Р Е Ш Е Н И Е
№ 1315
гр. Пловдив, 07.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХХ СЪСТАВ, в открито съдебно заседание на осми юни през две хиляди и
двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОМИР БАБАКОВ
с участието на секретаря РУМЯНА АГАЛАРЕВА, като
разгледа докладваното от съдия БАБАКОВ адм. д. № 3018 за 2022 г. по описа на Административен съд – Пловдив, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс във връзка с Наредба NoН-5 от
27.06.2007 г. за условията и реда за провеждане на конкурси за предоставяне на
средства от Национален фонд "Култура".
Образувано е по жалба на С.В.П., ЕГН **********
чрез адв. М. от САК срещу Решение на Управителния съвет на Национален фонд "Култура", обективирано в Протокол 12 от 15.07.2022 г. по „Творческа стипендия“ от 2022, с което е отказано одобрение на
кандидатурата на жалбоподателя с вх. № TS 2022-2705.
Жалбоподателят твърди, че решението в оспорената му част е нищожно, тъй като противоречи на условията за допустимост, залегнали в
разпоредбата на чл. 5 ал.1 и ал.2 от Наредба № Н-5 от 27 юни 2007 г. на
Министъра на културата Моли съдът да обяви нищожността му.
В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява. Постъпила е писмена молба от адв.
М., с която заявява, че поддържа жалбата си и претендира разноски, съобразно
представен списък.
Ответникът – Управителния съвет на Национален фонд "Култура"- в
съдебно заседание не се представлява. Представено е писмено становище от адв. Ц., с което се оспорва жалбата.
Съдът, след като се запозна с представените по делото доказателства и взе предвид
становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:
С Решение на управителния съвет на НФК от 08.04.2022 г е обявен конкурс по осем програми на НФК, между които и програма „Творчески стипендии “. Със
същото решение са приети и условията на конкурсите по програмите, като била
утвърдена и конкурсната документация. За програма „Творчески стипендии“ били
посочени условията на които трябва да отговарят допустимите и недопустимите
кандидати. Едно от условията за недопустимост било за кандидати, които нямат
начислени и изплатени данъчни задължения за 2021 г. над 50 000 лв.
Със заповед № 3-303-4/10.05.2022 г. на изпълнителния директор на НФК на
основание чл. 8а от Наредба № Н-5 от 27.06.2007 г. била назначена техническа
комисия за извършване на оценка за допустимост на подадените проектни
предложения и съответствието им с изискванията на програмите.
Със заповед № 3-301-5/10.06.2022 г. на изпълнителния директор на НФК била
назначена определената с решения на УС на НФК комисия по програма „творчески
стипендии“ и бил определен състава й.
Жалбоподателят С.П. е подал проектното си предложение
по програмата, като с Решение на УС, обективирано в Протокол No 12/15.07.2022 г. и приложение към него
проектът № TS2022-2705 „литература“ не е одобрен за
финансиране, тъи като е прието че същият не отговаря на изискванията на
програмата. Прието е, че кандидатурата не отговаря на изискванията на програмата относно
критериите за годишен доход и начислени и изплатени данъчни задължения за 2021
г., съгласно служебна проверка от органите на НАП.
Тъй като решението на УС, обективирано в Протокол
No 12/15.07.2022 г. не било подписано от председателя
на УС, Юрий Вълковски, съгласно изискването на чл. 10 ал.3 от Правилата за
организацията на работата на УС на НФК, същото било препотвърдено с Решение на
УС, обективирано в Протокол № 15/24.08.2022 г.
Протокол No 12/15.07.2022
г. бил подписан от новия председател на УС, Борислава
Танева.
При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е подадена от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт,
които по смисъла на чл. 21 от АПК е индивидуален административен акт. В тази връзка
следва да се посочи, че НФК е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на културата и
подпомага неиното развитие, като набира, управлява и разходва средства,
предназначени за провеждане на националната политика в областта на културата,
съгласно чл. 24, ал. 2 и ал. 3 от Закона
за закрила и развитие на културата (ЗЗРК). Определените от същия закон правомощия на фонда и неговите органи, посочени в чл. 25 ЗЗРК, имат изцяло административен характер и еднозначно ги поставят в
съответствие с определението, дадено в § 1, т. 1 от Допълнителната разпоредба
(ДР) на АПК, като носители на административни правомощия, овластени въз основа
на закон. В случая, след проведена съобразно нормативноустановени правила
процедура за разпределяне на бюджетни средства, УС на НФК като овластен със
закон за това орган с изрично волеизявление е приел, че проектът на
жалбоподателя не отговаря на изискванията на програмата и кандидатът е недопустим
за финансиране кандидат и с това е постановил индивидуален административен акт,
непосредствено засягащ законен интерес на кандидата– да получи публични средства, подкрепящи представения от
него проект. Поради това, процесното решение представлява акт, подлежащ на
оспорване пред административния съд, съгласно чл. 128, ал. 1,
т. 1 АПК.
Оспореното решение на Национален фонд "Култура", в което са обективирани резултатите от конкурса е публикувано на сайта на
НФК на 15 юли 2022 г., видно от представената разпечатка/. Съгласно изричната
разпоредба на чл.11 от Наредба№ Н-5 от 27.06.2007 г., резултатите от конкурсите
по чл. 4 се обявяват на сайтовете на Министерството на културата и Национален
фонд „Култура“, т.е. от датата на обявяването на резултатите тече преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1
от АПК. Жалбата е подадена
директно в съда на 08.08.2022 г., т.е. извън преклузивния срок за обжалване, но
в същата са наведени пороци за нищожност на акта, поради което подлежи на
разглеждане от съда, съгласно чл. 149 ал.5 от АПК.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба No Н- 5/2007 г. Управителният съвет на фонда, обсъжда протоколът по чл. 9,
ал. 3, като с решението си определя окончателно проектите, спечелили конкурса,
и размера на тяхното финансиране. Видно от съдържанието на протокол No 12/15.07.2022 г. е проведено заседание
на УС на НФК, което в съответствие с чл. 13, ал. 3 от Правилата за организация
и работа на УС е допустимо. В този случаи, протоколът от заседанието се
предоставя по електронен път на членовете на УС, които имат възможност в 5
дневен срок да представят бележки. Той се подписва от председателя на УС и се
удостоверява за вярност от съставителя на протокола. В конкретния случай, протоколът, макар и публикуван на сайта на НФК на 15
юли 2022 г. не е бил подписан от председателя Юрий Вълковски, който изрично е
посочено в протокола, че е участвал на заседанието на УС. Същият е подписан на
24.08.2022 г. от новия председател на УС на НФК проф. Борислава Танева, във
връзка с решение на нов състав на УС, обективирано в протокол № 15/24.08.2022
г., с което е препотвърдено решението, взето по протокол No 12/15.07.2022 г. Или се налага извод, че протокол No 12/15.07.2022 г. е подписан от лице, което към
датата на приемане на решението нито е имало качеството на председател на УС,
нито е присъствало на заседанието. За да бъде валиден, административният акт се
издава в писмена форма, а съдържанието му се удостоверява с подпис, от
компетентното да го изготви лице. Няма спор по делото, че протокол No 12/15.07.2022 г. не е бил подписан, съгласно чл. 13
ал.3 от Правилата за организацията на работата на УС на НФК от присъствалия
председател на УС. Обстоятелството, че с протокол № 15/24.08.2022 г., е
препотвърдено решението, взето по протокол No 12/15.07.2022 г. не може да замести липсващото
решение на УС, тъй като се касае за отделен административен акт, а и самото
решение за препотвърждаване е взето от различен персонален състав на УС. Няма
пречка новия състав на УС да приеме отново решенията, които са гласувани от
предишния, но в този случай ще се касае за отделен административен акт, който
ще породи самостоятелни правни последици. Решението на УС от 15.07.2022 г. не е
породило правни последици, тъй като макар и прието с необходимия кворум, не е
било обективирано в надлежната писмена форма, удостоверена с подписа на
компетентното длъжностно лице. Същото решение, обективирано в протокол № 12 е
неправилно препотвърдено с решение по протокол № 15/24.08.2022 г., тъй като
протокол № 12 де факто не е изготвен, защото не е подписан по надлежния
ред. Няма как да бъде препотвърдено
решение, обективирано в протокол, който липсва, а и да бъде подписан, от лице,
което няма съответното качество, към момента на приемане на решението.
Налага се извод, че оспореното решение не е обективирано в необходимата,
съгласно чл. 59 ал.2 от АПК писмена форма и като такова страда от най- тежкия
порок- нищожност. Същата следва да бъде обявена от съда.
При този изход на спора разноски се дължат на жалбоподателя, на основание
чл. 143, ал. 1 от АПК, които са своевременно предявени и са в размер на общо 460 лева / 450 лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение и 10 лева, заплатена
държавна такса. /
По изложените съображения, Административен съд Пловдив, ХХХ-ти състав,
РЕШИ:
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение на Управителния съвет на Национален фонд "Култура", обективирано в Протокол 12 от 15.07.2022 г. по „Творческа стипендия“ от 2022, с което е отказано одобрение на
кандидатурата на С.В.П. с вх. № TS 2022-2705.
ОСЪЖДА Национален фонд "Култура" чрез бюджета на Министерство на
културата да заплати на С.В.П., ЕГН ********** сумата от 460/четиристотин и шейсет/ лева разноски по делото.
Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от получаването му.
СЪДИЯ: