Решение по дело №2301/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2444
Дата: 13 декември 2021 г. (в сила от 13 декември 2021 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180702301
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 август 2021 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№. 2444

 

гр. Пловдив, 13.12.2021 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХХVI състав в открито заседание на седемнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря Б.К. и участието на прокурора ТОДОР ПАВЛОВ, като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 2301 по описа на съда за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от Б.Т.Д., ЕГН **********, адрес: ***, чрез адвокат А.В., срещу решение № 963 от 01.07.2021 г., постановено по а.н.д № 3645 по описа за 2021 г., на Районен съд – Пловдив, XXV – ти наказателен състав, с което е потвърдено НП № 20-1030-015306/22.02.2021 г., издадено от Началник Група при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ - Пловдив, Сектор „Пътна полиция“ , с което на жалбоподателя на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца - за нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че административното нарушение е несъмнено доказано.  Твърди се наличие на съществени процесуални нарушения, тъй като деянието, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя, е несъставомерно. В тази насока се подържа, че управление на МПС с изтекли временни регистрационни  номера не може да се приравнява на изначална липса на регистрация. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърденото с него наказателно постановление.  Иска се присъждане на съдебни разноски за двете инстанции.

3. Ответникът по касационната жалба – ОДМВР – Пловдив, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу НП  № 20-1030-015306/22.02.2021 г., издадено от Началник Група при ОДМВР - Пловдив, Сектор „Пътна полиция“. Наказателното постановление било издадено въз основа на АУАН Серия АА № 978603 от 16.12.2020 г., съставен от С.Г.К. – на длъжност младши инспектор при ОДМВР – Пловдив.

Обективираните в акта констатации се свеждат до следното: На 16.12.2020 г., около 10:40 ч. в град Пловдив, при изпълнение  на патрулна дейност контролни органи от ОДМВР – Пловдив установили, че Б.Т.Д. като водач на лек автомобил „БМВ Х4“, с рег. № ***(собственост на „ПБ ИНВЕСТ 2015“ ЕООД, с БУЛСТАТ *********), управлявал с изтекли временни регистрационни номера, видно от разрешение за временно движение с дата на валидност 22.11.2020 г.

Деянието било квалифицирано като нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Според данните от информационната система на МВР за процесното МПС на 23.10.2020 г. било издадено разрешение за временно движение № *********, със срок на валидност до 22.11.2020г.

Описаната в АУАН фактическа обстановка била възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП наложил на нарушителя „глоба“ в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

7. В хода на съдебното производство пред районния съд бил разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта.

8. При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че деянието е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът изложили мотиви относно липсата на предпоставките нарушението да бъде квалифицирано като „маловажен случай“. Не намерил и основания за намаляване размера на наложените наказания.

ІV. От правна страна:

9. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обоснован изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

Според чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Игнорирането на посоченото задължение се санкционира от нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, която предвижда за нарушителя - водач лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв., когато управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

Съгласно чл. 22 вр, чл. 25 и чл. 26 от  Наредба № 1 – 45 от 24.03.2000г. (ДВ, бр. 105 от 2002 г.) регистрацията на МПС може да бъде постоянна - без срок на валидност или временна - с определен срок на валидност над 3 месеца, като  временна регистрация се извършва на превозни средства, за които има нормативни ограничения за движение или пребиваване в страната за определен срок. При временна регистрация срокът на валидност се нанася в свидетелството за регистрация, а регистрационният номер е със съдържание, както при постоянната регистрация.

Издаването на транзитни табели с регистрационен номер се регулира от правилата на чл. 27 от Наредбата, според който този ред е приложим в следните случаи: при придвижване на нерегистрирани превозни средства в страната; при износ на превозни средства от страната - след прекратяване на постоянната или временната им регистрация или на закупени в страната нерегистрирани ПС - след митническо оформяне на вноса и износа им; за придвижване на регистрирани превозни средства в страната или от друга държава до страната при изгубена или открадната постоянна табела с регистрационен номер, след обявяването й за издирване; за придвижване на ПС с чужда регистрация извън страната при изгубена или открадната постоянна табела с регистрационен номер на територията на Република България, след обявяването й за издирване. След изтичане срока на транзитните табели с регистрационен номер същите не могат да се използват.

Съгласно чл. 29, ал. 1 от Наредбата, за всеки комплект транзитни табели с регистрационен номер отдел/сектор „Пътна полиция" при СДВР/ОДМВР издава разрешение за временно движение.

По делото не се спори, че към момента на извършване на нарушението процесният автомобил не е бил с постоянна или временна регистрация по смисъла на чл. 22 от Наредбата. Видно от представените доказателства за същия е издадено единствено разрешение за временно движение със срок на валидност от  23.10.2020 г. до 22.11.2020г. При това положение не могат да бъдат споделени възраженията на касатора, че деянието му е несъставомерно, тъй като не попада в нито една от хипотезите на чл.140, ал.1 от ЗДвП. В случая отговорността на нарушителя е ангажирана именно за управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. По аргумент от чл. 27 от Наредбата, издаването на транзитни регистрационни табели цели снабдяването с разрешение за временно движение, който режим се явява различен от режима на временната или постоянна регистрация на МПС. Хипотезите, при които се издават този вид табели са изрично и изчерпателно изброени. При липсата на регистрация в страната към момента на издаване на транзитните номера, за процесния автомобил се явява приложима ал. 1,  т. 1 от правната норма, чиито смисъл разкрива привременен характер на транзитните номера с цел да се допусне придвижването на нерегистрираното превозно средство за срока на валидността им. След като в случая транзитните табели с регистрационен номер на процесния автомобил са били с изтекъл срок на валидност, то очевидно оспорващият е осъществил състав на вмененото му административно нарушение, за което законосъобразно са му наложени и предвидените в закона по вид и размер административни наказания. Последните са определени в минимален размер, поради което не подлежат на допълнителна корекция. 

Като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

V. По съдебните разноски.

10. Ответникът в настоящото производство не е отправил претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХХVI състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  решение № 963 от 01.07.2021 г., постановено по а.н.д № 3645 по описа за 2021 г., на Районен съд – Пловдив, XXV – ти наказателен състав.

Решението е окончателно.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                       

 

  ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                         

                     2.