Решение по дело №1836/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1738
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 23 ноември 2020 г.)
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20207050701836
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕШЕНИЕ

 

      №.........../...........2020 г.

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА       

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВАРНА, ПЕТНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди и двадесета година в състав

 

СЪДИЯ ЕВЕЛИНА ПОПОВА

 

При участието на секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1836 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на В.М.Н. срещу мълчалив отказ на председателя на ОбС Аксаково по подадено от жалбоподателя по реда на ЗДОИ заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. в частта по: т. 1 на заявлението, с която е поискано на заявителя да се предостави информация за съдържанието на документа, с който кметът на с. Слънчево е уведомил по реда на ЗМСМА председателя на ОбС Аксаково за предприетите действия за освобождаването му от заеманата длъжност като член на Управителния съвет на Земеделска кооперация „Слънчево-Припек 1994 г.“, както и да му се предостави информация за приложените към този документ доказателства; по т. 2 на заявлението, с която е поискано на заявителя да се предостави информация за извършените проверки по подадените до ОбС Аксаково и до председателя на ОбС Аксаково сигнали за незаконосъобразното участие на кмета на с. Слънчево в Управителния съвет на ЗК „Слънчево-Припек 1994 г.“, както и информация какво е установено при проверките и какви действия са предприети в тази връзка.

Наред с това се обжалва и постановеното по заявлението писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. на председателя на ОбС Аксаково в частта по пункт 1, поради несъобразяването му с предпочитаната от заявителя форма за предоставяне на информацията, в частта, в която е формулиран изричен отговор до заявителя.     

Искането към съда е да отмени мълчаливия отказ на председателя на ОбС Аксаково да предостави на жалбоподателя достъп до поисканата от него обществена информация по посочените части от заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. и да задължи административния орган да предостави информацията в определен срок в предпочитаната за това форма като същевременно посочената от ответника в писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. обществена информация да се съобрази с предпочитаната от заявителя форма на предоставяне. Претендира се и за присъждане на направените от жалбоподателя разноски в съдебното производство.

В съдебно заседание на 21.10.2020 г. жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Представлява се от адвокат И.И., който от негово име поддържа изцяло жалбата. Председателят на ОбС Аксаково, ответник по делото на основание чл. 153 ал. 1 предл. второ АПК, също редовно призован, не се явява. Представлява се от адвокат Ю  Г., който от негово име възразява срещу процесуалната допустимост на оспорването по съображения, че поисканата от жалбоподателя информация не попада в обхвата на чл. 2 ЗДОИ, поради което предявената жалба срещу отказа или начина за предоставянето й е недопустима. В отношение на евентуалност излага становище за неоснователност на оспорването, от една страна по съображения, че въпреки че не попада в обхвата на чл. 2 ЗДОИ, информацията все пак е била предоставена от административния орган, а от друга страна -  по съображения, че информацията по т. 1 от заявлението е относима към действия на трето лице, а не на ОбС Аксаково и на председателя му, а по т. 2 – по съображения, че поставеният проблем е относим към глава Осма на АПК „Предложения и сигнали“ като постъпилият сигнал е бил разгледан от компетентния за това орган Общинска избирателна комисия, която се е произнесла по него с решение.

За да се произнесе по жалбата, съдът прие за установено следното от фактическа и правна страна:

С подадено до председателя на ОбС Аксаково заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. В.М.Н. е поискал да му се предостави по реда на ЗДОИ при наличието на надделяващ обществен интерес достъп до обществена информация по два основни пункта:

1/ Датата, входящият регистрационен номер и съдържанието на документа и на приложените към него доказателства, с които кметът на село Слънчево – община Аксаково е уведомил по реда на ЗМСМА  председателя на ОбС Аксаково за предприетите действия за освобождаването му от заеманата длъжност като член на УС на ЗК „Слънчево-Припек 1994 г.“. В същата точка от заявлението е поискал да му се предоставят копия от относимите документи, включително от представените доказателства за предприетите от кмета действия и решенията на управителните органи на кооперацията, с които лицето евентуално е освободено от Управителния съвет.

2/ Данни за подадени сигнали до ОбС или до председателя на ОбС Аксаково относно незаконосъобразното участие на кмета на с. Слънчево в Управителния съвет на кооперацията, за входящите номера на сигналите, съдържанието и съдбата им като пак в тази връзка е поискал да му се предоставят копия от относимите документи към извършените по сигналите проверки, какво е установено при тях и какви са предприетите действия.

Уточнил е, че желае решението за предоставяне на информацията и самата информация да му се изпратят на електронен адрес в pdf, jpg или друг широкодостъпен електронен формат, както и под формата на устна справка, преглед на оригинал и на хартиени копия на конкретно посочени при прегледа документи.

Надделяващият обществен интерес от предоставяне на информацията е мотивирал с целеното повишаване на прозрачността и отчетността на задължените по закон субекти, както и с разкриването на корупционни схеми и/или злоупотреби поради правна некомпетентност, недопустимост, небрежност или умишлени закононарушения в рамките на общината, кметството и земеделската кооперация.

В отговор на постъпилото заявление председателят на ОбС Аксаково със свое писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. е информирал Н., че със заявление вх. № ОБС-9500-422/20.11.2019 г. кметът на с. Слънчево го е уведомил, че е подал заявление до Земеделска кооперация „Слънчево- Припек-94“ за освобождаването му от Управителния съвет на кооперацията. Във връзка с точка 2 от заявлението по ЗДОИ председателят на ОбС Аксаково е информирал Н., че относно незаконосъобразното участие на кмета на с. Слънчево в Управителния съвет на кооперацията няма други постъпили сигнали освен подадения от Н. с вх. № ОБС-9500-181/29.04.2020 г., за който на 07.05.2020 г. в ОбС Аксаково е представен протокол за споразумение, съгласно който Н. не поддържа сигнала.

В писмото не са описани като приложение никакви документи, които да се предоставят на разположение на заявителя съгласно посочената от него предпочитана форма за предоставяне на информацията. Самото писмо е изпратено по пощата с обратна разписка като видно от приложеното на л. 22 от делото известие за доставяне, е получено от адресата на 08.07.2020 г.

Така възприетите по делото факти обуславят следните правни изводи:

Съгласно чл. 2 ал. 1 ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Съответно на чл. 41 ал. 1 и 2 от Конституцията на Република България, в чл. 4 ал. 1 ЗДОИ е регламентирано правото на всеки гражданин на Република България на достъп до обществена информация при условията и по реда, определени в закона, нормирайки и изключението от това право – освен ако в друг закон е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. Като задължени субекти за предоставяне на информацията чл. 3 ал. 1 ЗДОИ сочи държавните органи, техните териториални звена и органите на местно самоуправление в страната, създаващи или съхраняващи тази информация.       

Изхождайки от така установеното с относимите правни норми положение, съдът намира следното в частта на жалбата, с която е оспорен мълчалив отказ на председателя на ОбС Аксаково да предостави на заявителя достъп до поискана обществена информация по пункт първи от заявлението му относно съдържанието на документа, с който кметът на с. Слънчево е уведомил по реда на ЗМСМА председателя на ОбС Аксаково за предприетите действия за освобождаването му от заеманата длъжност като член на УС на ЗК „Слънчево-Припек 1994 г.“, както и в частта на жалбата, с която е оспорено произнасянето по пункт първи от изготвеното по заявлението писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. на председателя на ОбС Аксаково поради несъобразяването му с предпочитаната форма за предоставяне на информацията:

С чл. 41 ал. 1 ЗМСМА е регламентирана безусловна забрана за кметовете на общини, на райони и кметства, за кметските наместници, заместник-кметовете на общини и на райони и за секретарите на общини да извършват за времето на мандата им търговска дейност по смисъла на Търговския закон, да бъдат управители или прокуристи в търговски дружества, търговски пълномощници, търговски представители, търговски посредници, синдици, ликвидатори, както и да участват в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества и кооперации. С цел контрол по спазването на забраната чл. 41 ал. 3 ЗМСМА нормира задължение за лицата, които при избирането им за кметове заемат длъжност или осъществяват дейност по ал. 1, в едномесечен срок от полагането на клетвата, респективно от приемане на решението на ОбС, да предприемат необходимите действия за прекратяване на дейността и/или за освобождаването им от заеманата длъжност като уведомят писмено за това председателя на общинския съвет и общинската избирателна комисия. Неизпълнението на това задължение има за нормативно установена последица регламентираното в чл. 42 ал. 1 т. 5 ЗМСМА предсрочно прекратяване на пълномощията на кметовете, което съгласно чл. 42 ал. 3 ЗМСМА се извършва с решение на Общинската избирателна комисия след сезирането й от общинската администрация за наличието на обстоятелствата по ал. 1 т. 5, които по силата на чл. 42 ал. 2 ЗМСМА общинската администрация установява служебно.   

Така приложимата нормативна уредба безсъмнено налага извод, че информацията, свързана с изпълнението и контрола на задължението на кметовете по чл. 41 ал. 3 вр. ал. 1 ЗМСМА, има характеристиките на обществена по смисъла на чл. 2 ал. 1 ЗДОИ, тъй като отговаря и на двете регламентирани в разпоредбата кумулативни условия – свързана е с обществения живот в Република България, след като е относима към статута и задълженията по закон на органите на местна изпълнителна власт и упражнявания по отношения на тях контрол от органите на местно  самоуправление, като същевременно дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение за дейността на задължените по закона субекти, какъвто освен кметът, се явява по смисъла на чл. 3 ал. 1 предл. второ ЗДОИ и председателят на ОбС, до когото на основание чл. 41 ал. 3 ЗМСМА се подава писменото уведомление и следователно носи отговорност за съхраняването му, а при отсъствието на подадено такова в едномесечния срок по ал. 3, общинската администрация следва да изпълни служебното си задължение да сезира за това обстоятелство общинската избирателна комисия.  

Информацията е с характеристиките на служебна обществена информация по смисъла на чл. 11 ЗДОИ като на основание чл. 13 ал. 4 ЗДОИ достъпът до нея не може да бъде ограничаван, тъй като предоставянето й е при надделяващ обществен интерес по смисъла на пар. 1 т. 6 ДР ЗДОИ, предвид факта, че чрез нея се цели повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3 ЗДОИ. Поради надделяващия обществен интерес от разкриването й, за позитивното произнасяне на органа по предявеното до него искане не е необходимо съгласно чл. 31 ал. 5 ЗДОИ предварителното съгласие на кмета на с. Слънчево.

Като задължен субект по смисъла на чл. 3 ал. 1 предл. второ ЗДОИ председателят на ОбС Аксаково е имал задължението да разгледа заявлението в тази му част в 14-дневния срок по чл. 28 ал. 1 ЗДОИ като на основание ал. 2 да вземе в същия срок решение за предоставяне на информацията, за което да уведоми заявителя. При това на основание чл. 34 ал. 3 ЗДОИ уведомлението е следвало да се извърши чрез изпращане на решението по електронен път на изрично посочената от заявителя електронна поща. В отговор на задължението си по чл. 28 ЗДОИ председателят на ОбС Аксаково е изготвил писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г., с т. 1 на което е уведомил заявителя за обстоятелствата, които той е поискал да узнае по първия пункт от подаденото заявление по ЗДОИ. Съдът не споделя становището на жалбоподателя, че писмото не съдържа поисканата от него информация за съдържанието на документа, с който кметът на с. Слънчево е уведомил председателя на ОбС Аксаково за предприетите действия за освобождаването му от заеманата длъжност в Управителния съвет на ЗК „Слънчево- Припек-94“. Освен че е посочен регистрационният номер на подаденото в изпълнение на чл. 41 ал. 3 ЗМСМА заявление до председателя на ОбС Аксаково, в писмото накратко е описано съдържанието на самото заявление – посочено е, че с него председателят на ОбС Аксаково е уведомен от кмета на с. Слънчево, че последният е подал заявление до ЗК „Слънчево- Припек-94“ за освобождаването  му от Управителния съвет на кооперацията. Отсъствието на твърдяния от жалбоподателя мълчалив отказ по тази част от заявлението обуславя на основание чл. 159 т. 1 АПК процесуалната недопустимост на жалбата срещу мълчаливия отказ на административния орган по предявеното до него искане за предоставяне на информация за съдържанието на подаденото от кмета на с. Слънчево заявление по чл. 41 ал. 3 ЗМСМА. Само за пълнота на мотивите съдът ще уточни, че в случай че бе налице мълчалив отказ, какъвто съгласно чл. 58 ал. 1 АПК има, когато административният орган, въпреки че е задължен, не се произнесе по отправеното до него искане в установения за това срок, този отказ при всички положения би подлежал на отмяна като незаконосъобразен, тъй като чл. 28 ал. 2 от ЗДОИ изисква изрично произнасяне на административния орган и при отказан достът до информацията като в тази връзка чл. 38 ЗДОИ регламентира задължителните реквизити, които трябва да съдържа решението за отказ – условие, което обективно не може да бъде изпълнено в хипотезата на мълчалив отказ.   

Независимо обаче от изрично формулирания от административния орган отговор до заявителя, в частта по т. 1 писмото на председателя на ОбС Аксаково не отговаря на изискуемите реквизити по чл. 34 ал. 1 ЗДОИ, които трябва да съдържа всяко позитивно решение за предоставяне на достъп до обществена информация. По-специално от съдържанието на документа изобщо не става ясно под каква конкретно форма ще се предостави достъпът до поисканата обществена информация. На основание чл. 25 ал. 1 т. 3 ЗДОИ, с т. 1 на заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. Н. изрично е посочил като предпочитана форма за предоставянето на достъпа, че желае да му се предоставят копия от относимите документи, включително и от представените доказателства за предприетите от кмета на с. Слънчево действия и решенията на управителните органи на кооперацията, с които евентуално е освободен от УС. Така посочената от заявителя форма е между изброените в чл. 26 ал. 1 ЗДОИ като на основание чл. 27 ал. 1 ЗДОИ компетентният да се произнесе орган е задължен да се съобрази с нея, освен ако не попада в някое от изчерпателно изброените в разпоредбата изключения, в който случай обаче органът трябва да се мотивира кое изключение е налице. Пак в същата връзка при произнасянето си по тази част от заявлението административният орган е нарушил и изискването на чл. 35 ал. 3 ЗДОИ, според което когато заявителят е поискал достъпът до информацията да му се предостави по електронен път и за целта е посочил адрес на електронна поща за получаването /както е в случая, видно от уточняващата част на заявлението/, органът изпраща на посочения адрес на електронна поща решението за предоставяне на достъп заедно с копие на самата информация, в който случай не се заплащат разходи по предоставянето. В случай, че се окаже, че част от исканата информация не е налична при административния орган /например, ако към постъпилото до него уведомление по чл. 41 ал. 3 ЗМСМА не са били подадени никакви други документи от порядъка на тези, които желае да получи в копие заявителят/, то на основание чл. 33 ЗДОИ органът следва изрично да уведоми заявителя за това обстоятелство.

Пренебрегвайки изцяло при произнасянето си с т. 1 от писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. посочените в предходния абзац разпоредби на ЗДОИ, председателят на ОбС Аксаково е постановил административен акт в нарушение на регламентираните в чл. 34 ал. 1 ЗДОИ изисквания към формата му и в нарушение на посочените в чл. 35 ал. 3 ЗДОИ процесуални правила за предоставяне на достъпа до поисканата обществена информация, нарушавайки по този начин и задължението си по чл. 27 ал. 1 ЗДОИ да се съобрази с предпочитаната от заявителя форма на достъп, като така само привидно е удовлетворил искането на заявителя, тъй като извършвайки посочените нарушения, той на практика е възпрепятствал същинския достъп до информацията. Поради това административният акт в тази част следва да бъде отменен и преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне в частта по т. 1 от подаденото от жалбоподателя заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. с указание при произнасянето да се спазят изискванията на чл. 34 ал. 1, чл. 35 ал. 3 и чл. 27 ал. 1 ЗДОИ.  

В частта на жалбата, с която е оспорен мълчалив отказ на председателя на ОбС Аксаково да предостави на заявителя поискания достъп до обществена информация по пункт втори от заявлението му досежно извършените проверки по подадените до ОбС Аксаково и до председателя на ОбС Аксаково сигнали за незаконосъобразно участие на кмета на с. Слънчево в Управителния съвет на ЗК „Слънчево-Припек 1994 г.“, както и информация какво е установено при проверките и какви действия са предприети:

Както се посочи, съгласно чл. 58 ал. 1 АПК мълчалив отказ е налице, когато административният орган, въпреки че е задължен, не се произнесе по отправеното до него искане в нормативно установения за това срок.

Според уточнението в пункт 2 от писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. в община Аксаково не са постъпили други сигнали за незаконосъобразното участие на кмета на с. Слънчево в Управителния съвет на ЗК „Слънчево- Припек-94“, освен подадения от заявителя Н. сигнал с вх. № ОБС-9500-181/29.04.2020 г. В глава Осма на АПК има отделен раздел Трети, уреждащ производството по подаване на сигнали и произнасянето по тях, като поместените в този раздел разпоредби на чл. 121 – 125 предвиждат при всички хипотези на развитие на производството подателят на сигнала да бъде уведомен от административния орган. Дадената нормативна уредба на въпроса изключва съгласно чл. 4 ал. 1 ЗДОИ приложимостта на този закон при информирането на подателя на сигнала за неговото развитие и приключване. Поради това председателят на ОбС Аксаково не е имал задължението да се произнася по реда на ЗДОИ в указания в чл. 28 ЗДОИ срок по искането на жалбоподателя да получи на основание на този закон достъп до информация, относима изцяло към обстоятелството каква проверка е извършил административният орган и какви действия е предприел по неговия сигнал. Редът, по който жалбоподателят може да реализира правото си на получаване на информацията, когато тя не му е предоставена съгласно чл. 122 – 125 АПК, е този по глава Петнадесета, раздел Втори на АПК – защита срещу неоснователно бездействие на административния орган по произтичащо по силата на закона негово задължение за фактическо действие. Изложеното сочи на отсъствието на мълчалив отказ на административния орган по отправеното до него искане в тази част на подаденото заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г., поради което и в тази част жалбата на В.М.Н. следва да се остави без разглеждане на основание чл. 159 т. 1 АПК и производството по делото следва да се прекрати.

Предвид крайния изход на спора, при който жалбата се уважава само в едната част, съдът намира, че разноските следва да се поемат окончателно от всяка от страните, така както са направени.

 

Воден от изложеното, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на В.М.Н. извършеното от председателя на ОбС Аксаково с точка 1 от писмо рег. индекс ОБС-9500-242(1)/07.07.2020 г. произнасяне по подаденото от В.М.Н. с точка 1 от заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. искане за достъп до обществена информация.

ВРЪЩА преписката на председателя на ОбС Аксаково за НОВО ПРОИЗНАСЯНЕ в частта по точка 1 от заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. при спазване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото В ЧАСТТА по жалбата на В.М.Н. срещу мълчалив отказ на председателя на ОбС Аксаково по отправеното до него искане с т. 1 от заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. за предоставяне на информация за съдържанието на подаденото от кмета на с. Слънчево до председателя на ОбС Аксаково уведомление по чл. 41 ал. 3 ЗМСМА, както и в частта по жалбата на В.М.Н. срещу мълчалив отказ на председателя на ОбС Аксаково по отправеното до него искане с т. 2 от заявление рег. индекс ОБС-9500-242/23.06.2020 г. за предоставяне на информация за извършените проверки и предприетите в тази връзка действия по подадените до ОбС Аксаково и до председателя на ОбС Аксаково сигнали за незаконосъобразното участие на кмета на с. Слънчево в УС на ЗК „Слънчево- Припек-94“.

Решението е окончателно, а в частта, в която производството по делото е прекратено, имаща характер на определение, подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС РБ в седемдневен срок от съобщаването му до страните.

 

                                                                      СЪДИЯ: