Разпореждане по дело №270/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1816
Дата: 10 февруари 2022 г.
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20227050700270
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

 

№ ………………………………….г., гр.Варна

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХІХ състав, в закрито заседание на 09.02.2022г., като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА БАХЧЕВАН административно дело 270/2022г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.69-чл.77 от раздел ІІІ „Администриране на нередности и извършване на финансови корекции“ на глава V „Финансово управление и контрол“ на Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Делото е образувано по жалбата община Варна чрез кмета на общината срещу решение №РД-02-36-39/17.01.2022г. на заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“.  С обжалваната заповед е наложена финансова корекция в размер на 5162.15 лева с ДДС, представляваща 5% от платената безвъзмездна финансова помощ по договори с изпълнители на обща стойност от 103 242.94 лева с ДДС, финансирани със средства от ЕСИФ.

Жалбата е нередовна, защото липсва доказателство за платена държавна такса в размер на 42 лева, определена на основание чл.27 ал.6 от ЗУСЕСИФ върху материален интерес от 5162.15 лева.

В тежест на жалбоподателя е да докаже, че в рамките на проект BG16RFOP001-1.002-0002-С01  „Естетизация и модернизация на градската среда във Варна“,  критериите за подбор и/или възлагане на обществената поръчка са създавали условия за лоялна конкуренция без наличието на дискриминация, която необосновано да ограничава участието на стопански субекти, както и равнопоставеност за участие. Критериите за подбор при отварянето на офертите са били същите, каквито са били в обявлението за обществената поръчка и в документацията за участие. И са били съобразени с предмета и обема на поръчката  и са били спазени условията на Закона за обществените поръчки.

В тежест на административният орган е да докаже: наличието на нередности по смисъла на чл. 2, т. 36 и 38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013г.; да посочи и докаже основанията за извършените финансови корекции по смисъла на чл.70 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/; да докаже, че извършената финансова корекция е в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство; да докаже, че общият размер на финансовите корекции по проекта не надвишава размера на реално предоставената финансова подкрепа по него; да докаже, че за една и съща нередовност е приложена само веднъж финансова корекция; да докаже, че при определяне размера на финансовите корекции е отчетено естеството и сериозността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство и финансовото му отражение върху средствата от ЕСИФ; да докаже, че размерът на финансовата корекция е равен на реално установените финансови последици на нарушението върху изразходваните средства – допустими разходи; да докаже, че преди издаването на обжалваното решение управляващият орган е осигурил осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и съответните доказателства; да докаже, че финансовите корекции са само върху допустимите разходи, финансирани от ЕСИФ, но не и върху допустимите разходи, финансирани от държавния бюджет или съфинансирани от бюджета на Община Варна по проекта. 

Като жалбоподател следва да бъде конституирана Община Варна в качеството си на бенефициент по Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020г.“, представлявана от нейния кмет.

Ответник по делото е заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството в качеството му на ръководител на управляващия орган по програмата, който трябва да представи цялата административна преписка, образувана във връзка с обжалвания административен акт – негово решение №РД-02-36-39/17.01.2022г.

Воден от изложеното съдът

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

КОНСТИТУИРА като жалбоподател Община Варна и като ответник - заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството.

УКАЗВА на община Варна, че в 7-дневен срок от съобщението следва да представи доказателство за платена държавна такса в размер на 42 лева.

Ако нередовността на жалбата не бъде отстранена в дадения  срок, производството по нея ще бъде прекратено.

ЗАДЪЛЖАВА ответника в 14-дневен срок от съобщението да представи доказателства за оправомощаването му като ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“, както и да представи цялата административна преписка, образувана във връзка с решение №РД-02-36-39/17.01.2022г. на заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“.

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да докаже:

1.      наличието на нередности по смисъла на чл. 2, т. 36 и 38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013г.;

2.      да посочи и докаже основанията за извършените финансови корекции по смисъла на чл.70 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/;

3.      да докаже, че извършената финансова корекция е в съответствие с приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство;

4.      да докаже, че общият размер на финансовите корекции по проекта не надвишава размера на реално предоставената финансова подкрепа по него;

5.      да докаже, че за една и съща нередовност е приложена само веднъж финансова корекция;

6.      да докаже, че при определяне размера на финансовите корекции е отчетено естеството и сериозността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство и финансовото му отражение върху средствата от ЕСИФ;

7.      да докаже, че размерът на финансовата корекция е равен на реално установените финансови последици на нарушението върху изразходваните средства – допустими разходи;

8.      да докаже, че преди издаването на обжалваното решение управляващият орган е осигурил осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и съответните доказателства.

9.      да докаже, че финансовите корекции са само върху допустимите разходи, финансирани от ЕСИФ, но не и върху допустимите разходи, финансирани от държавния бюджет или съфинансирани от бюджета на Община Варна по проекта. 

УКАЗВА на Община Варна чрез нейния кмет, че в негова  тежест е да докаже, че в рамките на проект проект BG16RFOP001-1.002-0002-С01  „Естетизация и модернизация на градската среда във Варна“:

1.      критериите за подбор и/или възлагане на обществената поръчка са създавали условия за лоялна конкуренция без наличието на дискриминация, която необосновано да ограничава участието на стопански субекти, както и равнопоставеност за участие;

2.      критериите за подбор при отварянето на офертите са били същите, каквито са били в обявлението за обществената поръчка и в документацията за участие;

3.      критериите за подбор са били съобразени с предмета и обема на поръчката и са били спазени условията на Закона за обществените поръчки.

Делото да се докладва след изтичане срока на жалбоподателя.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН   СЪДИЯ: