двамата водачи не са били
под въздействие на алкохол.
Съдът прие, че с деянието си подсъдимият М.П. осъществил
престъпление по чл. 343, ал. 4, във вр. ал. 3, предложение второ, б. „б“,
предложение първо, във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК. Видно от изготвената АТЕ,
преди настъпване на пътно-транспортното произшествие, подсъдимият е
управлявал автомобила със скорост около 98 км/ч, а в момента на удара
скоростта му е била около 92 км/ч. Скоростта на буса към момента на удара е
около 24 км/ч. Опасната зона за спиране на управлявания от подсъдимия
джип при движение с разрешената скорост от 70 км/ч е около 51 м., а
опасната зона за спиране при движение с изчислената скорост на движение е
около 85 м. При движение на джипа с ограничената скорост на движение,
аналогични действия на водача му с волана за управление и предприемане на
аварийно спиране при откриване на видимостта му към буса, няма да настъпи
ПТП. Двете МПС ще се установят на около 19-25 м. един от друг. Към
момента на отклоняване на буса към лентата за пристрояване към гр.
Смядово, двете МПС са се намирали един от друг на разстояние от около 148
м. Траекторията на движението на буса преди настъпване на произшествието
е от собствената дясна лента за движение към лентата за пристрояване.
Водачът на буса няма техническа възможност да предотврати настъпването
на ПТП. Водачът на джипа има техническа възможност да предотврати
настъпването на ПТП с така изчислената си скорост на движение, като не
навлиза в лентата за насрещно движение при наличие на насрещно движещо
се МПС. Техническите причини за настъпването на ПТП са: навлизане на
джипа със скорост на движение по-висока от разрешената; навлизане на
джипа в лентата за насрещно движение при наличие на насрещно движещо се
МПС. При реакция на водача на джипа в лентата си за движение и при
наличната си скорост на движение чрез предприемане на аварийно спиране,
произшествието е предотвратимо. С действията си подсъдимият е нарушил
6
правилата за движение – чл. 15 и чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.
Деянието е извършено по непредпазливост като П. не е предвиждал
общественоопасните последици, но е могъл и е бил длъжен да ги предвиди.
С деянието е причинена смърт на едно лице и телесни повреди на седем
лица. Съдът прие, че смъртта на пострадалия Б.Б. П. е в пряка причинно -
следствена връзка с настъпилото ПТП. Пострадалият починал в дома си и не е
извършена аутопсия, която да установи точната причина за настъпване на
смъртта. Видно от заключението на допълнителната тройна съдебно-
медицинска експертиза,поддържано и в съдебно заседание, нараняванията
причинени му при катастрофата са довели до т.н.“травмена болест“, при
която се развиват местни и общи болестни прояви в резултат на действието на
различни агенти – в случая тежка механична травма с множество увреждания.
Причинената травма е тежка, съчетана – увреждания на органи в две телесни
кухини и счупване на кости на крайник. Исхемичния мозъчен инсулт и
мезентералната тромбоза са едни от възможните неинфекциозни усложнения
в посттравматичния период, като в случая те, или в съчетание с възпаление на
белия дроб са най-вероятната причина за смъртта. От медицинска гледна
точка, развитието на заболяването при П. следва логичен ход, травмите и
усложненията са патогенетично свързани, не е налице период на
възстановяване, което да прекъсва причинно-следствената връзка.
Съдът прие, че в конкретния случай подсъдимият П. не може да се
ползва от привилегирования текст на чл. 343а от НК. Видно от писмо от
Националната система 112-МВР, Районен център - Варна, хронологично
първото обаждане на тел.112, постъпило в 9.19ч. на 30.01.2015г. е от
мобилния телефон на подсъдимия. Още докато разговарял по телефона бил
обграден от четирима агресивни мъже, които му се заканвали със
саморазправа и изблъскали него и баща му към техния автомобил.
Подсъдимият обективно не е имал възможност да окаже помощ на
пострадалите, а в последствие, след пристигането на няколко линейки, това и
не е било необходимо, тъй като те са получили специализирана медицинска
помощ.
При определяне размера на наказанието, съдът отчете като отегчаващо
вината обстоятелство наложените наказания на подсъдимия като водач на
МПС и обстоятелството, че са причинени смърт и телесни повреди на
множество лица. Като смекчаващи – добрите характеристични данни –
подсъдимият е млад човек, трудово ангажиран, не е осъждан и няма
противообществени прояви, има четири деца, за които полага грижи. Като
смекчаващи обстоятелства съдът прие и съпричиняването от страна на
пострадалите на престъпния резултат, тъй като с начина им на придвижване
са поставили в риск живота и здравето си. В буса са пътували общо
петнадесет човека, без той да е пригоден за превозване на пътници. Дори тези
7
седящи на единствената седалка са били без предпазни колани, а останалите
са били в задната част седнали върху предмети, които не са трайно закрепени
и които след претърпения удар са причинили и различни увреждания. Съдът
счете, че са налице многобройни смекчаващи обстоятелства и определи
наказанието при условията на чл. 55 от НК под най-ниския предел на
наказанието предвидено в закона, а именно наказание от две години
лишаване от свобода. Съдът счете, че за поправяне и превъзпитание на
подсъдимия не следва това наказание да се изтърпява ефективно. От деянието
е изминал срок надвишаващ пет години, през който период подсъдимият не е
имал противоправно поведение, а и това обстоятелство е още едно
смекчаващо вината обстоятелство, тъй като делото се разглежда в неразумно
дълъг срок, не по негова вина. Така определеното наказание, според съда, ще
изпълни целта на наказанието да действа предупредително на дееца, а с оглед
изминалото време, тази цел е постигната до голяма степен. Не е в интерес на
другите членове на обществото този подсъдим да бъде изолиран от него,
защото не е личност с висока степен на обществена опасност, деянието е
извършено по непредпазливост и за поправянето и превъзпитанието му не
трябва да бъде отделен от семейството и работата си. Ето защо, съдът
постанови изтърпяването на наказанието да бъде отложено с изпитателен
срок от три години.
Свидетелството за управление на МПС на подсъдимия не е отнемано
след произшествието. На основание чл. 343г от НК съдът лиши подсъдимия
П. от право да управлява МПС за срок от две години.
Съдът осъди подсъдимия да заплати направените по делото разноски.
Разпореди се с веществените доказателства, като постанови след
приключване на наказателното производство автомобил „Форд Транзит“,
документи и контактен ключ да бъдат върнати на собственика, а останалите
да бъдат унищожени.
В този смисъл, съдът се произнесе с присъдата си.

Съдия:
8