Решение по дело №2558/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 7733
Дата: 16 май 2023 г.
Съдия: Светлозар Димитров Димитров
Дело: 20231110102558
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 18 януари 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 7733
гр. София, 16.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 40 СЪСТАВ, в публично заседание на
четвърти май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:СВЕТЛОЗАР Д. ДИМИТРОВ
при участието на секретаря ДЕСИСЛАВА ИВ. ПОПОВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛОЗАР Д. ДИМИТРОВ Гражданско
дело № 20231110102558 по описа за 2023 година
Производството е образувано по искова молба на К. А. У. срещу /фирма/ Чрез
/фирма/, с която е предявен по реда на чл. 422, ал. 1 ГПК иск за установяване
съществуването на вземанията, за които е издадена заповед за изпълнение по чл. 410
ГПК по ч. гр. д. № 57730/2022г. по описа на СРС, а именно: 400 евро с левова
равностойност от 782,33лв., представляваща обезщетение на основание чл. 7, параграф
1, буква „б“ от Регламент (ЕО) № 261/2004г. за отмяна на полет № W64305 от
30.08.2022 г. с маршрут Лондон-София, ведно със законната лихва от 25.10.2022 г. до
изплащане на вземането.
Ищецът твърди, че между страните по делото е сключен договор за въздушен
превоз, по силата на който ответникът се задължил да го превози с полет № W64305 от
30.08.2022г. по направление Лондон-София на 30.08.2022г. с планиран час на излитане
10:40ч. Посочва, че в деня на полета получил съобщение за отмяна на полета, като му
било предложено пренасочване към полет на 08.09.2022г., тоест 9 дни по-късно.
Поддържа, че разстоянието между двете точки е над 1500 км. Предвид изложеното
счита, че има право на обезщетение по чл. 7, пар. 1, б. „б“ от Регламента за отмяна на
полета без достатъчно предизвестие.
Съобразно изложеното, моли за постановяване на решение, с което да бъде
уважен предявения иск. Претендира разноски.
Ответникът е подал отговор на исковата молба, с който оспорва иска. Признава,
че ищецът е закупил самолетен бил за полет № W64305 с дестинация София – Лондон,
предвиден за изпълнение на 30.08.2022г. Посочва, че по решение на превозвача
полетът бил отменен, като били изпратени три съобщения до ищеца на регистрирания
му имейл адрес за отмяна на полета – на 07.07., на 31.07. и на 15.08.2022г.
Съобщението за отмяна на полета било изпратено повече от 14 дни преди полета,
поради което съгласно чл. 5, пар. 1, б. „в“ от Регламента пътника няма право на
обезщетение.
1
Съобразно изложеното, моли за отхвърляне на предявения иск.
Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, намира следното:
Предявен за разглеждане по реда на чл. 422, ал. 1 ГПК е установителен иск с
правно основание чл. 7, пар. 1, б. „б“ от Регламент № 261/2004г.
По делото не е спорно и е отделено за безспорно с доклада по чл. 146 ГПК, че
между страните е сключен валиден договор за превоз на пътници, по силата на който
ответникът се е задължил да превози ищеца на 30.08.2022г. от 10:40ч. от София до
Лондон с полет № W64305; че полетът е бил отменен; че разстоянието между точката
на излитане и точката на кацане е над 1500 км.
Единственото спорно обстоятелство между страните е свързано с възражението
на ответника за освобождаване от отговорност на основание чл. 5, пар. 1, б. „в“, пр. 1
от Регламент № 261/2004г., който предвижда, че при отмяна на полет пътниците имат
право на обезщетение от опериращия въздушен превозвач по чл. 7, освен ако не са
информирани за отмяната минимум две седмици преди началото на полета по
разписание. В тежест на ответника е да докаже, че е информирал пътника за отмяната
на полета минимум две седмици преди началото му по разписание.
По делото не е спорно и е отделено за безспорно в проведеното на 04.05.2023г.
открито съдебно заседание, че ищецът в производството има регистриран акаунт в
платформата на ответника с ел. адрес (имейл) *******************, който му е
предоставен за кореспонденция. На 07.07.2022г. в 22:34:46ч. на този ел. адрес е
изпратено съобщение от превозвача, в който е посочено, че полет с № 4305 на
30.08.2022г. от 10:40ч. с маршрут София – Лутън Лондон, е отменен /л. 30-31/. На
31.07.2022г. в 09:01:30ч. на този ел. адрес е изпратено съобщение от превозвача, в
който е посочено, че полет с № 4305 на 30.08.2022г. от 10:40ч. с маршрут София –
Лутън Лондон, е отменен /л. 36-37/. На 15.08.2022г. в 09:01:11ч. на този ел. адрес е
изпратено съобщение от превозвача, в който е посочено, че полет с № 4305 на
30.08.2022г. от 10:40ч. с маршрут София – Лутън Лондон, е отменен /л. 42-43/. Тези
електронни съобщения не са оспорени от ищцовата страна относно тяхната
автентичност и съществуване, както и относно тяхното доставяне. От това следва, че
ответното дружество трикратно е информирало пътника за отмяната на полета на ел.
адрес, въз основа на който е създаден профилът му в платформата на превозвача и
който съществува като форма за кореспонденция, като и трите съобщения предхождат
с повече от две седмици началото на полета по разписание. При тези факти, съдът
намира, че превозвачът е изпълнил задължението си, произтичащо от Регламента, и се
е освободил от отговорност за обезщетение за отменения полет. Следва да се има
предвид, че Регламентът не предвижда някакви особености относно начина на
уведомяване, а единствено изисква пътникът да е информиран за отмяната на полета в
определен срок преди датата на неговото извършване. В случая, информиран
посредством трите съобщения е самият пътник, а не посредник (туристически агент
или др. под.). Същите са изпратени на наличния електронен адрес /л. 19-20, л. 29/, като
пътникът е разполагал с възможността да се запознае с тяхното съдържание при
проявена добросъвестност, тоест същият е имал достъп до тях и е могъл да узнае за
отмяната на полета при проявена добра грижа. Чрез предоставения ел. адрес е налице
средство за установяване на пряк контакт по ел. път с получателя на услугата
(пътника) и не е налице някакво опосредяване в комуникацията. Действително по
делото се установява, че ищецът ползва втори ел. адрес – ***********************, от
който на 30.08.2022г. в 08:58ч. е изпратил съобщение до превозвача за отменения полет
/л. 26/ и е получил автоматичен отговор в същия час от WizzAir /л. 27/. От
2
представената разпечатка /л. 28/, която не е оспорена, се вижда, че на този имейл е
получил и кореспонденция, свързана с процесния полет. Това обстоятелство обаче не
се възприема от настоящия съдебен състав като такова, което да обуслови извод за
носене на отговорност от превозвача. По Регламента превозвачът няма задължение да
изчерпи всички възможни способи за уведомяване на пътника за отмяната на полета, в
това число при налични няколко ел. адреса, телефонен номер и административен адрес
да изпрати съобщения на всички. Напротив, трикратното изпращане на съобщения на
ел. адрес, въз основа на който е създаден профилът на пътника в платформата му и би
следвало да се приеме като основа форма за кореспонденция, отговаря на изискванията
за информиране на пътника. В тази връзка, съдът не споделя доводите на ищеца,
изложени чрез процесуалния му представител в откритото съдебно заседание, че след
като е разполагал с телефонен номер на пътника, превозвачът е бил длъжен да го
уведоми и по този начин. Нито Регламентът, нито националното законодателство, част
от което е и самият регламент като пряко приложимо право, предвиждат подобно
задължение за превозвача за информиране по всички известни и възможни способи.
Единственото задължение е пътникът да бъде информиран за отмяната в определен
срок преди полета, което съдът приема, че в случая е изпълнено и превозвачът се
освобождава от отговорност.
По изложените съображения, предявеният иск подлежи на отхвърляне.
По разноските:
При този изход на спора, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК право на присъждане
на сторените разноски има ответникът, който обаче не е доказал извършването на
такива.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения по реда на чл. 422, ал. 1 ГПК иск с правно основание
чл. 7, пар. 1, б. „б“ от Регламент (ЕО) № 261/2004г. на Европейския Парламент и на
Съвета от К. А. У., ЕГН: **********, с адрес: /населено място/, срещу /фирма/ чрез
/фирма/, ЕИК: **************, със седалище и адрес на управление: гр. София,
Летище София, сграда ИВТ, за установяване, че ответникът дължи на ищеца следните
суми, за които е издадена заповед за изпълнение по чл. 410 ГПК по ч. гр. д. №
57730/2022г. по описа на СРС, а именно: 400 евро с левова равностойност от 782,33лв.,
представляваща обезщетение за отмяна на полет № W64305 от 30.08.2022 г. с маршрут
Лондон-София.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3