Решение по дело №763/2024 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 319
Дата: 2 август 2024 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20241210200763
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 319
гр. Благоевград, 02.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на петнадесети юли през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Калинка К. И.
при участието на секретаря Христина Хр. Манева Янкова
като разгледа докладваното от Калинка К. И. Административно наказателно
дело № 20241210200763 по описа за 2024 година
Делото е образувано с жалба на К. А. С., ЕГН **********, управител на
"ЕЛИМЕКС ИНЖЕНЕРИНГ" ЕООД с ЕИК , със съдебен адрес община Г. О.,
гр. Г. О., ул. „“ № , ет. срещу наказателно постановление № ВКА-
3/13.05.2024г., издадено от началник на регионален отдел "Надзор на пазара
Югозападна България" в Главна дирекция "Надзор на пазара” при Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на основание
чл. 56 от Закона за техническите изисквания към продуктите, на С. е наложено
административно наказание глоба в размер на 200 лв. Искането е за отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно поради това, че С. не е
субект на задължението по чл. 30ж, ал.3 от Закон за техническите изисквания
към продуктите и неправилно е ангажирана неговата
административноказателна отговорност, както и че поради това, че фактите по
случая са установени и санкционирани неправилно. Жалбата е оспорена от
наказващия орган, който чрез процесуалния си представител пледира
атакуваното наказателно постановление да бъде потвърдено като
законосъобразно.
По делото са събрани писмени и гласни доказателства, чиито анализ дава
1
основание на съда да приеме, че са установени следните съществени факти:
Административнонаказателното производство е започнало с акт за
установяване на административно нарушение АУАН № ВКА-3, съставен на
02.02.2024 г. от В. К. А., на длъжност главен инспектор в РОНП ЮЗБ,
месторабота гр. Благоевград, на ГДНП при ДАМТН за това, че К. А. С., ЕГН
**********, управител на "ЕЛИМЕКС ИНЖЕНЕРИНГ" ЕООД. ЕИК: , с адрес
на управление: община Г. О., гр. Г. О. е отговорен за нарушение на чл. 30ж,
ал.3 от Закона за техническите изисквания към продуктите (ЗТИП),
установено на 02.11. 2023 г при извършена проверка в търговски обект -
магазин, намиращ се в гр. Б., ул. "Д. Й.” № , стопанисван от „ЕЛИМЕКС
ИНЖЕНЕРИНГ“ ЕООД. Проверката е извършена от контролни органи на
ДАМТН в присъствието на П. С., на длъжност продавач консултант, и е
установено, че в магазина се предлага за продажба мрежов адаптер с два USB
изхода, без марка, модел: MWUSB5U, артикулен № 59267, баркод
080558020422. Върху продукта е имало посочени технически данни: PRI,101-
20V, 50-60HZ, 500mА, SEC 2x(5V=2100Ma), Made in China. Опаковка -
прозрачна пластмасова с картонен етикет. Върху нея са нанесени технически
данни, инструкция на английски и немски език, без български език. Продуктът
се предлагал без придружаващи документи. Липсват данни за изходна
мощност, среден КПД в работен режим, КПД при малък товар, консумирана
мощност на празен ход. Контролните органи са посочили, че провереният
продукт попада в обхвата на Регламент (ЕС) 2019/1782 за определяне на
изискванията за екопроектиране за външни електрозахранване устройства,
съгласно Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и за
отмяна на Регламент 278/2009г. на Комисията, поради което на основание
чл.30ж, ат. 1, т. 4 от ЗТИП с писмо изх. № 81-00-1416/11.12.2023 г. на ДАМТН,
получено на 14.12.2023 г.. с известие за доставяне PS 2704 002DW 0 5 на
Български пощи от К. А. С. - управител на "ЕЛИМЕКС ИНЖЕНЕРИНГ”
ЕООД е изискано да представи в срок от 5 дни от датата на получаване на
писмото в РОНП Югозападна България заверени копия от оригинални
счетоводни, търговски или други книги и документи (фактури, митнически
декларации и др.) за проверения продукт. В определения в писмото срок, К. С.
не е предоставил изисканите документи, поради което е образувано
административнонаказателно производство за допуснато нарушение на чл.
30ж, ал.3 от ЗТИП със съставяне на акт за установяване на административно
2
нарушение № № ВКА-3/02.02.2024г. от главен инспектор В. А. в присъствие
на главни инспектори Д. И. и К. Т. от Регионален отдел "Надзор на пазара
Югозападна България" към ДАМТН и в отсъствие на К. А. С., който е
поканен, но не се е явил. Актът е връчен и въз основа на него е издадено
наказателно постановление № ВКА-3/13.05.2024г. от началник на регионален
отдел "Надзор на пазара Югозападна България" в Главна дирекция "Надзор на
пазара” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
(ДАМТН), с което на основание чл. 56 от Закона за техническите изисквания
към продуктите, на С. е наложено административно наказание глоба в размер
на 200 лв. Наказателното постановление е връчено и е обжалвано пред РС
Благоевград при спазване на правилата на чл. 59 от ЗАНН, като се твърди, че
управителят на дружеството К. С. не е адресат на задължението за
представяне на документи - оригинални счетоводни, търговски или други
документи - фактури, митнически декларации и др. за проверявания продукт,
поради което не може да се счита, че той е нарушил задължението си по чл.
30ж, ал.3 от ЗТИП да окаже съдействия на органите за надзор на пазара при
изпълнение на техните задължения. Контролните органи потвърдиха пред
съда обстоятелствата на извършената проверка и установеното нарушение,
както и спазената процедура по съставяне и връчване на акта.
Установените от съда обстоятелства дават основание за извод, че жалбата е
допустимо, но неоснователна по съществото си. Съгласно правилата на чл.
30ж от Закон за техническите изисквания към продуктите органите за надзор
на пазара, каквито са инспекторите от Регионален отдел "Надзор на пазара
Югозападна България" към ДАМТН имат право на свободен достъп до
търговските обекти, както и да изискват от търговеца декларация за
съответствие, техническо досие и инструкция и/или указание за употреба на
български език на продукта, когато те се изискват и имат право да изискват
оригинални счетоводни, търговски или други книги и документи, както и
документи, отнасящи се до търговската регистрация, единен
идентификационен код по БУЛСТАТ, адрес на управление на проверяваното
лице, лични данни и друга информация, отнасяща се до установяване на
административно нарушение по този закон, както и да изземват заверени
копия от тях. Съгласно ал.3 от тази разпоредба търговците по чл. 4б са
задължени да осигуряват достъп до търговските обекти и да оказват
съдействие на органите за надзор на пазара при изпълнение на техните
3
задължения. Съдът намира, че следвайки това задължение К. С. в качеството
си на управител на представител на дружество "Елимекс инженеринг" ЕООД е
бил длъжен да представи на контролните органи изисканите документи с
информация за търговеца и начина на придобиване на продукт мрежов
адаптер с два USB изхода, без марка, модел: MWUSB5U, артикулен № 59267,
баркод 080558020422, предлаган в стопанисвания от търговеца магазин в гр.
Б., ул. "Д. Й.” № . Задължението за представяне на търговски и други
документи се носи от търговеца, чиито представител е С. и изпълнението на
задължението е възможно лично от него или по негово разпореждане, може да
бъде изпълнено от друго упълномощено лице. С. не е изпълнил това
задължение, поради което правило е преценено, че той не е изпълнил
задължението си да окаже съдействие на органите за надзор на пазара при
изпълнение на техните задължения, заради което е наказан на основание чл.
56 от ЗТИП с административно наказание от 200 лв. глоба. Санкционната
норма предвижда наказание за този, който не предоставя документите лв.,
който е минималния законов размер и съдът не намира основание за промяна.
Съдът не установява допуснати съществени нарушения на правото на защита,
като счита, че в административнонаказателното производство са спазени
правилата за образуване и водене, които гарантират участието на нарушителя
и възможността за запознаване с обстоятелствата на нарушението, за да се
защитава срещу тях. Неоснователни са възраженията за това, че С. не е
адресат на задължението за представяне на документи на контролните органи,
като съдът по-горе в мотивите си посочи, че задължението на търговците да
представят информация във връзка с търговската регистрация и информация
за продавани продукти могат да бъдат изпълнени от представителя на
търговеца или упълномощено от него лице, поради което С. е бил задължен да
представи изисканата от контролните органи на ДАМНТ информация за
предлагания продукт, както и търговска и счетоводна информация за нуждите
на административнонаказателното производство. Случаят не е маловажен,
като съдът не установява необичайно ниска степен на обществена опасност,
която да даде основание към нарушението да бъдат приложени правилата за
маловажността по чл. 28 от ЗАНН. Обобщавайки мотивите си съдът приема,
че атакуваното наказателно постановление е законосъобразно, поради което и
на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

4
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № ВКА-3/13.05.2024г., издадено
от началник на регионален отдел "Надзор на пазара Югозападна България" в
Главна дирекция "Надзор на пазара” при Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор (ДАМТН), с което на основание чл. 56 от Закона за
техническите изисквания към продуктите, на К. А. С., ЕГН **********,
управител на "ЕЛИМЕКС ИНЖЕНЕРИНГ" ЕООД с ЕИК , със съдебен адрес
община Г. О., гр. Г. О., ул. „“ № , ет. е наложено административно наказание
глоба в размер на 200 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване
на страните пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
5