Решение по дело №481/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 184
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20197130700481
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

град Ловеч, 21.11.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, тричленен административен състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА                                                    ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                        МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ

при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.д. №481/2019 г. по описа на Административен съд - Ловеч, на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

Производство по чл. 32 от ЗПУГДВМС и чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА.

Административното дело е образувано по жалба с вх.№ 3427/10.10.2019 г. подадена от Областен управител на Област Ловеч, против Решение № 1107/26.09.2019 г. на Общински съвет Ловеч, с което е прието да се проведе местен референдум с въпрос: „Желаете ли Община Ловеч да обособи общинско дружество ВиК – Ловеч със 100% общинско участие, като за целта излезе с активите си от сегашното дружество, в което мажоритарен собственик е държавата, а Ловеч има 28% от капитала?“.

С жалбата се иска отмяна на оспореното решение като незаконосъобразно.

В съдебно заседание областен управител, редовно призован, се представлява от ю.к. С., поддържа подадената жалба.

Ответникът – Общински съвет Ловеч, се представлява от П.Ц., председател на ОбС - Ловеч.

Административен съд Ловеч, тричленен административен състав, като се запозна със становищата на страните и въз основа на приобщените по делото доказателства и закона, намира за установено следното: 

Съгласно чл. 16, ал. 3 от ЗМСМА Местен референдум и общо събрание на населението се свикват и произвеждат при условия и по ред, определени със закон, като разходите за произвеждането му се поемат от общинския бюджет.

Решение за произвеждане на местен референдум по въпроси от компетентността на общинския съвет се взема от общинския съвет /чл. 21, ал. 1, т. 20 от ЗМСМА/.

Чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА определя квалифицирано мнозинство за вземане на решенията на общинския съвет по чл. 21, ал. 1, т.20 - мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците.

Съгласно чл. 27, ал. 1, т. 1  от ЗПУГДВМС местен референдум се произвежда по предложение на поне една пета от общинските съветници, но не по-малко от трима общински съветници.

С оглед разпоредбата на чл. 30, ал. 1 от ЗПУГДВМС в срок до три дни от постъпването на предложението председателят на общинския съвет следва да уведоми общинските съветници, да определи водеща комисия за обсъждане и насрочва заседание на общинския съвет в срок до един месец от постъпването. Постоянните комисии и кметът са длъжни да обсъдят предложението и да представят становищата си не по-късно от три дни преди заседанието на общинския съвет /ал. 2 от същия член/, и да представят на председателя на общинския съвет проект за решение. Проектът за решение следва да одобрява предложението за произвеждане на референдум с въпроса или въпросите, по които трябва да се проведе гласуването, или мотивирано да отхвърля предложението /ал.3/. с взетото решение за произвеждане на референдум, общинският съвет трябва да определи дата за произвеждане на референдума, не по-рано от 45 дни и не по-късно от 60 дни от решението за референдума, в един почивен ден, и да утвърди образците от книжата за референдума /ал. 4-6/.

Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПУГДВМС в решението си за произвеждане на местен референдум общинският съвет е задължен да одобри разходите за организирането и финансирането от общинския бюджет за тази цел.

Видно от доказателствата по делото, на 09.09.2019 г. от осем общински съветници от Общински съвет Ловеч, с общ брой на съветниците 33 /тридесет и трима/, е внесено предложение за провеждане на местен референдум с въпрос: Желаете ли Община Ловеч да обособи общинско дружество ВиК Ловеч със 100% общинско участие, като за целта излезе с активите си от сегашното дружество, в което мажоритарен собственик е държавата, а Ловеч има само 28 % от капитала?

С писмо от 10.09.2019 г. председателят на ОбС – Ловеч е изпратил предложението на кмета на Община Ловеч за становище. Такова е постъпило на 25.09.2019 г.

Предложението е обсъдено и от Постоянната комисия по икономическа политика, туризъм и приватизация на ОбС – Ловеч, и на 19.09.2019 г. е представено становище от комисията.

Предложението е включено в дневния ред за заседанието на ОбС – Ловеч, свикано на 26.09.2019 г. , т. 17.

На 26.09.2019 г. е проведена сесия на общинския съвет, на която след разискване е прието Решение № 1107 с 18 гласа „за“, 1 „против“ и 12 „въздържал се“.

Решението е взето от материално компетентен орган, по предложение, направено от повече от една пета от общинските съветници,  с необходимото мнозинство, повече от половината от общия брой общински съветници.

         Приетото решение не отговаря на изискванията за съдържание по АПК и ЗПУГДВМС.

На първо място в решението, като административен акт, не са посочени никакви правни основания за приемането му.

На следващо място приетото решение не съдържа никакви мотиви, като изложените в предложението обстоятелства „ да се намали цената на водата за жителите на Община Ловеч, … да се обособи общинско търговско дружество… да заяви нови, значително по-ниски цени пред КЕВР. Така общинските съветници, а не никому неизвестни чиновници в София, ще определят кой ще ръководи дружеството,… Щом жителите на Община Ловеч плащат вода на дружеството, то логично е да имат правото да го управляват…“ по никакъв начин не могат да се считат за мотиви, обосноваващи приемането на решение за произвеждане на референдум по посочения въпрос.

Според действащата нормативна уредба и приетото в съдебната практика, относно задължението за мотивиране на административните актове законът не прави разлика дали издателят на акта е едноличен или колективен административен орган, както и дали при постановяване на акта органът действа в условията на обвързана компетентност или при оперативна самостоятелност. Изискването за излагане на мотиви представлява една от гаранциите за законосъобразност на административния акт, които законът е установил, като с излагането им се довеждат до знанието на адресатите съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт, което има пряко отношение към реализиране и организиране защитата на страните срещу такива актове. Едновременно с това наличието на мотиви е предпоставка за контрола върху законосъобразността на акта, упражняван при обжалването му пред съда.

Процесното решение освен липса на правни основания и мотиви, е засегнато и от друг съществен порок – то няма необходимите реквизити като волеизявление, които са задължителни съгласно ЗПУГДВМС.

Според чл. 5, ал. 1 от ЗПУГДВМС финансовите средства за произвеждане на местен референдум се осигуряват от съответния общински бюджет.

Съгласно чл. 30, ал. 4-6 от ЗПУГДВМС общинският съвет е задължен едновременно с вземането на решение за произвеждане на референдум да определи и дата за произвеждането му, като едновременно  с това утвърди образците от книжата за референдума, и одобри разходите за организирането и финансирането от общинския бюджет за тази цел – чл. 33, ал.1 от същия закон.

Нормите на закона са императивни, т.е. законодателят не е дал възможност за преценка на общинския съвет дали с решението за произвеждане на референдум да определи или не дата за произвеждане, да утвърди или не образците на книжата, и да одобри или не одобри разходите и средства за провеждане, а го е задължил да го стори.

В оспореното решение не се съдържа волеизявление, с което се определя дата за произвеждане на референдума, не се утвърждават образци на книжата, и не се одобряват разходите за организиране и произвеждане на референдума.

Приемайки оспореното решение с това съдържание, ОбС - Ловеч не е изпълнил нормативните си задължения по ЗПУГДВМС.

С оглед изложеното Ловешки административен съд, тричленен административен състав, счита, че оспореното решение № 1107/26.09.2019 г. на Общински съвет Ловеч, с което е прието да се проведе местен референдум с въпрос: „Желаете ли Община Ловеч да обособи общинско дружество ВиК – Ловеч със 100% общинско участие, като за целта излезе с активите си от сегашното дружество, в което мажоритарен собственик е държавата, а Ловеч има 28% от капитала?“, е прието при съществени противоречия с материалния закон.

С оглед установената незаконосъобразност на изложените основания, съдът счита, че е излишно да се прави анализ на същността на поставения въпрос, доколко той е самостоятелна компетентност на общинския съвет с оглед разпоредбите на ЗОС, Търговския закон, Закон за водите, Закон за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги, Наредбата за изискванията и критериите за ВиК операторите и квалификацията на персонала им и др. нормативни документи, и може ли да бъде поставен в този вид като въпрос за произвеждане на местен референдум.

При приемането на оспореното решение са допуснати съществени противоречия с разпоредбите на материалния закон, и същото следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Воден от горното, и на основание чл. 32, ал. 1 от ЗПУГДВМС Ловешки административен съд, тричленен административен състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № 1107/26.09.2019 г. на Общински съвет Ловеч за произвеждане на местен референдум с въпрос: „Желаете ли Община Ловеч да обособи общинско дружество ВиК – Ловеч със 100% общинско участие, като за целта излезе с активите си от сегашното дружество, в което мажоритарен собственик е държавата, а Ловеч има 28% от капитала?“.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

                                                                           Председател:

 

                                                                           Членове: 1.

 

 

                                                                                            2.