Решение по дело №441/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 104
Дата: 17 февруари 2021 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20207150700441
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2020 г.

Съдържание на акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

 

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№ 104/17.2.2021г.

гр.Пазарджик

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Пазарджишкият административен съд, в открито съдебно заседание на осемнадесети януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: МАРИАНА ШОТЕВА

 

и секретар Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Шотева адм.д.№ 441/20 г. по описа на ПАС, за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК, във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители.

 

 

Образувано е по жалба на П.И.Е., ЕГН **********,***, срещу Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта й, в която извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали както следва :

площта от 0.1 ха, попадаща в парцел № 00571-325-1-1 находящ се в землището на с.Априлци, общ.Пазарджик ; площта от 0.04ха, попадаща в парцел №78056-348-1-1 находящ се в землището на с.Цар Асен, общ.Пазарджик; площта от 0.05 ха, попадаща в парцел №22681-972-27-1, находящ се в землището на с.Левски, общ.Панагюрище; площта от 0.15ха, попадаща в парцел №65468-70-1-1 находящ се в землището на с.Сбор, общ.Пазарджик; площта от 0.01 ха, попадаща в парцел №65468-555-5-1 находящ се в землището на с.Сбор, общ.Пазарджик; площта от 0.05ха, попадаща в парнел №32010-858-1-1 находящ се в землището на с.Ивайло, общ.Пазарджик; площта от 0.01 ха, попадаща в парцел №21172-100-2-1 находящ се в землището на с.Динката, общ.Лесичово;  площта от 1.29 ха, попадаща в парцел №81089-3691-4-1 находящ се в землището на с.Черногорово, общ.Пазарджик; площта от 0.14ха, попадаща в парцел №65468-112-8-1 находящ се в землището на с.Сбор, общ.Пазарджик; площта от 2.52 ха, попадаща в парцел № 05459-27-1-1 находящ се в землището на с.Боримечково, общ.Лисичово; площта от 0.12 ха, попадаща в парцел №10505-1572-8-2 находящ се в землището на с.Величково, общ.Пазарджик; площта от 0.01 ха, попадаща в парцел №65468-70-2-1 находящ се в землището на с.Сбор, общ.Пазарджик; площта от 0.89ха, попадаща в парцел № 05459-482-1-1 находиш се в землището на с.Боримечково, общ.Лисичово; площта от 0.29ха, попадаща в парцел №63032-320-13-1 находящ се в землището на с.Росен, общ.Пазарджик; площта от 0.09 ха, попадаща в парцел №63032-429-1-1 находящ се в землището на с.Росен, общ.Пазарджик; площта от 0.1 ха, попадаща в парцел № 00254-70-2-1 находящ се в землището на с.Алеко Константиново, общ.Пазарджик ; площта от 0.19ха, попадаща в парцел № 05459-400-1-1 находящ се в землището на с.Боримечково, общ.Лисичово; площта от 0.15ха, попадаща в парцел №81089-3618-6-1 находящ се в землището на с.Черногорово, общ.Пазарджик; площта от 0.81ха, попадаща в парцел №65468-479-10-1 находящ се в землището на с.Сбор, общ.Пазарджик; площта от 0.17 ха, попадаща в парнел № 00571-230-14-1 находящ се в землището на с.Априлци, общ.Пазарджик ; площта от 0.11 ха, попадаща в парцел № 55556-41-1-1 находящ се в землището па с.Паталеница, общ.Пазарджик; площта от 0.4 ха, попадаща в парцел №81089-3691-5-1 находящ се в землището на с.Черногорово, общ.Пазарджик; площта от 1.24ха, попадаща в парцел № 00571-325-2-1 находящ се в землището на с.Априлци, общ.Пазарджик ; площта от 0.1 ха, попадаща в парцел № 05459-393-1-1 находящ се в землището на с.Боримечково, общ.Лисичово; площта от 0.11ха, попадаща в парцел №66559-582-1-1 находящ се в землището на с.Синитово, общ.Пазарджик и площта от 0.1 ха, попадаща в парцел №65468-71-1-1 находящ се в землището на с.Сбор, общ.Пазарджик

Жалбоподателят, счита оспорения акт за необоснован и незаконосъобразен.

Сочи се, че според данните по преписката, актуализацията на СИЗП и на специализирания слой за кампания 2019г. за парцел с №№00254-70-2-1, 00571-230-14-1, 00571-325-1-1, 0571-325-2-1, 10505-1572-8-2, 32010-858-1-1, 21172-100-2-1, 22681-972-27-1, 63032-320-13-1, 63032-429-1-26,5468-112-8-1, 65468-479-10-1, 65468-555-5-1, 65468-70-1-1, 65468-70-2-1, 65468-7-5-1, 66559-582-1-1, 78056-348-1-1, 81089-3691-3-1, 81089-3691-5-1, 81089-3618-3-1 на които не са извършени проверки на място и са обект на възражение с рег.№РД-12-05-417 от 05.12.2019г. са проверени чрез дешифриране на цифровата ортофотокарта ,изготвена въз основа на сателитни снимки, резултатите от които са описани в таблицата за всеки един парцел. В тази насока обаче се възразява, че за процесната 2019г., няма нито сателитно, нито самолетно заснемане, поради което дешифрирането  на цифровата ортофото карта е станало на база на стари снимки от предходни години, преди процесния период.

Възразява се, че по отношение на останалите земеделски имоти актуализацията на СИЗП и на специализирания слой за кампания 2019г. е извършена, чрез теренни проверки на физически блокове, но няма данни по делото проверката да е извършена след предварително оповестен на информационното табло в Общинска служба „Земеделие“ индикативен график за провеждане на теренните проверки , така както предвижда наредбата и т.6 от Заповед№РД 09-757/10.08.2018г. на Министъра на земеделието, храните и горите. Сочи се също така,  че длъжностните лица извършили проверката, не са извършили преброяване на дърветата и не са установили вида и височината на храстите в отделните поземлени имоти.

Иска се оспореният акт да бъде отменен в оспорената част, като се присъдят сторените разноски по производството.

 

 Министърът на земеделието, храните и горите, гр. София, чрез процесуалния си представител юрк. К. е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържа се, че оспорената заповед  е издадена от компетентен орган и при спазване на административно производствените правила и в съответствие с изискванията на материалния закон. Сочи се, че заповедта е съответна на материалния закон и на неговата цел. За процесиите площи недопустимата за подпомагане площ е определена след извършени специализирани теренни проверки, резултатите от които са обективирани в протоколи от специализирани теренни проверки на място. Към протоколите за теренните проверки са представени на магнитен носител и снимки от извършено заснемане. От приложените снимки ясно се вижда, че определената като недопустима площ съответства на констатациите в съставените протоколи от теренните проверки. Тези констатации се потвърждават и от заключението на вещите лица. Затова следва да се приеме, че няма допуснато нарушение при определяне недопустимата площ на парцелите .

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като се присъдят сторените разноски по производството.

Процесната заповед е обнародвана в Държавен вестник, брой 21 от 13 март 2020 г., а жалбата срещу  ѝ е регистрирана в ДФ „Земеделие“ на 19.03.2019г. При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

Неспорно по делото е, че със Заявление УИН №13/150619/03112 бенефициентът П.И.Е. е заявила 311 броя земеделски парцели за кампания 2019г., включително процесните 26 имота:

1.   00254-70-2-1- з-ще с.Алеко Константиново, декларирана култура-звездан, площ 0,12ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,1 Оха

2.   00571-230-14-1- з-ще с.Априлци, декларирана култура-звездан, площ 1,1 ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,63 ха, от която извън слоя е останала площ в размер на 0,17ха.

 

3. 00571-325-1-1- з-ще с.Априлци, декларирана култура-звездан, площ 0,1 ха, извън обхвата на допустимия слой е цялата площ в размер на 0,10 ха

4. 00571-325-2-1- з-ще с.Априлци, декларирана култура-звездан, площ 1,24ха, извън обхвата на допустимия слой е цялата площ в размер на 1,24ха

5. 05459-27-1-1- з-ще с.Боримечково, декларирана култура-звездан, площ 2,52ха, извън обхвата на допустимия слой е цялата площ, в размер на 2,52ха

6.  05459-393-1-1- з-ще с.Боримечково, декларирана култура- ливади за косене, площ 0,33ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,10ха

7.  05459-400-1-1- з-ще с.Боримечково, декларирана култура-ли вади за косене, площ 0,45ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,19ха

8.  05459-482-1-1- з-ще с.Боримечково, декларирана култура-звездан, площ 1,08ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,89ха

9.  10505-1572-8-2- з-ще с.Величково, декларирана култура-звездан, площ 0,81 ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,12ха

10.32010-858-1-1- з-ще с.Ивайло, декларирана култура-звездан, площ 0,13ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,05ха

11.21172-100-2-1- з-ще с.Динката, декларирана култура-звездан, площ 0,22ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,06ха, останала недопустима площ 0,01 ха

12.22681-972-27-1- з-ще с.Левски, декларирана култура-звездан, площ 0,40ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,10 ха, останала недопустима площ 0,05ха

13. 55556-41-1-1- з-ще с.Паталеница, декларирана култура-звездан площ 0,11 ха, извън обхвата на допустимия слой е цялата площ в размер на 0,11 ха

14.63032-320-13-1- з-ще с.Росен, декларирана култура-звездан площ 1,56ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,29ха

15.63032-429-1-2- з-ще с.Росен, декларирана култура-звездан, площ 0,44ха, извън обхвата на допустимия слой е площ, в размер на 0,09ха

16.65468-112-8-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-детелина, площ 3,49ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,14ха

17.65468-479-10-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-звездан, площ 1,03ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,81 ха

18.65468-555-5-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-детелина, площ 0,17ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,05ха, останала недопустима площ 0,01 ха

19.65468-70-1-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура- детелина, площ 0,98ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,63ха, останала недопустима площ 0,15ха

20.  65468-70-2-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-звездан, площ 0,32ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,17ха, останала недопустима площ 0,01 ха

21.  65468-7-5-1- з-ще с.Сбор, декларирана култура-детелина, площ 1,20ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,18ха

22.  66559-582-1-1- з-ще с.Синитово, декларирана култура-звездан, площ 1,52ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,11 ха

23.  78056-348-1-1- з-ще с.Цар Асен, декларирана култура-ливади за косене, площ 0,30ха, извън обхвата на проектослой ПДП е площ в размер на 0,09ха останала недопустима площ в размер на 0,04ха

24.  81089-3691-3-1- з-ще с.Черногорово, декларирана култура-звездан, площ 1,37ха, извън обхвата на допустимия слой е целия парцел, в размер на 1,29ха

25.  81089-3691-5-1- з-ще с.Черногорово, декларирана култура-звездан, площ 0,42ха, извън обхвата на допустимия слой е целия парцел, в размер на 0,40ха

26.  81089-3618-3-1- з-ще с.Черногорово, декларирана култура-звездан, площ 1,38ха, извън обхвата на допустимия слой е площ, в размер на 0,15ха.

 

Със Заповед № РД-46-485 от 27.11.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2019, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновен за 2019 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофотокарта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на Министерство на земеделието.

 

Срещу проекта е подадено Възражение вх. № РД-12-05-417 от 05.12.2019г. от П.И.Е. , в което е заявено, че след като  е разгледан проекта на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. се възразява по отношение на недопустимите площи от всеки един от описаните 26 парцела.

 

Със Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019г., като част от Система за идентификация на земеделските парцели, който е актуализиран за 2019 г., чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г. ; отразяване на резултатите от теренни проверки извършени през годината от страна на Технически инспекторат на Държавен фонд „Земеделие“ - Разплащателна агенция и областните и общински структури на Министерство на земеделието, храните и горите, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите.

Представена е Заповед № РД-09-790 от 06.08.2019г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрена методика за избор на референтните парцели (физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП и указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2019г. Приложени към заповедта за въпросната методика и Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2019г.

Представиха се също така :Длъжностна характеристика за длъжността „тракторист“, справки за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ ; трудови договори от 21.06.2019., сключен между Е. ***,  относно осъществяване на работа като „тракторист“ ; заверени копия от Дневник за покупките ; свидетелства за регистрация на земеделска и горска техника.

 Като част от административната преписка се представиха Протоколи за специализирана теренна  проверка на място на физически блокове, протоколи №VID-16-II-2114/17.09.2019г. от ОС"3" - Кула и №РАZ-03-NK-23838/23.10.2019г. от ОС"3" Септември , № VID -16- II -21138/17.09.2019г., протокол №РАZ-03-NК-23838/27.09.2019г. № VID -02-ЕК-20890/11.09.2019г.

Истинността на въпросните протоколи, относно удостоверените данни  за процесните имоти, бе оспорена в съдебно заседание на 13.07.2020г.                             

В съдебно заседание на 28.09.2020г. бе прието заключение по назначената съдебно агро-техническа експертиза, в което вещите лица М. и Г. са изложили констатации както по отношение на първоначално зададените въпроси от страна на процесуалния представител на административния орган, така и на допълнителните въпроси, формулирани от пълномощника на жалбоподателя.

Въз основа на данните съдържащи се в посочените протоколи за специализирани теренни проверки ; извършените от вещите лица проверки по представения снимков материал и направените от тях констатации се установява следното :

От експертизата и от представените по делото протоколи се установява, че е извършена теренна проверка на място на ФБ №05459-27, ФБ №05459-482, ФБ №05459-№05459-476475 и ФБ, част от които площи са заявени от жалбоподателката. Съставени са протоколи №VID-16-II-2П44/17.09.2019г. от ОС"З" - Кула и №РАZ-03-NK-23838/23.10.2019г. от ОС"З" Септември.

При извършената теренна проверка на ФБ 05459-27 е установено, че площта на целия физически блок става недопустима за подпомагане, като причината за недопустимост в протокола е записано: наличие на повече от допустимите дървета и храсти, по-голям от допустимия процент недопустими елементи /чл.8, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба №2/2018г./. Теренната проверка е извършена с помощта на  GPS устройство. Към протокола са приложени фотоснимки на ФБ №27 с дата 22.10.2019г., както и shp файлове, от които според вещото лице може да се определи мястото на снимане.

Заявеният от жалбоподателката  П.И.Е. парцел №05459-27-1-1- з-ще с.Боримечково, със заявена култура „звездан," попада във физически блок №27 и е бил обект на проверката.Направените на терена снимки, номерирани от №1 до №8 – към експертизата са именно от този обект.

След проучване местоположението, посоката и изображението от направените снимки /номерацията на снимките отговаря на номерацията от приложението- към експертизата/ се установило следното:

-  Снимка №1 - посоката на снимане е югозапад. Изображението е с перспектива и е на площ с висока ливадна растителност и с наличие на „звездан".

-  Снимка №2 - посоката на снимане е югоизток и е в обхвата на парцела. Изображението обхваща площ с ливадна растителност, в която има наличие на „звездан“.

-  Снимка №3 - посоката на снимане е на запад и е в обхвата на парцела, като изобразява преобладаваща плевелна растителност - лопен, бял равнец и др.

-  Снимка №4 - посоката на снимане е на югозапад, в обхвата на парцела и изобразява заявената култура-„звездан“, в която има изобилие на плевелна растителност и на места храсти.

-  Снимка №5 - посоката на снимане е на запад. Снимката е направена извън обхвата на парцела и изобразява наличие на „звездан“ и плевелна растителност.

-  Снимка №6 - посоката на снимане е югозапад. Снимката е направена на границата на парцела, където изобилства от горска растителност.

-  Снимка №7 - посоката на снимане е югозападна, в обхвата на парцел. Изобразява храстовидна и плевелна растителност.

-  Снимка №8 - посоката на снимане е юг. Изображението е в обхвата на парцела и е на площ с ливадна и храстовидна растителност, с наличие на „лопен" и „звездан".

При извършената теренна проверка на ФБ 05459-482 границата на допустимата площ е променена. Обособени са ФБ №05459-484, с площ 0,29ха и НТП - ПМЛ /пасища, мери, ливади/, ФБ №05459-476, с площ 0,19ха, която е допустима, с НТП - ПМЛ /пасища, мери, ливади/

В протокола от проверката за ФБ 476 е отбелязано, че площите са поддържани в състояние, годно за паша или косене.

Цялата площ на ФБ №05459-475 е изключена като недопустима и е включена към ФБ 482 като НТП - храсти и затревени територии. Останалата площ от ФБ 05459-482 е с НТП-ХЗТ /храсти и затревени територии/, която е определена като неземеделска площ /чл.3, ал.1 от Наредба №2/2018г./.

Заявеният от П.И.Е. парцел №05459-482-1-1- з-ще с.Боримечково, със засадена култура „звездан", към момента на теренната проверка попада във физически блокове №№475, 476 и 482 и е бил обект на проверката. От декларираната площ 1,08ха, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,89ха, площ в размер на 0,19ха е установена като допустима /ФБ №476/.

След проучване местоположението, посоката и изображението на направените снимки /номерацията на снимките отговаря на номерацията от приложението към експертизата/ се установи следното от вещите лица :

- Снимка №1 - посоката на снимане е североизток и е в обхвата на парцела . Изображението е с голям обхват и е на площ с висока ливадна растителност, с наличие на „храсти", която е различна от заявената /звездан/.

-  Снимка №2 - посоката на снимане е североизток и е в обхвата на парцела. Изображението обхваща площ с ливадна растителност, с храсти и на север се виждат дървета.

-  Снимка №3 - посоката на снимане е на изток и изобразява ливадна растителност. Не се вижда заявената култура „звездан".

-  Снимка №4 - посоката на снимане е на изток и изобразява ливадна растителност, като на изток граничи с гора.

-  Снимка №5 - посоката на снимане е на югоизток и изобразява ниска ,бедна растителност и на североизток граничи с горска растителност. Не се вижда заявената култура „звездан".

-  Снимка №6 - посоката на снимане е на юг и изобразява ниска бедна растителност, като на североизток граничи с горска растителност. Не се вижда заявената култура „звездан".

-  Снимка №7 - посоката на снимане е на юг, като снимката е направена на границата на парцела. Площите изобилстват от плевелна растителност и на север се вижда наличие на дървета. Не се вижда заявената култура „звездан".

-  Снимка №8 - посоката на снимане е на югоизток и изобразява плътна горска растителност, като на преден план има наличие на „звездан".

-  Снимка №9 - посоката на снимане е на север и изобразява висока плевелна растителност. В северозападната част на изображението се вижда гора.Не се вижда заявената култура „звездан".

-  Снимка №10 - посоката на снимане е на север и изобразява ливадна растителност. В най-северната част на изображението се вижда горска растителност - дъб.

От приложените към протокола и съответно експертизата, снимки може да се направи извод, че в заявените площи има наличие на храсти, ливадна и плевелна растителност, както и дървета, което не отговаря на критериите за допустимост, каквото заключение са направили и  вещите лица.

Извършена е теренна проверка на място от ОС"З" Кула на ФБ №05459-400 и е съставен протокол №VID-16-II-21138/17.09.2019г. от длъжностните лица.

При извършената теренна проверка на ФБ 05459-400 е установено, че част от площта на физическия блок е недопустима за подпомагане, като причината за недопустимост в протокола е записано: наличие на повече от допустимите дървета и храсти /чл.8, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба №2/2018г./, по-голяма височина на тревостоя от допустимата /чл.10, ал.2,б от Наредба №2/2018г./. Теренната проверка е извършена с помощта на GPS устройство. Към протокола са приложени фотоснимки на ФБ №400 с дата 16.10.2019г., същата е приложена и към изготвената и приета експертиза.

Заявеният от П.И.Е. парцел №05459-400-1-1- з-ще с.Боримечково, със заявена култура „ливади за косене" попада във физически блок №400 и е бил обект на проверката. Направени са снимки, които са в обхвата на парцела.

Останалата част от физическия блок е определена с НТП- пасища, мери, ливади и е допустима за подпомагане.

При преглед на материалите от теренната проверка и ортофотокартата се вижда, че от процесния парцел 05459-400-1-1 е изключена площ в северната и южната част на парцела, с наличие на храсти.

След проучване местоположението, посоката и изображението от направените снимки в обхвата на парцела /номерацията на снимките отговаря на номерацията от приложението и експертизата/ се установи следното от вещите лица :

Снимка №3 - посоката на снимане е на югоизток. Снимката е направена на западната граница на парцела, но посокате е към заявените площи и изобразява плевелна растителност, граничеща с гора.

-  Снимка №4 - посоката на снимане е на югоизток. Снимката е направена в обхвата на парцела изобразява обилна плевелна растителност.

-  Снимка №5 - посоката на снимане е на североизток. Снимката е направена на западната граница на парцела и съгласно посоката на снимане са на площи извън него. Снимката изобразява предимно горска растителност.

-    Снимка №6 - посоката на снимане е на юг в недопустимата площ и изобразява горска и плевелна растителност.

Следователно от наличните снимки може да се направи извод, че в заявените площи има наличие на горска, ливадна и плевелна растителност, което не отговаря на критериите за допустимост на земеделските парцели.

 Извършена е теренна проверка на място от ОС"З" Пещера на ФБ №55556-41 и е съставен протокол №РА2-03-МК-23838/27.09.2019г. от длъжностните лица.

При извършване на проверката границите на допустимата площ е променена, като е направено измерване с GPS устройство. Към протокола от проверката са приложени фотоснимки, направени на 29.08.2019г. Заявеният парцел 55556-41-1-1 на жалбоподателката, със заявена култура „звездан", е бил обект на проверката, видно от местоположението на снимане. Резултатът, отразен в протокола от проверката е следния: наличие на повече от допустимите дървета и храсти и по-голяма височина на тревостоя от допустимия /чл.8 и чл.10 от Наредба №2/2018г./. След изследване на местоположението, посоката и изображението от направените снимки /номерацията на снимките отговаря на номерацията от приложението на експертизата/ се установи:

-    Снимка №1 - посоката на снимане е на юг и е на североизточната граница на парцела. Изображението е на площ, обрасла с ливадна и в северната част на изображението, с горска растителност. Няма наличие на заявената култура „звездан".

- Снимка №2 - посоката на снимане е на север, в обхвата на парцела. Изображението е на площ, която изобилства с плевелна растителност, различна от заявената култура.

От наличните снимки вещите лица са направили извод, че в заявените площи няма наличие на заявената култура „звездан", а площи с наличие на горска, ливадна и плевелна растителност, което не отговаря на критериите за допустимост на земеделските парцели.

Извършена е теренна проверка на място от ОС"З" Грамада на ФБ №05459-354 и е съставен протокол №VID-02-EК-20890/11.09.2019г от длъжностните лица.

При извършената теренна проверка е установено, че част от парцел 05459-393-1-1, със заявена култура „ливади за косене" попада във ФБ №05459-354, който е с НТП - застроени площи. Тази част е определена като неземеделска площ /чл.З, ал.1 от Наредба №2/2018г./. Останалата част от парцела попада във ФБ 05459-393 и в по-голямата си част е допустима за подпомагане.

Заявеният парцел 05459-393-1-1 е бил обект на проверката.

Снимка №1 - посоката на снимане е югозапад. Снимката изобразява телена ограда с дървени колове, която евентуално огражда имот в населеното място.

-   Снимка №2 - посоката на снимане е на север. Изображението е на площ с ливадна растителност с малки количества от заявената култура.

Вещите лица в седебно заседание заявиха, че от снимките се вижда , че височината на растителността надхвърля 70 см.Вещото лице – агроном, твърди, че звездана е заявената култура, но същата е завладяна от плевелна растителност. Виждат се дървета, чийто корони са доближени.Установи се, че не са изброявани дърветата но са направени и приложени снимки.

Видно от заключението на вещите лица е,че описаните и заявени от жалбоподателя парцели, които попадат във физическите блокове, проверени от общинските земеделски служби са били обект на извършени теренни проверки.

Към протоколите от проверките са приложени както снимките, така и данните от направените измервания. Допустимата площ е коригирана съгласно извършените измервания, дешифриране и оглед на място.

Според вещите лица,  от приложения снимков материал от проверката може да се каже, че площите, които попадат извън обхвата на допустимия слой на процесните парцели, представляват горска растителност, висока храстовидна растителност, както и ливадна растителност, различна от заявената от жалбоподателката култура.  Няма отразени данни за извършване на преброяване на дърветата, установяване вида на храстите и тяхната височина. В приетото по делото заключение е посочено още, че при преглед на материалите от теренната проверка и ортофотокартата се вижда, че площите, които са изключени от допустимия за подпомагане слой не представляват линейни елементи, съгласно чл.11 от Наредба №2/26.03.2018г.

Разпитан е свидетеля Неновски, който твърди да работи при П.Е. по трудов договор като тракторист, включително през 2019 г. Работата която извършвал е  косене, балиране събиране на сено в землището на селата Цар Асен, Сбор, Априлци, Ивайло, алеко Константиново, Паталеница, Боримечково, Синитево,Величково и други. П.Е. му давали данните за въвеждане в GPS за определяне  границите на имота в който трябвало да работи. Твърди, че имало слогове с дървета, които не унищожавали тъй като нямали това право, твърди ,че растенията били целогодишни и трябвало само да се косят.

Настоящият съдебен състав с оглед приетите по делото доказателства – СТЕЕ и разпит на свидетел,счита че оспорването на посочените протоколи от извършени проверки на място е неуспешно.

 

Останалите парцели с №№00254-70-2-1, 00571-230-14-1, 00571-325-1-1, 0571-325-2-1, 10505-1572-8-2, 32010-858-1-1, 21172-100-2-1, 22681-972-27-1, 63032-320-13-1, 63032-429-1-265468-112-8-1, 65468-479-10-1, 65468-555-5-1, 65468-70-1-1, 65468-70-2-1, 65468-7-5-1, 66559-582-1-1, 78056-348-1-1, 81089-3691-3-1, 81089-3691-5-1, 81089-3618-3-1 на които не са извършени проверки на място и са обект на възражение с рег.№РД-12-05-417 от 05.12.2019г. са проверени чрез дешифриране на цифровата ортофотокарта, като именно във връзка с тази дешифрация е основният спорен момент – кога е обновена тази карта.

Одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019г. в частта относно тези парцели, според изричното указание в мотивната част на Заповед № РД 46-485/27.11.2019. на Министъра на земеделието, храните и горите е въз основа на „…дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г…..“

В съдебно заседание на 13.07.2020г., Съдът е задължил ответния административен орган да представи доклад или приемо-предавателен протокол от сателитното заснемане за 2019 г. на всички процесни имоти от който да е видно как е станало извършване на заснемането и на коя дата е извършено. Да представи извадка от подложката на ИСАК за всички процесни имоти и да се представят снимки с дати въз основа на които е извършено съответното заснемане и дешифриране. В отговор, от страна на ответника е представено копие от Приемо-предавателен протокол, от който се установява, че на 15.08.2019г. , с оглед искане с изх.№ 10-627 от 19.06.2017г. от МЗХГ за предоставяне на данни от ИСАК за ежегодна актуализация на СИЗП – 2019г., дирекция „Технически инспекторат“ – ДФ“Земеделие“ е предал на главна дирекция „ДПИЗП“-МЗХГ орторектифицирани сателитни изображения на 21 зони за дистанционно проучване кампания СЕП 2019г..В този протокол единствено посочването на ROSEN може да се приеме за относимо към настоящето производство, тъй като видно от приетите по делото доказателства две от БЗС са в с.Росен- № 63032-320-13-1 – землище на с.Росен, декларирана култура –звездан площ 1.56 ха, като извън допустимия слой е площ в размер на 0.29 ха и БЗС № 63032-429-1-2 – землище на с.Росен, декларирана култура-звездан, площ 0.44ха,извън обхвата на допустимия слой е плащ в размер 0.09ха.

От ответника други доказателства не се представиха, с оглед на което на основание чл.161 съдът ги изключи като доказателства по делото.

Въпреки това, с оглед разкриване на обективната истина и по искане на страните съдът назначи съдебно-техническа експертиза, която беше категорична , че не мое да се установи снимките в приложените файлове дали са от сателит или самолет, нито пък гота са направени.

От представените от жалбоподателя писмени доказателства/стр.44-46/ – съобщения от МЗХГ за стартиране на самолетно заснемане по региони, във връзка с изготвяне на нова ЦОФК е видно, че нито през 2018 , нито през 2019г. е извършвано самолетно заснемане на регионите в които попадат БЗС на жалбоподателката.

Не се събраха доказателства, освен за посочените две БЗС да е извършвано и сателитно заснемане с оглед обновяване – ежегодно на ЦОФК за 2019г.

Според чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. Това в случая е Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (издадена от министъра на земеделието, храните и горите, обн., ДВ, бр. 29 от 30.03.2018 г.).

Според чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП, данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в „Държавен вестник“. Въпросния подзаконов нормативен акт е  Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Според чл. 3, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, не са земеделски площи: необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета,  полски пътища, прокари и просеки; териториите, заети от гори; урбанизираните територии – градски структури, застроени площи извън населените места, гробищни паркове, други инженерно-технически съоръжения (соларни паркове, паркинги, производствени площадки и др.) и зони за спорт и отдих (писти, паркове, стадиони, хиподруми, голф игрища и др.); водните обекти и прилежащите им площи – реки и речни корита, езера, язовири, блата, канали, рибарници и др.; нарушените терени – кариери, открити рудници и табани, сметища и хвостохранилища; транспортната инфраструктура и прилежащите към нея територии – пътища с трайна настилка, железопътни линии, летища и др.; голи и ерозирали терени – заети от пясъци, чакъл и голи скали; площи с нормативни ограничения за извършване на земеделска дейност – резервати, военни обекти и др.

Според чл. 4, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018г., допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които:

1. се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9;

2. се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 – 9.

Съобразно чл. 4, ал. 2 от Наредба № 2 от 26.03.2018г., площите по ал. 1, с изключение на изброените в раздел V, се включват в слой „Площи, допустими за подпомагане“.

Това е нормативната рамка, определяща реда и условията по които се определя специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“.

 С оглед, поддържаното от жалбоподателя възражение, следва да се отбележи, че съобразно чл. 15, ал. 7 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., земеделските стопани, заявили площи за подпомагане в референтни парцели – физически блокове, определени за теренни проверки по ал. 2, т. 2, може да присъстват по време на нейното провеждане. Специализираните теренни проверки се извършват и без присъствието на земеделските стопани.

В случая, не се спори, че оповестяване на процесните теренни проверки не е осъществено от администрацията или поне не се представиха доказателства в тази насока. Това обстоятелство обаче, само по себе си няма за последица извод, за нарушаване на правото на заинтересованото лице от участие в административната процедура в такава степен, че да обоснове незаконосъобразност на издадения при тези условия административен акт. Ясно е, присъствието или отсъствието на земеделския стопанин при извършване на теренната проверка, не ще промени обективното, фактическо състояние на съответния физически блок или парцел. Поради тази причина, нормативния текст, изрично сочи, че проверката се извършва и без присъствието на земеделските стопани( в този смисъл Решение № 17034 от 12.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 6592/2018 г., IV о., докладчик председателят Галина Матейска).

Както се посочи, според констатациите на назначените по делото вещи лица, на част от процесните парцели е извършена теренна проверка, а за останалата част от площите е направена „….дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г…“, както е посочено в обстоятелствената част на процесната заповед.

Парцелите по отношение на които би следвало да е направено дешифриране на цифрова ортофотокарта от самолетни и сателитни снимки от 2019г. са следните : №№00254-70-2-1, 00571-230-14-1, 00571-325-1-1, 0571-325-2-1, 10505-1572-8-2, 32010-858-1-1, 21172-100-2-1, 22681-972-27-1, 63032-320-13-1, 63032-429-1-26,5468-112-8-1, 65468-479-10-1, 65468-555-5-1, 65468-70-1-1, 65468-70-2-1, 65468-7-5-1, 66559-582-1-1, 78056-348-1-1, 81089-3691-3-1, 81089-3691-5-1, 81089-3618-3-1.

Въпреки процесуалните искания от страна на жалбоподателя и указанията на съда, от административния орган не се представиха никакви данни относно направено дешифриране на цифрова ортофотокарта от сателитни снимки от 2019г. с изключение на парцелите в с.Росен, както се посочи по-горе. При това положение е изключено да са формира еднозначен и непротиворечив извод, че по отношение на описаните деветнадесет-без двата парцела в с.Росен / общо двадесет и един парцела/ е извършена дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019 г.

Други данни за извършено обновяване на данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, не се заявиха и не се установиха.

При това положение следва да се приеме, че процесната заповед в тази ѝ част e фактически необоснована и  следва да бъде отменена, с изключение на Парцели № 63032-320-13-1 – относно площ в размер на 0.29 ха и парцел № 63032-429-1-2 – землище на с.Росен, извън обхвата е площ от 0.09ха.

Според чл. 15, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, специализираните теренни проверки по ал. 2, т. 2 определят чрез използване на устройство за позициониране и измерване, чието допустимо отклонение на измерване отговаря на указанията на ЕК, необходимостта от актуализиране, вида и обхвата на промените на характеристиките на референтните парцели – граници и начин на трайно ползване, както и на допустимите площи в тях, съгласно наредбата по чл. 40 ЗПЗП. В зависимост от установеното на място състояние на проверяваните площи и необходимостта от промени се извършват измервания (линейни или полигонови) за нови граници или съществуващите граници се потвърждават. Тези проверки не са проверки на място по смисъла на чл. 37 ЗПЗП, не касаят оценка на конкретни заявени за подпомагане площи и за резултатите от тях не се изпращат контролни листове или доклади на кандидатите от ДФ „Земеделие“ или Министерството на земеделието, храните и горите.

Проверките се извършват със задължително използване на GPS - устройства и съгласно „Инструкция за работа с GPS-устройство Торсоп" и „Инструкция за работа с GPS-устройство Qpad Х5". Задължително е геопозиционирано заснемане на проверяваните площи с наличния в GPS фотоапарат.

Установи се от приетата по делото експертиза, че към представените протокол са приложени  снимки и shp файлове, като теренните проверки са извършени с помощта на GPS устройство съгласно изискванията.

По делото не се заявиха и не се установиха други данни, от които да се налага извод, че тази части от имотите, неправилно са определена като недопустими за подпомагане. В тази част, жалбата е неоснователна. Предмет на специализираните теренни проверки от ОС"З" са физическите блокове, а не отделните заявени парцели. Съгласно указанията за извършване на теренни проверки за 2019г, приложение №2 към Заповед №РД09-790/06.08.2019г. на МЗХГ, целта на проверките са да се актуализират данните в СИЗП на физическите блокове, техните граници, начин на трайно ползване и площите, допустими за подпомагане.

Направените снимки са с обхват на част от проверяваните площи, като част от сниманите участъци не се отнасят за заявените от жалбоподателката площи. От същите не може да се направи категоричен извод за състоянието на всички изключени от допустимия слой площи, включително и на площите, заявени от жалбоподателката, но от местоположението на направените снимки може да се установи кои площи са били обект на проверката и какво е тяхното състояние.От прегледа и анализа на приложения снимков материал от проверката, експертите са достигнали до извода, че площите, които попадат извън обхвата на допустимия слой на процесиите парцели има наличие на горска, ливадна и плевелна растителност, което не отговаря на критериите за допустимост на земеделските парцели. От представените материали не може да се установи дали заявените парцели могат да се ползват за пашуване на животни, като е прието, че растителността е висока и не могат.

 С оглед констатираната частична незаконосъобразност на административния акт, на жалбоподателя се дължат сторените разноски по производството, които в съответната част се констатираха в размер на 940.00лв., съобразно представения договор за правна помощ и платежни документи.

 Частична неоснователност на жалбата, предполага на ответния административен орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение съобразно  чл. 8, ал. 2, т. 7 от Наредба № 1 от 09.07. 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. В случая, с оглед естеството на правния спор, разноските се констатираха в размер на 160 лв.

Ето защо, Съдът

 

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в частта й, в която извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали парцели както следва :

         00254-70-2-1- з-ще с.Алеко Константиново,  извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,10 ха.

         00571-230-14-1- з-ще с.Априлци,  извън извън обхвата на допустимия слой в размер на 0,17ха.

 

        00571-325-1-1- з-ще с.Априлци, извън обхвата на допустимия слой е  площ в размер на 0,10ха

        00571-325-2-1- з-ще с.Априлци, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 1,24ха

                  10505-1572-8-2- з-ще с.Величково,  извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,12ха

        32010-858-1-1- з-ще с.Ивайло,  извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,05ха

        21172-100-2-1- з-ще с.Динката,  недопустима площ 0,01 ха

        22681-972-27-1- з-ще с.Левски, недопустима площ 0,05ха

           65468-112-8-1- з-ще с.Сбор, извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,14ха

           65468-479-10-1- з-ще с.Сбор,  извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,81 ха

           65468-555-5-1- з-ще с.Сбор, недопустима площ 0,01 ха

           65468-70-1-1- з-ще с.Сбор,  останала недопустима площ 0,15ха

          65468-70-2-1- з-ще с.Сбор, недопустима площ 0,01 ха

          65468-7-5-1- з-ще с.Сбор,  извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,18ха

          66559-582-1-1- з-ще с.Синитово,  извън обхвата на допустимия слой е площ в размер на 0,11 ха

          78056-348-1-1- з-ще с.Цар Асен, недопустима площ в размер на 0,04ха

          81089-3691-3-1- з-ще с.Черногорово,  извън обхвата на допустимия слой е целия парцел, в размер на 1,29ха

          81089-3691-5-1- з-ще с.Черногорово,  извън обхвата на допустимия слой е целия парцел, в размер на 0,40ха

          81089-3618-3-1- з-ще с.Черногорово, извън обхвата на допустимия слой е площ, в размер на 0,15ха

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на П.И.Е., ЕГН **********,***, срещу Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите в останалата обжалвана част.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите  да заплати на П.И.Е., ЕГН **********,***, сумата от  940лв., представляваща съответната част от извършени разноски по производството.

 

ОСЪЖДА П.И.Е., ЕГН **********,***, да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите, сумата от 160 / сто и шестдесет лева/ представляваща съответната част от възнаграждението за юрисконсултска защита и заплатен депозит за вещи лица.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният  административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                  

 

Административен съдия : /п/

 

Решение № 9099/09.08.2021 г.  по АД №4322/2021 г. по описа на ВАС.

ОТМЕНЯ Решение № 104/17.02.2021 г. на Административен съд – Пазарджик постановено по адм. дело № 441/2020 г. в частта в която съдът е отменил Заповед № РД 09-228/28.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, в частта ѝ, в която извън обхвата на площите в добро земеделско състояние са останали парцели или части от парцели: 00254-70-2-1; 00571-230-14-1; 00571-325-1-1; 00571-325-2-1; 10505-1572-8-2; 32010-858-1-1; 21172-100-2-1; 22681-972-27-1; 65468-112-8-1; 65468-479-10-1; 65468-555-5-1; 65468-70-1-1; 65468-70-2-1; 65468-7-5-1; 66559-582-1-1; 78056-348-1-1; 81089-3691-3-1; 81089-3691-5-1; 81089-3618-3-1 и Министерството на земеделието, храните и горите е осъдено да заплати разноски по делото.
ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд съобразно дадените в мотивите указания.
Решението е окончателно.