Решение по дело №580/2021 на Районен съд - Дупница

Номер на акта: 123
Дата: 25 ноември 2021 г. (в сила от 24 февруари 2022 г.)
Съдия: Ели Георгиева Скоклева
Дело: 20211510200580
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 123
гр. Дупница, 25.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДУПНИЦА, I-ВИ СЪСТАВ НО, в публично
заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Ели Г. Скоклева
при участието на секретаря Ива Д. Георгиева
като разгледа докладваното от Ели Г. Скоклева Административно
наказателно дело № 20211510200580 по описа за 2021 година
П.П. - кмет на Община Кюстендил ,обжалва наказателно постановление
№ 53/12.03.2021 г., издадено от директора на РИОСВ-София, с което му е
наложено административно наказание глоба в размер на 10 000 /десет
хиляди/ лв., за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО . Прави оплаквания за
незаконосъобразност и иска същото да бъде отменено, като излага доводи за
допуснати нарушения на процесуалните правила, липса на компетентност на
лицето, издало наказателното постановление както и че не е извършил
нарушението,както и за приложението на чл.28 ЗАНН.
Административно наказващия орган оспорва жалбата,излагайки
съображения за законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление и моли да бъде потвърдено.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно
и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Във връзка с писмо от ДА“НС“, ТД“НС“ гр.Кюстендил, че имат
постъпила информация за наличие на нерегламентирано сметище в близост
до пречиствателната станция на гр.Кюстендил,на 12.08.2020г. в участък, на
черен път в източната част на кв.“Изток“ гр. Кюстендил,била извършена
проверка от длъжностни лица при АНО. При същата било установено, че в
1
този участък, на площ от около 10дкаса изхвърлени множество отпадъци,
предимно от битов характер/пластмасови бутилки, опаковки от хранителни
продукти, кофи легени, дюшеци и др./,строителни отпадъци/ счупени тухли
,керемиди ,мазилка и др./,растителни отпадъци, включително и отпадъци от
животински произход-кожи , кости, части от автомобили и др.Установено
било,че отпадъците от двете страни на черния път са били запръстени със
земни маси, върху които отново са натрупани отпадъци.
За констатациите от проверката,в присъствието на представители на
Община Кюстендил , бил съставен констативен протокол ,срещу
констатациите на който не са подадени писмени възражения. В деня на
проверката в присъствие на упълномощено от жалбоподателя лице, бил
съставен АУАН, №144/12.08.2020г.за нарушение по чл.19,ал.3,т.15 от ЗУО.
В срока по чл.44,ал.1 ЗАНН, жалбоподателят направил писмени
възражения срещу съставения акт, в които сочи,че не е извършил горното
нарушение, като периодично се почистват нерегламентирани сметища,
образувани на територията на Община Кюстендил.Възраженията са приети
като неоснователни и въз основа на съставения акт е издадено атакуваното
наказателно постановление, с което е наложено посоченото по-горе
административно наказание в максимален размер.
Съдът прие за установена горната фактическа обстановка като даде вяра
на показанията на разпитаните свидетели. Същите са последователни,
логични, непротиворечиви и съответстващи на събраната по делото
доказателствена съвкупност. Установяват начина на констатиране
извършеното нарушение, фактите по същото, както и процедурата по
съставяне на акта.
С оглед на така установеното, съдът прие,че жалбата е допустима –
подадена от легитимиран правен субект, в законовия преклузивен 7-дневен
срок, като съдът притежава териториална и материална компетентност за
разглеждането й. Разгледана по същество, жалбата е частично основателна и
съдът намали размера на наложеното наказание в предвидения от закона
среден размер минимум, по следните съображения:
НП е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН,съставен от
оправомощено за това лице, съобразно изискванията на чл. 157, ал. 4, вр. чл.
151, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците, и заповеди № 67 и
2
№69/17.06.2020г. на директора на РИОСВ – София.АУАН е издаден при
спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН .
Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не
съществуват съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита
на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл. 34 от ЗАНН. неоснователно
е възражението за липса на компетентност на лицето, издало наказателното
постановление. Същото е упълномощено със заповед № РД-
115/23.10.2018г.да изпълнява правомощията на директор на РИОСВ
гр.София,съобразно Правилника за устройство и дейността, утвърден от
министъра на околната среда и водите,в случай на отсъствие на директора, а
не се делегират правомощия по чл.157,ал.4 ЗУО.
На нарушителя е предявено обвинение за неизпълнение на
задължението му като кмет на Общината да предотвратява изхвърлянето на
отпадъците на неразрешени за това места. Визираното задължение е
предвидено в разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, а неизпълнението му
е съставомерно бездействие, наказуемо по чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение
последно от ЗУО, както коректно е посочено в НП. От горното следва, че
обвинението е ясно от фактическа страна и е правилно квалифицирано.
Нормата на чл. 19, ал. 3, т. 15, пр. първо от ЗУО възлага в отговорност
на кмета да предотвратява изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това
места. Доказателствата по делото установиха, че на датата на установяване на
нарушението 12.08.2020г. в участък, на черен път в източната част на
кв.“Изток“ гр. Кюстендил,което е неразрешено място за изхвърляне на
отпадъци ,са били изхвърлени множество такива ,от различен вид, са описани
в съдържанието на КП от проверката .
Доводите за маловажност на случая по см. на чл.28 ЗАНН са
неоснователни, предвид характера на охраняваните със ЗУО обществени
отношения ,чието засягане обуславят последици,както за околната среда, така
и за здравето на хората.
При определяне размера на глобата наказващия орган не е съобразил
изискванията на чл.27 ЗАНН. Същият е приел,че са налице утежняващи
вината обстоятелства-„неглижиране“на задълженията по спазване на
екологичното законодателство, както и че този терен се ползва като сметище,
предвид,че е била запръстявано-обстоятелства, които не са подкрепени от
3
обективни факти. Не се представиха доказателства, жалбоподателят да е
санкциониран за други такива нарушения. Визираното запръстяване не е
установено кога и от кого е направено, както и причините за това,поради
което не следва да се приемат като отегчаващи вината обстоятелства.
Предвид изложеното по-горе, а именно че не се събраха доказателства
за други нарушение по ЗУО, съдът намали глобата в предвидения от закона
минимум, който е остатъчно висок да реализира целите на наказанието,
визирани в чл.12 ЗАНН.
Разноски не са претендирани и съдът не се произнася.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 53/12.03.2021 г.,
издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите
/РИОСВ/-София, с което е наложено административно наказание – глоба в
размер на 10 000 лв., за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО на П. Г. П. -
кмет на Община Кюстендил, със служебен адрес: гр. Кюстендил , пл.
,,Велбъжд“ № 1, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо от
Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ ,като НАМАЛЯВА размера на
глобата от 10 000 лв. на 3000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд - Кюстендил на
основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Дупница: _______________________
4