Определение по дело №664/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 април 2022 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700664
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. Русе, 12 април 2022 год.

Русенски административен съд,  в закрито заседание на 12 април 2022 год., III състав:

Съдия : Диан Василев

 

За да се произнесе по адм. дело №664 по описа на съда за 2021 год., взе предвид следното:

Основното производство е по реда на чл. 166, ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), вр. с 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс (АПК).

         Образувано по повод постъпила жалба от община Русе, представлявана от кмета П.М., насочена срещу Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г., на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. (УО на ОПРР), с което е установено вземане срещу Община Русе в размер на 1 193 495,91 лева, като е отправена и покана за доброволно изпълнение.

В жалбата се релевират възражения за незаконосъобразност на оспорения акт, като на първо място оспорващата страна го счита за нищожен. Релевират се и основания за неправилно приложение на материалния закон, допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Твърди се и за необоснованост на акта. Тези доводи следва да се подведат към основанията за оспорване, разписани в чл.146, т.1, т.3 и т.4 от АПК.

Поддържат се от процесуалния представител на общината и в съдебна зала.

Иска се от съда да отмени Решение на УО № РД-02-36-1157/02.11.2021г. Претендират се и направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата, заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. я оспорва като неоснователна и недоказана, както в писмено становище, така и в допълнителни бележки по спора. Моли съда да я остави без уважение, претендира също направените по делото разноски.

В проведеното на 14 март 2022г. съдебно заседание, съдът приключи съдебните прения и обяви на страните, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.

Преди да се стигне до произнасяне с акт по същество,  съдебният състав съобрази следното:

Община Русе е бенефициер по сключен Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 № РД-02-37-9/05.01.2017 г. (№ от ИСУН BG16RFOP001-1. 005-0001-C01) – л. 3 и сл. от адм. преписка). Въз основа на този договор на Община Русе е предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер до 24 002 815, 60 лева по ОПРР 2014-2020, приоритетна ос 1 "Устойчиво интегрирано градско развитие", процедура BG16RFOP001-1. 001-039 "Изпълнение на Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020" за изпълнение на проектно предложение BG16RFOP001-1. 005-0001 "Интегрирана система за градски транспорт на гр. Русе – 2 етап". Одобреният проект е на стойност 24 344 185, 59 лева и се осъществява чрез отпуснатата безвъзмездна финансова помощ на общината, както и чрез собствен принос в размер на 341 369, 99 лева.

В изпълнение на сключения договор, от УО са били заплатени на община Русе, видно и от материалите, намиращи се на файлове в приетия сред доказателствата CD, съдържащ по-голямата част от административната преписка следните суми по авансови и междинни плащания, както следва:

  1. Искане № 1-община Русе е поискала да бъдат платени авансово сумата в

размер на 8 400 985.46 лева(виж файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- Аванс Русе);

         Сумата е била преведена изцяло по банкова сметка ***.09.2017 г.;

  1. Искане № 2 /междинно плащане-МП 2/- Община   Русе е поискала да

бъдат платени направени разходи по проекта, както следва: 7 373 285.81 лева - безвъзмездна финансова помощ, 8 858.56 лева - собствено съфинансиране, 29 708.14 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- ИМП 2).

         С Уведомление № 99-00-6-1009/30.08.2018 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. уведомява кмета на Община Русе, че във връзка е приключването по одобряването на Искане № 2/междинно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-002, управляващият орган верифицира, следните суми : 6 637 219.92 лева - безвъзмездна финансова помощ, 7 974.23 лева - собствено съфинансиране. Не били верифицирано следните разходи: 736 065.89 лева - безвъзмездна финансова помощ, 884.33 лева - собствено финансиране или сумата за плащане към община Русе по това искане за МП-2 е била в размер на 6 637 219.92 лева.

  1. Искане № 3 /МП-3/- Община Русе е поискала да бъдат платени направени

разходи по проекта, както следва : 4 884 317.82 лева - безвъзмездна финансова помощ 5 868.24 лева - собствено съфинансиране, 147 129.61 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта.

         С Уведомление № 99-006-1009/27.12.2018 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 -2020 г. уведомил кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 3 /междинно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира, следните суми : 4       395 886.03 лева - безвъзмездна финансова помощ, 5 281.41 лева - собствено съфинансиране. Не верифицирал следните разходи : 488 431.79 лева - безвъзмездна финансова помощ, 586.83 лева - собствено финансиране. Сумата за плащане към община Русе по искане за МП - 3 е била в размер на 4 401 167.44 лева.

Причината за тази корекция между исканата сума и платената към община Русе е в установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, като на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ била извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 в размер на 10% от допустимите разходи по договори :

1.    № BG16RFOPOO1-1.005-0001-С01-S-01/28.08.2017    г. с изпълнител

„Пътинженеринг“ АД - 170 354,05 лева; 2. № BG16RFOPOO1 -1.005-0001-C01-S-02/29.08.2017 г. с изпълнител ДЗЗД "Минстрой-АМ Черно море" - 298 791,05 лева; 3. № BG16RFOPOO1 -1.005-0001-С01-S-03/11.10.2017 г. с изпълнител "Трейс груп холд" АД - 16 487,66 лева, за което общината била е уведомена.

Общата сума на неверифицираните разходи по това решение е била определена в размер на 485 632,76 лева

За установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, като на основание чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ била извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договори : 1. № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02/19.07.2017 г. с изпълнител РУСЕНСКА СТРОИТЕЛНА БОРСА ООД - 2 205,76 лева; 2. № BG16RFOP00M.005-0001-C01-U-04/19.07.2017 г. с изпълнител РУБИКОН ИНЖЕНЕРИНГ ЕАД -1 180,10 лева, за което общината е уведомена. Общата сума на неверифицираните разходи по това решение е в размер на 3 385,86 лева.

Двете решения - № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. и № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на Ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 са били и предмет на съдебен контрол. Като краен резултат Решение №РД-02-36-1199 от 28.09.2018 г. на ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020 г.“ е била изменено като за основа на определената на Община Русе финансова корекция е определена „допустимите разходи договори от 11.10.2017 г. с „Трейс Груп Холд" АД, от 28.08.2017 г. с „Пътинженеринг" АД и от 29.08.2017 г. с „Минстрой- АМ Черно море" ДЗЗД, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове“. По отношение на Решение № РД-02-36-1367 от 22.10.2018 г. на Ръководителя на управляващия орган, като каране резултат остава финансова корекция в размер на 10% но от основа, която ВАС изрично сочи в мотивите на решението си - финансовата корекция се изразява в отмяна на публичния принос. А в случая органът е бил определил за основа на финансовата корекция допустимите разходи по сключените договори, затова и касационната инстанция е приела, че правилно РАС е изменил основата като е определил допустимите разходи, финансирани от средствата по чл. 1, ал. 2 ЗУСЕСИФ.

  1. Искане № 4/МП-4/ - Община Русе е поискала да бъдат платени направени

разходи по проекта, както следва : 911 893.68 лева - безвъзмездна финансова помощ, 1 095.59 лева - собствено съфинансиране, 46 281.62 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта.

         С Уведомление № 99-006-1009/18.07.2019 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. уведомил кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 4 /междинно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира, следните суми : 820 704.31 лева - безвъзмездна финансова помощ, 986.03 лева - собствено съфинансиране.

УО не верифицира следните разходи : 91 189.37 лева - безвъзмездна финансова помощ, 109.56 лева - собствено финансиране. Причината – установените и  и регистрирани посочени и по-горе нередности с НИН № ОПРР20/18/ЕФРР/377 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове и извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1199/28.09.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-01 от 28.08.2017 г. с изпълнител „Пътинженеринг“ АД, за което общината е била уведомена.

Общата сума на неверифицираните/непризнати разходи е в размер на 89 822,75 лева, в т.ч. : сума на неверифицираните разходи с източник БФП от искането за междинно плащане е в размер на 89 714,96 лева.

Нередност с НИН № ОПРР20/18/ЕФРР/435 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове е извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в размер с Решение № РД-02-36-1367/22.10.2018 г. на РУО на ОПРР в размер на 10% от допустимите разходи по договор № BG16RFOP001-1.005-0001-C01-U-02 от 19.07.2017 г. с изпълнител „Русенска строителна борса“ ООД, за което бенефициентът е уведомен.

Общата сума на неверифицираните/непризнати разходи е в размер на 1 476,18 лева, в т.ч. сума на неверифицираните разходи с източник БФП от искането за междинно плащане в размер на 1 474,41 лева.

  1. Искане №5/междинно/ - Община Русе е поискала да бъдат платени

направени разходи по проекта, както следва : 110 680 лева - безвъзмездна финансова помощ, 132.93 лева - собствено съфинансиране.

С Уведомление № 99-006-1009(14)/18.07.2019 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 -2020 г , че във връзка с приключването по одобрение на Искане № 5 /междинно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира следните суми : 109 322.92 лева - безвъзмездна финансова помощ, 131.27 лева - собствено съфинансиране.

УО не верифицира следните разходи : 1 358.01 лева - безвъзмездна финансова помощ, 1.66 лева - собствено финансиране. Причина – решение за отказ за верификация, в което  в т.1-3 УО отказва сумите както следва : по т.1 - 1 311,03 лева (Хиляда триста и единадесет лева и 03 ст.), представляващи БФП, и разходи в размер на 1,66 лева (един лев и 66 ст.), представляващи допустим собствен принос съгласно договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, в депозираното от общината искане за междинно плащане, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 10, ал. 2, т. 2 „а“ от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на МС; по т.2 - разходи в размер на 0,73 лева (Нула лева и 73 ст.), представляващи БФП, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 11, ал. 3, т. 1 от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на МС; т.3 - разходи в размер на 46,25 лева (Четиридесет и шест лева и 25 ст.), представляващи БФП, поради липса на предвидените чл. 57, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 11, ал. 3, т. 1 от Постановление № 189 от 28 юли 2016 г. на МС.

  1. Искане № 6 /за окончателно плащане/ община Русе е поискала да бъдат

платени направени разходи по проекта, както следва : 866 565.95 лева - безвъзмездна финансова помощ, 10 652.62 лева - собствено съфинансиране, 72 617.30 лева - собствено съфинансиране, недопустими разходи, необходими за изпълнение на проекта.

         С Уведомление № 99-006-731/02.11.2021 г. УО на ОПРР „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г. уведомил кмета на Община Русе, че във връзка с приключването по одобряването на Искане № 6 /окончателно/ по Договор за безвъзмездна финансова помощ /АДБФП/ № BG16RFOP001-1.005-0001-C02, управляващият орган верифицира, следните суми : 207 489.55 лева - безвъзмездна финансова помощ, 659.34 лева - собствено съфинансиране.

УО не верифицира следните разходи : 1 659 076.40 лева - безвъзмездна финансова помощ, 1 993.28 лева - собствено финансиране. Причината – че общо верифицираните разходи по междинни и окончателно искания за плащане по договора, представляващи безвъзмездна финансова помощ (19 145 920,92 лева) били по-малко от платените суми по искания за авансово и междинни плащания (20 364 118,64 лева) с 1 218 197,72 лева, в т.ч.:

-        24 701,81 лева - верифицирана и платена безвъзмездна финансова помощ (дълг) съгласно Решение № РД-02-36-1 059/20.09.2021 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. за наложена финансова корекция по регистрирана нередност с НИН ОПРР20/21/ЕФРР/1477; -          1 193 495,91 лева - надплатена сума по АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02.

Това станало и причина за издаване на Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г. с адресат община Русе.

Тук следва да се отбележи още, че с решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г., Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. не е одобрил обща сума в размер на 10 643,90 лева (Десет хиляди шестстотин четиридесет и три лева и 90 ст.), в това число не извършвам верификация и плащане на разходи в размер на 10 631,13 лева (Десет хиляди шестстотин тридесет и един лева и 13 ст.), представляващи безвъзмездна финансова помощ (БФП), и не е признал разходи в размер на 12,77 лева (Дванадесет лева и 77 ст.), представляващи допустим собствен принос, в искането за окончателно плащане, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ условия, във връзка с чл. 23, ал. 1, т. 3 от Специалните условия към сключения на 05.01.2017 г. АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 между Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Община Русе. Или причината за това решение се крие в следните мотиви на УО - При извършена проверка за обект „Изграждане на пешеходна връзка – надлез между кв. Родина и кв. Чародейка“, по договор с изпълнител BG16RFOP001-1.005-0001-C01-S-03/11.10.2017г. „ТРЕЙС ГРУП ХОЛД“ АД, относно допустимостта на промените в обобщената КСС по отношение на увеличени/намалени количества от КСС+/-15% било установено, че стойността на отпадналите количествата за компенсиране до 15% е в размер на 5 201,39 лева без ДДС, а стойността на увеличените количества за компенсиране до 15% е в размер на 14 071,31 лева без ДДС. Разлика между отпаднали количества за компенсиране до 15% и увеличени количества до 15 % е 8 869,92 лева без ДДС.

Това е причината да не се верифицират разходи в размер на 8 859,28 лева без ДДС или 10 631,13 лева с ДДС и не се признават разходи в размер на 10,64 лева без ДДС или 12,77 лева с ДДС, отчетени с фактура № ********** от 18.09.2020г. към Протокол за действително извършени и подлежащи на заплащане видове СМР № 19-5 от 18.09.2020 г. на обща стойност 562 182,04 лева без ДДС. Това решение обаче е оспорено пред Административен съд-Русе, по повод на което е образувано адм. дело №665/2021г., висящо и към настоящия момент.

По делото бе назначена и съдебно-икономическа експертиза, в която както виждаме, крайният извод на вещото лице е, че верифицираните разходи по процесния договор са в размер на 19 145 920.92 лева, неверифицирани разходи, включващи в себе си и финансовите корекции са в размер на 2 976 121.46 лева, а реално платените от УО на община Русе суми са в размер на 20 364 118.64 лева. Или надплатената сума вещото лице изчислява на 1 193 495. 91 лева. В обстоятелствената част и заключението са налице и таблици, от които стават още по-ясни тези изводи. Видно е, че сумата съвпада с тази, за чиито размер е издадено и Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г. - 1 193 495,91 лева, като е отправена и покана за доброволно изпълнение.

Съобразявайки горното и предвид на безспорния факт, че решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г., Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което не е одобрил обща сума в размер на 10 643,90 лева не е влязло в законна сила, съдът стига до следните правни изводи :

Предмет на съдебен контрол за законосъобразност пред съда по настоящото дело е Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г., с което на основание чл. 35, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. ), във връзка с чл. 62 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) по реда на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, чл. 60, ал. 1 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е установено публично вземане в размер на 1 193 495. 91 лева към бенефициента Община Русе във връзка със сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ АДБФП № BG16RFOP001-1.005-0001-C02 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер до 24 002 815, 60 лева по ОПРР 2014-2020, приоритетна ос 1 "Устойчиво интегрирано градско развитие", процедура BG16RFOP001-1. 001-039 "Изпълнение на Интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020" за изпълнение на проектно предложение BG16RFOP001-1. 005-0001 "Интегрирана система за градски транспорт на гр. Русе – 2 етап". Одобреният проект е на стойност 24 344 185, 59 лева и се осъществява чрез отпуснатата безвъзмездна финансова помощ на общината, както и чрез собствен принос в размер на 341 369, 99 лева.

УО е установил след искането на общината за окончателно плащане, че към него момент е налице надплатена сума по договора в размер 1 193 495. 91 лева. На основание чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г. е разпоредено Община Русе да възстанови надплатената сума в посочения размер.

Съдът счита с оглед на безспорния факт /видно от направена служебна справка/, че решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г., Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което не е одобрена обща сума в размер на 10 643,90 лева не е влязло в законна сила, тъй като е предмет на проверка за законосъобразност по адм. дело №665/2021г., висящо към настоящия момент, че е изправен пред хипотезата на чл.229, ал.1, т.4 от ГПК, приложима на основание чл.144 АПК.

Според тази разпоредба съдът спира производство, когато т.4 „в същия или в друг съд се разглежда дело, решението по което ще има значение за правилното решаване на спора“.

В оспореното решение РД-02-36-1157/02.11.2021г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. не е изложил подробности за начина на определяне на крайния размер на сумата, за която е поканил община Русе да бъде възстановена - 1 193 495. 91 лева. Това разбира се не е нарушение, което да прави издаденото решение немотивирано, защото няма пречка мотивите към един административен акт да бъдат изложени и отделно съгласно и Тълкувателно решение № 16 от 31.03. 1975 година на ОСГК на ВС, в придружаващи акта документи, каквото се явява уведомлението (файл в папка _664-21- Русе 1.005-001- 02_11_2021__12_50_59), отправено до община Русе. Сред тях виждаме и в т.9 изявлението на УО „Не се верифицират разходи, представляващи безвъзмездна финансова помощ в размер на 10 631,13 лева (Десет хиляди шестстотин тридесет и един лева и 13 ст.) и не се признават разходи, представляващи собствено съфинансиране в размер на 12,77 лева (Дванадесет лева и 77 ст.), като мотивите са изложени в приложеното Решение за отказ от верификация.“

Липсват обаче мотиви  на УО, които да аргументират защо включва и тази сума-10 643,90 лева, при положение, че му е известно, че решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г. на УО не е влязло в сила, а е предмет на адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе. Едва в молба, на л.176/гръб/ от делото, депозирана от процесуалния представител на УО виждаме обяснение, според което тази сума е включена, защото разпоредбата на чл.27, ал.2 от ЗУСЕСИФ казва, че „Оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение“.

Това негово виждане е погрешно по няколко причини.

Решението на УО, предмет на адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе, с което на община Русе не е одобрена обща сума в размер на 10 643,90 лева (Десет хиляди шестстотин четиридесет и три лева и 90 ст.), в това число не са верифицирани и платени разходи в размер на 10 631,13 лева (Десет хиляди шестстотин тридесет и един лева и 13 ст.), представляващи безвъзмездна финансова помощ, и не са признати разходи в размер на 12,77 лева (Дванадесет лева и 77 ст.), представляващи допустим собствен принос, е издадено по реда на чл. 60, ал. 1, чл. 62, ал. 1, ал. 2 и ал. 3, чл. 63, ал. 1, т. 3 и чл. 64, ал. 1 и ал. 3 от ЗУСЕСИФ.

Разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗУСЕСИФ, която регламентира изключение от суспензивния ефект на оспорването е относима за актовете, издавани по реда на глава трета "Предоставяне на безвъзмездна финансова помощ". Тази норма установява изключение от правило, поради което може да се тълкува само стеснително, т. е. тя не може по пътя на тълкуването да бъде приложима и за актове, издавани по реда на глава пета "Финансово управление и контрол", в която са разпоредбите относно верификацията. Този извод се доказва и от категоричното препращане към чл. 27, ал. 2 ЗУСЕСИФ в чл. 73, ал. 4 ЗУСЕСИФ относно акта по чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ, каквото изрично препращане липсва относно акта по чл. 64, ал. 4 ЗУСЕСИФ.

Ето защо, тук важи общото правило, разписано в чл.166, ал.1 от АПК. Съгласно чл. 166, ал. 1 АПК оспорването на индивидуалния административен акт е този юридически факт, който законодателят е предвидил като способен да преодолее пряката обвързваща изпълнителна сила на акта. По силата на тази изрична законова разпоредба на оспорването е придаден суспензивен ефект и той настъпва от момента на подаването на жалбата и действа до влизането в сила на акта.

Следователно, няма как да се приеме становището  на АО, че поради допуснатото по силата на закона(чл.27, ал.2 от ЗУСЕСИФ) предварително изпълнение на Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г., на ръководителя на УО на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.(АУПДВ), тази сума следва да бъде включена в общата такава, която УО е приел, че се дължи от община Русе като недължимо платена или надплатена. Още повече, че такива мотиви за първи път АО излага едва в молба, вх. №603/16.02.2022г.(л.176-гръб), но съгласно Тълкувателно решение № 16 от 31.03. 1975 година на ОСГК на ВС, мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт - в съпътстващата документация по неговото издаване или най-късно до изпращането на жалбата срещу акта, в съпроводителното писмо или в друг документ към изпратената преписка, но не могат да се излагат едва в съдебното заседание по оспорване на акта и по арг. от това, в документация, много след издаване на акта и след образуване на съдебното производство по оспорване на този акт.

Тук по-важен е друг въпрос.

УО в АУПВ в общата, определена за възстановяване от община Русе сума – 1 193 495.91 лева, е включил и сумата от 10 643,90 лева, а решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г. на Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което не е одобрена сумата от 10 643,90 лева не е влязло в сила. Последното сочи на преюдициалност и зависимост на настоящото производство от изхода на спора по адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе. Това е така, защото крайният резултат от проверката, извършена от съда на Решение за установяване на публично държавно вземане РД-02-36-1157/02.11.2021г., на ръководителя на УО на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. е в зависимост от изхода на спора по цитираното адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе. От неговия изход зависи отговора на въпроса дали правилно УО е включил в общо дължимата сума от община Русе и тези 10 643,90 лева.

Налице е пряка връзка между висящи дела и обусловеност на спора по едното/настоящото/ от решаване на спора по другото - адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе.

Спирането на настоящото дело има за цел да обезпечи съобразяването на силата на пресъдено нещо на съдебното решение, в рамките на производството по постановяване на което от сезирания съд – Административен съд Русе, по воденото адм. дело №665/2021г. по описа на съда ще се реши дали е законосъобразно или не издаденото решение №РД-02-36-1155/02.11.2021г. на УО, с което на община Русе не е одобрена обща сума в размер на 10 643,90 лева, в това число не са верифицирани и платени разходи в размер на 10 631,13 лева, представляващи безвъзмездна финансова помощ, и не са признати разходи в размер на 12,77 лева.

От друга страна, съдът приключи съдебните прения и обяви на страните, че ще се произнесе с решение в законоустановения срок.

Това налага отмяна на определението за дадения ход по същество, за да се спре настоящото производство и се изчака приключване на съдебния спор по адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе и след това делото отново да се внесе в съдебна зала.

Съответно, за доказване, че производството по цитираното адм. дело №665/2021г. по описа на АС-Русе е висящо, от съдебния деловодител следва да се приложи служебна справка от деловодната система за движението по това дело.

Мотивиран така, на основание чл.229, ал.1, т.4 ГПК, вр. чл.144 АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ определението от 14.03.2022г. за даване ход на делото по същество.     

СПИРА производството по адм. дело №664/2021г. по описа на АС Русе, до постановяване на окончателен съдебен акт в производството, по което е образувано адм. дело №665/2021г. по описа на Административен съд Русе.

     Определението може да се обжалва  с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

Деловодителят на съдебният състав да извършва ежемесечна справка за развитието на  адм. дело №665/2021г. по описа на Административен съд Русе.

След приключване на спора, по който е образувано  адм. дело №665/2021г. по описа на Административен съд Русе, с влязъл в сила съдебен акт, делото да се докладва на продължаване на съдопроизводствените действия.                                     

Да се приложи от съдебния деловодител служебна справка от деловодната система за движението на адм. дело №665/2021г. по описа на Административен съд Русе.

 

 

 

 

 

Съдия: