Решение по дело №199/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 1319
Дата: 9 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247220700199
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 1319

Сливен, 09.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на първи юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар НИКОЛИНКА ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20247220700199 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба от „Долината на билките“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление [населено място], област Сливен, община Котел, [улица], представлявано от у. А. К. Б. срещу издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" Акт № 01-2600/4803#8 от 30.01.2024 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление "Биологично растениевъдство" за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 във връзка с подадените от „Долината на билките“ ЕООД общи заявления за плащане на площ за 2012, 2013, 2014 и 2015 г. в размер на 16 370,90 лв., на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4 б. "в" от Наредба № 11 от 06.04.2009 г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като издаден при неспазване на установената форма, при липса на мотиви и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и целта на закона. Твърди се, че АУПДВ е издаден при липса на компетентност и необосновано непосочване на конкретните основания за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Моли съда за отмяна на оспорения административен акт. Претендира за сторените по делото разноски.

В открито съдебно заседание оспорващият, редовно и своевременно призован, не се явява. По делото са депозирани писменни бележки от адв. И. П. от САК, която счита оспорения АУПДВ за незаконосъобразен, постановен при допуснати пороци, които са съществени, тъй като пряко били повлияли върху съдържанието му. Претендира сторените по делото разноски. В допълнително становище излага подробни съображения, като моли АУПДВ да бъде отменен, като издаден при пълно противоречие, освен на материалноправните разпоредби, а и с целта на закона.

В открито съдебно заседание административният орган – Заместник изпълнителният директор на Държавен фонд (ДФ) "Земеделие", редовно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен представител главен юрисконсулт Д. Б., която оспорва жалбата. Счита акта за законосъобразен, като мотивиран с влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент. Моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за юрисконсултско възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващото дружество „Долината на билките“ ЕООД било регистрирано с Уникален регистрационен номер (УРН) 535639 в ДФ "Земеделие". Одобрен бил за участие по мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР 2007-2013 г. през кампания 2012 г. с направление "Биологично растениевъдство". С Уведомително писмо № 01-2600/9285/08.10.2012 г. за одобрение и неодобрение за участие по мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. на основание чл.62, ал.3 от Наредба № 11/6.04.2009 г. и в резултат на извършените административни проверки по декларираните данни в подаденото заявление за подпомагане с УИН 20/180512/78539 дружеството е уведомено за одобрените и неодобрени за участие парцели по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 "Агроекологични плащания", съгласно приложената таблица. В писмото е изрично посочено, че всички одобрени площи, за които дружеството поема 5 годишен ангажимент за извършване на агроекологични дейности, подлежат на последващи проверки за установяване на площта, върху която ще се начислява финансовата помощ. В съответствие с това със Заявление за подпомагане с УИН 2017061605608 дружеството е поело пет годишен биологичен ангажимент за имоти с обща площ от 36,41 ха за кампания 2012 г. Със Заявление за подпомагане с УИН 20/170616/05608/13.06.2016 за кампания 2016 г. с характер на "Заявление за плащане" дружеството е заявило за подпомагане по мярка 214 "Агроекологични плащания" парцели с обща площ 24,08 ха, като е приложена таблица на използваните парцели 2016 г.. В хода на образуваното административно производство се установило чрез извършени автоматични проверки, че процента на припокриване на площта на пресичане на заявените от дружеството парцели през 2016 г. спрямо одобрените парцели за участие по мярка "Биологично растениевъдство" е 59,24 %. На 09.08.2017 г. с изх. № 01-2600/4803 Заместник изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР 2007 – 2013 г. за кампания 2016 г., с който отказал финансова помощ и прекратил поетия от „Долината на билките“ ЕООД ангажимент по направление "Биологично растениевъдство". Този акт бил обжалван пред Административен съд Ямбол, като образуваното по оспорването адм. д. № 162/2019 г. приключило с Решение № 132/13.06.2019 г., с което жалбата на дружеството била отхвърлена. Първоинстанционното съдебно решение не е обжалвано и влязло в сила на 10.07.2019 г.

С писмо изх. № 01-2600/4803#5 от 11.08.2023 г. Зам. изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" уведомил „Долината на билките“ ЕООД, че на основание чл. 26, ал. 1 от АПК е открито производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане, на основание влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., с изх. № 01-2600/4803 постановен на 09.08.2017 г. Дадена е възможност на дружеството в 7-дневен срок да подаде възражение и да предостави допълнителна информация, в съответствие с чл. 34, ал. 3 от АПК. В указания срок дружеството не е подало Възражение по това уведомително писмо.

На 30.01.2024 г. Заместник изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" издал по отношение на „Долината на билките“ ЕООД Акт № 01-2600/4803#8 от 30.01.2024 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление "Биологично растениевъдство" за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 във връзка с подадените от „Долината на билките“ ЕООД общи заявления за плащане на площ за 2012, 2013, 2014 и 2015 г. в размер на 16 370,90 лв., на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4 б. "в" от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. Актът бил връчен на дружеството на 06.03.2024 г. Жалбата срещу същия (адресирана до настоящия съд) е подадена чрез административния орган до съда на 19.03.2024 г.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", действащ при спазване на материалните предели на правомощията си, в рамките на предоставената му от Изпълнителния директор със Заповед № 03-РД/3203 от 14.07.2023 г. представителна власт. Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а от ЗПЗП и чл. 11 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", е делегирал правомощието за издаване и подписване на АУПДВ на своя заместник изпълнителен директор със Заповед № 03-РД/3203 от 14.07.2023 г. Административният акт е издаден от материално компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с относимите материалноправни разпоредби и целта на закона, което обуславя неговата законосъобразност, при следните съображения:

Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС и по силата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на законодателството на ЕС.

Съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 3 и ал. 5, изр. първо от ЗПЗП, Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платени и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, публични са вземанията за недължимо платените и надплатени суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. По силата на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК.

Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който е изготвен в хода на административното производство и е приложен към преписката. В конкретния случай, видно от съдържанието на оспорения акт, административният орган се е мотивирал подробно и аргументирано, като възприетото от същия от фактическа страна е съответно на материалните норми, посочени като правно основание за издаване на акта. Видно от доказателствата по делото, на 09.08.2017 г. с нарочен акт на ДФ "Земеделие" е била отказана финансова помощ и прекратен поетия от „Долината на билките“ ЕООД ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания". По делото не се спори, а и от доказателствата се установява, че този акт е влязъл в законна сила, като потвърден от съда с влязъл в сила съдебен акт – Решение № 132/13.06.2019 г., постановено по адм. д. № 162/2019 г. по описа на Административен съд Ямбол. Този акт е мотивиран с нормата на чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР 2007-2013 г. и чл. 63, т. 1, във вр. с чл. 77, т. 4 б. "в" от Регламент (ЕС) № 1306 на ЕП и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика. Съгласно цитираният чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредбата, Държавен фонд "Земеделие" прекратява агроекологичния ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато не са спазили изискванията на чл. 24, ал. 2 (Одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.). Следващата разпоредба на чл. 18, ал. 4 е императивна и задължава (при прекратен многогодишен ангажимент) земеделския стопанин да възстанови получената до момента финансова помощ заедно със законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент, както следва: а) до края на третата година - 100 %; б) до края на четвъртата година - 40 %; в) до края на петата година - 20 % и г) след петата година – 10 %.

Съгласно чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от цитираната Наредба, агроекологичните дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, като одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. В процесния случай се установява, че като резултат от извършените административни проверки, процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтни) парцели за участие по направление "Биологично растениевъдство" е 59.24%, което е станало повод и за прекратяване на многогодишния ангажимент и съответно – след влизане в сила на акта за прекратяване - до издаване на оспорения в настоящото съдебно производство акт. Съгласно цитираната норма на чл. 18, ал. 4 б. "в" от Наредба № 11/06.04.2009 г., подпомаганите лица възстановяват получената до момента финансова помощ заедно със законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент, както следва: до края на петата година - 20 %. В разглеждания случай получената до момента финансова помощ, изплатена по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента възлиза на 81 854,46 лв., като 20 % от тази сума формират сума за възстановяване в размер на 16 370,90 лв. и същата е правилно определена както по основание, така и по размер от административния орган. Следователно, налице са както фактическите основания (влязло в сила Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г.), така и правните такива за издаване на оспорения АУПДВ (чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4 б. "в", във вр. с чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.). Ето защо настоящата съдебна инстанция приема, че процесният административен акт е постановен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, противно на твърдяното в жалбата. Неоснователни са и не се споделят и доводите на оспорващия за допуснати при постановяване на разглеждания АУПДВ съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че процесният Акт № 01-2600/4803#8 от 30.01.2024 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление "Биологично растениевъдство" за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 във връзка с подадените от „Долината на билките“ ЕООД общи заявления за плащане на площ за 2012, 2013, 2014 и 2015 г. в размер на 16 370,90 лв., на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4 б. "в" от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" представлява по своята същност един валиден административен акт, издаден в съответствие с материалния закон и при спазване на всички съществени административнопроцесуални правила, а депозираната срещу него жалба е неоснователна.

Искане за присъждане на разноски са направили и двете страни. С оглед изхода на спора съдът намира искането на процесуалния представител на административния орган за основателно. Следва да се осъди жалбоподателя да заплати на ДФЗ разноски по делото в размер на 100 лева представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Долината на билките“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление [населено място], област Сливен, община Котел, [улица], представлявано от у. А. К. Б. срещу издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" Акт № 01-2600/4803#8 от 30.01.2024 г. за установяване на публично държавно вземане, представляващо изплатена субсидия по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление "Биологично растениевъдство" за кампании 2012, 2013, 2014 и 2015 във връзка с подадените от „Долината на билките“ ЕООД общи заявления за плащане на площ за 2012, 2013, 2014 и 2015 г. в размер на 16 370,90 лв., на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4 б. "в" от Наредба № 11 от 06.04.2009 г.

ОСЪЖДА „Долината на билките“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление [населено място], област Сливен, община Котел, [улица], представлявано от у. А. К. Б., да заплати на Държавен фонд "Земеделие", гр. София разноски в размер на 100, 00 (сто) лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: