Решение по дело №405/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2019 г.
Съдия: Чавдар Иванов Попов
Дело: 20194430200405
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ ........

 

гр.Плевен,12.03.2019 г.

 

ПЛЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VІІІ - ми наказателен състав

на двадесет и седми февруари две хиляди и деветнадесета година в открито заседание, в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧАВДАР ПОПОВ

при секретаря Дарина Димитрова като разгледа докладваното от съдия ПОПОВ НАХД № 405/2019 година по описа на Плевенския районен съд, за да се произнесе съобрази следното:

ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. от ЗАНН

            С Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение Серия К № 1516908, установено с автоматизирано техническо средство, на основание чл.189, ал.4, вр.чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП на В.Т.К., ЕГН: ********** е наложено административно наказание-глоба в размер на 100 лева, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Недоволен от така наложеното административно наказание е останала жалбоподателката, която в срока по чл. 59 от ЗАНН, чрез наказващия орган е подала жалба до Районен съд Плевен, с която моли съда да отмени издадения ЕФ и наложената глоба.

Жалбата е процесуално ДОПУСТИМА, като подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес и в законоустановения в чл.189, ал.8 от ЗДвП  преклузивен срок. В нея се прави искане за отмяна на издадения електронен фиш поради неговата неправилност и незаконосъобразност, като са изложени и основания по същество на искането.

Жалбоподателката, редовно призована, не се явява.

            О.н.М. редовно призовани, не изпращат представител.

            Съобразявайки събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

С оглед датата на връчване на ел. фиш на жалбоподателя и датата на депозиране на жалбата пред наказващия орган, съдът счита, че последната е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана. Същата е основателна.

Съдът, като прецени събраните в хода на производството писмени доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

На 10.12.2016г. в 17:07 часа в Е 83 км.89.2 Околовръстен път Плевен е извършено нарушение с автомобил „***“ с регистрационен номер ***, изразяващо се в превишаване на разрешената скорост. Нарушението е заснето с със стационарна радарна система „Multa Radar SD 580” №  ***- отчетен толеранс на отчетената скорост от -3кm/h, разрешена стойност на скоростта 90 km/h, установена стойност на скоростта 115 km/h, превишена стойност на скоростта 25 km/h.

            Обжалваният електронен фиш е издаден след получаване в Сектор „ПП“-гр. Плевен на Декларация за предоставяне на информация по нарушение във връзка с разпоредбите на чл.189, ал.5 от ЗДвП от ***- законен представител на „***“ ООД. Към датата на извършване на нарушението- 10.12.2016г. в 17:07 часа,  въпросното дружество е било собственик на МПС „***“ с регистрационен номер ***. Във въпросната декларация Г. заявява, че на посочената във фиша дата, автомобилът е бил управляван от В.Т.К.. Този факт се потвърждава и от представеното пълномощно, с което Г., в качеството си на управител на „***“ ООД, упълномощава В.К. да управлява на територията на Република България автомобил „***“. Поради спазване на разпоредбите на чл.185, ал.5 от ЗДвП, декларацията на В.Г. е уважена, анулиран е фиш К № *** и е издаден фиш  К №***на В.Т.К. с ЕГН :**********. Към издадения електронен фиш е налице приложение - лист съдържащ снимка на нарушението, копие от удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.12.4888. и  протокол за проверка № ***

В срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП жалбоподателят не е представил в ОДМВР – гр.Плевен писмена декларация с данните на друго лице, което да е извършило нарушението, респ. копие на свидетелството му за управление. Не са направени възражения в срока по чл.189, ал.6 от ЗДвП.

С оглед събраните и анализирани доказателства по делото, съдът намира, че последните не могат да обусловят и подкрепят  изцяло изложените в ЕФ фактически констатации. От друга страна в хода на производството са допуснати следните съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до отмяна на ЕФ:

1.Наказващият орган е издал ЕФ без дата, което поставя в невъзможност  нарушителя и съда да определи неговата законосъобразност от гледна точка на преценка за давностни срокове, действащи закони към момента на нарушението или каквото и да е друго обстоятелство, като по този начин в голяма степен е ограничено правото на защита на жалбоподателя. Това е нарушение е от категорията на съществените, водещи до отмяна.

2. По делото не са предоставени доказателства, които да показват, че са спазени предписанията за поставяне на  автоматизираното техническо средство Multa Radar SD 580” №  ***. Няма данни за това по какъв начин е извършено насочването на това средство, съответно дали са спазени  техническите изисквания на съответност на лъча на измерване с посоката на лентата, в която ще се извършва измерването. Със заповед №316з-2095от 29.07.2015г. на МВР е определен кръгът от лицата, които могат да използват горепосочената система за видеонаблюдения. Никъде по делото няма данни първо, кои са лицата, които са извършвали измерването, нито дали тези лица са преминали съответния курс за първоначално обучение за работа с това техническо средство. Освен това, в точка 4.1 от въпросната заповед е записано, че след като се заснеме нарушение, служителят, извършил измерването трябва да попълни дневник на техническото средство. Такъв по делото няма представен.

3. Следва да се обърне внимание и на факта, че не е доказано по безспорен начин какво е било ограничението на скоростта. Жалбоподателката е санкционирана по чл.21, ал.1 от ЗДвП, но не е ясно дали ограничението на скоростта е определено със специален пътен знак, или защото автомобилът се е движил в населено място, извън населено място, по магистрала или скоростен път. Изясняването на тези обстоятелства е от съществено значение за определяне на съставомерността на нарушението, тъй като превишението на скоростта като административно нарушение е възможно в две различни и самостоятелни хипотези, регламентирани съответно в чл.21, ал.1 и ал.2 от ЗДвП. Във втората хипотеза, посочена от АНО в електронният фиш, от съществено значение за съставомерността на нарушението са обстоятелствата за вида на пътния знак, конкретната стойност на ограничението, въведена с този пътен знак, месторазположението на този пътен знак спрямо мястото на извършване на нарушението, с оглед обхвата му на действие. Не посочването на обстоятелства от кръга на горепосочените, предпоставя неяснота относно конкретните параметри на претендираното нарушение и пределите на следващата се за него отговорност като правна квалификация и вид/размер на приложимата административна санкция. В конкретния случай лаконичното описание на нарушението не позволява еднозначен извод относно точния вид на нарушението, съответно води до извода за сериозни процесуални пропуски и невъзможност да се провери дали то е правилно квалифицирано по чл.21, ал.1 от ЗДвП и дали законосъобразно е била ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя. Безспорно още едно самостоятелно основание за отмяна на ел. фиш. В т.см. реш. № 461 от 20.09.2013г. по КАНД № 6208/13г. на РАС-Плевен. А в последното си решение от м. януари 2014г. по  касационно административно дело № 1129/2013 г. РАС определя: “Касационната инстанция споделя и виждането на РС-Плевен, че в случая не са ангажирани и доказателства, че ограничението на скоростта е 60 км/ ч, предвид обстоятелството, че лицето е санкционирано за нарушение, извършено в хипотезата на ал.2 на чл.21 от ЗДвП.  Макар и извършено извън рамките на населеното място, нарушението се изразява в превишение на установена посредством пътен знак скорост и съгласно повелята на чл.21, ал.2 от ЗДП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак, като административно-наказващият орган е следвало  да представи доказателства относно въведеното с пътен знак ограничение, за да се извърши преценка, дали е налице такова и какво е превишаването на скоростта.” В т.см. са и реш. №80 от 19.02.2014г. по КАНД № 1201/13г. по описа на РАС-Плевен и реш. от м. януари 2014г. по КАНД 1129/13г. по описа на РАС-Плевен.

4. Видно от представената по делото снимка към електронния фиш, наказващият орган е насложил друга такава, която изобразява рег. номер на процесния автомобил по ясно и под друг ъгъл. Съдът счита това действие на наказващия орган за недопустимо и самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш. Не е ясно дали служителят, направил монтажа, е сред посочените служители в приложената и приета по делото Заповед№***., възлагаща им компетентност спрямо използваната за установяване на нарушението стационарна система MULTA RADAR SD580 с № ***. Самата снимка е замъглена, черно-бяла и от нея не може да се разбере по несъмнен начин какъв е модела на автомобила, неговите цвят и марка. От приложената снимка не може да бъде възприето и установено безспорно нито мястото на нарушението, нито  времето на нарушение и самото нарушение, както  и авторството на нарушението, което е абсолютно задължително изискване, за да бъде ангажирана административнонаказателна отговорност, която по своя характер е лична. Регистрационният номер не е установен по един безсъмнен и безспорен начин, тъй като е изведен посредством монтаж в десния долен ъгъл на приложената снимка, без да е посочено служебното лице изготвило монтажа. По този начин наказващият орган лишава от възможност и жалбоподателя и съда, чрез проверка да установи дали служителят направил монтажа е сред посочените служители в приложената и приета по делото Заповед№***., възлагаща им компетентност спрямо използваната за установяване на нарушението стационарна система MULTA RADAR SD580 с № ***. Не може да се изведе безсъмнен извод относно законосъобразността на въпросния монтаж и отговаря ли на действителността. Така съществено е ограничено правото на защита на жалбоподателя, което представлява съществено процесуално нарушение и е самостоятелно основание за отмяна.  Приложената справка от наказващия орган относно собствеността на МПС ***съдържа информация за лицето собственик и характерните признаци на л.а., които обективно не могат да бъдат съпоставени с признаците на л.а. от снимката на нарушението. Тя е негодна, черно-бяла, замъглена и не показва категорично каква марка, модел и цвят е л.а., поради което съдът не кредитира приложената справка  като доказателство подкрепящо авторството на нарушението, тъй като последното следва да се изведе от основата на ЕФ – снимката на нарушението. В противен случай, ще  се остави място за съмнения и предположения досежно факти от съществено значение за правилното идентифициране на л.а., което се явява съществено нарушение, обхващащо ключов момент от процеса по установяването на нарушителя.  Подобен подход на „доказване“ авторството на нарушението противоречи на закона и не бива да бъде толериран. Всичко това внася изключителна несигурност, касаеща въпроса КОЙ е извършителя на нарушението. Настоящият състав определя това като съществено нарушение, тъй като не е сигурно кой действително е авторът на нарушението- невъзможно е да се установи авторството по безспорен начин.

5. Според съда следва да се посочи факта, че в случая не е налице конкретизация от страна на наказващият орган на мястото, където е извършено нарушението. Съгласно  реш. № 410 от 26.06.12г. на РАС-Плевен по КАНД № 479/12г.: “Доколкото обаче в заснетия видеоклип се съдържат само географски данни, а в оспорения електронен фиш, издаден въз основа на него е посочено, че нарушението е установено в жк “***”, следва, че не е изяснен въпросът с идентичността на мястото на установяване на нарушението. При наличие на такова възражение в рамките на водените производства, и при съобразяване на липсата на доказателствена сила на видеоклипа или ЕФ, съдът намира, че същото е следвало да бъде изяснено чрез събиране на относими доказателства. Като не е сторил това, въпреки наличието на възражение, органът не е доказал безспорно мястото на извършване на нарушението.” В конкретния случай не е налице конкретизация от страна на наказващият орган на мястото, където е извършено нарушението- посочване улица, номер, общоизвестен обект, пътно съоръжение. Мястото на извършване на нарушението е задължителен реквизит, съобразно изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и липсата на точното му описание нарушава правото на защита на жалбоподателката, което е основание за отмяна на електронния фиш.

6. От така представената снимка по делото не само не може да се установи къде е извършено нарушението, но и дали въобще е в движение процесното МПС, каква марка и модел е и т.н. Безспорно още едно самостоятелно основание за отмяна на ел. фиш.

7. Така изложените във фиша фактически констатации не се подкрепят от събраните по делото доказателства. От представените и приети по делото писмени доказателства не става ясно каква всъщност е скоростта на л.а. Видно от единственото доказателство по делото – приложение към електронен фиш е че, скоростта е била 119 км.ч., липсва колко е било превишението на скоростта. Не става ясно от представеното приложение дали скоростта 119  км.ч. е получена след приспадане на 3 % или следва да се приспаднат тепърва, съобразно практиката на КАТ-Плевен и в съответствие с протокола за проверка № 23 от 17.03.16г., представен по делото, където е посочена грешка при измерване на скоростта от 3%, които при установеното превишение от 23 км., биха довели до различно превишение и различно наказание, което е съществено и е в ущърб на жалбоподателя. Тези неизяснени от наказващият орган обстоятелства водят до неяснота на извършеното нарушение, както и до неяснота относно волята на наказващият орган и е самостоятелно основание за отмяна на ел. фиш, съгласно  реш. № 410 от 26.06.12г. на РАС-Плевен по КАНД № 479/12г. Според него: “Видно от клип № ***, с който е заснето процесното нарушение е, че същият установява, че на 20.08.2011г., в 16.41.42 часа автомобилът е със скорост на управление 88 км/час при разрешени 50 км/ час, т.е. се движи с превишение от 38 км/час при координати географска ширина 24.36.3538 и географска дължина 43.25.2466. Съгласно съставения електронен фиш, с който е квалифицирано и санкционирано така установеното  деяние, същото представлява движение със скорост от 85 км/час при разрешени 50 км/час, което води до превишение на скоростта с 35 км/час и е нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДВП, респ. е санкционирано по чл. 182, ал.1, т. 4 от ЗДВП с глоба от 200 лева. Не се спори по това, че заснетият клип за установяване на нарушението представлява годно веществено доказателство и съдът го кредитира. Точно в тази връзка, съдът намира, че така установеното несъответствие представлява съществено нарушение на процедурните правила по установяване и квалифициране, респ. наказване на нарушението. Съгласно свидетелските показания “с новата система се свалят 3 километра надолу”. Последното не намира опора в закона, нито е мотивирано с действащи нормативни правила от органа, настоящ касатор. Т.е., ако и последното да се явява в полза на наказаното лице и да не води до промяна на определената санкция, съдът намира, че представлява нарушение на процедурата от рода на съществените. Това е така, защото на първо място, лицето, чийто автомобил е заснет да бъде управляван с превишена скорост няма яснота относно това – какво нарушение му се вменява. Следва да се има предвид, че електронният фиш се издава в негово отсъствие и същото не може да се запознае със съдържанието му и да прави възражения, както би било при съставяне на АУАН. Извън това, направеният запис се явява единственото доказателство за установеното нарушение, въз основа на което се издава фиша, с който в този случай са установени нови и различни факти, при съобразяване на това, че последният / противно на АУАН/ не обвързва с доказателствената си сила. При тези обстоятелства съдът намира, че несъотвествието между съдържанието на направения запис /клип/ и издадения въз основа на него  електронен фиш представлява съществено нарушение на процедурата, тай като лишава лицето от яснота относно вмененото му нарушение, а и води до недоказаност за извършването на каквото и да е деяние. Твърдението, че заснетата скорост следва да бъде намалена с 3 км/час е по-благоприятно за лицето, но доколкото няма яснота на кое основание почива това твърдение, по-благоприятното третиране се явява частен случай, тъй като наказващият орган би могъл да счита, че следва скоростта да бъде завишена. Също частен случай се явява и това, че двете превишения – по запис / 38км/час/ и по ЕФ / 35км/час/ попадат в една и същата наказателноправна норма – чл. 182, ал.1, т . 4 от ЗДВП, за която се предвижда наказание от 200 лева. Логично е при изменение на установената със записващото устройство скорост при издаването на ЕФ, нарушението да попадне под друга санкционна норма, което ще доведе до санкциониране на лице за нарушение, за което няма никакви доказателства да е извършило. Така изложеното съдът намира за достатъчно основание за отмяна на оспорения електронен фиш.” В този смисъл са и посл. реш. № 192 от 17.04.2013г. по КАНД 198/2013г., № 280 от 29.05.2013г. по КАНД 425/13, № 304 от 07.06.2013г. по КАНД 3698/13г., реш. № 461 от 20.09.2013г. по КАНД № 6208/13г. и реш. № 472/20.09.2013г. по КАНД 706/13г. на РАС-Плевен. Поради гореизложените съображения съдът счита, че следва да се отмени атакуваният ЕФ като незаконосъобразен.

Воден от горното и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е   Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш серия К №***на ОДМВР- Плевен, с който на В.Т.К., ЕГН: **********, на основание на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание-глоба в размер на  100 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Регионален  административен съд-Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.     

       ПРЕДСЕДАТЕЛ :