Решение по дело №1311/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1485
Дата: 8 август 2023 г.
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20237180701311
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1485

 

гр. Пловдив, 8 август 2023 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в открито заседание на единадесети юли, две хиляди двадесет и трета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                      НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Д. Й., като разгледа административно дело №1311 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците (ЭАКОНА) и Решение №947 на МС от 18.12.2020г. за даване на съгласие на Министерството на икономиката по линия на оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020 г. (ОПИК) да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент Националната агенция за приходите за целите на изпълнение на мярка “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (РМС №947/18.12.2020г.).

“АТАМАКС“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. ***, ЕИК ***, представлявано от адвокат Р.А.- пълномощник, обжалва мълчалив отказ на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите (НАП) да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ (БФП) по Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (ОПИК-2014-2020) по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427 на жалбоподателя за референтния период от 28.12.2020г. – 28.02.2021г., за сумата над 4 223,51 лв., представляваща предоставена БФП със Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. на изпълнителния директор на НАП, до сумата от 13 092,88 лв., съгласно приетата по административно дело №1952/2022г. съдебно-счетоводна експертиза (ССЕ).

Претендира се отмяна на оспорения отказ; изпращане преписката на ответника за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона; както и присъждане на всички направени разноски.

Ответникът- изпълнителен директор на НАП, чрез юрисконсулт Мариана С.- пълномощник (лист 9), изразява становище за недопустимост на жалбата; алтернативно за неоснователност на същата; претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Окръжна прокуратура- Пловдив, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не се представлява и не изразява становище по жалбата.

По допустимостта на жалбата настоящият състав на съда констатира следното:

С РМС №947/18.12.2020г. (лист 128, дело №1952/2022г.) 1) се дава съгласие Министерството на икономиката със средства по оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000 лв. да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – НАП; 2) Целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от НАП; 3) Одобряват се критерии и ред, съгласно приложението, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта по т.2; 4) Администратор на помощта по мярка “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ е НАП; 5) Изпълнението на решението се възлага на министъра на икономиката и на изпълнителния директор на НАП.

Със Заповед №ЗЦУ-1853 от 23.12.2020г. (неприложена по делото, но достъпна в интернет на адрес: ***** на изпълнителния директор на НАП са утвърдени Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК-2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (УКУИ I фаза (листи 139-155, дело №1952/2022г.)), която схема е обявена в изпълнение на процедура чрез директно предоставяне BG16RFOP002-2.094 “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП“. Според информацията, достъпна в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020 (ИСУН) в интернет на адрес: ********, посочените УКУИ I фаза са част от процедура (схема) BG16RFOP002-2.095 - Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, с начален срок за кандидатстване 18:52ч. на 21.12.2020г. и краен срок за кандидатстване 16:30ч. на 20.01.2021г.

Със Заповед №З-ЦУ-372 от 02.03.2021г. (неприложена по делото, но достъпна в интернет на адрес: ***** на изпълнителния директор на НАП са утвърдени изменени Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК-2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (УКУИ II фаза (листи 156-173, дело №1952/2022г.). Според информация, достъпна в ИСУН в интернет на адрес: *******, посочените УКУИ II фаза са част от процедура (схема) BG16RFOP002-2.097 - „Предоставяне на допълнителна информация във връзка с продължаване на подпомагането по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, с начален срок на кандидатстване 20:12ч. на 02.03.2021г. и краен срок за кандидатстване 17:30ч. на 31.05.2021г.

Чрез ИСУН от жалбоподателя е подадено заявление (проектно предложение, (попълнен е формуляр за кандидатстване)) с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427 от 14.01.2021г. (листи 8-25, 129-138, дело №1952/2022г.), ведно с изискуемите приложения и декларации (листи 26-35, дело №1952/2022г.).

Според процесното заявление (проектно предложение), жалбоподателят декларира основна икономическа дейност по Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), представляваща Приложение №3 към УКУИ (I фаза и II фаза), с код 56.3 Дейност на питейни заведения; КИД, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, за които се иска предоставяне на БФП в размер на 20% от реализирания в тях оборот- 56.3 Дейност на питейни заведения; обща сума на оборотите без ДДС от затворените обекти/ограничени дейности за референтния период на предходната година, попадащи в обхвата за предоставяне на БФП в размер на 20% от оборота, от 21 117,57 лв. (оборота без ДДС за месец октомври 2020г.); обект, преустановил/ограничил дейността си, за който се иска предоставяне на БФП в размер на 20% - кафе-аперитив “Арена“, находящ се в гр. **, ул. “***

Според разменена кореспонденция в ИСУН (лист 36, дело №1952/2022г.), респективно според отговор на С.С.К.- управител на “АТАМАКС“ ЕООД, преустановяването/ограничаването на дейността на обекта е от 28.11.2020г., съгласно Заповед №РД-01-677/25.11.2020г. и Заповед №РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването.

Със Заповед №З-ЦУ-1419 от 19.04.2021г. (листи 56-57, дело №1952/2022г.) на изпълнителния директор на НАП е отказано предоставянето на БФП на жалбоподателя по подаденото заявление с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427.

По жалба на “АТАМАКС“ ЕООД против Заповед №З-ЦУ-1419 от 19.04.2021г. (листи 76-77, дело №1952/2022г.) е образувано административно дело №1249 по описа на Административен съд- Пловдив за 2021г., VI-ти състав. С Решение №2080 от 05.11.2021г. (листи 465-471, дело №1249/2021г.) се отменя Заповед №З-ЦУ-1419 от 19.04.2021г. и преписката по заявление с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427 се връща на изпълнителния директор на НАП за ново произнасяне.

По касационна жалба на изпълнителния директор на НАП против Решение №2080 от 05.11.2021г. е образувано дело №1831 по описа на Върховния административен съд (ВАС) за 2022г., Седмо отделение. С Решение №4569 от 12.05.2022г. по дело №1831/2022г. на ВАС е оставено в сила Решение №2080 от 05.11.2021г.

Със Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. (листи 79-80, дело №1952/2022г.) на изпълнителния директор на НАП на жалбоподателя е предоставена БФП в размер на 4 223,51 лв., като според заповедта “на “АТАМАКС“ ЕООД, ЕИК *** следва да бъде изплатена безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от общият оборот от дейностите на обекта без ДДС, за референтен период – месец октомври 2020 г., в размер на 4 223,51 лв.“.

По жалба на “АТАМАКС“ ЕООД (листи 3-7, дело №1952/2022г.) против Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. е образувано административно дело №1952 по описа на Административен съд- Пловдив за 2022г., VI-ти състав.

С Решение №2281 от 05.12.2022г. (листи 192-199, дело №1952/2022г.) се отменя Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. в частта относно размера на предоставената БФП, както и в частта относно срока, за който е предоставена БФП по ОПИК-2014-2020; преписката се изпраща на административния орган за ново произнасяне, съгласно дадените в решението задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона; определен е 2-месечен срок за произнасяне; на жалбоподателя се присъждат направените по делото разноски в общ размер на 930,00 (деветстотин и тридесет) лева.

По касационна жалба на изпълнителния директор на НАП против Решение №2281 от 05.12.2022г. е образувано дело №666 по описа на ВАС за 2023г., Шесто отделение. С Решение №5222 от 17.05.2023г. по дело №666/2023г. на ВАС се обезсилва Решение №2281 от 05.12.2022г. и делото се връща за ново разглеждане от друг състав на Административен съд- Пловдив, за което е образувано настоящето дело.

Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. е съобщена на жалбоподателя чрез публикуване на съобщение в ИСУН на 17.06.2022г., според приетото по делото заверено копие на нарочна разпечатка от ИСУН (лист 81, дело №1952/2022г.). От своя страна, жалбата (листи 3-7, дело №1952/2022г.) е подадена чрез Териториална дирекция (ТД), гр. Пловдив на НАП на 30.06.2022г. или в рамките на законоустановения срок.

Според съдържанието на жалбата (лист 7, дело №1952/2022г.), на “АТАМАКС“ ЕООД следва да бъде изплатена БФП в размер на 20% от оборота за месец октомври 2020г. на обекта без ДДС, както следва:

- РЕФЕРЕНТЕН ПЕРИОД – 28.11.2020г. – 28.02.2021г. – 93 дни, в които е преустановена дейността на обекта по 136,24 лв. на ден, така общо дължимата сума е в размер на - 12 670,32 лв. (дванадесет хиляди шестстотин и седемдесет тридесет и две), но не 4 223,51 лв., които са отпуснати със Заповед №З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на изпълнителния директор на НАП.

Съответно, налице е формиран мълчалив отказ да бъде изплатена на жалбоподателя БФП за референтен период 28.11.2020г. – 28.02.2021г. в размер на 12 670,32 лв. (93 дни, в които е преустановена дейността на обекта, по 136,24 лв. на ден). Освен това, в молба с Вх.№14932 от 10.07.2023г. (лист 10) адвокат А. заявява, че жалбата следва да се счита насочена срещу оспорената заповед за референтния период от 28.12.2020г. до 28.02.2021г., с която не се удовлетворява искането на “АТАМАКС“ ЕООД за отпускане на БФП в размера над сумата 4 223,51 лв. до сумата от общо дължимата помощ за референтен период 28.11.2020г. до 28.02.2021г., възлизаща на 13 092,88 лв., съгласно приетата по адм.д.№1952/2022г. ССЧ експертиза.

Тук е мястото да се напише, че според настоящия състав на съда жалбата следва да се счита за подадена против мълчалив отказ на изпълнителния директор на НАП да бъде предоставена БФП на жалбоподателя за референтен период от 29.12.2020г. до 28.02.2021г., вместо за референтен период 28.12.2020г. - 28.02.2021г.

Отказът на ответника да бъде предоставена на жалбоподателя БФП в очаквания от него размер и за посочения референтен период представлява акт, с който се засягат права и законни интереси на жалбоподателя, поради което отказът на ответника е годен за оспорване акт, а за жалбоподателя е налице правен интерес да оспори този акт.

Следователно, като подадена в законоустановения срок, при наличието на правен интерес и против подлежащ на оспорване акт, жалбата се явява допустима, противно на направеното от страна на процесуалния представител на ответника възражение в тази насока.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Посочи се по-горе, че изпълнението на РМС №947/18.12.2020г. се възлага на изпълнителния директор на НАП, като УКУИ са утвърдени със заповеди на изпълнителния директор на НАП, а Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. също е издадена от изпълнителния директор на НАП, поради което оспореният отказ да бъде предоставена БФП на жалбоподателя в очаквания размер и за посочения референтен период се явява издаден от компетентен орган, което обстоятелство не е спорно и между страните.

На следващо място, според чл.26б, ал.1 от ЭАКОНА, На микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Според чл.26б, ал.2, изр.1 от ЭАКОНА, Средствата по ал.1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката.

Според точка 4) от Приложението към т.3 на РМС №947/18.12.2020г., Допустими са само кандидати, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат

на Заповеди с №РД-01-655/13.11.2020г. и №РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването.

Според точка 11.1, подточка 4) от УКУИ I фаза (лист 143а, дело №1952/2022г.), Кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди с №№РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г. и РД-01-718/18.12.2020г. на Министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от следните кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД – 2008 – Приложение 3 към настоящите Условия).

А според точка 11.1, подточка 4) от УКУИ II фаза (лист 161, дело №1952/2022г.), Кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди с №№РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г., РД-01-718/18.12.2020г., РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от следните кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности (КИД – 2008 – Приложение 3 към настоящите Условия).

Съгласно практиката на ВАС по аналогични случаи (израз на която са Решение №3808 от 20.04.2022г. по дело №10164/2021г., Седмо отделение, докладчик председателят К.А., Решение №5657 от 31.05.2023г. по дело №10397/2022г. Първо отделение, докладчик председателят Й.К.и др.), УКУИ, утвърдени като част от документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ (считано от 01.07.2022г. ЗУСЕФСУ), са влезли в сила и са задължителни, както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях жалбоподателят е предварително запознат, за което по делото е прието заверено копие на нарочна декларация по Приложение 1 (листи 27-35, дело №1952/2022г.), задължително изискуема към проектното предложение (заявление, формуляр за кандидатстване). След като УКУИ са влезли в сила, те са задължителни за кандидатите за органа, който ръководи административното производство. Административният орган е длъжен да ги приложи, а съдът – да извърши проверка дали административният орган е спазил тези условия при постановяване на процесния отказ. Предмет на проверка за законосъобразност е отказът за предоставяне на помощта в заявения размер и за посочения референтен период, а не самите условия за кандидатстване. Съответно, право по подпомагане по процесната схема имат кандидати, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на въведените с посочените по-горе заповеди на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки, а не само са преустановили дейността си, съгласно чл.26б, ал.1 от ЭАКОНА.

Според точка 9. от УКУИ I фаза (лист 142, дело №1952/2022г.),

ВАЖНО: Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, следва да бъде в максимален размер на:

1. 20% от оборота1 без ДДС от засегнатите от Заповеди с №№РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г. и РД-01-718/18.12.2020г.2 обекти за същия период през предходната година, за срок до отпадане на ограничението, а в случай че обектите не са извършвали дейност през посочения период през предходната година, за месец октомври 2020г. (приложимо за обекти, открити след 1 януари 2020г.), за предприятия с код на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ, както следва… -56 Ресторантьорство…

Според двете препратки:

1 Оборот (общ) е сумата на всички реализирани продажби на продукция, стоки, услуги и други продажби, намалена с данъка върху добавената стойност, когато лицата са регистрирани по ЗДДС.

2 Приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед № РД-01-626/27.10.2020г., е 29.10-12.11.2020г.

Приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед №РД-01-655/13.11.2020г., е 14.11-30.11.2020г., а периодът относно мерките, въведени със Заповед №РД-01-677/25.11.2020 е от 23:30 часа на 27.11. до 21.12.2020г. (удължена със Заповед №РД-01-718/18.12.2020г. от 22.12.2020г. до 31.01.2021г.)

В случай че някой обект е засегнат и от втората, и от третата от горепосочените заповеди, приложимият времеви период е 14.11-21.12.2020г. В случай че някой обект е засегнат от третата и четвъртата от горепосочените заповеди, приложимият времеви период е от 23:30 часа на 27.11.2020г. до 31.01.2021г.

В случай че някой обект е засегнат и от втората, третата и четвъртата от горепосочени заповеди, приложимият времеви период е 14.11-31.01.2021г.

А според точка 9. от УКУИ II фаза (лист 159, дело №1952/2022г.),

ВАЖНО: Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по схемата, следва да бъде в максимален размер на:

1. 20% от оборота1 без ДДС от засегнатите от Заповеди с №№РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г., РД-01-718/18.12.2020г., РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г.2 обекти/дейности за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г., за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, а в случай че обектите не са извършвали дейност или дейността не е осъществявана през посочения период, за месец октомври 2020г. (приложимо за предприятия, които след 01.01.2020г са започнали или възобновили дейност, преустановена с посочените заповеди), за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца, за предприятия с код на основна/допълнителна икономическа дейност, съгласно КИД-2008 на НСИ, както следва… -56 Ресторантьорство…

Според двете препратки:

1 Оборот (общ) е сумата на всички реализирани продажби на продукция, стоки, услуги и други продажби, намалена с данъка върху добавената стойност, когато лицата са регистрирани по ЗДДС.

2 Приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед № РД-01-626/27.10.2020г., е 29.10-12.11.2020г.

Приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед №РД-01-655/13.11.2020г., е 14.11-30.11.2020г., а периодът относно мерките, въведени със Заповед №РД-01-677/25.11.2020г. е от 23:30 часа на 27.11. до 21.12.2020г. (удължена със Заповед №РД-01-718/18.12.2020г. от 22.12.2020г. до 31.01.2021г.)

В случай че някой обект е засегнат и от втората, и от третата от горепосочени заповеди, приложимият времеви период е 14.11-21.12.2020г. В случай че някой обект е засегнат от третата и четвъртата от горепосочените заповеди, приложимият времеви период е от 23:30 часа на 27.11.2020г. до 31.01.2021г.

В случай че някой обект е засегнат от втората, третата и четвъртата от горепосочените заповеди, приложимият времеви период е 14.11-31.01.2021г.

Приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед с №РД-01-52/26.01.2021г. и Заповед №РД-01-132/26.02.2021г., е 01.02-28.02.2021г. или 01.02 – 31.03.2021г.

Като доказателства по делото са приети заверени копия на Заповед №РД-01-677/25.11.2020г. (листи 114-116, дело №1952/2022г.), на Заповед №РД-09-718/18.12.2020г. (листи 117-118, дело №1952/2022г.), както и на Заповед №РД-01-52/26.01.2021г. (листи 119-120, дело №1952/2022г.) на Министъра на здравеопазването, като оставалите заповеди, цитирани в УКУИ II фаза, са достъпни на страницата на Министерство на здравеопазването в интернет.

Освен това, според точка 21. от УКУИ II фаза (лист 167, дело №1952/2022г.), С оглед измененията в чл.26б от ЗМДВИППП (ЭАКОНА) и Заповеди с РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. на министъра на здравеопазването, до кандидатите, засегнати от тях, се изпраща служебно от НАП чрез ИСУН 2020 уведомление за допълване на “Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.... За актуализиране размера на помощта за кандидатите-предприятия, на които се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за м. октомври 2020г. (за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността), е необходимо всеки кандидат в срок от 7 работни дни след уведомяване, чрез ИСУН 2020 за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване, да заяви съгласие за актуализиране на размера на помощта и да посочи целия период на преустановяване на дейността. За тези кандидати размерът на помощта ще бъде актуализиран служебно. На кандидатите, получили помощ в размер на 10% или 20% от оборота за м. октомври 2020г., ще бъде изплатена допълнителна сума, представляваща разлика между полагащия се максимален размер на помощта съгласно т.9 и изплатената сума."

А според точка 25. от УКУИ I фаза (лист 153, дело №1952/2022г.), както и според точка 25. от УКУИ II фаза (лист 170, дело №1952/2022г.), Крайният срок за подаване на заявленията за подкрепа/проектните предложения е 16:30ч. на 20.01.2021г.

Т.е. това е крайният срок за подаване на заявленията по Фаза 1, като за Фаза 2 могат да участват само подалите заявление по Фаза 1, тъй като заповедта на изпълнителния директор на НАП (Заповед №З-ЦУ-372 от 02.03.2021г.) за промяна в УКУИ е издадена на 02.03.2021г. или след крайния срок за подаване на заявления по Фаза 2, а както в УКУИ I фаза (лист 153, дело №1952/2022г.), така и в УКУИ II фаза (лист 170а, дело №1952/2022г.), като ВАЖНО е посочено, че в рамките на настоящата схема кандидатите могат да подадат само едно заявление за подкрепа и в случай, че един кандидат е подал повече от едно заявление за подкрепа, се разглежда само първото постъпило заявление.

На страницата на НАП в интернет (също на адрес: *****) е достъпна информация за Втората фаза на програма „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, според която информация, с продължаване на въведените временни противоепидемични мерки със Заповеди с РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. на министъра на здравеопазването и приетите промени в ЗМДВИППП (ЭАКОНА, (обн. ДВ брой 14 от 17.02.2021г.), са актуализирани Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Втората фаза на програмата е свързана с удължаване подпомагането със средства за оборотен капитал, но не и допускането на нови кандидати за безвъзмездно финансиране. Указано е, че всички кандидатствали до момента дружества, чиито заявления са били одобрени като допустими, получават съобщение от НАП (чрез системата ИСУН) в срок от 7 работни дни да подадат допълнителна информация за определяне на допълнително подпомагане, посочена в раздел „Е-декларации“ в ИСУН под BG16RFOP002-2.097 „Предоставяне на допълнителна информация във връзка с продължаване на подпомагането по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“… В 7-дневен срок след получаване на уведомлението от НАП, кандидатите следва да подадат еднократно информацията, посочена в раздел „Е-декларации“. В случай, че един кандидат е подал данни повече от един път, се разглеждат последно подадените данни в посочения срок.

За нуждите на производството по дело №1952/2022г. е назначена съдебно-счетоводна експертиза (ССЕ), с вещо лице И. Н. С. и задачи, формулирани от процесуалния представител н жалбоподателя (лист 122а, дело №1952/2022г.). Според заключението на вещото лице С.(листи 183-184, дело №1952/2022г.), прието неоспорено от страните и което настоящият състав на съда кредитира изцяло, като компетентно и безпристрастно изготвено и съответстващо на останалите по делото доказателства, размерът на помощта за един месец е в размер на 20% от оборота за месец 10.2020г. или 4 223,51 лв. (21 117,57 лв. * 20%). На жалбоподателя се полага помощ, както следва: за месец декември 2020г. в размер на 4 223,51 лв.; за месец януари 2021г. в размер на 4 223,51 лв.; за месец февруари 2021г. в размер на 4 223,51 лв., а за периода от 28.11.2020г. до 30.11.2020г. в размер на 422,35 лв. (4 223,51 лв. / 30дни * 3 дни). Или общо дължимата помощ за референтен период от 28.11.2020г. до 28.02.2021г. е 13 092,88 лв.

В Заповед З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. няма изрично направено посочване на референтен период (срок), за който се предоставя БФП на жалбоподателя в размер на 4 223,51 лв., но доколкото размерът на предоставената БФП е 20% от декларирания общ оборот за месец октомври 2020г. (21 117,57 лв.), следва да се приеме за установено, че на жалбоподателя е предоставена БФП за срок от 1 месец и това е периодът от 28.11.2020г. до 28.12.2020г., предвид посочения по-горе отговор на управителя на “АТАМАКС“ ЕООД (лист 36, дело №1952/2022г.), че преустановяването/ограничаването на дейността на обекта (кафе-аперитив “Арена“) е от 28.11.2020г.

От своя страна, в жалбата, както и в уточняващата я молба се твърди, че на жалбоподателя се следва предоставяне на БФП за срок от 93 календарни дни (от 28.11.2020г. до 28.02.2021г.), като е отказано предоставянето на БФП, чийто размер е разликата над 4 223,51 (предоставена БФП) до общо дължимата БФП от 13 092,88 лв., съгласно заключението на вещото лице Стоянова, за който период не е предоставена БФП, респективно формиран е оспореният по делото отказ.

Според втората препратка към точка 9. от УКУИ II фаза, приложимите времеви периоди относно мерките, въведени със заповедите на министъра на здравеопазването, респективно времевия период, за който е допустимо предоставянето на БФП, са от 29.10.2020г. – 12.11.2020г. (Заповед №РД-01-626/27.10.2020г.); от 14.11.2020г. – до 30.11.2020г. (Заповед №РД-01-655/13.11.2020г.); от 23:30 часа на 27.11. до 21.12.2020г. (Заповед №РД-01-677/25.11.2020г.), удължен от 22.12.2020г. до 31.01.2021г. (Заповед №РД-01-718/18.12.2020г.); от 01.02.2021г. до 28.02.2021г. (Заповед №РД-01-52/26.01.2021г. и Заповед №РД-01-132/26.02.2021г.).

Съответно, общият времеви период, за който е допустимо предоставяне на БФП по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095, е от 29.10.2020г. до 28.02.2021г., а по отношение на жалбоподателя от 28.11.2020г. до 28.02.2021г.

Посочи се вече, че въпросът за допустимостта на заявлението (проектното предложение) на жалбоподателя с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427 от 14.01.2021г. е разрешен с влязло в сила Решение №2080 от 05.11.2021г. по дело №1249/2021г., оставено в сила с Решение №4569 от 12.05.2022г. по дело №1831/2022г. на ВАС, като в тази връзка е издадена и Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г., с която е предоставена БФП в размер на 4 223,51 лв. или за период от 1 месец (28.11.2020г. – 28.12.2020г.).

Очевидно е, че допустимото заявление (проектно предложение) предполага предоставянето на жалбоподателя на БФП за времевия период от 28.11.2020г. до 31.01.2021г. (УКУИ I фаза) в размер на общо 8 869,37 лв., определен съгласно заключението на вещото лице С.по назначената ССЕ, от които 4 223,51 лв. за периода 28.11.2020г. – 28.12.2020г., 422,35 лв. за периода 29.12.2020г. – 31.12.2020г. (3 дни х 4 223,51 лв. / 30 дни), както и 4 223,51 лв. за периода месец 01.2021г. (01.01.2021г. – 31.01.2021г.).

При това положение, настоящият състав на съда намира, че отказът да бъде предоставена БФП на жалбоподателя за периода от 29.12.2020г. до 31.01.2021г. в размер на общо 4 645,86 лв., от които 422,35 лв. за периода 29.12.2020г. – 31.12.2020г., както и 4 223,51 лв. за периода месец 01.2021г. (01.01.2021г. – 31.01.2021г.), е постановен в противоречие с относимите материалноправни разпоредби на чл.26б, ал.1 от ЭАКОНА, на РМС №947/18.12.2020г., както и на УКУИ I фаза.

Също така, настоящият състав на съда намира, че доказателствата по делото позволяват формирането на извод, че дейността на жалбоподателя е преустановена в процесния кафе-аперитив “Арена“ за периода от 28.11.2020г. до 28.02.2021г.

Освен това, от страна на ответника (от страна на НАП) не е спазен редът за подбор на заявленията, доколкото в т.21 от УКУИ II фаза изрично се сочи, че с оглед измененията в чл.26б от ЗМДВИППП (ЭАКОНА) и Заповеди с №№ РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. на министъра на здравеопазването, до кандидатите, засегнати от тях, се изпраща служебно от НАП чрез ИСУН 2020 уведомление за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.

Разбира се, за актуализиране на размера на помощта за кандидатите-предприятия, на които се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за месец октомври 2020г. (за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността), е необходимо всеки кандидат да допълни „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване, да заяви съгласие за актуализиране на размера на помощта и да посочи целия период на преустановяване на дейността. Но това задължение е предвидено именно в срок от 7 работни дни след уведомяване от страна на НАП, чрез ИСУН 2020 (лист 167, дело №1952/2022г.). В случая обаче, по делото не са ангажирани доказателства, като дори не се твърди, че от НАП е изпращано до жалбоподателя уведомление за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.

След връщане на преписката на ответния орган (респективно на НАП), съгласно Решение №2080 от 05.11.2021г. по дело №1249/2021г., в сила от 12.05.2022, е следвало НАП да спази процедурата и по отношение на втората фаза, като изпрати уведомление на жалбоподателя за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване. Посоченото обаче не е направено, поради което постановяването на оспорения отказ, без изясняване на всички относими за случая факти и обстоятелства, е направено в нарушение на чл.35 от АПК, тъй като с УКУИ (I фаза и II фаза) са регламентирани не само задълженията на кандидатите, но и задълженията на ответния орган, които задължения, както се написа вече, не са изпълнени.

Недопустимо е да се приеме, че след като от ответника е издаден първоначално един незаконосъобразен административен акт (Заповед №З-ЦУ-1419 от 19.04.2021г.), отменен по съдебен ред, то дружеството жалбоподател следва да бъде лишено от възможността да участва и по втората фаза по процесната схема. Независимо, че първоначално на дружеството жалбоподател е отказано предоставянето на БФП, то в случая е налице влязъл в сила съдебен акт, с който този отказ е отменен и преписката е върната за ново разглеждане. Съответно, при новото разглеждане за заявлението (проектното предложение) от НАП е следвало да бъде проведена законоустановената процедура, като на жалбоподателя се изпрати уведомление за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.

Предвид изложеното до тук, настоящият състав на съда намира, че производството по заявлението (проектното предложение) на жалбоподателя след връщането му за ново разглеждане е проведено при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Най-сетне, настоящият състав на съда намира, че по заявлението (проектното предложение) на жалбоподателя се следва предоставяне на БФП и за периода 01.02.2021г. – 28.02.2021г. в размер на 4 223,51 лв., противно на постановения от ответника отказ.

Съответно, по заявлението (проектното предложение) на жалбоподателя се следва БФП за референтен период от 28.11.2020г. до 28.02.2021г. в общ размер на 13 092,88 лв. Направеното предоставяне на БФП в размер на 4 223,51 лв. за периода 28.11.2020г. – 28.12.2020г. със Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. означава, че на жалбоподателя се следва БФП за референтния период 29.12.2020г. – 28.02.2021г. в размер на 8 869,37 лв., представляващ разликата между общо следващата се БФП в размер на 13 092,88 лв. за референтния период от 28.11.2020г. до 28.02.2021г. и предоставената му БФП в размер на 4 223,51 лв. за референтния период 28.11.2020г. – 28.12.2020г.

Ето защо, като издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с относимите материалноправни разпоредби на чл.26б, ал.1 от ЭАКОНА, на РМС №947/18.12.2020г., на УКУИ I фаза, както и на УКУИ II фаза, оспореният по делото отказ е незаконосъобразен акт, който следва да бъде отменен, а преписката да бъде изпратена на ответника за постановяване на акт по заявлението (проектното предложение) на жалбоподателя, предвид естеството на въпроса, което не позволява разрешаването му по същество от съда.

С оглед очерталия се изход на делото, искането за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на НАП е неоснователно и не следва да бъде уважено.

В полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени всички разноски по делото, до размера, в който са доказано направени: 50,00 лв.- заплатена държавна такса за образуваното съдебно производство (лист 106, дело №1952/2022г.); 300,00 лв.- заплатен хонорар за вещо лице (лист 126, дело №1952/2022г.); 580,00 лв.- заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 07.10.2022г. (лист 186, дело №1952/2022г.); 420,00 лв.- заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 11.01.2023г. (лист 15, дело №666/2023г.)

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 “Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по заявление с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427 на “АТАМАКС“ ЕООД, ЕИК ***, за референтния период от 28.12.2020г. – 28.02.2021г., за сумата над 4 223,51 лв., представляваща предоставена безвъзмездна финансова помощ със Заповед №З-ЦУ-1093 от 16.06.2022г. на изпълнителния директор на НАП, до сумата от 13 092,88 лв., съгласно приетата по административно дело №1952/2022г. съдебно-счетоводна експертиза.

ИЗПРАЩА преписката на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите за постановяване на акт по заявление с Рег.№BG16RFOP002-2.095-5427 на “АТАМАКС“ ЕООД, ЕИК ***, при спазване на изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.

ОПРЕДЕЛЯ срок за изпълнение на решението от два месеца, считано от влизането му в сила.

ОСЪЖДА Националната агенция за приходите, ЕИК/БУЛСТАТ *********, да заплати на “АТАМАКС“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. ***, ЕИК ***, сумата от общо 1 350,00 (хиляда триста и петдесет) лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Адм. съдия:.........................

/Н.Бекиров/