Решение по дело №2585/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2258
Дата: 22 ноември 2019 г.
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20197050702585
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

Гр. Варна,                     2019 година

 

В името на народа

 

Административен съд – Варна, ІІІ касационен състав, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и четвърти октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Янка Ганчева

ЧЛЕНОВЕ: Дарина Рачева

Даниела Недева

 

при участието на прокурора Александър А и секретаря Теодора Чавдарова, като разгледа докладваното от съдия Рачева касационно административнонаказателно дело № 2585 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“ срещу Решение № 1589/15.08.2019 г. по н.а.х.д. № 2678/2019 г. на Варненски районен съд, ІV състав, с което е отменено Наказателно постановление № 389/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник-директора на Териториална Дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био" ЕАД за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, вр. чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл. 128, § 1 и § 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5215,92 лева, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

В касационната жалба се твърди, че районният съд неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са събрани категорични доказателства, че дружеството е избегнало отчасти заплащането на дължими държавни вземания. Твърди се още, че митническите органи са извършили задълбочен анализ на митническата стойност на внесените в ЕС стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия по месеци за изследваните периоди в отделните държави-членки, като е установено, че с изключение на месеците февруари, август и ноември митническата стойност на процесната стока в Република България е най-ниска. Посочено е, че неправилно съдът е приел, че след като проверката на ОЛАФ не е приключила и не е изготвен окончателен доклад, то писмото на ОЛАФ няма характеристиките на официален документ, който да има обвързваща доказателствена сила. Излагат се твърдения, че предоставената от ОЛАФ информация е в съответствие с разпоредбата на чл. 12, § 4 от Регламент № 883/2013 и потвърждава съмненията на митническите органи относно занижена митническа стойност по конкретната митническа декларация, тъй като писмото на ОЛАФ е официална служебна кореспонденция и същото е официален документ. Твърди се още, че износната декларация, макар и частен документ, дава пълна характеристика на стоките по отношение на вид, количество и цена и нейната стойност представлява договорната стойност на стоките, продадени за износ, с местоназначение в митническата територия на Съюза, а липсата на самата фактура на по-висока стойност към износната декларация не е пречка за определяне на по-висока митническа стойност по реда на чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл.128 §1 и §2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията. Посочено е също, че в износната митническа декларация е декларирана фактурна стойност на доставка между FELDA IFFCO SDN BHD към „Милки Груп Био” ЕАД, в кл. 22 „получена сума” е посочена стойност, която представлява цена FOB пристанището на натоварване, като същата превишава с 30 % стойността, декларирана в българската вносна митническа декларация, посочено и в писмото от ОЛАФ. Всички реквизити от документите по процесната доставка, посочени в митническата декларация за допускане за свободно обръщение и в малайзийската декларация са идентични, с изключение на номера на фактурата и обявената стойност на стоката, декларирани в българската вносна митническа декларация. Твърди се, че според представените обяснения от износителя упоменатият във фактурата вътрешен номер на договора от SAP системата е само за вътрешна справка, което не кореспондира на събраните от АНО доказателства. Излагат се доводи, че ВРС не е коментирал в мотивите си изложените констатации на ОЛАФ за систематично занижаване на стойността с 30 % при декларирането на внос в Република България и за уговорен максимален размер отстъпка – до 30 % за всяка доставка в представеното в съдебно производство рамково споразумение. Съгласно споразумението за дистрибуция конкретна търговска отстъпка е следвало да бъде уговорена като конкретен размер във всеки търговски договор, за всяка конкретна доставка, а видно от представения търговски договор такава отстъпка не е уговорена към момента на приемане на митническата декларация. С тези доводи се твърди, че нарушението е безспорно установено и ВРС е постановил неправилно решение. Моли се същото да бъде отменено и да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление.

Ответникът по касационната жалба – „Милки Груп Био“ ЕАД – гр. София, ЕИК *********, оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор. Намира за правилни изводите на ВРС относно доказателствената стойност на писмото на ОЛАФ и на износната митническа декларация, като се позовава и на писмо № ОС/2018/0052 LC/2018/0247/28.02.2019 г. на Генералния директор на ОЛАФ до „Милки Груп Био“ ЕАД, с което дружеството е уведомено, че проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад, както и на Решение на СЕС от 15 септември 2011 г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т. 35. По отношение установеното разминаване в стойностите с около 30% сочи, че същото се дължи на договорената търговска отстъпка, която не е отразена в износната декларация. Искането е обжалваното решение да бъде оставено в сила.

Представителят на Варненска окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че постановеното от ВРС решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Административен съд - Варна намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, която има правен интерес от обжалване на въззивното решение. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Милки Груп Био“ ЕАД против Наказателно постановление № 389/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник-директора на ТД „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 5215,92 лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ. За да се произнесе по спора ВРС е установил от фактическа страна, че на 27.02.2018 г. на МП „Пристанище Варна“ 2005 към Митница Варна с митническа декларация за едновременно допускане за свободно обращение и крайна употреба по MRN 18BG002005H0003122 дружеството е декларирало стока „2240 туби по 20 кг. нето тегло, в кашони RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, с обща фактурна стойност в кл.22 в размер на 25715,00 USD (единична цена FOB 574,00 USD за метричен тон); с митническа облагаема стойност в размер на 44480,96 лв.; бруто тегло 46592,00 кг.; нето тегло 44800,00 кг.; тарифен код ********** и държава на произход Малайзия“; с начислени държавни вземания в размер на 4003,29 лв. мито и 9855,66 лв. ДДС или общо в размер на 13858,95 лв. В резултат на извършен документален контрол на митническа декларация с MRN № 18BG002005H0003122/27.02.2018 г. и приложените към нея документи било подадено служебно искане до отдел „Тарифна политика" при Митница Варна за становище относно митническата стойност на стоката, заедно с допълнителната информация, предоставена от получателя съгласно чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията, отнасяща се за случаите, когато са възникнали основателни съмнения относно това дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, параграф от Кодекса. На 29.05.2018 г. с писмо peг.№ 32-151550/29.05.2018 г. от Агенция „Митници" била отправена молба до Директорат „Разследване ІІ“ към Европейската служба за борба с измамите (OLAF), Брюксел за съдействие на основание регламент (ЕО) № 515/97 на Съвета относно взаимопомощта между административните органи на държавите-членки и сътрудничеството между последните и Комисията по гарантиране на правилното прилагане на законодателството в областта на митническите и земеделски въпроси относно внос на палмово масло от Малайзия чрез деклариране на занижени стойности, във връзка с което е започнала процедура за оспорване на митническата стойност. Извършваната проверка касаела 55 митнически декларации с изпращач/износител FELDA IFFCO SDN BHD/Фелда Ифко Ес Ди Ен Би Ейч Ди, Малайзия и получател "Милки Груп Био" ЕАД. Общото тегло на стоките е 2 130 тона с декларирана митническа стойност между 0,49 - 0, 58 EUR/кг. Съмненията относно деклариране на стоките чрез занижени стойности възникнали поради наличната информация в европейските системи THESEUS и GTA. Според данните в THESEUS, в периода януари 2017 - януари 2018 г. определената честна цена за стоки, класирани в код по КН 15119099 е между 0,74 - 0,82 EUR/кг. Износните статистики в GTA за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99, изнасяни от Малайзия за България, показват единична стойност от 777,74 EUR/тон (0,77 ЕКИ/кг). Била отправена молба до Европейската служба за борба с измамите (OLAF) да потърси съдействие от митническите органи на Малайзия за получаване на информация за стойността, на която стоките били изнесени от Малайзия за България. В получения отговор с писмо № ОСМ(2018)18661/03.09.2018 г., изпратено на 04.09.2018 г. по AFIS-mail от OLAF е посочено, че в резултат от проведена оперативна среща в Куала Лумпур на 30.07.2018 г. малайзийските органи са предоставили на OLAF копия на 23 износни декларации за доставки на палмово масло за България, които кореспондират пряко с вносните операции в България, предмет на проверката, като декларираната стойност при износа на стоките показва систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането на същата стока за внос в България. Посочено е, че вписаните в износните декларации в Малайзия номера на фактури, представени от „Милки Груп Био“ ЕАД се различават от номерата на фактурите, отнасящи се до съответните вносни операции в България, като OLAF счита, че фактурите, представени в България, са неистински. Към писмото е приложен имейл, получен от малайзийските органи, със списък на процесните доставки и съответстващите им износни декларации.

Предвид горното административнонаказващият орган е приел за доказано обстоятелството, че износът по малайзийска износна декларация № № В18201001993 от 04/12/2017 г. и вносът по митническа декларация за допускане за свободно обращение MRN № 18BG002005H0003122/27.02.2018 г. касаят една и съща доставка, като при вноса стоката е декларирана на по-ниска от реалната й стойност. За така констатираното нарушение, а именно, че на 27.02.2018 г. на МП „Пристанище Варна“ 2005 към Митница Варна с митническа декларация за едновременно допускане за свободно обращение и крайна употреба по MRN 18BG002005H0003122 дружеството е декларирало стока „2240 туби по 20 кг. нето тегло, в кашони RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, с обща фактурна стойност в кл.22 в размер на 25715,00 USD (единична цена FOB 574,00 USD за метричен тон); с митническа облагаема стойност в размер на 44480,96 лв.; бруто тегло 46592,00 кг.; нето тегло 44800,00 кг.; тарифен код ********** и държава на произход Малайзия“; с начислени държавни вземания в размер на 4003,29 лв. мито и 9855,66 лв. ДДС или общо в размер на 13858,95 лв., вместо да декларира стоката с фактурна стойност в кл.22 в размер на 36736,00 USD (при единична цена FOB за метричен тон в размер на 820,00 USD); с митническа стойност в размер на 61931,40 лв. и с дължими държавни вземания в размер на 5573,85 лв. мито и 13501,05 лв. ДДС, в следствие на което е избягнало частично плащане на публични държавни вземания в размер на 1570,54 лв. мито и 3645,39 лв. ДДС, в общ размер на 5215,92 лв., срещу дружеството бил съставен Акт за установяване на митническо нарушение № 328/24.11.2018 г., а въз основа на него било издадено Наказателно постановление № 389/2018/2019/15.05.2019 г., с което на дружеството е наложена „имуществена санкция“ в размер на 5215,92 лв., представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

За да отмени оспореното пред него наказателно постановление, въззивният съд приема, че в хода на проведеното административнонаказателно производство не са събрани категорични доказателства, обосноваващи извод, че „Милки Груп Био“ ЕАД е избегнало да заплати отчасти дължими държавни вземания, посочвайки във вносната декларация занижени стойности на декларираната стока. Според ВРС, бланката на ОЛАФ, подписана от директор на отдел В1 – Митнически и търговски измами към ОЛАФ № ОСМ/2018/18661/03.09.2018 г., на която се позовава наказващият орган, представлява само кореспонденция и има уведомителен характер, няма характеристиките на официален документ, който да има обвързваща материална доказателствена сила. В подкрепа на така направения извод, ВРС се позовава и на писмо № ОС/2018/0052 LC/2018/0247 от 28.02.2019 г. на Генералния Директор на ОЛАФ до „Милки Груп Био“ ЕАД, според което проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад. ВРС е достигнал до извод и че износната митническа декларация, на която се основава обвинението, не е документ, който удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Налице е позоваване на нормата на чл. 5, т. 12 от МК, според която митническата декларация е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. Посочено е, че наказаното лице не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл. 5, т. 35 от МК, освен това приемането на износната декларация по чл. 172 от МК, поради естеството й на едностранен акт не представлява „решение“ по смисъла на чл. 5, т. 39 от МК (Решение от 15 септември 2011 г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т. 35). Според ВРС износната декларация се съставя едностранно от износителя на стоките и вносителят не може да носи отговорност за верността на данните, отразени в нея, като вносителят може да отговаря единствено за верността на данните във вносната декларация, която кореспондира със стойността в договора, фактурата и извършените плащания на дружеството. Направен е извод, че в настоящия случай вносната декларация е придружена с всички търговски документи и плащания, аргументиращи декларираната митническа стойност, докато износната декларация не е придружена от такива документи.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

Неоснователни са твърденията на касатора, че ВРС не е обсъдил обстоятелствата, на които се е позовал АНО, за да обоснове нарушението по чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ. Независимо от фактите, описани в АУМН и НП, изводът, че от страна на дружеството е извършена „митническа измама“ е обоснован единствено с данните от представената от ОLAF износна митническа декларация. Всички изложени в АУМН и НП съображения досежно констатираното занижаване на стойността при вноса с около 30%, за установените данни за стойността на идентични стоки с произход Малайзия, декларирана при внос на територията на ЕС от трети лица, както и данните от кореспонденцията с OLAF, са относими към процедурата по чл. 140, § 2 от Регламента за прилагане.

За да обосноват извод, че е извършена митническа измама, митническите органи са се позовали само на износната декларация, която по арг. от чл. 12, § 4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 е годно доказателство, но както правилно е приел ВРС, не е достатъчно, за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл. 70, § 1 и § 2 от МК, т.е. че действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, е именно тази, посочена в износната митническа декларация.

Законосъобразни са изводите на ВРС, че в подкрепа на декларираната при износа стойност не са събрани никакви доказателства, вкл. цитираната фактура, както и че износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Митническата декларация, съгласно чл. 5, т. 12 от МК е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва, където е уместно, специфични мерки, които следва да бъдат приложени, а „Милки Груп Био“ ЕАД не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл. 5, т. 35 от МК. Предвид горното, стойността на стоката декларирана при износа не обвързва българските митнически власти с удостоверителна сила и подлежи на преценка, каквато в случая не е извършена. Наличието на фактура, представена от вносителя с различна стойност на стоката от стойността, която е декларирал износителят, не може да се обоснове извод, че заявеното от износителя документира действително договорената и подлежаща на плащане цена, а фактурата на вносителя е с неистинска стойност.

Фактурите са частни свидетелстващи документи и изцяло в тежест на митническата администрация е да докаже, че стойността на стоката, посочена от износителя, е действително договорената и подлежаща на плащане стойност по смисъла на чл. 29, § 1 от регламента. Доказателства за това не се установи да са събрани преди издаване на наказателното постановление. Не е налице и валидно установяване с окончателен доклад на ОЛАФ, че фактурата, представена при вноса, е неистинска.

Предвид горното правилни и законосъобразни са изводите на ВРС, че не е доказано по безспорен и категоричен начин, че именно фигуриращата в малайзийската износна декларация стойност е митническата стойност на внесената стока. Решението на ВРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Предвид горното и на основание чл. 222, ал. 1, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, ІІІ касационен състав,

 

Р     Е     Ш     И    :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1589/15.08.2019 г. на Варненски районен съд, ІV състав, постановено по н.а.х.д. № 2678 по описа на съда за 2019 година.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Председател:                                                            Членове:        1.

2.