Решение по дело №325/2022 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 192
Дата: 13 октомври 2022 г. (в сила от 13 октомври 2022 г.)
Съдия: Рая Димитрова Манолева
Дело: 20221250200325
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 192
гр. Сандански, 13.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети септември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Спаска Г. Трушева
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20221250200325 по описа за 2022 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е с правно основание чл.59 от ЗАНН и е образувано по
жалба на А. В. А., с ЕГН – **********, с адрес – с. Л*************, общ.
С********, обл. Б*********, против Наказателно постановление № 21-
0339-001054/05.10.2021г. на Началник РУ към ОДМВР - Б*******, РУ –
С***********, с което на жалбоподателя, за административни нарушения по
чл.140, ал.1, чл.137Е и чл.100, ал.1, т.1 и ЗДвП, на основание чл.175, ал.3,
пр.1, чл.183, ал.1, т.1, пр.2 и ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП е наложено
административно наказание “Глоба, съответно: в размер на: 200.00/двеста/
лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца – за първото
нарушение, 50.00/петдесет/ лева – за второто нарушение и 10.00/десет/ лева
– за последното нарушение,като на основание Наредба № Iз-2539 на МВР е
постановено отнемането на общо 16 точки.
В жалбата се сочи, че процесното НП е неправилно и незаконосъобразно,
изтъкват се доводи, че не са спазени материално-правните и процесуално-
правните изисквания по издаването му. Иска се от съда да отмени НП като
неправилно и незаконосъобразно.
1
В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован - се явява лично
и с надлежно упълномощен защитник, който поддържа жалбата по
изложените в същата съображения. В хода на делото по същество защитникът
му пледира за отмяна на атакуваното НП, като изразява подробни аргументи
в подкрепа на становището си. Представя писмена защита.
Административно-наказващият орган и Районна прокуратура – Б******,
редовно и своевременно призовани - не ангажират представители по делото и
не изразяват становище по спора.
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи от фактическа страна следното:
На 14.08.2021г. длъжностни лица при РУ – С********* -
актосъставителят Т. В., присъствието на свидетеля А. В., съставил на
жалбоподателя АУАН Бл. № 911231, затова, че на същата дата – 14.08.2021г.
около 16.40 часа в с. Л*********, в посока гр. С*********, на изхода на
селото, управлява мотопед „Х. д.“ с номер на рама AF*********, цвят черен-
син, който не е регистриран по надлежния ред на територията на Република
България, както водачът не носи предпазна каска и контролен талон към
СУПС, с което е осъществил състава на нарушенията по чл.140, ал.1, чл.137Е
и чл.100, ал.1, т.1 и ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.1, чл.183, ал.1, т.1,
пр.2 и ал.4, т.7, пр.1 от ЗДвП. АУАН бил съставен в присъствие на
жалбоподателя, който го подписал без възражения.
Въз основа на акта за нарушение, на 05.10.2021г. Началник РУ в
ОДМВР – Б*********, РУ – С**********, като надлежно упълномощен
представител на административно-наказващия орган, е издал атакуваното НП
№ 21-0339-001054/05.10.2021г., с което на жалбоподателя, за
административни нарушения по чл.140, ал.1, чл.137Е и чл.100, ал.1, т.1 и
ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.1, чл.183, ал.1, т.1, пр.2 и ал.4, т.7, пр.1 от
ЗДвП е наложено административно наказание “Глоба, съответно: в размер
на: 200.00/двеста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца –
за първото нарушение, 50.00/петдесет/ лева – за второто нарушение и
10.00/десет/ лева – за последното нарушение,като на основание Наредба № Iз-
2539 на МВР е постановено отнемането на общо 16 точки.
НП е връчено лично на жалбоподателя на 21.06.2022година, видно от
отбелязването върху разписката към НП, приложено по делото.
2
Посочените в акта за нарушение фактически констатации се
потвърждават с показанията на актосъставителят Т. В. и свидетеля А. В..
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от обясненията на
жалбоподателя и приложените към административно-наказателната преписка
и приети по делото писмени доказателства.
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са
безпротиворечиви относно подлежащите на доказване факти и установяват по
несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и
логични.
При така установената фактическа обстановка, съдът приема от правна
страна следното:
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-
дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, разгледана по
същество е частично основателна, по следните съображения:
Постановлението е издадено при спазване на установената за това от
закона процедура и от компетентен за това орган.
По т.1 от наказателното постановление, с което на основание чл.175,
ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено наказание глоба в размер на 200.00 лева и
лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца - за извършено нарушение
по чл.140 ал.1 от ЗДвП.
По делото не се установиха факти във връзка с това дали автомобилът е
бил регистриран в законовия срок и дали водачът е управлявал МПС, което е
с прекратена регистрация. Това и не би могло да се установи, тъй като в НП
не са описани факти, подлежащи на доказване, а изводи. Посочването, че
мотопедът не е регистриран по надлежния ред съставлява извод, който не е
подкрепен с описание на конкретни обстоятелства. Срокът за регистриране на
ППС тече от придобиването му или от внасянето му в България с арг. от
чл.145, ал.2 от ЗДвП и чл.3, ал.1 от НАРЕДБА № I-45 ОТ 24 МАРТ 2000 г. на
Министъра на вътрешните работи. При това положение е следвало да се
опише от фактическа страна кога и как е бил придобит мотопедът, съответно
е бил извършен вносът му, какъв е бил законовият срок за регистрирането му,
за да може да се очертае предметът на доказване в съдебната фаза. Съдът не
може да събира доказателства общо без очертаване на съответните им факти.
3
Липсата на фактическо описание на нарушението, освен че препятства съда
при събиране на относими доказателства, нарушава и правото на защита на
жалбоподателя да разбере какво нарушение му е вменено и срещу какви
факти да се защитава.
По отношение на останалите нарушения, залегнал в пункт 2 и 3 от НП,
съответно: по чл.137Е и по чл.100, ал.1, т.1от ЗДвП, от обективна страна,
съдът намира, че на процесните дата и място А. е управлявал процесния
мотопед, като при извършена проверка от контролните органи, същите
установили, че водача управлява мотопеда, като не носи защитна каска и
контролен талон към СУМПС.
От субективна страна, А. е осъществил състава на посочените
административни нарушения виновно. Като правоспособен водач на МПС /в
случая мотопед/ е знаел, че с действията си нарушава императивно
установени и вменени му със закон задължения, предвиждал е
общественоопасните последици от тези си действия и е бил длъжен да
предвиди настъпването им.
След като правилно е квалифицирал процесните нарушения по чл.137Е и
по чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, административнонаказващият орган е наложил
на жалбоподателя административно наказание “Глоба”, съответно: в размер
на 50.00 /петдесет/ лева – за нарушението по чл.137Е и 10.00/десет/ лева – за
нарушението по чл.100, ал.1, т.1 ЗДвП, като на основание Наредба № Iз-2539
на МВР е постановено и отнемането на общо 16 контролни точки.
Неоснователни са доводите на жалбоподателя за наличие на
обстоятелства, предполагащи приложението на чл.28 от ЗАНН. Посочената
разпоредба визира предупреждение на извършилото нарушение лице, при
маловажен случай на административно нарушение. Съдът на приема, че
управлението на мотопед без поставена предпазна каска е маловажен случай
на административно нарушение като цяло. Разпоредбата е насочена към
запазване здравето и живота на водачите на мотоциклети и мотопеди като
цяло, поради което и същата има важно значение предвид възможните
последици от нейното неспазване. Същевременно липсват обстоятелства, от
които да се направи извод, че конкретния случай на административно
нарушение е с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените
случаи на подобно нарушение на правилата уредени в ЗДвП. Липсват и данни
4
за личността на дееца, които – с оглед превеса на тяхната положителна
насоченост да водят съда до извода, че е налице инцидентно противоправно
поведение. Твърдението, че това е първо нарушение от страна на
жалбоподателя не се потвърждава от справката за Нарушител/водач,
приложена по делото.
Съгласно чл.137Е от ЗДвП - водачите и пътниците на мотоциклети и
мотопеди използват защитни каски. Разпоредбата на чл.183, ал.4, т.7 пр.1 от
ЗДвП предвижда, че водач, който не изпълнява задължението за използване
на предпазна каска се наказва с глоба в размер на 50, 00 лева.
При определяне размера на административното наказание по
отношение на извършеното нарушение, съдът намира, че правилно
административнонаказващият орган е наложил за същото санкция “Глоба” в
размер на по 50.00 лева, чийто размер е точно фиксиран от законодателя.
При приложението на Наредба № Із-2539 на МВР за определяне на
първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на МПС,
условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за
движение по пътищата, за които се отнемат, административнонаказващият
орган правилно е приложил и разпоредбите, посочени в Наредбата, като е
отнел общо 6 контролни точки на жалбоподателя за извършените от него
административни нарушения.
Съгласно чл.6, ал.1 от посочената Наредба - За нарушения на Закона за
движението по пътищата на водачите на МПС се отнемат контролни точки,
както следва: т.10 - за неизпълние на задължението за използване на
предпазен колан или за носене на каска (чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП) -
6 контролни точки.
Съдът намира, че НП следва да бъде потвърдено и по отношение
постановеното отнемане на контролни точки на жалбоподателя, тъй като
същото като санкция е предвидено в Наредбата и се налага едновременно с
наказанията по ЗДвП, независимо дали АНО е посочил конкретното
основание за това в НП.
Нормата на чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП от своя страна сочи, че водачът на
моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на
моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към
него, както и документ за сключена задължителна застраховка "Гражданска
5
отговорност" на автомобилистите за моторното превозно средство, което
управлява.
При определяне размера на административното наказание по отношение
на извършените нарушения по чл.100, ал.1, т.1 и т.3 ЗДвП, съдът намира, че
правилно административнонаказващият орган е наложил за същите “Глоба” в
размер на по 10.00 лева – за всяко едно от тях, тъй като тази санкция е точно
фиксирана от законодателя.
При приложението на Наредба № Із-2539 на МВР за определяне на
първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на МПС,
условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за
движение по пътищата, за които се отнемат, административнонаказващият
орган правилно е приложил и разпоредбите, посочени в Наредбата, като е
отнел общо 6 контролни точки на жалбоподателя за извършените от него
административни нарушения.
Съгласно чл.6, ал.1 от посочената Наредба - За нарушения на Закона за
движението по пътищата на водачите на МПС се отнемат контролни точки,
както следва: т.5. - за управление на моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер (чл. 175, ал. 3 ЗДвП) - 10 контролни точки; т.10 - за
неизпълние на задължението за използване на предпазен колан или за носене
на каска (чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП) - 6 контролни точки.
Ето защо, съдът намира, че издаденото НП в частта му относно
извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП следва да бъде отменено, а по
отношение на нарушенията по чл.137Е и по чл.100, ал.1, т.1 - потвърдено.
С оглед изложеното по-горе, съдът намира, че НП следва да бъде
потвърдено и по отношение постановеното отнемане на контролни точки на
жалбоподателя – за нарушението по чл.137Е ЗДвП, тъй като същото като
санкция е предвидено в Наредбата и се налага едновременно с наказанията по
ЗДвП, а по отношение на постановеното отнемане на 10 контролни точки - за
нарушението по чл.140, ал.1 ЗДвП, с оглед отмяната на тази санкция по
посочената правна норма – следва да бъде отменено и постановеното
отнемане на съответните контролни точки.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
6
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 21-0339-
001054/05.10.2021г. на Началник РУ към ОДМВР - Б*******, РУ –
С*********, в частта, с която на жалбоподателя А. В. А., с ЕГН –
**********, с адрес – с. Л********, общ. С*********, обл. Б*********, за
административно нарушение по чл.140, ал.1 ЗДвП е наложено
административно наказание “Глоба“ в размер на: 200.00/двеста/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца, както и по отношение
постановеното отнемане на 10 контролни точки - на основание Наредба № Iз-
2539 на МВР.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 21-0339-
001054/05.10.2021г. на Началник РУ към ОДМВР - Б********, РУ –
С********, в частта, с която на жалбоподателя А. В. А., с ЕГН –
**********, с адрес – с. Л*******, общ. С********, обл. Б*********, за
административно нарушение по чл.137Е и чл.100, ал.1, т.1 и ЗДвП, е
наложено административно наказание “Глоба“, съответно в размер на:
50.00/петдесет/ лева – за второто нарушение и 10.00/десет/ лева – за
последното нарушение, като на основание Наредба № Iз-2539 на МВР е
постановено отнемането на 6 контролни точки.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Б********, по реда на АПК, в четиринадесет дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
7