Решение по дело №10/2022 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 7
Дата: 14 март 2022 г.
Съдия: Николинка Лазарова Крумова
Дело: 20221460200010
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 7
гр. Оряхово, 14.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОРЯХОВО в публично заседание на двадесет и първи
февруари през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Николинка Л. Крумова
при участието на секретаря Ахинора Ан. Бориславова
като разгледа докладваното от Николинка Л. Крумова Административно
наказателно дело № 20221460200010 по описа за 2022 година
Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Р. Ж. Д. в качеството му на длъжностно лице –
Кмет на Община Оряхово, с която е обжалвал наказателно постановление
№11-01-711/14.12.2021г. на Директора на Агенцията за държавна финансова
инспекция / АДФИ / - гр.София.
С наказателно постановление №11-01-711/14.12.2021г. на Директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция / АДФИ / - гр.София на Р. Ж.
Д. в качеството му на длъжностно лице – Кмет на Община Оряхово, на
основание чл.32, ал.1, т.1, вр.чл.35, ал.1 от ЗДФИ е наложено
административно наказание „ Глоба „ в размер на 200.00 лева / двеста лева /,
за това, че в качеството си на кмет на Община Оряхово на 29.01.2021г., в
гр.Оряхово, е подписал платежно нареждане, с което се е разпоредил с целеви
средства от държавния бюджет за компенсиране на безплатни и по намалени
цени пътувания на лица по чл.19, т.1, т.5 и т.6 от Наредбата за условията и
реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
1
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите / Наредбата /, в размер на 191551.00 лева, да бъдат преведени на „
Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци, без размера на компенсацията да е определен
на база фактически предоставени транспортни услуги в периода от
01.01.2020г. до 31.12.2020г. - превозвачът „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци не
е спазил нормативно установения ред и правила за извършване на обществен
превоз и не е представил пред община Оряхово изискуемите по Наредбата
документи, удостоверяващи реално предоставените от него транспортни
услуги – нарушение по чл.3, ал.4, вр.чл.65 от Наредбата за условията и реда
за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от
прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния
транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории
пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни
автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински
и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на
превозите.
С жалбата се оспорва издаденото наказателно постановление, като са
наведени доводи за неговата неправилност, необоснованост и
незаконосъобразност.Жалбоподателят счита, че съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него
наказателно постановление страдат от множество пороци и противоречат
както на материалния, така и на процесуалния закон, както и че допуснатите
нарушения са съществени.
Сочи се, че през 2020г. превозвачът е представил 16 броя опис – сметки
за издадени карти за пътуване, в които е посочил както следва – за месец
януари 2988 броя карти; за месец февруари 2988 броя карти; за месец март
2990 броя карти; 2988 броя карти; за месец юни 2990 броя карти; за месец
юли 2990 броя карти; за месец август 2990 броя карти и за месец септември
2990 броя карти.
Посочено е, че с превозвачът са били сключени два договора за
обществен превоз на пътници, както и, че с писмо изх.№28-00-68/4/ от
18.01.2021г., са били поискани регистрите на издадените карти от превозвача,
които били представени с писмо вх.№25.00-18/27.01.2021г..
В жалбата се сочи още, че в чл.64 от Наредбата е предвидено, че
2
кметовете на общините могат да изискват от превозвачите и възложителите
на превозите допълнителна информация или осигуряване на достъп до такава
на оправомощени лица от общинската администрация за удостоверяване на
размера на заявената за съответния период сума за компенсиране на
извършени превози с ценови облекчения – копия от сключени договори за
обществен превоз на пътници, маршрутни разписания, ценоразпис на
предлаганите услуги, регистър на издадените безплатни и по намалени цени
карти и други превозни документи.Счита се, че съгласно горецитираната
разпоредба кмета нямал задължение да изисква допълнителни документи от
превозвачите.Сочи се, че задължителни за предоставяне от страна на
превозвачите били само опис – сметките.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се явява и не с
представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован не се
представлява.
В съдебно заседание са разпитани актосъставителя – Анн. Н. П. –
извършил проверката и свидетеля на съставянето на АУАН - Н. ТР. ХР..
Съдът на база на събраните писмени и гласни доказателства
намери за установена следната фактическа обстановка:
Между община Оряхово и „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци били
сключени два броя договори за обществен превоз на пътници, както следва:
1.Договор №03817 от 08.08.2017г. за извършване на превози по
автобусна линия:
- Оряхово — Селановци в делнични дни с часове на тръгване от
гр.Оряхово – 10.00 часа; 11.00 часа; 12.45 часа; 18.00 часа и 20.00 часа и с
часове на тръгване от с.Селановци – 05.30 часа; 06.45 часа; 10.30 часа; 11.30
часа и 13.00 часа;
- Оряхово — Селановци в почивни дни с часове на тръгване от
гр.Оряхово – 12.45 часа; 18.00 часа и 20.00 часа и с часове на тръгване от
с.Селановци – 05.30 часа; 06.45 часа и 13.00 часа;
- Оряхово – Враца; Селановци – София и Оряхово – София;
2.Договор №07818 от 07.11.2018г. за извършване на превози по
автобусна линия:
3
- Оряхово — Селановци в делнични дни с часове на тръгване от
гр.Оряхово – 09.00 часа; 12.00 часа; 14.00 часа; 16.00 часа и 17.15 часа и с
часове на тръгване от с.Селановци – 07.30 часа; 09.20 часа; 12.30 часа; 14.30
часа и 16.40 часа;
През 2020г. превозвачът „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци, представил
в община Оряхово 16 броя справки и 16 броя опис - сметки за издадени карти
за пътуване, в които е посочил за месец януари - 2988 броя карти, за месец
февруари 2988 броя карти, за месец март 2990 броя карти, за месец май 2988
броя карти, за месец юни 2990 броя карти, за месец юли 2990 броя карти, за
месец август 2990 броя карти и за месец септември 2990 броя карти.
В така представените справки били посочени броя на картите,
единичната цена за компенсиране на карта, а именно 19.15 лева и обща сума
за компенсация, а в опис - сметките бил посочен маршрутът на издадените
карти, а именно Оряхово – Селановци –Оряхово, с различни часове на
пътуване.
Със Заповед №ФК-10-581 от 19.04.2021г. на директора на АДФИ –
гр.София, на основание чл.10, ал.1, т.3 и чл.5, ал.1 от ЗДФИ на св.Анн. Н. П. –
главен финансов инспектор, била възложена проверка за законосъоразност за
спазване на нормативните актове, уреждащи бюджетната, финансово –
стопанската и отчетната дейност, както и дейността по възлагане и
изпълнение на обществени поръчки при сключване и изпълнение на договори
с предмет „ Извършване на обществен превоз на пътници по автобусни линии
от общинската, областната и републиканската транспортни схеми, квота на
община Оряхово, съгласно утвърдени маршрутни разписания по обособени
позиции „, в периода 2017г.-2020г..
За извършената проверка бил съставен констативен протокол от дата
11.06.2021г..
Във връзка с извършената проверка, на дата 17.08.2021г., св.П.
съставила на жалбоподателя АУАН №11-01-711.
Така съставеният АУАН бил предявен и връчен лично на
жалбоподателя на 17.08.2021г..
АНО, след като е проверил акта с оглед на неговата законосъобразност
и обоснованост, и след като е преценил събраните доказателства, е установил,
4
че нарушителят е извършил деянието, в резултат на което е издал
обжалваното наказателно постановление.
В НП са описани следните обстоятелства, при които е прието, че е
извършено нарушението:
На основание ПМС №381/30.12.2019г. и във връзка с Наредбата, с
писма изх.№ДПРС- 1/24.02.2020г., изх.№ДПРС-2/13.04.2020г., изх. №ДПРС-
3/27.04.2020г., изх.№ДПРС-4/ 09.07. 2020г. и изх.№ДПРС-5/15.12.2020г. от
МФ на Община Оряхово е утвърден годишен размер на средствата субсидии и
за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване,
предвидени в нормативните актове за определени категории пътници за
2020г. - общо за 312211.00 лева, включващи 27562.00 лева за субсидии за
междуселищни пътнически превози; 47175.00 лева за компенсации за
транспорт на деца и ученици по чл.283, ал.2 от ЗПУО; 237474.00 лева за
компенсации за пътувания с вътрешноградския и междуселищния
автомобилен транспорт, от които – за ветерани, военнопострадали и
военноинвалиди – 3161.00 лева; за учащи – 19105.00 лева и за лица,
получаващи пенсии -215208.00 лева.
Отразено е, че предоставените от централния бюджет средства за
първото, второто, третото и четвъртото тримесечия на 2020г. са били
заложени като лимити за плащания по код на бюджетен разпоредител
Община Оряхово - 488 002 1081 в СЕБРА, съответно на 24.02.2020г. –
33765.00 лева, на 13.04.2020г. – 14966.00 лева, на 27.04.2020г. – 13326.00 лева
на 09.07.2017г. – 14966.00 лева, на 15.12.2017г. – 235188.00 лева.Същите били
отразени по §31-28 „ Получени от общини целеви трансфери от ЦБ чрез код в
СЕБРА ” по бюджета на Общината.
Посочено е, че целево отпуснатите средства за субсидии и компенсации
не са били преведени/изтеглени в банковата сметка на общината, а са били
изразходвани за компенсиране на безплатните и по намалени цени пътувания
и на субсидиите за междуселищни пътнически превози чрез директни
банкови преводи към превозвачите.
Констатирано е, че от предоставените целеви субсидии общо в размер
на 312 21.00 лева, през 2020г., 47175.00 лева са били разходени за
компенсации на транспорт на деца и ученици по чл.283, ал.2 от Закона за
предучилищното и училищно образование, 15273.00 лева за субсидии за
5
превози по нерентабилни линии и 29625.00 лева за компенсации за пътувания
по междуселищния автомобилен транспорт.
Сумата за компенсации от 29625.00 лева е била разпределена между
фирмите с които общината има сключени договори както следва - „ Орхи ден
“ ЕООД, с.Селановци - 26676.00 лева и „ Елжин - Методи Рангелов “ ЕТ,
гр.Оряхово - 2 949.00 лева, а сумата за субсидии в размер 15.00 лева - е била
изцяло изплатена на „ Елжин - Методи Рангелов “ ЕТ, гр.Оряхово.
Неусвоените средства в размер на 220138.00 лева са били прехвърлени
по бюджетната сметка на общината.
Сочи се, че разпоредбата на чл.17 от Наредбата дава възможност до 31
януари на следващата година тези средства да бъдат разходени за същата
цел.Част от тях в размер на 191551.00 лева са били преведени с платежно
нареждане от 29.01.2021г. на „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци за
компенсация на пътуване по междуселищния транспорт на определени
категории пътници, а останалата неусвоена сума в размер на 28587.00 лева е
била възстановена в централният бюджет с платежно нареждане от
29.01.2021г..
С извършените плащания през 2021г., сумата за компенсация на
пътуване по междуселищния транспорт на определени категории пътници
през 2020г. възлизала на 221176.00 лева и е била разпределена между
фирмите с които общината имала сключени договори както следва - „ Орхи
ден “ ЕООД, с.Селановци – 218227.00 лева и „ Елжин - Методи Рангелов “ ЕТ,
гр.Оряхово – 2949.00 лева.
При извършената проверка било установено, че с платежно нареждане
от 29.01.2021г. на „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци са били платени
компенсации за фактически неизвършени услуги на стойност общо 191551
лева, в т.ч. - компенсации за намалени пътувания на лица по чл.19, т.6 -
получаващи пенсия в размер на 185873.00 лева, лица по чл.19, т.5 - учащи се в
размер на 04.00 лева и лица чл.19, т.1 - ветерани от войните в размер на
1314.00 лева.
В НП са описани двата броя договори сключени между община Оряхово
и „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци.Отразено е също, че през 2020г.
превозвачът „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци, представил в община Оряхово
16 броя справки и 16 броя опис - сметки за издадени карти за пътуване, в
6
които е посочил за месец януари - 2988 броя карти, за месец февруари 2988
броя карти, за месец март 2990 броя карти, за месец май 2988 броя карти, за
месец юни 2990 броя карти, за месец юли 2990 броя карти, за месец август
2990 броя карти и за месец септември 2990 броя карти, както и, че в така
представените справки били посочени броя на картите, единичната цена за
компенсиране на карта, а именно 19.15 лева и обща сума за компенсация, а в
опис - сметките бил посочен маршрутът на издадените карти, а именно
Оряхово – Селановци –Оряхово, с различни часове на пътуване.
Посочено е, че след направена справка в Националният регистър на
населените места на сайта на Национален статистически институт е било
установено, че населението на с.Селановци, общ.Оряхово към 31.12.2016г.
наброявало 3119 души, към 31.12.2017г. - 3066 души, към 31.12.2018г. - 2993
души, към 31.12.2019г. - 2931 души и към 31.12.2020г. - 2882 души, както
и, че отчетените карти за пенсионери от „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци
през 2020г. надвишавали числеността на населението в населеното място.
Сочи се, че съгласно чл.З, ал.4 от Наредбата, кметовете на общините се
разплащат с превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни
услуги, като на основание чл.65 същите носят отговорност за спазването на
договорите, финансовата дисциплина и законосъобразното разходване на
предоставените на общината целеви средства.За осъществяване на контрол
във връзка с предоставянето на средствата за компенсиране, в чл.64 от
Наредбата било предвидено кметовете на общините да изискват от
превозвачите допълнителна информация или осигуряване на достъп до такава
на оправомощени лица от общинската администрация за удостоверяване на
размера на заявената за съответния период сума за компенсиране за
извършени превози с ценови облекчения - копия от сключени договори за
обществен превоз на пътници, маршрутни разписания, ценоразпис на
предлаганите услуги, регистър за издадените безплатни и по намалени цени
карти и други превозни документи.
Отразено е, че с писмо изпратено по електронна поща на 31.05.2021г. и
заведено в община Оряхово с входящ №09.00-92/01.06.2021г., е било
изискано писмено обяснение от кмета на община Оряхово - Р.Д., в което да
посочи упражнявал ли е контрол във връзка с предоставянето на средствата за
компенсиране на превозвачите, в какво се е изразявал той и кои от
7
посочените в чл.64 от Наредбата мерки е предприел - изисквал ли е копие от
регистрите на издадените безплатни и по намалени цени карти и други
превозни документи, извършвана ли е проверка от страна на община Оряхово
относно реалното съществуване на хората, на които са издадени
абонаментните карти, отговарят ли на изискванията на чл.19 от Наредбата,
имат ли постоянен и настоящ адрес в общината, сменяли ли са
местожителството си в периода и дали няма починали за същият период.
Сочи се, че с писмо изх.№ 09-00-92(1) от 04.06.2021г. кмета разяснил,
че след като не е била разпределена сумата за четвърто тримесечие на 2020г.,
на 18.01.2021г. е провел среща с представители на „ Елжин - Методи Рангелов
“ ЕТ, гр.Оряхово и „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци, и след като не е било
постигнато споразумение е взел решение да изиска копия от регистрите на
издадените абонаментни карти.Регистрите били изискани с писмо изх.№28-
0068/3 от 18.01.2021г. от „ Елжин - Методи Рангелов “ ЕТ, гр.Оряхово и с
писмо изх.№ 28-00-68/4 от 18.01.2021г. от „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци,
следствие на което „ Елжин - Методи Рангелов “ ЕТ, гр.Оряхово не е
представил изисканите регистри, а „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци е
представил с писмо вх.№ 25.00.18/27.01.2021г. един брой заверено копие на
регистър на издадените карти на възрастни граждани за 2020г..
Отразено е, че кметът на община Оряхово е поискал представяне на
регистрите с издадени карти по категории пътници чак през месец януари
2021г., като за периода 2017г.-2020г. такива регистри не са представяни в
община Оряхово.Въпреки това сумите за компенсация на намалените цени на
пътуванията на определени категории пътници са били изплащани, без да е
упражнен контрол от страна на кмета - съществуват ли такива лица и
отговарят ли на условията за ползване на намалението по чл.19 от Наредбата.
Установено е, че в представеният от „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци
регистър с наименование Обобщена Справка - регистър на издадените карти
на възрастни граждани за безплатни пътувания по автолиния Оряхово –
Селановци - Оряхово са били вписани 367 човека с две или три имена,
населено място - за всички с.Селановци, номера на карти, по маршрути с
часове от маршрутното разписание по двата сключени договора с превозвача
и общ брой карти за всеки договор.Сочи се, че от така представеният списък
било видно, че срещу всяко лице са вписани повече от една карта - в повечето
8
случаи 8 или 9 карти за пътуване по маршрут Селановци - Оряхово, като
всяка карта е била за точно определени часове – 05.30ч./18.00ч.;
06.45ч./20.00ч.; 10.00ч./10.30ч.; 11.00ч./11.30ч.; 12.45ч./13.00ч. по договора от
2017г. и 07.30ч./17.15ч.; 09.00ч./09.20ч.; 12.00ч./12.30ч.; 14.00ч./14.30ч.;
16.00ч./16.40ч. по договора от 2018г..В списък - регистъра били вписани 367
лица, с издадени общо 2990 карти.Накрая на регистъра под формата на
Забележка е било записано, че картите са за безплатни пътувания и са
издадени за срок от една година и са с ограничение до 6 пътувания в месеца.
В НП се сочи, че представеният списък - регистър не отговарял на
изискванията по Наредбата за регистър на абонаментни карти на лица,
получаващи пенсия.
Съгласно чл.29, ал.1 от Наредбата, абонаментните карти за
междуселищния транспорт на лицата получаващи пенсия по условията на
глава шеста от Кодекса за социално осигуряване, навършили възраст по
чл.68, ал.1-3 от същият кодекс се издават от превозвачите, като в ал.3 е
посочено, че лицето което издава абонаментните карти води регистър на
издадените карти, съдържащ имената на правоимашия, номера на издадената
карта, за гражданите получаващи пенсия за осигурителен стаж и възраст -
общината по местоживеене и подпис на лицето, който се полага в регистъра
при получаване на абонаментната карта.
В предоставеният от „ Орхи ден “ ЕООД, с.Селановци списък - регистър
нямало подпис на лицата за получили картите и не е била посочена общината
по местоживеене.
Била извършена проверка на лицата от списъка в ГРАО съвместно с
Д.С.И. — мл.Експерт „ ИД “ в община Оряхово и А.Б.Н. - служител на
кметство с.Селановци, която към датата на проверката изпълнява длъжността
кмет, съгласно Заповед №30/04.06.2021г..При проверката било установено
както следва:
1.В регистрите за раздадени абонаментни карти за 2020г. са били
вписани лица, които са починали и за които има издаден смъртен акт – общо
тринадесет лица.
2.В Регистрите за раздадени абонаментни карти за 2020г. са били
вписани лица, които нямат навършена възраст за получаване на пенсия по
условията на глава шеста, чл.68, ал.1-ал.3 от Кодекса за социално осигуряване
9
– общо две лица.
3.В регистрите за издадени абонаментни карти за 2020г. били вписани
лица, които не са жители на общината – общо петнадесет лица.
4.В регистрите за издадени абонаментни карти за 2020г. съществуват
лица, които са вписани повече от един път – общо четири лица са вписани по
два пъти и едно лице е вписано три пъти.
В НП е отбелязано, че е била осъществена среща с произволно избрани
лица от списъка, от които лица били взети писмени обяснения.Отразено е, че
в писмено обяснение, лицето Ц.Ц.З. от дата 10.06.2021г. е заявила, че не е
закупувала абонаментна карта за пътуване и, че пътува с инвалидна карта.В
писмено обяснение от Ц.М.Ц. от 10.06.2021г., същият заявил, че не е
закупувал абонаментни карти за пътуване през 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г.,
че е болен и не е излизал от къщи през последните 5 години.В писмено
обяснение от 10.06.2021г. П.В.П. заявила, че не е купувала абонаментни карти
за пътуване по маршрут Селановци - Оряхово през 2017г., 2018г., 2019г. и
2020г..В писмено обяснение от П.Г.К. от 10.06.2021г., същата заявила, че не е
закупувала абонаментни карти по линията Селановци – Оряхово - Селановци
в периода 01.01.2020г. — 31.12.2020г., както и в годините преди това.В
писмено обяснение от Р.Р.Н., която фигурирала в списъка с 24 карти, дадено
на 10.06.2021г., същата заявила, че не е закупувала абонаментни карти за
пътуване за никъде, както и по линията Селановци – Оряхово - Селановци,
въобще досега, че не пътува с обществен транспорт, както и, че до гр.София
пътува с децата си, а от две години е пътувала до гр.Оряхово три пъти с
личният автомобил на П.Л..В писмено обяснение от Д.Д.В. от 11.06.2021г.
същата заявила, че не е купувала абонаментни карти за пътуване от
с.Селановци до гр.Оряхово и обратно за 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г. и, че от
три години не е излизала от къщи, тъй като е саката с краката.В писмено
обяснение от М.С.М. от 11.06.2021г. същата заявила, че никога не е купувала
абонаментни карти за пътуване по маршрут Оряхово – Селановци - Оряхово
през 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г. и че пътува с личен превоз.В писмено
обяснение от И.Е.Т. от 11.06.2021г., е заявено, че същата не е купувала
абонаментни карти за пътуване от с.Селановци до гр.Оряхово през 2017г.,
2018г., 2019г. и 2020г. и че не пътува с обществен транспорт, а със
собствен.Уточнено е, че обяснението е написано от Б.Л.М. и е подписано от
10
двете лица.В писмено обяснение от Д.И.Д. от 11.06.2021г., същата заявила, че
не е купувала абонаментни карти по направление Селановци – Оряхово -
Селановци за 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г. и, че не пътува с обществен
превоз, а само с личен.В писмено обяснение от Ц.И.А., същата заявила, че не
е купувала абонаментна карта за пътуване по маршрут Селановци -Оряхово и
обратно през 2017г., 2018г., 2019г. и 2020г. и не пътува с обществен
транспорт, като същото се отнасяло и за съпругът и - А.М.А., който бил
вписан в списъка с издадени карти от „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци под
№225.
В НП е отразено, че от изложеното било видно, че пенсионерите от
списъка не са закупували абонаментни карти за пътуване по направление
Селановци — Оряхово и обратно, а видно от предоставената справка -
регистър на издадените карти, същата се отнася за безплатни карти за
пътуване, които не подлежат на компенсиране по реда на Наредбата.В глава
втора - „ Условия и ред за издаване на превозни документи “ от Наредбата е
регламентирано какви документи се издават от превозвача на определените
категории пътници, като в чл.29, ал.1 е посочено, че за лица получаващи
пенсия по условията на глава шеста от Кодекса за социално осигуряване,
навършили възраст по чл.68, ал.1-ал.3 от съшият кодекс, това са Абонаментни
карти.Безплатни карти не отговарят на изискването за „ абонаментна карта „,
тъй като при абонаментните карти стойността на услугата се предплаща, като
клиента ползва определеното в наредбата намаление за съответната категория
пътник, която отстъпка се компенсира на превозвача.При безплатните карти,
стойността на услугата се заплаща само, ако картата се използва, а в случай,
че не се използва, услугата не се заплаща и превозвача не реализира намалени
приходи от отстъпки, които да подлежат на компенсиране.
В НП е даден следния пример - Р.Р.Н., която била заявила писмено, че
не е пътувала с обществен транспорт, фигурирала в списъка с 24
карти.Отразено е, че превозвачът „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци
ежемесечно е отчитал опис – сметки, в които фигурират тези 24 карти със
сумата за компенсиране от 219.60 лева / 24.00 лева х 09.15 лева /.По този
начин в рамките на година, в опис – сметките за компенсиране на картите на
Р.Р.Н. били отчетени компенсации в размер на 2635.20 лева, без да са налице
намалени приходи от пътуване за превозвача.
11
АНО е достигнал до извода, че с включените в справка – регистъра на „
Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци безплатни карти, не могат да бъдат
определени фактически предоставените транспортни услуги и размерът на
намалените приходи от пътувания по намалени цени, следователно на
превозвачът не се дължи компенсиране.
Отразено е, че кмета на община Оряхово е изискал регистрите за
издадени карти на 18.01.2021г., което било видно от писмо изх.№09-00-92/1/
от 04.06.2021г., като в периода преди това – 2017г.-2020г., е изплащал
компенсации за намалени приходи от пътувания на определени категории
пътници, без да упражни контрол налице ли са фактически предоставени
транспортни услуги.
По този начин през 2020г. на „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци били
разплатени както следва – за първото тримесечие – 8892.00 лева с платежно
нареждане от дата 17.03.2020г.; за второ тримесечие – 8892.00 лева - с
платежно нареждане от дата 07.05.2020г. и за трето тримесечие – 8892.00
лева с платежно нареждане от дата 03.08.2020г., или общо компенсации в
размер на 26676.00 лева.
В заключение е отразено, че на 27.01.2021г. „ Орхи ден „ ЕООД,
с.Селановци е представил в община Оряхово списък – регистър за издадените
карти на възрастни граждани за 2020г., който списък не отговарял на
изискванията за регистър съгласно чл.29, ал.3 от Наредбата, тъй като не
съдържал подписи на лицата, които са получили карта; на едно лице са били
вписани няколко карти за една и съща линия; били вписани имената на
починали лица / включително и на лице, починало през 2014г. /; имало
дублирани имена; вписани били лица, които не са жители на общината и
такива, които нямали навършена възраст за пенсия съгласно изискванията.
Според АНО, кметът на общината е могъл и е бил длъжен да провери
всички тези обстоятелства, но не го е сторил.Вместо това, с платежно
нареждане от 29.01.2021г. е разпоредил на „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци
да бъдат изплатени 191551.00 лева по фактура №383/26.01.2021г. за годишно
изравняване на компенсации за превоз по намалени цени на определени
категории пътници за 2020г..
Отразено е, че в преведената на 29.01.2020г. сума са включени
компенсации за намалени пътувания на лица по чл.19, т.6 – получаващи
12
пенсия в размер на 185873.00 лева, лица по чл.19, т.5 – учащи се в размер на
4364.00 лева и лица по чл.19, т.1 – ветерани от войните в размер на 1314.00
лева.
За останалите категории пътници – учащи се и ветерани, от „ Орхи ден
„ ЕООД, с.Селановци, не били представени регистри на издадени карти, като
по този начин не бил осъществен контрол от страна на кмета на община
Оряхово относно това колко карти и на кои лица са издадени.
АНО е посочил, че видно от гореизложеното, на 29.01.2021г., кметът на
община Оряхово се е разпоредил с целеви средства от централния бюджет за
компенсиране на стойността на безплатните и по намалени цени пътувания на
военноинвалиди/военнопострадали, учащи се и лица, получаващи пенсия, в
общ размер на 191551.00 лева на „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци за
фактически неизвършени услуги.
Изложеното се установява от приложените по делото писмени
доказателства и доказателствени средства, както и от показанията на
актосъставителката и разпитания по делото свидетел.Последните описват
фактическата обстановка отразена както в АУАН, така и в НП.Показанията
им съда кредитира изцяло с оглед тяхната последователност, взаимна
кореспондентност и съответствие с приложените по делото писмени
доказателства.Същите са конкретни, ясни и последователни и изясняват в
пълнота възприетите от тях действия на жалбоподателя.Освен това по делото
няма данни, които да създават съмнения относно обективността и
безпристрастността им, или да сочат за наличието на мотив да набедят
жалбоподателя в нарушение, което не е извършил.Събраните по делото
писмени доказателства, приобщени към доказателствения материал по реда
на чл.283 от НПК, съдът кредитира изцяло, тъй като същите са
непротиворечиви в своята цялост и изясняват фактическата обстановка по
начина, възприет от съда.
Предвид установената фактическа обстановка, съдът намира от
правна страна следното:
По допустимостта:
Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, в
законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което е допустима,
като съдът притежава материална и териториална компетентност за
13
разглеждането й.
Съдът въз основа възраженията на жалбоподателя и на императивно
вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно
постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и
справедливостта на наложеното административно наказание прави следните
правни изводи.
По приложението на материалния и процесуалния закон:
АУАН и НП са издадени от компетентни лица в предвидените от закона
срокове – АУАН е съставен в тримесечен срок от откриване на нарушителя, а
НП е издадено в шестмесечен срок от съставяне на АУАН.Акта за
установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице
със съответната компетентност и е надлежно предявен по реда на чл.43, ал.1
от ЗАНН.Наказателното постановление също е издадено от компетентен
орган, отговаря на изискванията на чл.57 от ЗАНН и е надлежно връчено по
реда на чл.58, ал.1 от ЗАНН.
С Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за
компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени
пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните
актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени
пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския
транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на
превозни документи за извършване на превозите / наричана по – надолу
Наредбата /, се определят условията и редът за предоставяне на предвидените
в централния бюджет средства за компенсиране и субсидиране на
превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени услуги
за безплатни и по намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и
междуселищни пътнически превози в слабонаселени планински и други
райони в страната.
Съгласно чл.3, ал.1 от Наредбата, средствата по тази Наредба се
предоставят под формата на целеви трансфери от централния бюджет, като
средствата се предоставят включително и на общините.
Съгласно чл.3, ал.4 от Наредбата, кметовете на общините се разплащат
с превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни услуги.
14
В чл.19 от Наредбата е предвидено за кои извършени безплатни и по
намалени цени превози по автомобилния транспорт подлежат на
компенсиране превозвачите.
Съгласно чл.46, ал.1 от Наредбата, предоставените от централния
бюджет средства за компенсиране на превозвачите на стойността на
безплатните и по намалени цени абонаментни карти и билети се предоставят
в 7-дневен срок от получаването на опис -сметките и справките от
превозвачите.В ал.2 е предвидено, че средствата за компенсиране на
превозвачите на стойността на безплатните и по намалени цени абонаментни
карти, включително когато същите нямат сключени договори с кмета на
общината, се разпределят и изплащат при спазване на следните изисквания:
- стойността на разходите за изработване на издадените абонаментни
карти се заделя от сумата за лицето, издало абонаментните карти;
- останалата сума се разпределя пропорционално на дела на извършения
от превозвачите пробег.
В ал.4 е посочено, че при разпределяне на средствата за компенсиране
на превозите и осъществяването на контрол, държавните органи и кметовете
на общините ползват информация, предоставена от Националния
осигурителен институт, Министерството на отбраната, Министерството на
регионалното развитие и благоустройството и Министерството на
образованието и науката, за броя на правоимащите лица по общини.
Съгласно чл.64 от Наредбата, за осъществяване на контрол във връзка с
предоставянето на средствата за компeнсиране кметовете на общините могат
да изискват от превозвачите и възложителите на превозите допълнителна
информация или осигуряване на достъп до такава на оправомощени лица от
общинската администрация за удостоверяване на размера на заявената за
съответния период сума за компенсиране за извършени превози с ценови
облекчения – копия от сключени договори за обществен превоз на пътници,
маршрутни разписания, ценоразпис на предлаганите услуги, регистър за
издадените безплатни и по намалени цени карти и други превозни документи.
В разпоредбата на чл.65 от Наредбата е предвидено, че кметовете на
общините носят отговорност за спазването на договорите, финансовата
дисциплина и законосъобразното разходване на предоставените на
съответната община средства по реда на Наредбата.
15
В разпоредбата на чл.36, ал.1 от Закона за автомобилните превози и
предвидено, че при превоз на пътници превозвачът е длъжен да издава или да
осигури издаването на индивидуален или колективен билет, карта или
абонаментна карта ( на хартиен или електронен носител ) - при превоз по
автобусни линии и на фактура - при случайни превози.Съгласно ал.4, при
превоз по автобусни линии превозните документи по ал.1, т.1 може да се
издават от друго лице, което не е превозвач, в случаите на сключен договор с
превозвача за издаване на превозни документи от името на превозвача или от
възложителя на превоза.
Съгласно чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова инспекция,
при упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните
длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за
управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват
за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово -
стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в
съответния нормативен акт - с глоба от 200.00 лева до 2000.00 лева.
По силата на Наредбата, кметовете на общините като първостепенни
разпоредители с бюджетни средства са натоварени да осъществяват
плащания с предоставените им от централния бюджет средства за
компенсиране и субсидиране на определени категории превозвачи, т. е.
Общините са разпоредители с бюджет и са длъжни да спазват нормативните
актове, в случая Наредбата, уреждаща бюджетната, финансово - стопанската
или отчетната дейност.В дейността си по изпълнение на предвидените в
Наредбата задължения кметовете.
От събраните по делото доказателства съдът намира, че на превозвачът
„ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци за 2020г. е било извършено плащане, което
не е било съобразено с фактически извършените транспортни услуги.
За да достигне до този извод съдът съобрази обстоятелството, че
фактически предоставените транспортни услуги се установяват по ред и се
доказват с документи, посочени в Наредбата.Измежду тях са издадените от
превозвачите абонаментни карти в съответствие с чл.36, ал.4 от Закона за
автомобилните превози, списъци на лицата, за които са издадени
абонаментни карти, опис - сметки за издадени абонаментни карти, справки за
изминат пробег от превозвачите и др..
16
След като кметът на община Оряхово не е извършил проверка
съществуват ли лицата, посочени в представеният от „ Орхи ден “ ЕООД,
с.Селановци регистър с наименование Обобщена Справка - регистър на
издадените карти на възрастни граждани за безплатни пътувания по
автолиния Оряхово –Селановци - Оряхово и отговарят ли те на условията за
ползване на намалението по чл.19 от Наредбата, имат ли постоянен и настоящ
адрес в общината, сменяли ли са местожителството си в периода, дали няма
починали за същият период и дали безплатни карти за пътуване подлежат на
компенсиране по реда на Наредбата, се обосновават и направените от страна
на АНО изводи за недоказаност на фактически извършените транспортни
услуги от превозвачите, които подлежат на компенсиране с целеви средства
от централния бюджет.
Съгласно Наредбата кметът на общината е следвало да провери дали
представения от „ Орхи ден „ ЕООД, с.Селановци в общината списък –
регистър за издадените карти на възрастни граждани за 2020г., отговаря на
изискванията за регистър съгласно чл.29, ал.3 от Наредбата, още повече, че от
същия било видно, че не съдържа подписи на лицата, които са получили
карта; на едно лице са били вписани няколко карти за една и съща линия;
имало дублирани имена.
За осъществяване на контрола кметът е следвало да извърши проверка
дали на лицата, вписани в регистъра действително са били издадени карти,
дали сред вписаните лица има починали такива, защо има дублирани имена,
вписани ли са лица, които не са жители на общината и такива, които нямат
навършена възраст за пенсия съгласно изискванията.
След като на превозвачите е било извършено плащане, което не е било
съобразено с фактически извършените транспортни услуги, а с получените
средства от централния бюджет, е извършено нарушение по чл.3, ал.4 от
Наредбата.
Обстоятелството, че в чл.64 от Наредбата е посочено, че за
осъществяване на контрола кметовете могат да изискат от превозвачите
допълнителни превозни документи, не освобождава длъжностното лице от
задължението преди да разпореди плащане да получи справка,
удостоверяваща, че превозната дейност за съответния период е реално
извършена.Това обстоятелство се потвърждава и от хронологията на
17
разпоредбите в Наредбата, тъй като в следващата разпоредба - чл.65 от
Наредбата се посочва, че именно кметът е органът, комуто е възложен
контрола за законосъобразното разходване на предоставените на общината
средства по реда на Наредбата, а и нарушението в случая не е, че не са
изискани посочените в чл.64 от Наредбата документи.
Дали ще изиска документите по чл.64 от Наредбата или ще осъществи
контрола по друг начин – например предвидения в ал.4 на чл.46 от Наредбата
начин чрез използване на информация, предоставена от Националния
осигурителен институт, Министерството на отбраната, Министерството на
регионалното развитие и благоустройството и Министерството на
образованието и науката, за броя на правоимащите лица по общини е без
значение.Достатъчно е компенсациите да бъдат да изплатени само при
наличие на представени документи, от които може да направи извод налице
ли са фактически предоставени транспортни услуги и по този начин да
упражни контрол.
С оглед гореизложеното съдът счита, че нарушението е безспорно
установено.
Санкцията в случая е наложена на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ,
според която законова разпоредба при упражняването на инспекционна
дейност по този закон виновните длъжностни лица, ако деянието не
съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт,
уреждащ бюджетната, финансово - стопанската или отчетната дейност, ако не
е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200.00 до
2000.00 лева.Процесната наредба е именно такъв нормативен акт.С нея, на
основание чл.1 от същата, се определят условията и редът за предоставяне на
предвидените в централния бюджет средства за компенсиране и субсидиране
на превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени
услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози и за
вътрешноградски и междуселищни пътнически превози в слабо населени
планински и други райони в страната.Тези средства се определят като обща
рамка със Закона за държавния бюджет за съответната година.
В случая не са налице основания за приложение на чл.28 от
ЗАНН.Извършеното нарушение е обикновен и типичен случай на нарушение
от този вид, което по дефиниция е формално, като за съставомерността му
18
законът да не изисква настъпване на вредни последици.Със същото се
накърняват отношения в сферата на бюджетната и отчетна дейност и
конкретното деяние не може да се характеризира като такова с по-ниска
степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
административно нарушение от този вид
Наложеното наказание съответства на тежестта на извършеното
нарушение.Същото е в минимален размер, като е отчетено, че нарушението е
извършено за пръв път, поради което се явява и справедливо определено.

Водим от горното и на осн.чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №11-01-711/14.12.2021г.
на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция / АДФИ / -
гр.София, с което на Р. Ж. Д. в качеството му на длъжностно лице – Кмет на
Община Оряхово, на основание чл.32, ал.1, т.1, вр.чл.35, ал.1 от ЗДФИ е
наложено административно наказание „ Глоба „ в размер на 200.00 лева /
двеста лева / за извършено нарушение по чл.3, ал.4, вр.чл.65 от Наредбата за
условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените
приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по
автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени
категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по
нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и
транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи
за извършване на превозите.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Враца в
14 дневен срок от съобщението му до страните.
Съдия при Районен съд – Оряхово: _______________________
19