Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.С., 5.11.2013год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД,Търговско отделение,VІ-7с-в
в открито заседание на дванадесети юли 2013год.,в
състав:
СЪДИЯ : Валентин Бойкинов
при
секретаря П.С., като разгледа докладваното от съдията търг.дело№
7558 по описа за 2012год, за да се произнесе взе предвид следното :
Предявен е иск с правно
основание Чл. 12 от ЗЗД от ЕТ „А.П.” срещу М. на Р.Р. и
Б. и Агенция за приватизационен и следприватизационен контрол.
Ищецът ЕТ „А.П.”, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. С., район „Л.”, ул. „З.” № 4, твърди, че
със Заповед № РД-02-14694/22.04.1999 г., на основание чл. 3, ал. 1, т. 3, чл.
21, ал. 1 и чл. 33 от ЗППДОП на М. на Р.Р. и Б. на Република Б. е открита
процедура за приватизация на „Търговски комплекс, бл.
Експертна
комисия, осъществяваща следприватизационен контрол с констативен протокол №
263/31.03.2006 г. начислява на ищеца неустойка в размер на 346 400 лв. за
неизпълнение на задълженията през
Ищецът моли ответниците МРРБ и Агенция за
приватизация и следприватизационен контрол да бъдат осъдени да му заплатят
сумата 291 514,79 лв.
(предявена частично в размер на 10 % от 2 915 147,85 лв.), представляваща обезщетение за причинени
имуществени вреди на ищеца, а именно: пропуснати ползи в размер на 133 696,10 лева
(предявен частично в размер на 10 % от 1 336 961 лв.), поради отнетата му фактическа и правна
възможност от страна на държавата в лицето на МРРБ като орган извършил процедурата по приватизация на обекта, носещ
преддоговорна отговорност за неспазен ангажимент по приватизационния договор,
така и в лицето на Агенция за приватизация и
следприватизационен контрол, за
осъществяване на незаконосъобразен, неточен и неправилен следприватизационен контрол,
вместо адекватно и юридически
издържано поведение за своевременно разрешаване на възникналата не по вина на ищеца, обективна невъзможност за изпълнение
на поетите следдоговорни ангажименти; реализирани загуби от начислени
неустойки за неизпълнение на задължението за влагане на инвестиции и
осигуряване на трудова заетост за периода от
С
протоколно определение от 12.07.2013год. съдът е допуснал на основание Чл.214,
ал.1 от ГПК изменение на иска чрез неговото увеличение като искът се счита за
предявен за сумата от 3 900 000 лева.
Ответникът М. на Р.Р. и Б.,
Булстат *********, със седалище и адрес:
гр. С., ул. „Св. Св. К. и М.” № ****, представлявано от министър Л.П., редовно
уведомен, депозира отговор на исковата молба в срок, с който оспорва изцяло
иска. Твърди, че сключването на процесния договор не е резултат от преговори, а
от конкурсна процедура. Твърди, че ищецът се е възползвал от възможността да
извърши оглед на предложения за продажба обект, респективно се е запознал с
приложените проект на договор и информационен меморандум, като по този начин
безспорно е установил, че не се предлага самостоятелна сграда, а част от
сграда, включваща 5 магазина. Нито в условията на конкурса, нито в договора се
съдържат клаузи за задължение на продавача да осигури съдействие на купувача за
реализиране на инвестиционни проекти, а бизнес планът не е неразделна част от цялата
конкурсна документация. Според условията на конкурса, предназначението и
размера на инвестициите, както и броят на работните места се определят в
писмено предложение на кандидата и не се обсъждат, а се включват в договора със
спечелилия участник като негово задължение. Органите на МРРБ не съгласуват,
одобряват и разрешават строежи по инвестиционни проекти, а осъществяват контрол
по спазването на законовите изисквания. Твърди, че няма определено в нормативен
акт задължение да предоставя информация за техническото и конструктивно
състояние на предложения за приватизация обект, не е поело отговорност по
процесния договор да осигури на купувача успешна реализация намеренията му.
Въпреки това със сключването на допълнителното споразумение на 05.03.2001 г. е
улеснило ищеца, съгласявайки се да отложи изпълнението на програмите му за
инвестиции и трудова заетост. Твърди, че търсеното от ищеца обезщетение за
пропуснати ползи от обекта на бул. „Ц.Ш.”, бл. 14 е изчислено като печалбата
преди амортизации, лихви и данъци. Оспорва претенцията по основание и размер,
тъй като претърпените загуби и пропуснатите ползи не са пряка и непосредствена
последица от неизпълнението и не са могли да бъдат предвидени при пораждане на
задължението и МРРБ не е недобросъвестен длъжник по см. на чл. 51 от ЗЗД и чл.
82 от ЗЗД. При предаване на приватизацонния обекта от страна на МРРБ, ищецът
купувач не е направил възражение за недостатъци и неизползваемост по
предназначение. Начислените от АПСПК неустойки са правилни и законосъобразни и
не могат да бъдат квалифицирани като претърпени загуби или имуществени вреди от
действия и бездействия на МРРБ. Подписана е спогодба от 17.02.2012 г. между
агенцията и ищеца за разсрочване на вземанията като задълженията на ищеца са
установени с влязло в сила съдебно решение. Прави възражение за изтекла кратка
тригодишна погасителна давност по отношение на претенцията за пропуснати ползи
в периода 2003 – 2007 год., поради периодичния характер на постъпленията от
печалби. Твърди, че закупените по приватизационния договор магазини са били в
експлоатация през този период, че конструктивното становище на инж. С.М. се
отнася само за частта от сградата, която е в зоната на високото тяло и не касае
пристройката към нея. Твърди, че неизпълнението на задълженията по
приватизационния договор се дължи на обстоятелства, за които ищецът отговаря,
както и че същият е бил в състояние да избегне вредите ако е бил положил
грижата на добрия стопанин.
Ответникът Агенция за
приватизация и следприватизационен контрол, БУЛСТАТ *********, със седалище и
адрес: гр. С., район „С.”, ул. „А.” № */*, представлявана от Изпълнителния
директор Е.Л.К., редовно уведомен, депозира отговор на исковата молба в срок, с
който оспорва изцяло иска. Моли съда да
отхвърли предявените искове на ЕТ „А.П.”, срещу Агенция за приватизация и
следприватизационен контрол, като недопустими, неоснователни и недоказани
поради съображения, подробно изложени в отговора.
При
осъществяването на следприватизационнния контрол по изпълнение на поетите с
договора
за приватизационна продажба задължения, съгласно предоставените на Агенцията
със Закона за приватизация и следприватизационен контрол правомощия, е
констатирано неизпълнение от страна на купувача като за АСПК са възникнали
вземания, както следва: Вземания в размер общо на 615 257,50 лв., съгласно
Протоколно решение № 685/26.07.2006 г. на Изпълнителния съвет на Агенцията за
следприватизационен контрол, за пълно неизпълнение на задължението за трудова
заетост за
В чл. 226, ал. 4 от ЗПСК са изброени
действията които следва и могат да бъдат предприет и от страна на АПСПК
по осъществяване на следприватизационния контрол, някои от които са:
осъществява действия по предявяване и събиране на предвидените в договорите
неустойки, лихви, обезщетения, и други действия в случаите на неизпълнение;
контролира и приема всички плащания по приватизационни договори, включително и
сключени по реда на отменения ЗППДОП; извършва проверки относно изпълнението на
поетите с приватизационни договори задължения в
приватизираните обекти и други. След констатирани неизпълнения по поетите от
страна на купувача задължения и с оглед защита интереса на
държавата, АПСПК е осъществила напълно законосъобразно следприватизационен
контрол по договора, в резултат на което, напълно законосъобразно и правилно са
предприети адекватни действия. Твърси, че във връзка с констатирани
неизпълнения на поети договорни задължения, по искови молби от АПСК срещу ЕТ „А.П.”
са образувани цитираните по-горе дела, по които са доказани и съдът с
потвърдил
съществуващите вземания на Държавата и законосъобразно и правилно са вписани
цитираните по-горе законни ипотеки от
Моли съда да остави
без разглеждане иска срущу Агенция за приватизация и следприватизационен
контрол като недопустим, а в случай, че прецени, че същият е допустим, моли да
го отхвърли като неоснователен и недоказан. Претендира юрисконсултско
възнаграждение в размер, съгласно параграф 2 от ДР на Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения.
Съдът като прецени доводите на страните,събраните
по делото доказателства ,приема за установена следната фактическа обстановка :
От
представената по делото и приета като доказателство Заповед № РД-
02-14-290/11.02.2000год. на М. на Р.Р. и Б. се установява, че на осн. Чл.3,
ал.1, т.1 от ЗППДОбП/отм./и Чл.2 от Наредбата за конкурсите е открита процедура
по приватизация на обект „Търговски комплекс, бл.14”-гр.С.- обособена част на „Б.**”ЕООД-гр.П.
при следните условия : цена, не по-ниска от посочената в конкурсната
документация; начин и срок за плащане- кандидатът спечелил конкурса да заплати
50 на сто от договорената цена с банков превод по сметка на МРРБ, а останалата
част от цената- с всички възможни законови платежни средства; поето задължение
за извършване на инвестиции; забрана за прехвърляне собствеността върху
закупения имот за срок от три години след окончателното му изплащане; както и
да се представят виждания за развитието на обекта за период от три години.
По
делото е представен и приет като доказателство Бизнес план за развитието на
„Търговски комплекс, бл.14”-гр.С.- обособена част на „Б.**”ЕООД-гр.П., подаден
от ищеца до МРРБ в качеството му на орган по Чл.3, ал.1, т.1 от ЗППДОбП/отм./,
съгласно който бизнес план ищецът е заявил, че поема задължението ако бъде
определен за купувач да извърши инвестиции в него като го трансформира в
„европейски търговски обект, със съвременен и модерен вид, с високо
технологично оборудване и ниво на концентрация на предлаганите стоки и услуги”
като обещаните от него инвестиции ще бъдат за цялостно обновяване на
съществуващата сграда; за доставка на машини и съоръжения, изграждане на
сладкарски салон и хлебопекарна, както и за цялостно климатизация на обекта.
По
делото няма спор, а и от представените и приети като доказателства Протокол от
17.03.2000год. и от 22.03.2000год. на Комисията за провеждане на конкурса,
както и от Заповед № РД- 02-14-632/31.03.2000год. на М. на РРБ се установява,
че ищецът ЕТ”А.И.- Б.П.” е бил определен за купувач на „Търговски комплекс, бл.14”-гр.С.- обособена
част на „Б.**”ЕООД-гр.П. и въз основа на това се е пристъпило към сключването
на Договора за продажба на обособена част от 13.04.2000год.
Съгласно
Чл.1 от приватизационния договор МРРБ, в
качеството му на орган по Чл.3, ал.1, т.1 от ЗППДОбП/отм./ е прехвърлило на
ищеца правото на собственост на имота, състоящ се от пет едноетажни магазина,
със застроена площ от 509, 34кв.м. в гр.С., между бл.**
и бл.**, бул.”Ц.Ш.”, район И., кв.63, пл.№ 99, ведно с правото
на строеж върху терена и съответните идеални части на сградата, срещу заплащане
на цена в размер на 250 000 лева, която е платима както следва : 125 000
лева по банков път в срок от три дни от подписване на договора, а остатъка в
тридесет дневен срок от датата на подписване на договора- в лева или други
законови платежни средства.
Съгласно
Чл.11 от договора купувачът е поел задължението да извърши инвестиции в общ
размер на 510 000 лева за периода от 2000год. до 2002год., вкл., както и
да осигури разкриването в обекта и запазването на 45 броя работни места за срок
от пет години. В случай, че не купувачът не спази тези си задължение в
разпоредбите на Чл.14 и Чл.15 от приватизационния договор е било предвидено и
заплащането на съответните неустойки.
Видно
от представеното по делото и прието като доказателство писмо изх.№
70-00-3/03.04.2002год. на Главния архитект на С. във връзка със заявени от
ищеца инвестиционни намерения по отношение на закупения от него имот му е
отговорено, че е налице пречка за тяхното провеждане по начина, по който те са
заявени тъй като разширяването на постройката ще засегне извършено
благоустрояване на междублоково пространство- алейна мрежа и озеленяване,
поради което и не е подходящо разширяването на магазина с унищожаването на тази зеленина. На следващо
място е налице и изрично противопоставяне на живущите в бл.**,
кв.”И.”, бул.”Ц.Ш.”, което според главния архитект на С.
представлявало допълнителна пречка за разрешаване извършването на заявените от
ищеца инвестиционни намерения.
Представено
е и писмо изх.№ АГ 94-04-95/30.04.2002год. на СО-район „И.”, съгласно което
районната администрация изрично е възразила против инвестиционните намерения на
ищеца, касаещи разширяването на съществуващата постройка, тъй като чрез тях ще
се постигне унищожаване на малкото зеленина и се подкрепя становището на
Главния архитект на С., че унищожаването на зеленината и разширяването на
магазина не е подходящо в тази част на района.
По
делото е представен и приет като доказателство Протокол от събрание на етажната
собственост на бл.**, жк.”И.”, бул.”Ц.Ш.”№**,
проведено на 29.09.2002год., съгласно който събранието е взело решение да не се
дава съгласие за „изграждането на супермаркет „Е.” на територията на клуба,
магазините и част от зелената площ пред тях”, както невярно било отразено това
в протокола от събранието на 20.01.2002год.
По
делото е представено и прието като доказателство Конструктивно становище,
изготвено от инж. С.М. по възлагане от
ЕТ”А.И.- Б.П.” във връзка с проектираното от ищеца преустройство на
закупения обект. От становището е видно, че при анализа на архитектурното
заснемане, както и при огледа на обекта се е установило, че всички вътрешни
стени на помещението с дебелина по-голяма от 25см. Те изпълняват носещи функции
и премахването им би застрашило сериозно
експлоатационната безопасност на цялата сграда и при определени обстоятелства
може да породи предпоставки за възникване на аварийни ситуации.Предвид което
експертът е дал становище, че категорично не може да се премахнат носещите
зидове с дебелина по-голяма от 25см., което води до невъзможност да се обединят
петте налични помещения в едно цяло, както е искал тогава ищецът.
От
приетата по делото и неоспорена от страните съдебно-техническа експертиза,
изготвена от вещото лице А.А. и чието заключение съдът кредитира изцяло като
обективно и професионално изготвено се установява, че след извършения от вещото
лице обстоен преглед на място на обектите се е е констатирало, че няма никаква
техническа възможност за обединяване на съществуващите пет магазина без да бъде
застрашена експлоатационната безопасност на седеметажната жилищна сграда.
Съответно без намеса в носещата конструкция на сградата, не може да бъде
обособена обща търговска зала /без вътрешни преградни зидове/, за да се
постигне обособена площ с приблизително 250-300кв., както е искал това ищецът. От
своя страна премахването на носещите зидове между отделните обекти и вътре в
самите обекти застрашава експлоатационната безопасност на седеметажната жилищна
сграда, както и на едноетажната постройка и може да стане причина за аварийна
ситуация в жилищния блок.
При така установената
фактическа обстановка съдът приема следното от правна страна :
Съгласно
разпоредбата на Чл.12 от ЗЗД при воденето на преговорите и сключването на
договорите страните трябва да действат добросъвестно и при спазване правилата
на добрите нрави. Законодателят в този случай е очертал само само спазването на
едно общо задължение от страните преди да встъпят в договорни отношения тъй
като недобросъвестността има различни проявни форми и едно конкретно изброяване
на преддоговорните задължения рискува да не бъде пълно и да лиши преговарящите
от закрила в хипотези, в които тя им е еднакво необходима. Едно от най-важните
задължения обаче, което трябва да се спазва от всички преговарящи е
преговарящият да сведе да сведе до знанието на другата страна тия факти и
обстоятелства, които той знае или според обстоятелствата би трябвало да знае и
които ако другата страна знаеше би се очаквало тя да реши дали да сключи или не
договора. В тази насока преговарящият следва да вземе мерките, които са
необходими, за да бъде избягнато всякакво увреждане при действията, свързани
със самото преговаряне- например при огледи, анализи на предоставяната му
документация, имаща отношение към сключването на проектирания договор и т.н
В
този ред на мисли следва да се посочи, че задълженията за взаимно уведомяване
заемат първо място измежду задълженията на страните в преддоговорните отношения
помежду им. Особено тогава, когато за едната страна е ясно, че другата иначе би
постъпила, ако знаеше нещо, което не знае, а е пропуснала да запита или не се е
осведомила, защото е неопитна или защото е изпаднала в грешка, която не би
могла да й бъде вменена във вина. Примерите биха могли да бъдат различни, но в
светлината на отношенията между страните по делото би могло да се посочи
например знание от страна на продавача за бъдещи отчуждителни или регулационни
мероприятия по отношение на процесния имот, за които ако купувачът знаеше би
могло да го разколебае при вземането на окончателно решение дали да сключи или
не договора.
В
конкретния случай обаче невъзможността впоследствие ищецът да реализира
преустройството на закупената от него сграда не може да бъде разглеждана като следствие
на недобросъвестното поведение на ответника МРРБ в хода на преддоговорните им
отношения тъй като основната пречка за това- отказът да се учреди право на строеж върху съседен имот,
както и възраженията на общинската администрация и живущите в квартала против
усвояването на междублоковото пространство, са
били налице не към, а значително след сключването на договора. Това са
пречки, които са възникнали по-късно, а и не би могло да се предположи, че ще
съществуват към момента на сключването на приватизационния договор.
На
следващо място нито в условията на конкурса, нито в договора се съдържат клаузи
за задължение на продавача да осигури съдействие на купувача за реализиране на
неговите инвестиционни проекти. Съответно нормативните актове, регулиращи
приватизационния процес също не обвързват държавата чрез органите по Чл.3 от
ЗППДОбП/отм./ със задължения по реализацията на частните инициативи във връзка,
с които се участва в приватизационния процес. Съгласно Чл.2 от действащата към
този момент Наредба за условията и реда за предоставяне на информация при
продажбите по ЗППДОбП/отм./, задължителната информация, която следва да бъде
предоставена от приватизационния орган включва данни относно правното,
финансово-икономическото, техническото, организационното и екологичното
състояние на предприятието, като при продажба чрез конкурс задължителната информация
се предоставя чрез включването й в съдържанието на конкурсната документация. И
именно на тази база следва да бъде преценявано дали са спазвани изискванията на
добросъвестността при преддоговорните отношения и дали органът по Чл.3 е
предоставил в конкурсната документация информация относно правното,
икономическото и техническото състояние на обекта за продажба, при наличието на
която купувачът следва да формира окончателното си решение дали да участва в
приватизационния процес и съответно да сключи приватизационния договор.
От
друга страна в представения от ищеца бизнес план липсва детайлно описание на проектираното от него
преустройство на обекта, вкл. и че то е свързано с разрушаване на вътрешни
стени и обединяването на съществуващите пет помещения в едно общо помещение,
както и че възнамерява да пристроява съществуващата сграда чрез навлизане в
съседен имот, който не е предмет на приватизационния договор. Поради това не
може да се вмени във вина на първия ответник, че умишлено или поради проявена груба
небрежност не е уведомил ищеца за съществуващите административни и технически
пречки за преустрояването на закупената обособена част в търговски обект.
Ищецът е бил съвсем наясно, че закупува пет отделни едноетажни магазина като
никъде в предложението си не е упоменал изрично, че възнамерява да преустрои
имота чрез обединяването на магазините в един общ търговски комплекс, поради
което няма как да бъде търсена отговорност от органа по Чл.3 от ЗППДОбП/отм./,
който не е бил наясно с конкретните планове за преустройство на обекта от
страна на купувача.
Същевременно
в хода на приватизационната процедура самият ищец се е възползвал от
възможността да извърши оглед на предложения за продажба обект, респ. се е
запознал с представените му проект за договор и информационен меморандум, от
които следва да му е станало ясно, че му се предлага за продажба не
самостоятелна сграда, а част от сграда, включваща пет отделни магазина. На тази
база в случай, че вече е имал ясно изградена представа относно конкретното
техническо решение как да бъдат преустроени отделните помещения и използвайки
експертните познания на специалист в съответната област, щеше лесно да разбере,
че е налице техническа пречка отделните помещения да бъдат обединени в едно
общо помещение поради невъзможност за премахване на носещите зидове на
помещенията. Нещо което ищецът е узнал посредством Конструктивно становище,
изготвено от инж. С.М., но едва през 2002год.- две години след сключването на
договора.
Предвид
изложеното следва да се приеме, че не може да се търси каквато и да била
отговорност от държавата в лицето на органа по Чл.3 от ЗППДОбП/отм./- М. на Р.Р. и Б., тъй като в
рамките на изискванията на Наредбата за условията и реда за предоставяне на информация
при продажбите по ЗППДОбП/отм./ на ищеца е била предоставена цялата
задължителна информация за правното, финансовото и техническото състояние на
обекта, както и му е била осигурена възможност да извърши оглед на обекта, при
който той е имал достатъчна възможност да прецени дали съществува техническа
възможност да извърши преустройството на обособената част и заради което той се
е съгласил да сключи договора. С оглед на което и предявеният от ищеца иск с
правно основание Чл.12 от ЗЗД следва да бъде отхвърлен като неоснователен по
отношение и на двамата ответници- М.то на Р.Р. и Б. и Агенцията за приватизация
и следприватизационен контрол.
Воден от гореизложеното Софийски градски съд
Р Е Ш
И :
ОТХВЪРЛЯ
предявения от ЕТ”А.И.-
Б.П.”, ЕИК **********, със седалище и адрес на
управление гр.С., район Л., ул.”З.”№* срещу М. на Р.Р. и Б., гр.С.,
ул.”Св.Св. К. и М.”№**** и Агенция за приватизация и следприватизационен
контрол иск с правно основание Чл.12 от ЗЗД за сумата от сумата от
3 900 000 лева, представляваща обезщетение за вреди от
недобросъвестно поведение при преддоговорните отношения по повод сключването на
Договора за продажба на обособена част от 13.04.2000год., като неоснователен.
Решението подлежи на обжалване пред Софийски
апелативен съд в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ :