Решение по дело №778/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 465
Дата: 4 август 2020 г. (в сила от 23 октомври 2020 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20204430200778
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Плевен, 04.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на двадесет и вто***юли през две хиляди и двадесета година в състав:

                                              

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д.К.

 

П***секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладваното от съдията К. НАХД № 778 по описа на 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

        

         Производството е по реда на чл. 59 от ЗАНН.

        

Постъпила е жалба от И.С.Г., с ЕГН: **********,***38-000776/17.02.2020 г. на *** сектор към ОДМВР - гр. Плевен, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на жалбоподателя Г. на основание чл. 53 от ЗАНН, и по чл.183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. На основание Наредба N Iз – 2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки.

Недоволен от издаденото наказателно постановление останал жалбоподателя И.С.Г., който го обжалва в срок като неправилно и незаконосъобразно.

В депозираната до съда жалба се излагат подробни доводи относно незаконосъобразността на НП. Оспорва се изцяло фактите изложени в НП, и че не е извършил твърдяното нарушение, и че това е полицейски произвол, че не е преминал на забранителен сигнал на светофарната уредба. Предвид на гореизложеното моли да бъде отменено изцяло обжалваното НП, като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се явява лично и с адв. К.В..***, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, редовно призован, не изпраща представител.

Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност, взе предвид доводите на жалбоподателя и процесуалния му представител, констатира следното:

         Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.

         Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

С приложения към делото Акт за установяване на административно нарушение Серия GA 162548/05.02.2020г. се констатира, че на същата дата, в 11:09 часа в гр. Плевен, на кръстовище образувано от ул. „Д. ***, с посока на движение към бул. „***“, като водач управлява лек автомобил „ВАЗ  2107“, с рег. № ***, движейки се по улица „***“ навлиза в горепосоченото кръстовище на неразрешаващ червен сигнал на светофарната уредба работеща в нормален режим и преминава през кръстовището; Водачът е сам в автомобила, с което е нарушил разпоредбите на чл. 6, т. 1, пр.2 от ЗДвП.  

Жалбоподателят Г. е подписал акта без възражения.

Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било издадено Наказателно постановление № 20-0938-000776/17.02.2020 г. на *** сектор към ОДМВР - гр. Плевен, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на жалбоподателя И.Г. на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП, е наложено административно наказание  - глоба в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. На основание Наредба N Iз – 2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки.

В хода на съдебното следствие са разпитани *** Д.А.Х. и К.К.А..

По искане от страна на жалбоподателя е допуснат до разпит в качеството на свидетел Г.Х.Д.

По делото са приложени писмени доказателства, а именно: Жалба от И.С.Г. срещу АУАН №162548; Докладна записка №316р-9563/16.03.2020г. от ***Д.Х.; Докладна заиска рег. №316р-9564/16.03.2020г. от ***К.А.; справка за нарушител/водач на И.С.Г.; заверено копие на Заповед рег. №8121з-515/14.05.2018г.

         П***така установената фактическа обстановка, съдът намира, че констатациите в АУАН съответстват на фактическата обстановка.

         От показанията на *** Д.А.Х. се установява, че в изпълнение на служебните си задължения на процесната дата се е намирал на ул. „***“ от кръстовището с „***“, където е било затворено, тъй като се е извършвала санитарна сеч на дървета от общината. Поради което е било въведено временно реорганизация на самото кръстовище, като са се пропускали автомобилите движещи се по ул. „***“ в двете посоки, както и идващите автомобил от ул. „***“ посока хотел „***“. Съвместно с колегата си К.К.А. са се намирали в средата на кръстовището, със служебен автомобил, който беше и с включена сигнализация. П***натоварване на трафика, съответно невъзможност да се преминава нормално през горепосоченото кръстовище, п***необходимост същите отменяли сигналите на светофарните уредби и регулирали кръстовището, като контролен орган. В конкретният случай светофарната уредба е в нормален работен режим, *** са имали видимост към сегментите на сигнализацията на светофарите във всички посоки, жалбоподателят п***смяна на сигнализацията на светофарите, съответно жълто, същият е имал време да намали и да спре, съответно сигналите се сменили и към червено, а водачът на „Лада ВАЗ“ не намалява, а ускорил автомобила, което наложило в средата на кръстовището да му бъде подаден сигнал да спре.

*** са наблюдавали светофарната уредба, за да установят правилно ли е синхронизирана. В своите показания свидетелят Х. твърди, че жалбоподателят п***смяна на сигнала на светофара автомобилите спират да се движат, като там са две ленти в едната посока, но въпреки това жалботодателят в дясната пътна лента, п***смяна до него лентата, която е в същата посока автомобилите спрели, но той не спрял и продължил сам самичък.

От показанията на свидетелят Х. се установява, че свидетелят Д. не е присъствал на извършената проверка по отношение на жалбоподателя Г., тъй като полицейският служител Х. е бил ***на с. Ясен и го познава. 

         В своите показания свидетеля К.К.А., че същият заедно с колегата си Х. са регулирали движението на кръстовището на ул. „Д. ***, като са позиционирали патрулния автомобил в кръстовището. От показанията на свидетеля А. се установява, че колегата му Х. е спрял жалбоподателя, който управлявал лек автомобил „ВАЗ“, тъй като преминал на червен сигнал на светофарната уредба, за което нарушение му е съставил АУАН.  

От показанията на свидетеля Г.Х.Д се установява, че същият се е движил от хотел „***“ , „излизах от тази улица“, като видял колата на жалбоподателя жълта „Лада 7“. Същият твърди в своите показания, че полицейските автомобили са били два на брой, а полицаите били трима, като единият полицейски служител е бил до свидетеля Д., другият полицай е бил от другата страна посока към гарата, а третият е бил почти вътре в кръстовището. Свидетелят Д. не може да отгово***на въпроса, на какъв сигнал е преминал жалбоподателя Г., същият „не е обърнал внимание какво свети светофара“. В своите показания свидетелят Д. твърди, че регистрационният номер на полицейския автомобил е бил с две по две цифрите еднакви.

 

От показанията на ***т и свидетелят по акта, както и от събраните по делото писмени доказателства се установява, че жалбоподателят Г. е нарушил разпоредбите на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. Съдът кредитира в цялост показанията на свидетелите Д.А.Х. и К.К.А., които са очевидци на нарушението, възприели са движението на автомобила, управляван от жалбоподателя и събитията около извършване на нарушенията. Няма данни по делото, които да създават съмнения относно тяхната обективност и безпристрастност или да сочат на наличието на мотив да набедят жалбоподателя в нарушение, което не е извършил.

В АУАН нарушението е описано конкретно, ясно и последователно, и изяснява в пълнота всички факти и обстоятелства във връзка с възприетото от двамата свидетели А. и Х. поведение на жалбоподателя.

Съгласно разпоредбата на чл.6, т.1 от ЗДвП участниците в движението съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка.

Несъмнено е от събраните доказателства, че на посочената дата и място жалбоподателя е управлявал МПС п***което не е съобразил поведението си със забранителен червен сигнал на светофарната уредба, забраняващ преминаването му през кръстовището. Това обстоятелство се установява по безспорен начин от гласните доказателства - показания на свидетелите К.А. и Д.Х., подкрепени от приобщените писмени доказателства. Безспорно поведението на жалбоподателя е съставомерно по посочения състав, като към момента на извършената проверка е налице противоправно поведение от негова страна да наруши посочената забрана, поради което е привлечен към описаното в административните актове нарушение. С това си действие изцяло се припокриват елементите от състава на вмененото му административно нарушение.

Посочената за виновно нарушена разпоредба на чл. 6, т. 1 от ЗДвП задължава участниците в движението да съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка. Като не е спрял управляваното от него превозно средство п***светлинен сигнал различен от зелената светлина, която единствена разрешава преминаването /чл. 31, ал. 7, т. 3 от ППЗДвП/, той е осъществил и състава на нарушението на чл. 6, т.1 от ЗДвП. Правилно административно-наказващият орган е приложил и санкционната разпоредба на чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП, предвиждаща вида и размера на административното наказание за водач, който преминава п***сигнал на светофара, който не разрешава преминаването се наказва с глоба в размер на 100 лв.

Съобразно чл. 30, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата, пътните светофа***се използват за регулиране движението на пътните превозни средства и на пешеходците. Те имат светещи полета с определени: разположение, цвят, форма и символи върху тях. Със светещите полета към участниците в движението се подават светлинни сигнали с определено значение.

Забранителния характер на червената светлина е регламентиран както в ППЗДвП, така и в Наредба № 17 от 23.07.2001 г. за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали /в сила от 18.05.2015 г./, която в чл. 7 сочи: "За регулиране на движението на пътните превозни средства се използват видовете светлинни сигнали: 1.б."а" със зелен цвят, значението на която е съгласно чл. 31, ал. 7, т. 3 на Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата; б.б) с червен цвят, значението на която е съгласно чл. 31, ал. 7, т. 1 ППЗДвП, която разпоредба от своя страна сочи: "червена светлина - означава "Преминаването е забранено".

В чл. 31, ал. 7 от Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата е определено значението на светлините подавани от светофарите, като значението на червената светлина е императивно и еднозначно определено и означава „Преминаването е забранено“. Водачите на пътни превозни средства не трябва да преминават „стоп-линията“ или ако няма такава, да преминават линията, на която е поставен светофарът. Когато светофарът е поставен в средата на кръстовището, водачите не трябва да навлизат в кръстовището или на пешеходната пътека.

В съставения АУАН, ***т е посочил еднозначно, че жалбоподателя е преминал именно на червен сигнал на светофарната уредба. Същото е посочено и в издаденото НП, като в съдебното заседание ***т убедено потвърждава, че МПС управлявано от жалбоподателя е преминал на червен сигнал на светофарната уредба. Показанията му са еднопосочни и не противоречат на изложеното в актовете.

Съдът намира, че в хода на съдебното следствие по безспорен начин се установи, че с деянието си жалбоподателят виновно, п***форма на вината пряк умисъл е осъществил състава на административното нарушение визирано в чл. 6, т. 1 от ЗДвП, поради факта, че като водач на МПС, не е съобразил поведението си със светлинните сигнали. Съдът намира, че за извършеното административно нарушение законосъобразно е ангажирана административно - наказателната му отговорност.  

Направените с жалбата възражения, че жалбоподателя не е извършил вмененото му нарушение не се споделят от съда.

В хода на административно-наказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. П***съставянето на акта и п***издаването на наказателното постановление, също не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за установяване на административно нарушение е съставен п***спазване на процедурата, предвидена в чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат изискваните в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН реквизити. И в акта,  и в НП пълно и точно е описано нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, п***които е било извършено, и законовата разпоредба, която е нарушена. Правната квалификация по чл. 6, т. 1 от ЗДвП е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение.

В случая не са налице предпоставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха доводи и не се ангажираха доказателства, които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност на извършените нарушения в сравнение с обикновените случаи.

Съдът намира, че в случая АУАН е съставен от свидетеля Д.А.Х., за когото не се спори, че е служител в сектор „Пътна полиция“ п***О.н.М.- П. НП също е издадено от компетентно лице, в случая от *** сектор към О.н.М.– П. сектор „Пътна полиция“, упълномощен със Заповед № 8121з-515/14.05.2018г.

За цитираното нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, административно наказващият орган на основание чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП е наложил наказание – глоба в размер на 100.00 лева, п***предвидена възможност за налагане на такава в размер на 100.00 лева. П***определяне размера на наложеното наказание, административно наказващия орган се е съобразил с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН, съгласно която п***определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя и е определил единственото предвидено за това нарушение наказание. С оглед на гореизложеното съдът намира, че така определеното административно наказание съответства на тежестта на извършеното нарушение и е съобразено с разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал. 5 от ЗАНН.

Съгласно чл. 6, ал. 1, т. 12 (Изм. - ДВ, бр. 28 от 2017 г., в сила от 04.04.2017 г.) от Наредба №Із-2539 на МВР за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на МПС, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат, съгласно които текстове за нарушения на ЗДвП на водачите на МПС се отнемат контролни точки, за преминаване п***сигнал на светофара, който не разрешава преминаването (чл. 183, ал. 5, т. 1 ЗДвП) - 8 контролни точки. Отнемането на контролни точки с оглед безспорно установеното за извършено административно нарушение е една законосъобразна последица.

П***така установената фактическа обстановка, съдът счита за доказано по безспорен начин, че жалбоподателя е извършил вмененото му нарушение, поради което е ангажирана и административно-наказателната му отговорност.

С оглед изложеното съдът намира, че наказателно постановление е законосъобразно и правилно, и следва да бъде потвърдено.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Плевенски районен съд

Р Е Ш И:

        

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 20-0938-000776/17.02.2020 г. на *** сектор към ОДМВР - гр. Плевен, Сектор „Пътна полиция“ - Плевен, с което на жалбоподателя И.С.Г. на основание чл. 53 от ЗАНН, и по чл.183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл. 6, т. 1 от ЗДвП. На основание Наредба N Iз – 2539 на МВР се отнемат общо 8 контролни точки.

Решението може да се обжалва пред Административен съд – гр. Плевен, в 14 дневен срок от получаване на съобщението за постановяването му до страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: