Решение по дело №1154/2021 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 76
Дата: 15 април 2022 г. (в сила от 11 юли 2022 г.)
Съдия: Мая Василева Гиздова
Дело: 20211510201154
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 76
гр. Дупница, 15.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, IV-ТИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на шестнадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година
в следния състав:
Председател:Мая В. Гиздова
при участието на секретаря Райна Г. Боянова
като разгледа докладваното от Мая В. Гиздова Административно
наказателно дело № 20211510201154 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 253 от 18.10.2021., издадено от Директора
на Регионална инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-София,с което на „ТЕЦ-
БОБОВ ДОЛ”ЕАД,със седалище и адрес на управление с.Големо село,община Бобов
дол,област Кюстендил,ЕИК:*********,представлявано от Любомир Вангелов Спасов,-
Изпълнителен директор е наложено административно наказание "имуществена санкция" в
размер на 10 000 /десет хиляди / лева на основание чл.53 от ЗАНН, и чл.150,ал.4,предл.1 от
Закона за опазване на околната среда , за извършено нарушение на чл.127,т.2,б.”а”,във вр. с
чл.150,ал.4,презл.1 от Закона за опазване на околната среда.
Жалбоподателят, в подадената жалба моли Наказателното постановление да бъде
отменено като незаконосъобразно-постановено при съществени нарушения на
процесуалните правила и на материалния закон,като излага подробни съображения в тази
насока. В съдебно заседание жалбата се поддържа, и отново се моли наказателното
постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.
Въззиваемата страна,оспорва жалбата, чрез процесуалния си представител и моли
наказателното постановление да бъде потвърдено.
Дупнишкият районен съд, след като взе предвид събраните по делото доказателства и
наведените от жалбоподателя доводи и съображения, намери за установено от фактическа
страна следното:
По делото е установено, че на 21.06.2021г., в с.Големо село,община Бобов дол,ТЕЦ”Бобов
дол”ЕАД,не е спазил принудителната административна мярка наложена със Заповед №Д-
1
01/03.07.2020г., на Директора на РИОСВ-София, а именно да извърши екологосъобразно
третиране на не опасни отпадъци с код 19 12 12,собственост на ТЕЦ „Бобов дол”ЕАД,в
общо количество 995,16 тона и намиращи се на площадка на „Хийт
Енерджи”ЕООД,съгласно Договор за услуга №45Б/02.05.2019г., чрез предаването им на
дружество,притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35,ал.1 от ЗУО за
извършване на дейност с код R1-„Използване на отпадъците предимно като гориво или друг
начин за получаване на енергия”.Отпадъците с код 19 12 12 са предмет на трансграничен
превоз,като съгласно нотификация IT 010862 изпращач е VIBECO SRL,Италия,а получател
по чл.2,§14 от Регламент /ЕО/ №1013/2006г. е ТЕЦ „Бобов дол”ЕАД.Отпадъците са приети
от ТЕЦ”Бобов дол”ЕАД, за извършване на дейност по оползотворяване чрез
изгаряне,обозначена с код R1 същите са съхранени на площадка на „Хийт
Енерджи”ЕООД,съгласно Договор за услуга №45Б/02.05.2019г.Съгласно чл.9,§7 от
Регламент /ЕО/№1013/2006 и условие по т.7 от Решение № УО-147/29.03.2019г., на
заместник-министъра на околната среда и водите срокът за извършване на
оползотворяването на отпадъци с код 19 12 12 от страна на ТЕЦ”Бобов дол”ЕАД е до една
година след получаването на отпадъците от съоръжението.От предоставените сертификати
за приемане и оползотворяване на отпадъците по нотификация IT 010862 е установено,че
дружеството е приело общо 8 398,14 тона от които не са оползотворени и се съхраняват
995,16 т,с код 19 12 12,както следва :839,7 приети на 01.06.2019г., и 155,46 приети на
03.06.2019г.При извършената проверка,отразена в Констативен протокол №ККФОС-С -32
от 21.06.2021г., е установено,че на площадката на „Хийт Енерджи”ЕООД са налични
отпадъци от нотификация IT 010862 с код 19 12 12 в количество 210,14 т.,собственост на
ТЕЦ”Бобов дол”ЕАД.
+ Предвид така изложената фактическа обстановка ТЕЦ”Бобов дол”ЕАД, не е спазило
поставената мярка в Заповед №Д-01/03.07.2020г.
За констатираното нарушение на жалбоподателят бил съставен акт за установяване на
административно нарушение №120/2021 от 21.06.2021г.Така съставеният акт за
установяване на административно нарушение послужил за издаването на атакуваното
наказателно постановление.
При така установената фактическа обстановка, Съдът достига до следните правни изводи:
Жалбата е допустима, изхожда от легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ
на обжалване акт. Разгледана по същество, същата е неоснователна. За да достигне до този
извод, настоящият съдебен състав съобрази следното:
Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин
от приложените по делото писмени доказателства- АУАН, НП, писма,заповеди, констативен
протокол №ККФОС- -С -32,от 21.06.2021г., и останалите събрани по делото писмени
доказателства.
Така описаната и възприета от съда фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин от показанията на разпитания в хода на съдебното следствие
2
свидетели С. Г. Й.,Л. ИВ. Д. и СВ. Т. Г.. Показанията на същите двама свидетели добре
кореспондират относно времето, мястото и начина на извършване горната проверка, в която
им част съдът ги намира за логични, непротиворечиви и съответстващи на събраната по
делото доказателствена съвкупност, като ги приема за истинни. От същите се установява
начина на констатиране извършеното нарушение, фактите по същото, както и процедурата
по съставяне на акта. Така описаната и възприета от съда фактическа обстановка се
установява по безспорен и категоричен начин от показанията на разпитания в хода на
съдебното следствие свидетели .
Следва да се има предвид, че съдът кредитира показанията на разпитаните по време на
съдебното следствие свидетели- С. Г. Й.,Л. ИВ. Д. и СВ. Т. Г.,тъй като показанията са им
логични,без противоречиви, а и се подкрепят от събраните по делото доказателства.
На следващо място при съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП, са спазени
изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. При реализирането на
отговорността на жалбоподателя, точно и ясно са описани нарушените и санкционни норми,
като подробно както в АУАН, така и в НП се сочи кога и какво е установено, както и в
какво се изразява констатираното нарушение. Правилно и точно е индивидуализиран
нарушителя.
Така описаното административно нарушение отговаря на материалната норма, под
която е подведено, изпълва обективните признаци от състава на визираната
административно - наказателна норма. Безспорно е установено, че на 21.06.2021г., в
с.Големо село,община Бобов дол,ТЕЦ”Бобов дол”ЕАД,не е спазил принудителната
административна мярка наложена със Заповед №Д-01/03.07.2020г., на Директора на РИОСВ-
София, а именно да извърши екологосъобразно третиране на не опасни отпадъци с код 19 12
12,собственост на ТЕЦ „Бобов дол”ЕАД,в общо количество 995,16 тона и намиращи се на
площадка на „Хийт Енерджи”ЕООД,съгласно Договор за услуга №45Б/02.05.2019г., чрез
предаването им на дружество,притежаващо действащ разрешителен документ по чл.35,ал.1
от ЗУО за извършване на дейност с код R1-„Използване на отпадъците предимно като
гориво или друг начин за получаване на енергия”.
С това свое деяние ТЕЦ”Бобов дол”ЕАД,със седалище и адрес на управление с.Големо
село,община Бобов дол,област Кюстендил,е нарушило разпоредбата на чл.127,т.2,б.”а” във
вр. с чл.150,ал.4,предл.1 от Закона за опазване на околната среда.
Нарушението е описано,точно описани са и обстоятелствата,при които е било
извършено,нарушението е безспорно установено,поради което съдът счита, че не е
нарушено правото на защита на жалбоподателя.
В конкретния случай не е налице хипотезата на чл.28 от ЗАНН, доколкото допуснатото
нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните
административни нарушения от същия вид.
При определяне размера на имуществената санкция обаче
административнонаказващият орган не е съобразил критериите по чл. 27, ал. 2 от ЗАНН.
3
Надлежното приложение на същите обоснова извод за налагане на имуществена санкция в
минималния размер, определен от законодателя – 5 000,00 лева. От доказателствата по
делото се установява, че по време на проверката дружеството е оползатворило част от
отпадъците ,тъй като от претите общо 8 398,14 тона,към момента на проверката са останали
210,14 тона,самите отпадъци с код 19 12 12 са неопасни,дейността на дружестово е
обвързана с други ЮЛ, а и посочените в НП ,други НП не касаят същото нарушение от
страна на жалбоподателя.
Настоящият състав намира, че налагането на имуществена санкция над предвидения
минимален размер от 5000,00 лева е прекомерно с оглед целите по чл. 12 на ЗАНН.
Водим от горното и на основание 63, ал.1,от ЗАНН, съдът



РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №253 от 18.10.2021., издадено от Директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите/РИОСВ/-София,с което на „ТЕЦ-БОБОВ
ДОЛ”ЕАД,със седалище и адрес на управление с.Големо село,община Бобов дол,област
Кюстендил,ЕИК:*********,представлявано от Любомир Вангелов Спасов,-Изпълнителен
директор е наложено административно наказание "имуществена санкция" в размер на 10 000
/десет хиляди / лева на основание чл.53 от ЗАНН, и чл.150,ал.4,предл.1 от Закона за
опазване на околната среда , за извършено нарушение на чл.127,т.2,б.”а”,във вр. с
чл.150,ал.4,презл.1 от Закона за опазване на околната среда, като намалява размера на
имуществената санкция на 5000,00 (пет хиляди) лева.
Решението не е окончателно и подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административния съд на гр. Кюстендил в 14 - дневен срок от получаване на
съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
4