Решение по дело №24/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юни 2022 г. (в сила от 20 юни 2022 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700024
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 23

гр. Силистра, 20 юни 2022 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на осемнадесети май през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

                                                        ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                   Елена Чернева

при секретаря Анета Тодорова, при участието на окръжния прокурор Теодор Желев като разгледа докладваното от съдия Чернева КАНД № 24 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Х.Д.Х. с ЕГН **********, действащ чрез адв. К. Л. ***, против Решение № 58 от 04. 03. 2022 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 771 / 2021 г., потвърждаващо  Наказателно постановление № 21-1099-001774 / 10.11.2021 г., издадено  от началник - група "ПП" към ОД на МВР  гр. Силистра.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради противоречието му с материалния закон - отменително основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. По конкретно излага доводи, че в санкционния акт АНО не е посочил кой от съставите на чл. 150а ЗДвП е осъществен - дали управление на МПС  след лишаване от право по съдебен ред или след лишаване от право по административен ред. Счита, че това е довело до пълно разминаване между фактическо и юридическо обвинение от една страна, и взаимноизключващи се юридически обвинения от друга, в резултат на което правото му на защита е накърнено.   По изложените съображения моли за  отмяна на съдебното решение и на потвърденото с него наказателно постановление, както и за присъждане на разноските, направени пред двете съдебни инстанции.

Ответната страна ОДМВР гр. Силистра, действащ чрез гл. юриск. В. А., с писмено становище оспорва изложените доводи в жалбата; моли за потвърждаване на оспореното решение и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Окръжният прокурор дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно и следва да бъде потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата, обсъди направените в нея оплаквания и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

С обжалваното решение е потвърдено наказателно постановление № 21-1099-001774 / 10.11.2021 г., издадено от началник - група "ПП" към ОД на МВР  гр. Силистра, с което на касатора са наложени административно наказание глоба в размер на 300 лева за нарушение на чл. 150а, ал. 1 ЗДвП за това, че управлява МПС след като е бил лишен от това право по съдебен или административен ред -с НП № 20-1099-001171 от 07. 08. 2020 г., влязло в сила на 29. 04.2021 г., както и глоба в размер на 10 лева за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП за това, че не носи свидетелство за регистрация на МПС, което управлява.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че на 21.10.2021 г. в гр. Силистра, по ул. "Дръстър" полицейски екип спрял за проверка л.а. марка "Мерцедес CLC 200"с рег. № AG92DIE, управляван от касатора, като първоначално същият е направил опит да избяга. Тъй като автомобилът бил с румънска регистрация било изискано свидетелството за регистрацията му, но водачът не представил такова. При извършена служебна проверка било установено, че касаторът е лишен от право да управлява МПС за срок от две години с влязло в сила на 29. 04. 2021 г. наказателно постановление  № 20-1099-001171 от 07. 08. 2020 г., което е било потвърдено от съда след оспорването му от санкционираното лице. На място бил съставен акт на лицето за установените нарушения на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП и на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, а въз основа на него е издадено оспореното НП.

За да потвърди оспореното решение съдът е приел, че актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от при налична териториална и материална компетентност на съответните длъжностни лица, в регламентираните срокове и при пълно спазване на изискванията на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Приел е, че не е налице неяснота по какъв ред е бил лишен жалбоподателя от правото да управлява МПС предвид посочването в санкционния акт на конкретното НП, с което е постановено лишаването. Коментирал е събраните по делото доказателства и въз основа на тях е приел, че нарушението е доказано по несъмнен начин.  Подробно е обсъдил и намерил за неоснователни изложените доводи в жалбата. Анализирайки превеса на отегчаващите отговорността на дееца обстоятелства съдът е достигнал до извода, че размерът на санкциите е законосъобразно определен.  По тези съображения съдът е потвърдил изцяло наказателното постановление.

Така постановеното решение е правилно. Първоинстанционният съд е формирал изводите си въз основа на цялостно изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, както и наведените от страните доводи и възражения. Не са били нарушени процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон. Изложените доводи в касационната жалба преповтарят до голяма степен оплакванията в жалбата пред районния съд и развитите по тях мотиви от първата инстанция се споделят и от настоящия съдебен състав, поради което на основание чл. 221, ал. 2, изр. второ от АПК настоящата инстанция препраща към тях.

Изцяло неоснователни са доводите на касатора, че в санкционния акт АНО не е посочил кой от съставите на чл. 150а, ал. 1 ЗДвП е осъществен - дали управление на МПС  след лишаване от право по съдебен ред или след лишаване от право по административен ред. В наказателното постановление ясно е конкретизиран акта, въз основа на който касаторът е бил лишен от право да управлява МПС, както и датата му на влизане в сила. В този смисъл е налице пределна яснота относно това обстоятелство и не е било налице необходимост органа да уточнява допълнително коя конкретна хипотеза (предложение) от изброените в чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП е осъществена. Т. нар. „предложение“ не е задължителен елемент от структурата на правната норма. Според чл. 26 и чл. 27 от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на Закона за нормативните актове всеки нормативен акт се състои от членове, а допълнителните, преходните и заключителните разпоредби се означават с параграфи. Членът може да се състои от алинеи, алинеята - от точки, а точката - от букви. Разпоредбите се обозначават, както следва: членът- с "Чл." и арабска цифра; параграфът - с "§" и арабска цифра; алинеята- с арабска цифра, поставена в скоби; точката - с арабска цифра; буквата- с малка буква. Всяка алинея, точка или буква започва на нов ред. Обозначението на разпоредбата се поставя непосредствено пред нея. От изложената нормативно регламентирана структура на правните норми е видно, че най-малката нейна единица е буквата, а "предложение"-то не е предвидено като самостоятелен елемент, следователно при цитирането на дадена нормативна разпоредба е достатъчно да се посочат нормативно регламентираните ѝ елементи, за да бъде тя конкретизирана в достатъчна степен. По този начин тя може да се съотнесе към словесното описание на хипотезата и да се прецени, дали е налице съответствие (в този смисъл Решение № 167 от 14.07.2015 г. на АдмС - Габрово по к. н. а. х. д. № 152/2015 г. , Решение №   849 от 11.05.2017г. на АдмС - Бургас по  КАНД дело № 727 / 2017г.). В случая такова съответствие е налице, поради което оплакванията за пълно разминаване между фактическо и юридическо обвинение от една страна, и взаимноизключващи се юридически обвинения от друга са неоснователни.

В заключение на изложеното настоящата инстанция намира, че обжалваното решение на СРС е валидно и допустимо. Същото е постановено в съответствие с установените факти по делото и със закона, поради което следва да се остави в сила.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 – 5 ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП на ответната страна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, чийто размер съответства на посочените в чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ  - в диапазона от 80.00 до 150 лева. Принципно фактическата и правната сложност на спора не обуславят присъждане на възнаграждение над установения минимум, поради което касаторът следва да заплати на ОДМВР – Силистра разноски в размер на 80,00 лв.

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал. 2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 58 от 04. 03. 2022 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 771 по описа на съда за 2021 г.

 

ОСЪЖДА Х.Д.Х. с ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Силистра сумата 80,00 (осемдесет) лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:                           Членове: 1.                                   2.