Решение по дело №230/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 188
Дата: 31 октомври 2022 г. (в сила от 31 октомври 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700230
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 188/31.10.2022г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на двадесет и шести октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Кр. Юрукова-Стоянова, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 230 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на Ц.П.П. с постоянен адрес ***, email: ***, тел. ***, чрез пълномощник адв.И.Д.-***, съдебен адрес-*** офис 8 против Заповед №2829/08.08.2022 г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП издадена от мл.автоконтрольор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна и неправилна, т.к. към датата на издаването й оспорващият има валидна шофьорска книжка, поради което се претендира за отмяната й и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание за жалбоподателя се явява упълномощеният му процесуален представител – адв.Д., която поддържа жалбата на посочените основания с искане за уважаването й и за присъждане на направените разноски.

Ответната страна чрез процесуалния си представител в писмени бележки оспорва жалбата като необоснована, неоснователна и недоказана, претендира за отхвърлянето й и за присъждане на юрискондултско възнаграждение, ведно с възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

На 08.08.2022 г. в **:** часа в община С., на път С.-С. регион-П.-П.-С. з.-С.-Я.-Б. в района на Автомагистрала Т. 0 километър с посока на движение от гр.С. към гр.П., служители на отдел Пътна полиция СДВР са спрели за проверка лек автомобил А.** с рег.№******* лична собственост на Ц.П.П. и са установили, че водачът е български гражданин и управлява МПС със СУМПС издадено от Обединено кралство Великобритания, което не е издадено от държава-членка на ЕС или друга държава страна по споразумението за Европейското икономическо пространство или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизане в страната.

За посоченото е бил съставен АУАН серия GA, № ******/08.08.2022 г., който е подписан от водача без възражения, както и са иззети СРМПС № ********* и два броя регистрационни табели с №*******.

Като доказателства по делото са приложени СУМПС издадено от Обединено кралство Великобритания ***************** издадено на 21.05.2018 г. и изтичащо на 09.09.2023 г., справка за нарушител/водач на Ц.П.П. и Справка за пътуване на лице-български гражданин, че Ц.П.П. е влязъл в страната на 16.04.2022 г.

Цитираните доказателства са събрани редовно в производството пред административния орган, поради което на основание чл.171, ал.1 АПК имат сила и пред съда.

Със Заповед №2829/08.08.2022 г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП, издадена от мл.автоконтрольор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР, упълномощен със Заповед № 513з-1618/2018 г. на Директора на СДВР въз основа на АУАН серия GA, № ******/08.08.2022 г., на Ц.П.П. е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на МПС с табели с рег.№******* за срок от 6 месеца, която заповед е получена от адресата на 8.8.2022 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата се явява основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед №2829/08.08.2022 г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП, издадена от мл.автоконтрольор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР, упълномощен със Заповед № 513з-1618/2018 г. на Директора на СДВР, с която въз основа на АУАН серия GA, № ******/08.08.2022 г., на Ц.П.П. е наложена  принудителна административна мярка-прекратяване на регистрацията на МПС с табели с рег.№******* за срок от 6 месеца.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е издаден от мл.автоконтрольор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР в рамките на неговата компетентност, съгласно Заповед № 513з-1618/2018 г. на Директора на СДВР, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при спазване на процедурата визирана в закона, но в противоречие с материалноправните разпоредби, което е основание за отмяната й съгласно чл.146, ал.1, т.4 АПК.

Заповедтта е издадено на основание чл. чл.171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП, според който за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца до една година на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство.

Като се е позовал на съставения АУАН административният орган е приел, че водачът е български гражданин и управлява МПС със СУМПС издадено от Обединено кралство Великобритания, което не е издадено от държава членка на ЕС или друга държава страна по споразумението за Европейското икономическо пространство или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизане в странатаи ивиновно е нарушил чл.162, ал.1 ЗДвП-български гражданин управлява МПС с чуждестранно национално свидетелство, без да е подменено след пребиваване повече от три месеца.

По силата на чл.162, ал.1 ЗДвП българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната.

От приложените по делото доказателства безспорно се установява, че към датата на проверката са налице предпоставките лицето да е български гражданин, да управлява МПС на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство и да са изминали повече от 3 месеца от датата на влизането им в страната.

В случая липсва обаче липсва условието чуждестранното национално свидетелство да не е издадено от държава-членка на Европейския съюз, или от друга държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария.

Доколкото СУМПС ***************** на Ц.П.П. с валидност до 09.09.2023 г.  е издадено от Обединено кралство Великобритания на 21.05.2018 г., когато не влязло в сила Споразумението за оттегляне (в сила от 31.01.2020 г.) и държавата–издател е била държава-членка на Европейския съюз, то свидетелството съответства напълно на приложение №1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20.12.2006 г. относно свидетелствата за управление на превозни средства.

Съгласно въпросното споразумението директивата е приложима в Обединено кралство Великобритания до края на преходния период - 31.12.2020 г., поради което до тази дата страните-членки на ЕС и Обединено кралство Великобритания взаимно признават издадените от тях СУМПС.

След нея е приложима Конвенцията за движението по пътищата, подписана във Виена на 08.11.1968 г., където договарящи страни са както Република България, така и Обединено кралство Великобритания.

Ето защо, за да бъдат признати у нас издадените след 31.12.2020 г. от Обединено кралство Великобритания СУМПС трябва да съответстват на приложение № 6 към Конвенцията за движението по пътищата, което включва като задължителни реквизити данни и информация съвпадащи с тези по приложение №1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 20.12.2006 г.

 Видно от Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединеното кралство след края на преходния период от 02.12.2021г.(https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/file_import/travelling_bg_7.pdf.) преценката за валидност на СУМПС, издадени от Обединено кралство Великобритания преди 31.12.2020 г. със срок, изтичащ след тази дати, е предоставена на всяка отделна държава – членка на ЕС.

В тази насока на официалната електронна страница на Министерство на вътрешните работи на Република България, в раздел Брекзит е публикувана информация, че след изтичане на преходния период в Република България СУМПС, издадено от Обединеното кралство, ще бъде признавано като СУМПС, издадено от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата от 1968 г. и отговарящо на изискванията на приложение № 6 към нея.

Паралелно с това в националното ни законодателство няма разпоредба, която да изключва валидността на СУМПС издадени преди 31.12.2020 г. от Обединено кралство Великобритания, чийто срок не е изтекъл.

Поради това и на основание чл.162, ал.1 ЗДвП свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя издадено от Обединено кралство Великобритания на 21.05.2018 г. със срок на валидност до 09.09.2023 г. е валидно свидетелство за управление на МПС за категориите, посочени в него на територията на Република България.

Предвид посоченото не е налице предпоставката на чл.171, т.2а, б."а" от ЗДвП лицето по отношение на което се прилага ПАМ да не е правоспособен водач, да не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, поради което заповедтта е издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и следва да бъде отменена.

При този изход на делото и направеното искане ответникът на основание чл.143, ал.1 АПК следва да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева, включващи държавна такса и адвокатско възнаграждение.

В тази връзка е неоснователно и трябва да се отхвърли възражението за прекомерност на възнаграждението, т.к. като не са налице предпоставките на чл.78, ал.5 ГПК и не може да се приеме, че е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, още повече че е определено в минималния размер посочен в чл.8, ал.3 от  Наредба №1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, според който за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал.2, възнаграждението е 500 лв.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед №2829/08.08.2022 г. за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.„а“ от ЗДвП издадена от мл.автоконтрольор в отдел „Пътна полиция“ при СДВР.

ОСЪЖДА СДВР да заплати на Ц.П.П. с постоянен адрес *** направените  по делото разноски в размер на 510 (петстотин и десет) лева, включващи държавна такса и адвокатско възнаграждение, като отхвърля възражението за прекомерност на възнаграждението.

Решението на основание чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.

                                          СЪДИЯ: /п/ не се чете