Решение по дело №1338/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 112
Дата: 17 февруари 2021 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20207150701338
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

             112 / 17.2.2021г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, ХІ състав в открито заседание на двадесети януари през две хиляди двадесет и първата година в състав:

                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ 

                                  СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

при секретаря ЯНКА ВУКЕВА и участието на прокурора ЖИВКО ПЕНЕВ, като разгледа докладваното от съдия Петров к.н.а. дело № 1338 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните :

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.

 

2. Образувано е по касационни жалби на Териториална Дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, срещу Решение № 260015 от 28.08.2020г., постановено по а.н.дело №510 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г., с което е изменено Наказателно постановление № 479924-F506563 от 26.11.2019г., издадено от и.д. Директор на Дирекция „Обслужване“ при Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което на „Бараков и Пешев“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Дунав“ № 40, ет.8, ап.46, за нарушение на чл.180 ал.2, във вр. с чл.180 ал.1, във връзка с чл.102 ал.3 т.1 от ЗДДС и чл.86 ал.1 и ал.2 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 721,01 лева, като намалява размера на наложената имуществената санкция на 200 лева. и срещу Определение № 260043 от 09.10.2020г., постановено по н.а.дело № 510 по описа на Районен съд Пазарджик за  2020г. с което е допълнено обжалваното Решение № 260015 от 28.08.2020г. постановено по същото дело, в частта за разноските, като Национална агенция за приходите, София е осъдена да заплати на дружеството разноски за адвокатско възнаграждение за един адвокат в размер на 300,00 (триста) лева

Счита се, че атакуваното решение е постановено в противоречие с приложимия материален закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, т.е. касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Оспорва се извода на районния съд за това, че  „ ... съгласно, чл. 180, ал.3 от ЗДДС, при нарушение на ал.2 и ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка в срок до 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, ...“, като се поддържа, че привилегирования състав по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС е приложим само в хипотезата на чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, но не и при тази по чл. 180, ал. 2 от ЗДДС.

Поддържа се също така, че в хипотезата, когато данъчния субект  не е начислил дължимия данък за минал период, поради неподадено своевременно заявление за регистрация по ЗДДС, то той няма право да начисли този данък след регистрацията си. Дори и да е направило нещо такова, то това не легализира неговите действия, нито преодолява законовата разпоредба, дължимия данък в тази хипотеза да се установява с ревизия, а не чрез деклариране от данъчно задълженото лице. Това становище се основава на разпоредбата на чл. 102, ал. 5 от ЗДДС.

Иска се съдебното решение да бъде отменено в обжалваната част, като се потвърди изцяло измененото с него наказателно постановление. Иска се присъждане на сторените разноски по делото.

Относно обжалването на Определение № 260043 от 09.10.2020г. се оспорват аргументите на районния съд, който е счел за приложима разпоредбата на чл. 144 от АПК, като погрешно е приел, че са налице неуредени въпроси относно хипотезата, в която обжалвания акт, респективно наказателното постановление, не е отменен, а само изменен, поради което следва да се прилага Гражданския процесуален кодекс, визирайки разпоредбата на чл. 78, ал.1 от ГПК. Счита се, че административно-наказателния процес не е нито административен, нито граждански, а по своето същество е наказателен процес и в него следва да се прилагат принципите заложени в наказателно-правната теория. В тази насока се поддържа, че когато наказателното постановление бъде обжалвано пред въззивния районен съд, вече „дадената присъда“ може да бъде потвърдена или отменена, а измененото наказателно постановление в частта за наложената имуществена санкция, следва да бъде разглеждано като потвърдена присъда, за която наложеното наказание е просто намалено в предвидените от закона граници.

Иска се определението на първоинстанционния съд да бъде отменено, като се присъди юрисконсулско възнаграждение в полза на администрацията.

 

3. Ответното Бараков и Пешев“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Дунав“ № 40, ет.8, ап.46, в представено по делото писмено становище, поддържа изцяло фактическите констатации и правните изводи изложени в обжалваното съдебно решение. Според дружеството, действително чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС препращат към чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, но не единствено към нея само, относно налагането на санкция. Счита се, че чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС препращат към нарушението, описано в алинея чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, а не към предвидената в нея санкция.

Иска се жалбата срещу решението на районния съд да бъда оставена без уважение, като се присъдят сторените разноски за касационното производство.

В представено писмено становище, се поддържа, че обжалваното определение на районния съд е правилно и законосъобразно. Сочи се, че действително обжалваното пред районния съд наказателно постановление е изменено в частта за наложената санкция, но това изменение е в резултат на неправилно приложение на материалния закон от административния орган, поради което е справедливо на жалбоподателя да се присъдят разноски, тъй като е провел защита срещу едно неправилно приложение на материалния закон от страна на издателя на акта. Счита се, че правилно решаващия съд е приложил реда по ГПК и АПК относно определянето и присъждането на разноски в полза на дружеството.

Иска се определението да бъде оставено в сила.

 

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че жалбата е основателна. Счита се, че първоинстанционния съд е постановил валиден и законосъобразен акт.

ІІ. За допустимостта :

 

5. Касационните жалби са подадени в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същите се явяват ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

6. Пазарджишкият районен съд е бил сезиран с жалба, предявена от търговското дружество срещу НП №479924-F506563 от 26.11.2019г., издадено от и.д. Директор на Дирекция „Обслужване“ при Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което на юридическото лице, за нарушение на чл.180 ал.2, във вр. с чл.180 ал.1, във връзка с чл.102 ал.3 т.1 от ЗДДС и чл.86 ал.1 и ал.2 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 721,01 лева. Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия AN № F506563 от 29.08.2019г., съставен от Анна Байлова, на длъжност  главен инспектор по приходите в ТД на НАП, Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

Дружеството подало Заявление за регистрация по ЗДДС на основание чл.96 ал.1 от ЗДДС с вх. № 0000-0058100 на 28.06.2019г. По този повод е била извършена проверка за наличието на основание за регистрация по ЗДДС, в хода на която било установено, че облагаем оборот в размер на 53673,99лв. е достигнат за период от 12 месеца, считано от 01.04.2018г. до 31.03.2019г. При това положение, задълженото по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС дружество е следвало да подаде заявление за регистрация до 08.04.2019г. Такова каза се е било подадено със закъснение от 2 месеца и 20 дни. Посочено е, че ако „БАРАКОВ И ПЕШЕВ“ ООД беше изпълнило в срок своето задължение за подаване на Заявление за регистрация по ЗДДС, то акта за регистрация по ЗДДС е следвало да бъде издаден не по- късно от 22.04.2019 г. и за периода от тази дата до датата на фактическа регистрация по ЗДДС- 12.07.2019 г., лицето дължи данък за извършените от него облагаеми доставки. Въз основа на така установените факти, било прието, че ако „БАРАКОВ И ПЕШЕВ“ООД“ е било регистрирано по ЗДДС през периода 22.04.2019 г. - 30.04.2019г., то е следвало да начисли ДДС за извършените от него облагаеми доставки по реда и сроковете на чл.86 ал.1 и ал. 2 от ЗДДС.

При извършената проверка на задълженото лице, било установено, че за периода от 22.04.2019 г. до 30.04.2019г., дружеството било извършило облагаеми доставки на обща стойност 4 326,07 лв., отчетени чрез фискално устройство в търговския обект, като не е бил начислен ДДС в размер на 721,01 лв. Размерът на неначисленият ДДС бил определен по формулата, описана в чл.53 ал.2 от ППЗДДС. Посочено е също, че размерът на неначисленият ДДС „…е определен с протокол за извършена проверка обр. № ОКд-172, сер. АА № 0696776 от 28.08.2019 г….“.

Дружество е подало Справка-декларация за ДДС с вх. № 13001647010 от 14.08.2019 г. в данъчен период месец юли 2019 г., в която начислило дължимия ДДС за данъчен период м. април 2019 г. като издало Протокол № 1 от 12.07.2019 г., включен в отчетен регистър по ЗДДС - дневник продажби.

Акта е връчен на управителя на дружеството на 29.08.2019г., без да са вписани забележки или възражения.

 

7. Описаните в АУАН факти, обстоятелства и правна квалификация на деянието са изцяло възприети от наказващия административен орган, който на основание на основание чл. 180, ал.2 във връзка с ал. 1 от ЗДДС е наложил процесното административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 721,01лв. 

 

8. В хода на първоинстанционното съдебното производство е приложена административно наказателната преписка, включително Приложение № 1 към  Протокол сер. АА № 0696776 от 28.08.2019 г., в което са обективирани констатациите и изчисленията относно дължимия от дружеството косвен данък. Приложен е и Акт за регистрация по ЗДДС № 130421901723664 от 11.07.2019г.

Разпитан като свидетел е бил,  служителят съставил акта за установяване на административно нарушение, който в показанията си е възпроизвел обстоятелствата при които е установено нарушението.

 

9. За да постанови обжалваното в настоящото производство решение, съдът е приел за установено, че посочените в акта и наказателното постановление факти и обстоятелства са действително проявени. При условията на чл. 102, ал. 1 от ЗДДС е прието, че за периода от 22.04.2019 г. до 12.07.2019 г., дружеството дължи данък за извършените от него облагаеми доставки, като за периода 22.04.2019 г. до 30.04.2019 г., дружеството е извършило облагаеми доставки на обща стойност 4 326,07 лева, поради което неначисленият ДДС за този период е в размер на 721,01 лева.

Неправилно обаче според решаващия съд, административно наказателния орган е ангажирал обективната отговорност на търговеца, като е санкционирал същия по чл.180 ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДДС, тъй като не отчел всички предпоставки за приложение на привилегированият състав по чл.180 ал. 3 от ЗДДС. Според съда,  в случая данъкът е следвало да бъде начислен за данъчния период от 22.04.2019 г. до 30.04.2019 г., но е бил начислен от дружеството с протокол от 12.07.2019 г. за данъчен период м. юли 2019 г., т.е. в рамките на  шест месечния период по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС и при наличие на всички предпоставки по тази норма тя е следвало да се приложи. Поради тази причина, размера на наложеното наказание е изменен от 721,01 лева на 200,00лв.

 

10. По повод заявена от дружеството молба за изменение на постановеното по делото решение в частта за разноските, първоинстанционния съд е приел, че „… В съдебно заседание пред въззивната инстанция, въззивникът е бил представляван от адвокат, който е изготвил въззивната жалба и е ангажирал доказателства със същата. В жалбата е направено своевременно искане за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300 лева….“. При това положение е счетено, че на основание чл.63 ал.3 от ЗАНН следва да присъди такива в полза на дружеството.

 

ІV. За правото :

 

11. Съобразно чл. 180, ал. 1 от ЗДДС, регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.

Според чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок.

Съобразно чл. 180, ал. 3 от ЗДДС, при нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е начислило данъка в срок до 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 5 на сто от данъка, но не по-малко от 200 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 400 лв.

 

12.  Правилото на чл. 180, ал. 3 от ЗДДС е ясно и конкретно. Привилегирования състав се прилага само в случаите на извършено нарушение по чл. 180, ал. 1 от ЗДДС. Очевидно, фактическият състав с проявлението на който закона свързва наличието на извършено административно нарушение по чл. 180, ал. 1 от ЗДДС е специфичен и различен от фактическият състав, възведен в чл. 180, ал. 2 от ЗДДС. При това положение, ако законодателя е считал, че привилегирования състав по чл. 180, ал. 3 от ЗДДС е приложим и по отношение на административните нарушения по чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, то това без съмнение би било изрично вписано в текста на закона.

Неприложимостта на правилата на чл. 180, ал. 3 и ал. 4 от ЗДДС по отношение на административни нарушения от категорията на тези, предвидени в чл. 180, ал. 2 от ЗДДС е логично обяснимо. Регистрирания по реда на ЗДДС данъчен субект има задължението по чл. 125, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, за всеки данъчен период да подава справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС, респективно и VIES-декларация. Съобразно изискването на чл. 125, ал. 3, заедно със справка-декларацията по ал. 1 регистрираното лице подава и отчетните регистри по чл. 124 за съответния данъчен период. При това положение, съобразно реда установен в чл. 126, ал.1 от ЗДДС, допуснати грешки в подадени декларации по чл. 125, ал. 1 и 2 вследствие на неотразени или неправилно отразени документи в отчетните регистри по чл. 124 се коригират по реда на ал. 2 и 3. Тоест грешките, установени до изтичането на срока за подаване на справка-декларацията, се поправят, като лицето извърши необходимите корекции и подаде отново декларациите по чл. 125, ал. 1 и 2 и отчетните регистри по чл. 124, а грешките извън случаите по ал. 2 грешките се поправят, като: 1. лицето извърши необходимите корекции в данъчния период, през който грешката е установена, и включи неотразения документ в съответния отчетен регистър за същия данъчен период - при неотразени в отчетните регистри по чл. 124 документи; 2. лицето писмено уведоми компетентния орган по приходите, който предприема действия за промяна на задължението на лицето за съответния данъчен период - при неправилно отразени в отчетните регистри документи.

Казано с други думи, в ЗДДС има нарочно установени правила за начисляване на дължимия косвен данък от регистрираното лице, което не е сторило това за отчетния период за който данъкът е следвало да бъде начислен.

 

13. Подобни правила по отношение на лицето, което не е изпълнило в срок задължението си за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, няма предвидени в закона. Съобразно правилото на чл. 102, ал. 3 от ЗДДС, за периодите в които лицето е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, то  дължи данък за извършените от него облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания и за получените облагаеми доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от получателя. Ясно е, че независимо от това, за тези периоди данъчния субект няма статуса на „регистрирано“ по  ЗДДС лице, поради което не е възможно да подава в администрацията справки – декларации и отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС. Поради тази причина, то не може да извърши „корекции след деклариране“ и да „начисли“ дължимия, но неначислен данък по реда на чл. 126 от ЗДДС.

Ето защо, в чл. 102, ал. 5 е предвидена единствената мислима възможност в този случай, а именно, задълженията по чл. 102, ал. 3 и 4 от ЗДДС, да се определят с ревизионен акт по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

 

14. Последно посоченото правило обаче, е еднакво задължително, както за данъчния субект така и за приходна администрация.

Когато лицето не е изпълнило в срок задължението си за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, не е регистрирано в този срок и поради това, не е начислило дължимия косвен данък за периодите за които той е бил дължим, то осъществява състав на административно нарушение, обявено за наказуемо по чл. 180, ал. 2 от ЗДДС с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв.

Сиреч, за да се определи по размер и да се наложи имуществената санкция, трябва да се определи дължимия косвен данък за периодите за които е възникнало задължението за неговото разчитане с бюджета. Това каза се, може да бъде извършено само с ревизионен акт, издаден по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

 

15. В случая не се констатира това да е сторено от органа по приходите. Каза се, размера на данъчното задължение е определен в хода на извършена проверка, която е приключила с Протокол сер. АА № 0696776 от 28.08.2019 г., като в Приложение № 1 към него са обективирани констатациите и изчисленията относно дължимия от дружеството косвен данък, без да са посочени конкретните доставки по които е формирана основата за определяне на задължението, без да е посочено кои от тях са облагаеми и по кои от тях не се формира задължение за данъци към бюджета.

Все в тази насока, трябва да се съобрази правилото на чл. 110, ал. 3, изречение последно от ДОПК, според което, с проверка не се установяват задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски на проверяваното лице.

Явно, в случая органа по приходите не е определил размера на имуществената санкция по установения за това нормативен ред. Това е било достатъчно за да бъде отменено наказателното постановление изцяло. Доколкото обаче, предмет на касационното производство е изменението на наложеното наказание, за разликата от 200лв. до пълния наложен размер от 721,01лв., първоинстанционното решение като краен резултат, следва да бъде оставено в сила в обжалваната част.

 

16. По отношение на Определение № 260043 от 09.10.2020г., постановено по н.а.дело № 510 по описа на Районен съд Пазарджик за  2020г. с което е допълнено обжалваното Решение № 260015 от 28.08.2020г. постановено по същото дело, в частта за разноските, като Национална агенция за приходите, София е осъдена да заплати на дружеството разноски за адвокатско възнаграждение за един адвокат в размер на 300,00 лв. е необходимо да се констатира следното :

Нито в жалбата с която е сезиран районния съд, нито в хода на производството, от страна на дружеството е заявено искане за присъждане на разноски. По делото не е представен и списък на разноските, които се иска да бъдат присъдени. Невярна е и констатацията на районния съд, че представител на дружеството е осъществил процесуално представителство по отношение на същото в проведеното открито съдебно заседание пред първата съдебна инстанция.

Според правилото на чл. 80 от ГПК, приложимо във връзка с чл. 144 АПК, във връзка с чл. 63, ал. 3 от ЗАНН(понастоящем чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН), страната, която е поискала присъждане на разноски, представя на съда списък на разноските най-късно до приключване на последното заседание в съответната инстанция. В противен случай тя няма право да иска изменение на решението в частта му за разноските.

В случая каза се, до постановяване на решението по делото, нито е направено искане от страна, нито пък е представен списък за разноските. При това положение не е било налице основание, първоинстанционния съд да допълва, вече постановеното решение и да присъжда, несвоевременно поискани от страната разноски. Това ще рече че определението с което такива са присъдени, следва да бъде отменено.

 

V. За разноските :

 

17. С оглед констатираната неоснователност на жалбата срещу решението на районния съд и основателността на жалбата срещу определението на районния съд, на администрацията се дължат разноски в размер на 60,00лв.

 

18. С оглед констатираната неоснователност на жалбата срещу решението на районния съд и основателността на жалбата срещу определението на районния съд, на дружеството се дължат разноски в размер на 100,00лв.

Ето защо, Съдът

 

                                                        Р  Е  Ш  И : 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260015 от 28.08.2020г., постановено по а.н.дело №510 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г., с което е изменено Наказателно постановление № 479924-F506563 от 26.11.2019г., издадено от и.д. Директор на Дирекция „Обслужване“ при Териториална дирекция Пловдив на Национална агенция за приходите, с което на „Бараков и Пешев“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Дунав“ № 40, ет.8, ап.46, за нарушение на чл.180 ал.2, във вр. с чл.180 ал.1, във връзка с чл.102 ал.3 т.1 от ЗДДС и чл.86 ал.1 и ал.2 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 721,01 лева, като намалява размера на наложената имуществената санкция на 200 (двеста) лева.

 

ОТМЕНЯ Определение № 260043 от 09.10.2020г., постановено по н.а.дело № 510 по описа на Районен съд Пазарджик за  2020г. с което е допълнено обжалваното Решение № 260015 от 28.08.2020г. постановено по същото дело, в частта за разноските, като Национална агенция за приходите, София е осъдена да заплати на дружеството разноски за адвокатско възнаграждение за един адвокат в размер на 300,00 лева., вместо което

 

 

ПОСТАНОВЯВА :

 

ОТХВЪРЛЯ Молбата на „Бараков и Пешев“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Дунав“ № 40, ет.8, ап.46, да бъде осъдена Национална агенция за приходите, гр. София, да му заплати сумата от 300,00лв., представляваща извършени разноски в производството по а.н.дело №510 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г.

 

ОСЪЖДА  „Бараков и Пешев“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Дунав“ № 40, ет.8, ап.46, да заплати на Национална агенция за приходите, гр. София, сумата от 60,00(шестдесет)лева, за осъществена юрисконсултска защита.

 

ОСЪЖДА  Национална агенция за приходите, гр. София да заплати на „Бараков и Пешев“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. „Дунав“ № 40, ет.8, ап.46, сумата от 100,00(сто) лева, представляваща извършени разноски по делото.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :              /П/                     ЧЛЕНОВЕ : 1./П/

 

                        

                                                                                             2. /П/