Решение по адм. дело №920/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 45
Дата: 16 февруари 2021 г. (в сила от 8 юли 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20197080700920
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

45

 

гр. Враца,  16.02.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВРАЦА, IV състав, в публично заседание на 18.01.2021г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 920 по описа на Административен съд - Враца за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „И.“ ЕООД ***, ЕИК *********, представлявано от К.П.К., чрез * М.М., против Решение за отказ № 03-РД/5012/16.12.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование: "Изграждане на предприятие за преработка на селскостопанска продукция – плодове и зеленчуци и етерично маслени култури", град *** за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. в размер на 597 322,06 лева, от които 447 991,55 лева от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 149 330,51 лева национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, с бенефициент „И.“ ЕООД.

С жалбата се претендира отмяна на атакувания административен акт като незаконосъобразен, постановен при неспазване на установената форма, съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Твърди се, че атакуваното решение е издадено преждевременно, като административният орган се е позовал на указания, дадени в оспорен административен акт преди произнасянето на съда – Уведомително писмо № 147/подмярка 4.2, с изх. № 01-2600/5985 от 07.10.2019 г., във връзка с което е образувано адм. дело № 765/2019 г. по описа на АдмС – Враца.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа изцяло депозираната жалба, като излага становище за уважаването ѝ. Претендират се разноски съобразно представен списък.

Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на ДФ Земеделие“, чрез пълномощника гл. юрисконсулт А.И., оспорва жалбата като неоснователна. Излага становище за законосъобразност на оспорения акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение.

По делото са събрани писмени доказателства, приложена е административната преписка по издаване на оспорения акт.

Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата, доводите на страните и приетите по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

На 16.05.2018 г. от „И.“ ЕООД е подадено проектно предложение с наименование "Изграждане на предприятие за преработка на селскостопанска продукция – плодове и зеленчуци и етерично маслени култури" с идентификационен № BG06RDNP001-4.001-0577 в ИСУН по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.

При обработка на проектното предложение са извършени предварителна оценка и оценка на административното съответствие и допустимост, като след проведена техническа и финансова оценка, на основание чл. 35, ал. 1 от ЗУСЕСИФ и т. 21.3 от Условията за кандидатстване, кандидатът е уведомен, че проектът е включен в списъка на проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата.

На кандидата е изпратено Уведомително писмо с изх. № 01-2600/5985 от 07.10.2019 г., с което е уведомен, че Оценителната комисия е приела за недопустими за финансиране следните заявени разходи:

-           За подобект 1. „Предприятие за преработка на селскостопанска продукция – плодове, зеленчуци и етерично-маслени култури в имот 12259.119.31, в местността *** гр. ***, от заявените за финансиране 432 193,27 лева недопустими за финансиране са 432 193,27 лева;

-           За подобект 2. „Вертикална планировка за преработка на селскостопанска продукция – плодове, зеленчуци и етерично-маслени култури в имот 12259.119.31, в местността *** гр. ***, в заявен за финансиране размер от 183 271,48 лева, недопустими за финансиране са разходи от 183 271,48 лева.

-           Разходи за Бизнес план в заявен за финансиране размер от 66 000,00 лева, недопустими за финансиране са разходи в размер на 9 112,19 лева.

Със същото уведомително писмо от дружеството е изискано да представи в 30 – дневен срок конкретно посочени документи и/или да приложи доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент.  

С писмо вх. № 2600/5985 от 06.11.2019 г. кандидатът е уведомил административния орган, че е използвал правото си на оспорване на раздел II. Корекции в проектобюджета пред Административен съд – Враца.

След като в указания в уведомителното писмо 30-дневен срок от „И.“ ЕООД не са представени изисканите документи и доказателства, изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издал оспореното в настоящото производство Решение за отказ от предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 03-РД/5012/16.12.2019г. Административният орган приел, че кандидатът не е спазил срока по т. 2 и т. 5 от раздел 27.1 от Условията за кандидатстване, който има преклузивен характер и не може да бъде удължаван за отделни одобрени за сключване на договор кандидати, тъй като това би било нарушение на принципите на процедурата за подбор и равнопоставеност на всички кандидати.

С решение от 17.03.2020 г. по адм. дело № 765/2019 г. по описа на АдмС – Враца, оставено в сила с решение № 13600/03.11.2020 г. по адм. дело № 9241/2020 г. по описа на ВАС, е отменено Уведомително писмо № 147/подмярка 4.2, с изх. № 01-2600/5985 от 07.10.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта по раздел II за корекции в проектобюджета.

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на оспорване. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Решението, издадено на основание чл. 38, т. 3 във вр. с  чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ и т. 9 във връзка с т. 9. З, предложение второ, във връзка с т. 2, т. 3 б. „а“, б. „б“, б. „д“, б. „е“, б. „ж“ и т. 5 от раздел 27.1. "Процедура за уведомяване на неодобрени и одобрени кандидати и сключване на административни договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ" на Условията за кандидатстването по подмярка 4.2. Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 г., е постановено от компетентен орган съгласно Наредба № 20 от 27.10.2015 г. - изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" – РА.

Според § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11а, ал. 1, т. 9 от ЗПЗП Разплащателната агенция намалява, отказва изплащането или оттегля изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Настоящата подмярка попада сред тези по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП, доколкото не е включена в изчерпателното изброяване на чл. 9б, т. 1 от ЗПЗП. Съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е и изпълнителен директор на РА, поради което именно той, както беше посочено, се явява компетентен да издаде оспорения административен акт.

По компетентността на органа, издател на административния акт, няма и спор.

Решение № 03-РД/5012 от 16.12.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ не страда от пороци относно формата на акта. Същото съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК.

Възражението на оспорващото дружество за липса на мотиви в атакуваното решение е неоснователно. В случая не е налице отклонение от изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, доколкото са посочени фактическите основания за издаване на акта, като същите кореспондират с правните такива. Изложените мотиви отразяват волята на административния орган и позволяват да бъде упражнено правото на защита на кандидата, както и осъществяването на съдебен контрол за законосъобразност на оспорения административен акт.

В настоящото съдебно производство спорът е изцяло правен и касае правилното тълкуване и прилагане на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ.

Съгласно текста на разпоредбата, при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1 от ЗУСЕСИФ се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване.

Съгласно установената съдебна практика този срок, разписан и в т. 2 от раздел 27.1 от Условията за кандидатстване, е преклузивен и неспазването му от кандидата за финансиране води до отхвърляне от административния орган на съответното проектно предложение.

По делото се установява по несъмнен начин, че оспорващото дружество, като кандидат по разглежданото проектно предложение, е поканено да представи в 30 - дневен срок доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, като същите не са били приложени към формуляра за кандидатстване. По несъмнен начин по делото се установява и обстоятелството, че 30 - дневният срок по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ е изтекъл на 11.11.2019 г. /присъствен ден/.

Неоснователна е аргументацията на жалбоподателя, че атакуваното решение е издадено преждевременно, като административният орган се е позовал на указания, дадени в оспорен административен акт – Уведомително писмо № 147/подмярка 4.2, с изх. № 01-2600/5985 от 07.10.2019 г. Частта на писмото по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, с която се изискват документи, не е акт, годен за съдебно оспорване. Това следва от характера и естеството на същата на междинен акт – етап в развиваща се процедура, който сам по себе си е без каквито и да било самостоятелни правни последици. С жалба вх. № 2904/25.10.2019 г. дружеството е оспорило подлежащата на обжалване част от уведомителното писмо, касаеща извършването на корекция в проектобюджета по проектното предложение във връзка с приети от Оценителната комисия недопустими за финансиране разходи. Частта от уведомителното писмо, с която се изискват доказателства, не е предмет на обжалване по адм. дело № 765/2019 г. по описа на АдмС – Враца.

По изложените съображения възражението е неоснователно.

Компетентният административен орган е издал оспореното решение за отхвърляне на проектно предложение в съответствие с разпоредбата на чл. 38, т. 3 ЗУСЕСИФ, съгласно която в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това. Напълно се споделя аргументацията на органа – издател на оспореното писмо, основаваща се на принципите по чл. 29, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, съобразно които се осъществява процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор, приложени и в съответствие с характера на това производство, основано на състезателното начало между проектните предложения.

Жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора в полза на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 (сто) лева.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

Р  Е  Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ ЖАЛБАТА на „И.“ ЕООД ***, ЕИК *********, представлявано от К.П.К., против Решение за отказ № 03-РД/5012/16.12.2019г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование: "Изграждане на предприятие за преработка на селскостопанска продукция – плодове и зеленчуци и етерично маслени култури", град *** за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-4.001 по подмярка 4.2. "Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. в размер на 597 322,06 лева, от които 447 991,55 лева от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 149 330,51 лева национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, с бенефициент „И.“ ЕООД.

ОСЪЖДА „И.“ ЕООД ***, ЕИК *********, представлявано от К.П.К., да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сумата от 100,00 /сто/ лева - разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

Административен съдия: