Решение по дело №9/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 448
Дата: 8 февруари 2024 г. (в сила от 8 февруари 2024 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20247240700009
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 януари 2024 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

448

 

гр. Стара Загора, 08.02.2024 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд в публичното  заседание                                       на       тридесети януари през    две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

 

                    СЪДИЯ: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                     

при секретаря  Стефка Христова като разгледа докладваното от  съдия БОЙКА ТАБАКОВА   административно дело № 20247240700009/2024г, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.124, ал.1 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

 

Образувано е по жалба от Е.И.Б. *** против Заповед № РД-05-02-17/ 18.12.2023г на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ /ОДЗ/ гр. Стара Загора, с която й е наложено дисциплинарно наказание „забележка“. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на заповедта, като постановена в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Жалбоподателката твърди, че заповедта не отговаря на изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, тъй като в нея липсват фактически основания за издаването й. Оспорва извършване на описаното дисциплинарно нарушение и твърди, че административният орган е неглижирал писмените й обяснения и не е взел предвид наличието на обективни обстоятелства, препятстващи изпълнението на Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със Заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г на Директора на ОДЗ гр. Стара Загора. По изложените съображения е направено искане за отмяна на оспорената заповед като незаконосъобразна.

 

Ответникът – Директор на ОДЗ гр. Стара  Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П. оспорва жалбата като неоснователна. Излага съображения за законосъобразност на обжалваната заповед по критериите на чл.146 от АПК.

 

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

 

Жалбоподателката  Е.Б. заема длъжност „директор“ на Дирекция „Административноправна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ в ОДЗ гр. Стара Загора.

 

 С т.I.1 от Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г на Директора на ОДЗ гр. Стара Загора, е определена да изпълнява функциите на длъжностно лице по данните по смисъла на чл.8, ал.3 от НСУПИИОСНПОФ за публикуване и поддържане на информация от обществения сектор в профила на ОДЗ Стара Загора на Портала за отворени данни. В т.II.2 от заповедта са описани задачите на това длъжностно лице, сред които да публикува поетапно и да актуализира своевременно на Портала за отворени данни информационните масиви и ресурси, които поддържат, достъпът до които е свободен, в отворен машинночетим формат, позволяващ повторно използване, заедно със съответните метаданни в рамките на стандартните условия съгласно чл.9 от СУПИИОСНПОФ – т.2.2. Определена е честота на публикуване на данните – т.II, б.А-F.

 

При извършена проверка във връзка с писмо изх. № 0420-78/08.11.2023 г от Главния секретар на МЗХ ответникът установил неизпълнение на заповедта от жалбоподателката, поради което е отправил до нея искане изх.№ ЧР-14-17/ 09.11.2023г за изслушване и представяне на писмени обяснения на основание чл.98, ал.1 от ЗДСл и във връзка с извършени дисциплинарно нарушение, изразяващо се в неизпълнение на служебни задължения – неизпълнение на негова Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със Заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г.

 

В дадените писмени обяснения жалбоподателката сочи, че не й е била изпратена парола за достъп от МЕУ и едва след нейн контакт по телефона с експерт в дирекция „Политики за електронно управление“ в МЕУ получила възможност да се регистрира в Портала за отворени данни на 09.11.2023г в 14:46ч На 10.11.2023г в 11:44ч получила права на достъп. На 10.11.2023г в 14:30ч направила оперативка със служителите, водещи регистрите, които подлежат на публикуване в Портала за отворени данни, и разпоредила подготвяне на таблици с информация, която да бъде публикувана.

 

По делото са представени разпечатки от Портала за отворени данни относно профила на ОДЗ Стара Загора, от които е видно, че регистрите по т.II, б.А-F Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г на Директора на ОДЗ гр. Стара Загора, са създадени в периода 15- 28.11.2023г.

 

С оспорената Заповед № РД-05-02-17/ 18.12.2023г след запознаване и обсъждане на дадените писмени обяснения на основание чл.90, ал.1, т.1 от ЗДСл  Директорът на ОДЗ Стара Загора е наложил дисциплинарно наказание „забележка“ като е приел, че жалбоподателката е извършила дисциплинарно нарушение по чл.89, ал.2, т.5 от ЗДСл. От фактическа страна заповедта е мотивирана с обстоятелствата, че към 09.11.2023г не са предприети своевременно действия за създаване на профил на ОДЗ-Стара Загора в Портала за отворени данни и не са събрани дори базите данни от отговорните служители на Главна дирекция „Аграрно развитие“, съгласно разпоредената честота на публикуването им.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен срок от съобщаването на оспорения акт на адресата и от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

 

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

 

Заповед № РД-05-02-17/ 18.12.2023г на Директора на ОДЗ Стара Загора е издадена от териториално и материално компетентен орган по чл.92, ал.1 от ЗДСл.

 

Оспореният акт е постановен в изискуемата писмена форма, след отправено искане за даване на усти и писмени обяснения от служителя по реда на чл.93, ал.1 от ЗДСл, които са разгледани и обсъдени от дисциплинарно наказващия орган.  

 

Съгласно чл. 94, ал. 1 от ЗДСл, дисциплинарните наказания се налагат не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Дисциплинарно наказващият орган е посочил, че нарушението е извършено в периода 21.09.2023г-09.11.2023г, а заповедта е издадена на 18.12.2023г. Следователно реализирането на дисциплинарната отговорност е извършено в законоустановения срок.

 

Според императивното правило на чл. 97, ал. 1, т. 4 и 5 от ЗДСл, дисциплинарното наказание се налага с мотивирана писмена заповед на дисциплинарно наказващия орган, която следва да съдържа: описание на извършеното от служителя нарушение, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават и служебните задължения, които са били виновно нарушени. В случая формулираното дисциплинарно нарушение, изразено чрез бездействия,  е уточнено и датирано, позволявайки да се установи кога точно служителят е следвало да предприеме определени действия.

 

Предвид дадените обяснения от жалбоподателката, че едва на 09.11.2023г е получила достъп до Портала за отворени данни, очевидно не се отрича запознаването й със Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г на Директора на ОДЗ гр. Стара Загора, както и вмененото бездействие по нея в периода 21.09.2023г-09.11.2023г. Спорният въпрос е обективни ли са причините за неизпълнение на заповедта, респективно може ли то да се вмени във вина на служителя. Според жалбоподателката след изпращане на Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г на Директора на ОДЗ гр. Стара Загора, на МЕУ е следвало да получи по електронна поща парола за достъп, каквато не й била изпратена до 09.11.2023г. Дисциплинарното обвинение е за непроявена от нея активност за създаване на потребителски профил в Портала и следващото от това непубликуване на нови данни в профила на ОДЗ Стара Загора. Доказателствата по делото сочат именно липса на своевременно активно поведение от страна на служителя за изпълнение на Заповед РД-04-110/20.09.2023 г., изменена със заповед РД-04-110-1/28.09.2023 г на Директора на ОДЗ гр. Стара Загора С т.II.2.4  от нея е вменено на жалбоподателката да осъществява комуникация и взаимодействие с определените длъжностни лица - администратори на Портала за отворени данни. Безспорно заповедта на директора на ОДЗ не може да бъде изпълнена без адресатът й да има разрешен достъп до Портала за отворени данни, за което определеният служител при добросъвестно изпълнение на служебните задължения е бил длъжен да предприеме съответните действия, включително като потърси съдействие за преодоляване на възникнали затруднения.

 

Не може да бъде споделено твърдението й, че с оглед публикуваните на интернет страницата на МЕУ Указания за определянето на служители, които да изпълняват функциите на длъжностни лица по Закона за достъп до обществена информация, ОДЗ Стара Загора е следвало да изчака допълнително уведомяване по официален път за създаване на потребителски профили. Конкретна индикация в такава насока липсва в публикацията, а при евентуална  неяснота за служителя как да процедира с цел коректно служебно поведение е било необходимо да потърси съдействие и да поиска допълнителни указания, каквото не е направено в случая с оглед събраните по делото доказателства. Голословно е твърдението в жалбата, че в продължение на 20 дни са правени опити за свързване със служители от администрацията на МЕУ. Не е спорно по делото, че веднага след осъществяване на контакт с ресорен служител от МЕУ на 09.11.2023г, нужните права за достъп до Портала са осигурени на жалбоподателката, но тя едва тогава – на 10.11.2023г, е започнала събиране на подлежащата на публикуване информация, което е удължило времето без актуализирани данни в профила на ОДЗ Стара Загора предвид представените доказателства за създаване на регистри в периода 15.11.-28.11.2023г. По този начин е осъществен виновно съставът на дисциплинарно нарушение по чл.89, ал.2, т.5 от ЗДСл във връзка с чл.6, ал.1 от Кодекса поведение на служителите в държавната администрация /изрично посочен в оспорената заповед като правно основание/, който вменява задължение за служителите в държавната администрация да изпълняват актовете на горестоящите органи. При детайлното обсъждане на дадените писмени обяснения правилно е отхвърлено и възражението на жалбоподателката, че друг служител е бил длъжен да публикува данните за ОДЗ Стара Загора в портала за отворени данни. Доказателствената тежест за установяване на това обстоятелство е възложена на оспорващата, която въпреки дадените указания от съда с разпореждане от 08.01.2024г, не е ангажирала съответни доказателства.

 

Наложеното дисциплинарно наказание е най-леко по вид и е съобразено с нормата на чл. 91 ЗДСл, тъй като съответства на тежестта на нарушението, както и с интензитета и степента на увреда за държавната служба или за гражданите. Допуснатото бездействие е довело до неинформираност на гражданите по теми, свързани с подлежащите на публикуване данни за кратък период, а от друга страна представлява потенциално основание за санкциониране на ОДЗ Стара Загора по чл.42, ал.3 от ЗДОИ.

 

При издаване на оспорваната заповед не се установява противоречие с целта на закона, а именно след надлежно установяване на извършено дисциплинарно нарушение да се наложи наказание с оглед привеждане работата на държавния служител в съответствие с изискванията за нейното бързо, точно и добросъвестно изпълнение по чл.20, ал.1 и чл.21, ал.1 от ЗДСл. По тези съображения жалбата на Е.Б.  се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на спора своевременно заявената претенция на ответника за присъждане на разноски следва да се уважи като в полза на ОДЗ Стара Загора  – юридическото лице на бюджетна издръжка, към което организационно и функционално принадлежи органът, издал оспорения акт, на основание чл.143, ал.3 от АПК се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв, определен в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и съобразен с невисоката фактическа и правно сложност на спора.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ от АПК и чл.124, изр.2 от ЗДСл, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Е.И.Б. ***  против Заповед № РД-05-02-17/ 18.12.2023г на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ гр. Стара Загора, с която й е наложено дисциплинарно наказание „забележка“, като неоснователна

 

ОСЪЖДА Е.И.Б. *** ДА ЗАПЛАТИ на Областна дирекция по земеделие Стара Загора сумата от 100 /сто/ лева за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                         СЪДИЯ :