Решение по дело №1528/2010 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1661
Дата: 26 юли 2010 г.
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20107050701528
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 май 2010 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№..............................................2010г., гр.Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, Трето отделение, ХVІІІ състав                   

в публично заседание на тридесети юни 2010г., в състав:

 

                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЙОТОВА

                                                                   

с участието на секретаря В.К.,

като разгледа докладваното от съдия Йотова адм. дело № 1528/2010г.

по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, вр. § 8 от АПК.

Образувано по жалба подадена от П.П.Д. ***, против отказа на Зам. кмета на Община Варна по преписка с рег. №  ЗАО-37406/09.04.2010г. за заверка на молба-декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка.

Жалбоподателката, в жалбата и уточняващата молба от 07.06.2010г. твърди, че отказът е незаконосъобразен, неправилен и постановен в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Заявява, че претендира придобито право на собственост върху имота, въз основа на изтекла в нейна полза придобивна давност, като излага, че обстоятелството дали е собственик на имота и на какво основание, както и идентичността на последния, е въпрос от компетентността на Нотариус. Съгласно §1, т.2 от ДР на Закона за администрацията, издаването на актове, с които се удостоверяват факти с правно значение е административна услуга, като от компетентността на административния орган при Общината е удостоверяването на факта дали за имота, или за част от него, има издаван АОС, като съществуването или не на такъв АОС за имота е от значение за признаване правото на собственост в охранителното производство по обстоятелствена проверка.

На изложените основания претендира да се отмени отказа на Кмета на общината като незаконосъобразен и неправилен.

В съдебно заседание чрез пълномощника си адв. Т.И. поддържа жалбата,  моли съда да я уважи и да върне преписката на административния орган със задължителни указания за извършване на исканата административна услуга. Заявява, че с оглед издадения междувременно АОС за имота, жалбоподателката ще търси своите права по реда на гражданското производство.

Ответната страна - Община Варна, редовно призована за съдебно заседание, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, и като съобрази доводите на страните, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

По допустимостта:  Видно от приложената на л. 11 от делото обратна разписка, оспореният акт е съобщен на жалбоподателката на 12.04.2010г., а жалбата против нея, съгласно поставения печат на пощенския плик, с който е депозирана в Община Варна, е подадена на 26.04.2010г. Предвид изложеното жалбата се явява допустима за разглеждане, като подадена от лице с правен интерес – засегнато от оспорения административен акт, пред надлежен съд и в законоустановения срок.

По основателността: Административното производство е започнало по подадено от жалбоподателката искане № ЗАО-37406/16.09.2009г. до Кмета на Община Варна, за заверка на молба-декларация за обстоятелствена проверка за имот, находящ се в бивша м-ст „ Сотира”, ж.к. Бриз, гр. Варна, представляващ ПИ № 1007Б, парцел V с площ от 867 м2, като е посочено, че същата е необходима за снабдяване с констативен нотариален акт. Към искането са приложени в заверени за вярност копия: молба-декларация до нотариус при ВРС за признаване право на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка съгласно чл. 587 от ГПК и чл. 79 от ЗС, удостоверение, издадено от Дирекция „Местни данъци”, Община Варна, от което е видно, че имотът е деклариран на името на жалбоподателката и адвокатско пълномощно. Приложена е  актуална скица на имота, издадена от СГКК-Варна, съгласно които КК и КР, одобрени със заповед РД-18-92/14.10.2008г. на Изп. директор на АГКК-София, няма изменение на същите, засягащо ПИ с идентификатор 10135.2563.3, стар идентификатор 50. Имотът е с площ от 872 кв.м., урбанизирана територия, с начин на трайно ползване – незастроен имот за жилищни нужди и е със собственик Община Варна.

Видно от представените с административната преписка писмени документи, с писмо № ЗАО 37406/07.10.2009г. (л.16 от делото) Н-к отдел „Общинска собственост” е изпратил за разглеждане до отдел „Земеделие” при Община Варна, преписката по процесното искане. В писмото се заявява, че за ПИ с идентификатор 10135.2563.3 по КК на р-н „Приморски,  м-ст „Св. Никола”, гр.Варна, идентичен с имот без имотен номер по КП от 1956г. и с имот 1007 по КП от 1977г., няма съставен АДС до 01.06.1996г., няма извършено отчуждаване и възстановяване по ЗВСВНОИ, ЗПИНМ, ЗТСУ и др., и е предприета процедура по съставяне на АОС за цитирания имот. По делото е представено и писмо № ЗАО 37406/14.10.2009г. от Н-к отдел „Земеделие”, Дирекция „ОС” до Началника на Общинска служба „Земеделие” (л.14) с молба за удостоверяване на обстоятелството има ли реституционни претенции по ЗСПЗЗ за имот, представляващ ПИ с идентификатор 10135.2563.3≡50(по ПНИ на м. „Св. Никола”-стр.гр.)≡50 (предходен КП) ≡ част от имот без номер (КП от 1956г.) по КК, одобрена със Заповед № РД-18-92/14.10.2008г. на Изп. директор на АГКК, съгласно скица № 22948/26.08.2009г., издадена от СГКК-Варна, като се заявява, че в регистъра към ПНИ на м-ст „Св. Никола”-стр.гр. ПИ 50 е с неидентифициран собственик, съгласно КП към ПНИ на м-ст „Св. Никола” – стр.гр., за собственик на имот № 50 е записана Община Варна, а съгласно разписен лист към КП от 1956г. имотът попада в терен без обозначен номер.

Тези обстоятелства се установяват и от представените с административната преписка извадки от графична част на КП, от графична част на ПКП към ПНИ и регистър на имотите към КП.

С писмо изх. № 1289/22.10.2009г. ОСЗ-Варна заявява, че съгласно чл.19 ал.5 т.8 от ЗСПЗЗ Общините не могат да сключват в срок от 5 г. предварителни договори, както и да издават удостоверения във връзка с обстоятелствени проверки по реда на чл. 483 от ГПК (отм.). ОСЗ не разполага с ПНИ и регистри на собствениците за имоти, попадащи под разпоредбите на § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ.

В писмо от 23.10.2009г. от Директор Дирекция „Общинска собственост”, с което преписката е изпратена на Дирекция „ПНО” е посочено, че с Решение на Общински съвет – Варна № 322-4/29.05.2000г. е одобрен околовръстния полигон на м.”Св.Никола” /територия по пар.4 ал.3 от ПЗР на ЗСПЗЗ/, като територията е включена в строителните граници на гр.Варна. За същата има одобрен ПНИ със Заповед № РД-07-7706/08.08.07г. на Областен управител.

За процесния имот е съставен, на основание чл.2 ал.1 т.7 от ЗОС Акт за частна общинска собственост № 6012/12.03.10г., вписан в службата по вписвания на 19.03.10г.

Въз основа събраните в хода на административното производство писмени доказателства с писмо № ЗАО 37406/09.04.2010г., чиято законосъобразност е предмет на съдебното производство, Зам. кметът на Община Варна е отказал извършване на исканата услуга, като е изложил съображения, че имотът е станал частна общинска собственост ex lege и съгласно § 7 от ПЗР на ЗМСМА и, че съставяйки АОС № 6012/12.03.2010г. Община Варна демонстрира воля да владее, да ползва и да се разпорежда с имота, като заявителката не е посочила основания които да убедят администрацията, че имота е излязъл от патримониума на Община Варна.

В хода на съдебното производство, за пълнота на доказателствата пълномощника на жалбоподателката представя разписен лист към КП от 1977г., където имота е записан под № 1007, копие от регистъра на имотите към ПНИ, който не е представен по преписката и молба-декларация, предхождаща настоящата, валидно заверена от общинската администрация. Представя скица № УТ-94-П-27/22.01.2007г. и удостоверение №  ЗАО 16917/07.03.2007г. от Директор на Дирекция „ОС” при Община Варна, от което е видно, че към 2007г. за имота няма съставен АОС.

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Съгласно § 8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса производства по издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършване на административни услуги, както и при обжалване на отказите от извършването им, освен ако в специален закон не е предвидено друго. Чл.21 ал.3 от АПК регламентира, че индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права и задължения, както и отказът да се издаде такъв документ, т.е. отказът да се уважи искането за издаване на скица необходима за снабдяване с документ за собственост по обстоятелствена проверка на недвижим имот, представлява индивидуален административен акт по смисъла на цитираната разпоредба.

В случая се касае до искане за извършване на административна услуга – заверка на молба-декларация от Кмета на общината във връзка с обстоятелствена проверка на недвижим имот. Същата е необходима за развиващото се  пред нотариуса охранителното производство, в резултат на което се признава придобиването на право на собственост по давност от едно лице (чл.587 и чл. 588 от ГПК). Безспорно установено е и от страните не се спори, че за имота има издаден АОС (частна). Съставянето обаче на този акт в хода на административното производство и фактът, че молителката не е собственик на имота, не могат да послужат като правнорелевантни основания да й бъде отказана поисканата административна услуга. В конкретният случай и според изричното изявление на жалбоподателката в допълнителната молба към жалбата, поддържано и в хода на съдебното производство от пълномощника й, че П.П.Д. е придобила право на собственост върху имота по давностно владение, обуславя и правния й интерес от производството.

Принципно удостоверението, издадено от общината, въз основа на искането за извършване на административна услуга, е елемент от охранителното производство по чл.587 от ГПК за издаване на констативен нотариален акт по обстоятелствена проверка. Правомощията и компетенциите на административния орган, който не е участник в това производство, се изчерпват единствено и само със заверка на молбата-декларация и с издаването на удостоверението за имота, удостоверяващо дали същия е или не е държавна или общинска собственост.

Едва в хода на охранителното производство, след събиране на гласни и писмени доказателства и след тяхната съвкупна преценка, нотариусът е компетентен да издаде мотивирано постановление, с което да признае или отрече правото на собственост на молителката по отношение на имота, за който наред с другите доказателства е представено и удостоверението издадено от общината. Поради това отказът на административния орган да извърши административната услуга, мотивиран с факта, че искането изхожда от жалб. Д., която не се легитимира като негов собственик с надлежен титул, е незаконосъобразен, тъй като с него е препятствано правото на същата да инициира производство по реда на чл.587 от ГПК по отношение на имота. Т.е. дори и при конкуренция на права върху имота, административният орган е длъжен да издаде искания документ, тъй като противното би означавало разрешаване на граждански спор и намеса в правоотношения на равнопоставени граждански субекти, каквито правомощия кметът на общината не притежава. В тази връзка следва да бъде отбелязано, че доказателствената сила на констативния нотариален акт, издаден по реда на чл. 587 от ГПК, е оборима, и всяко трето лице може да докаже в производство по предвидения в закона ред, че титулярът по нотариалния акт не е собственик. Наличието пък на предвидено особено исково производство за защита правата на трети  лица отново води до незаконосъбразност на отказа за извършване на административната услуга.

В настоящият случай не са налице законови пречки за издаването на претендираните документи, тъй като за молителката е налице правен интерес от извършването на услугата. Няма данни по делото за процесния имот да има реституционни претенции или да са засегнати законни права и интереси на трети лица по друг начин. Няма данни обекта, за който се иска извършването на административната услуга, да е секретен и информацията за него да представлява държавна тайна. В случая не намира приложение и разпоредбата на чл.19 ал.11 от ЗСПЗЗ, тъй като същата регламентира забрана издаването на удостоверение за земи, останали след възстановяване правата на бившите собственици, административният орган не е представил доказателства за проведена процедура по чл.19 ал.2 и 3 от ЗСПЗЗ, а в представените по делото писмени доказателства изрично е посочено, че процесният имот не попада в територия по чл.19 ал.1 от ЗСПЗЗ. Обстоятелството, че имота има съставен АОС № 6012/12.03.2010г. , следвада намери отражение в издаденото от общината удостоверение.

Предвид изложеното, съдът намира, че оспорения акт е издаден от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но в противоречие на материалноправните разпоредби. Това обаче не води до неговата недействителност, поради което и искането на жалбоподателя за прогласяване на неговата нищожност е неоснователно. Допуснатото нарушение е обусловило постановяването на един незаконосъобразен отказ, поради което същия следва да се отмени и преписката да се върне на органа за извършване на услугата в законоустановения срок.

 Страните не са направили искане за присъждане на разноски, поради което такива не се следват.

Воден от гореизложеното и на основание чл.173 ал.2 АПК, съдът

 

Р   Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ отказът на Зам.Кмета на Община Варна, обективиран в писмо изх.№ ЗАО-37406/09.04.2010г. за заверка на молба-декларация за обстоятелствена проверка, по Искане № ЗАО 37406/09.04.2010г. на П.П.Д. ***, за имот с идентификатор 10135.2563.3, находящ се в местност „Св.Никола”, р-н „Приморски”, гр.Варна.

ВРЪЩА преписката на административния орган за извършване на исканата административна услуга съобразно дадените в решението указания и в сроковете по чл.57 от АПК.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: