Решение по дело №3705/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 85
Дата: 18 януари 2023 г.
Съдия: Сияна Генадиева
Дело: 20223110203705
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 85
гр. В. 18.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – В. 13 СЪСТАВ, в публично заседание на седми
декември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Сияна Генадиева
при участието на секретаря Цветанка Ив. Кънева
като разгледа докладваното от Сияна Генадиева Административно
наказателно дело № 20223110203705 по описа за 2022 година

Производството е образувано на основание чл.59 и следващите от
Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/ въз основа на
жалба, предявена от В. К. П. срещу наказателно постановление №
100135/16.08.2022 г., издадено от Т.В.И. - заместник-кмет на Община В.
Във въззивната жалба се твърди, че наказателното постановление е
неправилно и незаконосъобразно, издадено в нарушение на процесуалните
правила, поради което се иска неговата отмяна.
В съдебно заседание въззивника, редовно призован, не се явява,
представлява се от адвокат Ф., редовно упълномощена. По същество на
делото тя поддържа жалбата на посочените в нея основания.
Въззиваемата страна, редовно призована, не се явява и не се
представлява в съдебното заседание.
На 07.06.2022г. при извършена проверка на место от служители на
Община В.отдел „Обществен ред и контрол“ е установен имот, находящ се в
местността Атанас Тарла на гр.В. който бил замърсен със значителен обем
отпадъци.
Свид. И., съставила Констативен протокол, в който посочила, че при
проверка е установено замърсяване с голям обем строителни отпадъци, в това
число пръст и камъни на територията на Поземлен имот/ПИ/ с идентификатор
№ 10135.4027.17 и още 6 имота с изброени идентификатори.
На 29.06.2022 г. от кмета на Район Владислав Варненчик на Община
В.било изпратено писмо № РД22014037ВЛ-ЛО4ВЛ/приложено заверено
1
копие/ до Т.С.П., С.Т.Н., С.И. П.а, В. К. П., И. К. П. и П.В. П., че при
извършване на проверка е установено замърсяване със строителни отпадъци
на територията на Поземлен имот/ПИ/ с идентификатор № 10135.4027.17,
което е в нарушение на разпоредбата на чл.97 ал.1 т.1 от Наредба за
управление на отпадъците на територията на община В.на Общински съвет
В.и се призовават в 3-дневен срок за се явят в Район Владислав Варненчик за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение.
На 20.07.2022 г. свид.Ж. главен инспектор Екологичен контрол при
Община В. район Владислав Варненчик съставила Акт за установяване на
административно нарушение срещу възз. П. за това, че на 07.06.2022 г. е
установено замърсяване с голям обем строителни отпадъци, включително
пръст и камъни на Поземлен имот/ПИ/ с идентификатор № 10135.4027.17 по
Кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.В. намиращ се в
местност „Атанас тарла" на територията на район Владислав Варненчик
гр.В.и въззивника, като собственик на имота не е изпълнил нормативно
установаното за него задължение да опазва, почиства и поддържа чиста
територията на имота. Актосъставителката приела, че от страна на въззивника
е извършено виновно нарушение на чл.97 ал.1 т.1 от Наредба на Общински
съвет В.за управление на отпадъците на територията на община В. В АУАН е
посочено, че към него са приложени Констативен протокол №
013043/07.06.2022 г.; Удостоверение за наследници изх.№ 128 от 21.01.2022
г., издадено от ЕСГРАОН при Община В. Район Владислав Варненчик и
Справка от Агенцията по геодезия, картография и кадастър. АУАН е
предявен лично на П.а на 20.07.2022 г.
Изготвена е обяснителна записка от С. Г. Ж., според която до
наследниците на К. П. Я., като собственик на имота е изпратено писмо-покана
за явяване с цел съставяне на АУАН.
Въззивникът депозирал до директора на Дирекция устройство на
територията в Район Владислав Варненчик на Община В.писмени възражения
срещу съставения акт за установяване на административно нарушение.
По повод постъпилото възражение е изготвен доклад от 16.08.2022 г.от
Тодор Колев - директор на Дирекция „Екология и опазване на околната
среда" при Община В. в който е посочено, че наследници на К. П. Я. са
Т.С.П., С.Т.Н., С. И.ова П.а, В. К. П., И. К. П. и П.В. П., като предлага да бъде
да бъде наложена глоба в размер на 500 лева само за възз.П.. За другите
наследници не посочва нищо.
АНО не възприел депозираните възражение и издал обжалваното
наказателно постановление. Административно-наказващият орган е възприел
изцяло обстоятелствата, сочени в АУАН, като е квалифицирал нарушението
на П.а по чл.97 ал.1 т.1 от Наредбата и е ангажирал личната отговорност на
въззивника на основание чл.122 ал.1 от Наредбата, като му наложил
административно наказание глоба в размер на 500 лева.
В съдебно заседание бе разпитана в качеството на свидетел
2
актосъставителката С. Ж.. Според нейните показания при регулярна проверка
в района е установено замърсяване на имотите в местност Атанас тарла в
Район „Владислав Варненчик" с пръст и камъни. Проверката била с
геодезиста на района, тъй като имотите не са оградени и нямат ясни граници
и на място били свалени джипиес координати и съответно идентифицирани
имотите, в които е установено замърсяването. От Агенция кадастър и
регулация са подадени на кметството собствениците на имотите, съответно
били издирени и им били изпратени покани за явяване за съставяне на АУАН.
Това замърсяване било в няколко имота .
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена чрез
събраните гласни доказателствени средства - свидетелските показания на
свидетеля С. Ж. и приетите писмени доказателствени средства по делото,
подробно изброени по-горе. Съдът кредитира свидетелските показания на
свидетеля С. Ж., тъй като те са обективни и се подкрепят от писмените
доказателствени средства.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение
на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното
наказание, прави следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в срока на обжалване,
от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване и приета за
разглеждане от съда по същество.
За компетентността на актосъставителя и административно-
наказващия орган съдът следи служебно.
Според съда наказателното постановление е издадено от
некомпетентен орган. Наказателното постановление е издадено от Т.В.И. -
заместник-кмет на Община В. Към административно-наказателната преписка
е приложено заверено копие от Заповед № 0505/07.02.2020 г. на кмета на
Община В. с която е възложено на Т.В.И. - заместник-кмет на Община В.да
подписва наказателни постановления по актове, съставени за установени
административни нарушения по Закона за управление на отпадъците и
Наредба за управление на отпадъците на Община В.
В АУАН и в наказателното постановление нарушението е
квалифицирано като такова по чл.97 ал.1 т.1 от Наредбата, според който
всички собственици или ползватели на недвижими имоти или на части от тях,
са длъжни да опазват, почистват и поддържат чистота на територията им,
както и в прилежащите площи. Като основание за налагане на наказанието в
наказателното постановление е посочена разпоредбата на чл.122 ал.1 от
Наредбата, според която „За други нарушения на тази наредба, които не
съставляват престъпления, физическите лица или длъжностните лица се
наказват с глоба от 500 до 3000 лв., а на юридическите лица или на
едноличните търговци се налага имуществена санкция от 1000 до 6000 лв.".
3
Но по силата на чл. 111 от Наредбата въз основа на съставените актове
кметът на община В.или оправомощени от него длъжностни лица издават
наказателни постановления, с изключение на случаите по чл.120 ал.3 и чл.122
от Наредбата. За случаите по чл.122 от Наредбата, какъвто е и настоящия
случай, кметът на Община В.или упълномощени от него длъжностни лица -
каквото в случая е заместник-кмета Т.В.И. не е компетентен да издава
наказателни постановления.
Разпоредбата на чл.111 от Наредбата, изключваща компетенциите за
това на кмета на Община В.или оправомощени от него длъжностни лица.
Съгласно §1 на Преходните и заключителни разпоредби на Наредбата за
управление на отпадъците на територията на Община В.е се издава на
основание чл. 21, ал. 1, т. 13 и т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, чл. 8, чл. 11, ал. 3 и чл.
15, ал. 1 от ЗНА при спазване изискванията на чл. 26 и чл. 28 от ЗНА и чл. 76,
ал. 3 от АПК, чл. 20 и чл. 22 от Закона за управление на отпадъците.
Като подзаконов нормативен акт Наредбата е издадена в съответствие
с нормативните актове от по-висока степен, като в настоящият случай
наказващите органи за процесните нарушенията са посочени в чл.157 от
Закона за управление на отпадъците. В чл.157 ал.4-7 от Закона за управление
на отпадъците са посочени органите, които издават наказателни
постановления. Но това касае издаване на наказателни постановления за
установени нарушения само по Закона за управление на отпадъците, какъвто
не е настоящия случай. В случая Наредбата е издадена за уреждане на
неуредените със Закона за управление на отпадъците обществени отношения
с местно значение, съгласно изискванията на чл.8 от Закона за нормативните
актове.
След като и в АУАН, и в наказателното постановление е посочена като
нарушена норма от Наредбата, следва и налагането на административно
наказание да е по този нормативен акт. След като в Наредбата не са дадени
правомощия на кмета на Община В.или упълномощено от него длъжностно
лице да издава наказателни постановления в случаите на чл.122 от Наредбата,
съдът приема, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен
орган.
Нарушен е чл.47 от ЗАНН, нарушението е особено съществено,
неотстранимо е и е самостоятелно основание за отмяна на наказателното
постановление.
Издаване на наказателно постановление от некомпетентен орган го
прави незаконосъобразно, съдът не следва да се произнася по съществото на
спора, т. е. има ли извършено от жалбоподателят нарушение, извършено ли е
то виновно, справедливо ли е наложеното административно наказание.
С оглед на изложените по-горе обстоятелства, съдът счита, че
наказателното постановление се явява изцяло незаконосъобразно, като
издадено при съществени процесуални нарушения, довели да нарушаване на
правото на защита на привлеченото към административно-наказателна
4
отговорност лице и издадено от некомпетентен орган и следва да бъде
отменено.
С оглед на изложеното и на основание чл.63 ал.2 т.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 100135/16.08.2022г.,
издадено от зам.кмет на Община В. с което на В. К. П. ЕГН ********** е
наложено административно наказание Глоба в размер на 500 лева на
основание чл.122 ал.1 от Наредбата на Общински съвет В.за управление на
отпадъците на територията на община В.за извършено нарушение на чл.97
ал.1 т.1 от Наредбата на Общински съвет В.за управление на отпадъците на
територията на община В..
Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в
четиринадесетдневен срок от получаване на съобщението, че решението е
изготвено, пред Административен съд В.по глава XII от Административно-
процесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – В. _______________________
5