Решение по дело №518/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 508
Дата: 27 ноември 2019 г. (в сила от 27 ноември 2019 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700518
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 508

 

гр. Враца, 27.11.2019 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  трети състав, в публично заседание на 31.10.2019 г. /тридесет и първи октомври две хиляди и деветнадесета година/  в състав:

 

                                                                       АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря Даниела Ванчикова, като разгледа докладваното от съдия Василева адм. дело № 518 по описа на съда за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по жалба на Ц.Г.В. ***, против Заповед № 369з-916/31.05.2019 г., издадена от Директора на ОД на МВР – Враца, с която му е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта, което е сторено на 11.06.2019 г.

В жалбата са изложени твърдения, че заповедта е издадена в противоречие с  материалноправните разпоредби  и при допуснати съществени нарушения на администратинопроизводствените правила и се иска отмяната ѝ като незаконосъобразна.

В съдебно заседание, жалбоподателят чрез процесуалния си представител адв. Е.П. ***, поддържа жалбата, като излага подробни съображения в подкрепа на направеното оспорване. Претендират се разноски по делото, съгласно  представен списък по чл.80 ГПК.

Ответникът  Директорът на ОДМВР – Враца, чрез пълномощника си гл. юрисконсулт Д. П. в представена молба по  делото и в съдебно заседание, излага мотиви за законосъобразността на издадената заповед. Счита, че не са допуснати твърдените в жалбата процесуални нарушения при постановяването й, деянието е установено и квалифицирано правилно и отправя искане заповедта да бъде потвърдена.

По делото са събрани писмени доказателства. Представено е заверено копие от образуваната пред административния орган дисциплинарна преписка.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна следното:

От представената дисциплинарна преписка е видно, че оспорващият Ц.В. заема длъжността * в Участък – М. към РУ – Оряхово при ОДМВР – Враца. Със Заповед  №369з-916/31.05.2019 г., издадена от Директора на ОД на МВР – Враца му е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца за това, че в качеството му на служител, на когото е възложено връчване на НП, не е връчил в срок и предприел действия за връчване на общо 9 броя НП с описани в заповедта номера. Прието е, че по този начин не е изпълнил задължението, вменено му с чл. 22, ал. 1 „сроковете за изпълнение се определят в писмена резолюция, в самия документ или произтичат от нормативен акт“ и ал. 2 „когато срокът по ал. 1 не е определен, задачата се изпълнява в срок от 10 работни дни, считано от датата на получаването ѝ от служителя, на когото е възложена“ от Вътрешни правила за организацията на документооборота в МВР, утвърдени с МЗ № 8121з-1013/08.08.2017 г. В заповедта е прието още, че деянието на * В. съставлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1, предл. 1 от ЗМВР – „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове“ и е съставомерно по чл.199, ал.1, т.3, предл. първо /небрежност в служебната дейност…/ от същия закон, за което се предвижда дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три до шест месеца. На държавния служител е наложено именно такова наказание за минимално предвидения в ал. 2 на чл. 199 ЗМВР срок от три месеца с оспорената в настоящото производство заповед, издадена на основание чл. 194, ал. 2, т. 1, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 3, предл.1 и чл. 204, т. 3, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. ал. 1, 2 и 4 ЗМВР и в срока по чл.195, ал.1 ЗМВР.

Оспорената заповед е издадена след извършена проверка за изясняване на постъпили данни за извършени нарушения от служители на РУ – Оряхово при ОДМВР – Враца по отношение на административнонаказателната дейност, работата по завеждането и отработването на преписки, провеждането на ОИМ, сроковете за извършване на проверки и др., изложени в Докладна записка рег. № 9583р-25/29.01.2018 г. и докладна записка рег. № 7855р-1412/12.02.2019 г. по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“, което е довело до отпадане на наказателната и административнонаказателната отговорност на установените нарушители. Проверката е разпоредена със Заповед № 369з-274/18.02.2019 г. на Директора на ОДМВР – Враца, издадена на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР. С цитираната заповед за образуване на дисциплинарно производство е определен персонален състав на разследващата комисия от служители на ОДМВР – Враца, в това число председател и двама членове, посочени са задачите – да се извърши проверка на постъпилите данни за извършени дисциплинарни нарушения от служители на РУ – Оряхово и е указан срок, в който комисията в писмена справка следва да докладва резултата от проверката – 18.03.2019 г.

Началникът на проверяваното РУ – Оряхово е запознат със заповедта на 28.02.2019 г., което е видно от отбелязването върху нея. С Докладна записка рег. № 369р-5220/15.03.2019 г., комисията е направила предложение до Директора на ОДМВР-Враца за удължаване срока на проверката с 30 дни, като  същият е бил удължен до 18.04.2019 г.

Назначената с цитираната по-горе заповед комисия е извършила възложената проверка, като е обективирала констатациите и заключенията си от нея в подписан от членовете ѝ Доклад рег. №369р-7531/18.04.2019 г., адресиран до Директора на ОДМВР – Враца. В Доклада в хронологичен ред са посочени всички факти и обстоятелства, които са установени, както и действията, които са предприети по изясняване на случая. В хода на проверката е снето сведение от жалбоподателя с рег. №967р-1475/28.03.2019 г. Посочено е, че въз основа на оценката на събраните в хода на проверката доказателства, информацията за извършени нарушения на служебната дисциплина от служители на РУ – Оряхово по изпълнение на конкретни задачи, съдържаща се в Докладна записка рег. № 7855р-1412/12.02.2019 г. по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“, се потвърждава.

По отношение на жалбодателя В. е установено невръчване на 9 бр. наказателни постановления, поради което комисията е направила извод за проявена небрежност в служебната му дейност. Непредприемането на действия по връчване в срок на посочените актове е прието от ДРО за нарушение на чл. 22, ал. 1 от Вътрешните правила за организацията на документооборота в МВР, утвърдени със Заповед № 8121з-1013/08.08.2017 г. на министъра на вътрешните работи, а именно – „Сроковете за изпълнение се определят в писмената резолюция, в самия документ или произтичат от нормативен акт“ и ал. 2 „Когато срокът по ал. 1 не е определен, задачата се изпълнява в срок до 10 работни дни, считано от датата на получаването ѝ от служителя, на когото е възложена“.

Прието е, че извършеното от оспорващия, съставлява дисциплинарно нарушение по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 предл. 1 от ЗМВР и е съставомерно по чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. 1 и 2 от ЗМВР (небрежност в служебната дейност, забавено изпълнение на заповед) и т. 5 (пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност) и е предложено да бъде му бъде наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

Директорът на ОДМВР – Враца е запознат със Доклада от проверката на 03.05.2019 г., видно от резолюцията „Съгласен“ с подпис върху него.  

Жалбоподателят е запознат с резултатите от проверката, обективирани в Доклада на 15.05.2019 г., видно от собственоръчно изписани дата имена и подпис върху същия, като е посочил, че няма какво да добави към вече даденото от него обяснение в хода на проверката.

На същата дата на В. е предоставена възможност с Покана рег. № 369р-8982/14.05.2019 г. в 24 часов срок от връчването ѝ да даде писмени обяснения във връзка с установените данни за извършено от него дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 ЗМВР, съставомерно по чл. 199, ал. 1, т. 3 от същия закон. Поканата съдържа указания, че ако в посочения в нея срок не бъдат представени писмени обяснения или възражения, това ще се счита за отказ по зависещи от служителя причини.

С Протокол рег. № 369р-9182/16.05.2019 г. е установено, че до 16:00 часа на 16.05.2019 г. в деловодството на ОДМВР – Враца не е постъпвало допълнително писмено обяснение от Ц.Г.В. -  * в Участък М. към РУ – Оряхово, при ОДМВР - Враца.

Директорът на ОДМВР – Враца е приел установеното в Доклада дисциплинарно нарушение за доказано и  на основание чл. 194, ал. 2, т. 1, предл. 1, във вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 3, предл.1 и чл. 204, т. 3, при спазване на процедурата по чл. 206, ал. ал. 1, 2 и 4 ЗМВР и в срока по чл.195, ал.1 ЗМВР е издал оспорената в настоящото производство Заповед № 369з-915/31.05.2019 г., с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на оспорения административен акт, в законоустановения 14-дневен преклузивен срок, поради което е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 АПК съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 АПК, като съгласно ал. 2 на същия член съдът обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това.

С оспорения в настоящото производство акт е наложено дисциплинарно наказание на служител от МВР. За да е законосъобразен същият, на първо място следва да е издаден от компетентен орган, в предвидените в ЗМВР срокове и при спазена дисциплинарна процедура, уредена в ЗМВР и издадената на основание чл. 215а ЗМВР Инструкция № 8121з-470 от 27 април 2015 г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи, издадена от Министерството на вътрешните работи, обн. ДВ. бр.34 от 12 май 2015 г.

Настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена от оправомощен от разпоредбата на чл. 204, т. 3 ЗМВР ръководител на структура по чл. 37, ал. 1, т. 2 ЗМВР, какъвто е издателят ѝ, който съгласно този текст има право да налага наказания от вида на процесното, квалифицирано като такова по чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. Заповедта отговаря на императивните изисквания на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР за форма и съдържание, като съдържа всички изискуеми от посочената разпоредба реквизити, изложени са фактически и правни основания за издаването ѝ, и е подписана от нейния издател. С оглед на това съдът приема, че заповедта е издадена от компетентен орган и при спазване на изискването за форма и съдържание на административния акт и не са налице нарушения, представляващи отменителни основания по смисъла на чл. 146, т. 1 и т. 2 от АПК.

В хода на дисциплинарното производство не се констатираха нарушения на процедурата, уредена в ЗМВР и в Инструкция №8121з-470 от 27 април 2015 г. Доколкото констатираното нарушение е прието за такова по чл. 199, ал. 1, т. 3 ЗМВР и тъй като същото попада в приложното поле на чл. 208 ЗМВР, дисциплинарното производство законосъобразно е започнало без издаване на изрична заповед по чл. 207, ал. 1 ЗМВР. Налице са били данни за извършено нарушение по смисъла на чл. 205, ал. 1 ЗМВР, съдържащи се в Докладна записка № 9583р-25/29.01.2018 г. и Докладна записка рег. № 7855р-1412/12.02.2019 г. по описа на Дирекция „Вътрешна сигурност“, поради което за установяване на нарушението и извършителя му на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, Директорът на ОДМВР – Враца със Заповед № 369з-274/18.02.2019 г. е разпоредил да бъде извършена проверка. Въпреки, че в ЗМВР и в Инструкцията няма изискване при извършване на такава нарушителите да бъдат запознати, от представеното Сведение рег. № 967р-1475/28.03.2019 г. /лист 147 от делото/, дадено от В. е видно, че същото е дадено именно във връзка с разпоредената от Директора на ОДМВР – Враца, с цитираната заповед проверка за изясняване на постъпилите данни за извършени дисциплинарни нарушения от служители в РУ – Оряхово. Следователно същият е разбрал за предмета на проверката, при което не са били нарушени правата му.

Въз основа на материалите от извършената проверка и след преценка на събраните доказателства, дисциплинарно-наказващият орган е установил извършеното от жалбоподателя дисциплинарно нарушение, описано в Доклад рег. №369р-7531/18.04.2019 г. и възпроизведено в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание. Жалбоподателят е запознат срещу подпис със съдържанието на Доклада, при което е имал възможност да разбере в пълнота извършеното дисциплинарно нарушение, както и че срещу него започва дисциплинарно производство. При издаването на оспорената заповед ДНО е спазил разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, като с Покана рег. № 369р-8979/14.05.2019 г. е дал възможност на жалбодателя да представи допълнителни писмени обяснения по случая, от което право последният не се е възползвал, видно от Протокол рег. № 369р-9182/16.05.2019 г. В тази връзка неоснователни са възраженията му, че Поканата е с дата 14.05.2019 г., а запознаването с Доклада е станало на 15.05.2019 г., поради което е поставен в невъзможност да представи допълнителни обяснения в указания 24 часов срок. В поканата е посочен срок от 24 часа от датата на връчването ѝ, а не от датата на регистрирането ѝ в системата. Оспорващият е получил поканата на 15.05.2019 г., видно от положения от него подпис и на същата дата се е запознал с констатациите в Доклада. Предвид това съдът приема, че непредставянето на писмени обяснения в указания в поканата срок е по зависещи от държавния служител причини, а не поради непредоставена възможност за това от страна на ДНО.

Настоящият съдебен състав намира, че дисциплинарното производство е проведено в рамките на законоустановения срок, съгласно чл. 195, ал. 1 ЗМВР, която норма повелява, че дисциплинарното наказание се налага не по-късно до два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. От своя страна, разпоредбата на чл. 196, ал. 1 ЗМВР постановява, че дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, а разпоредбата на чл. 196, ал. 2 от закона определя, че дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган. В случая, материалите от дисциплинарното производство са станали известни на ответника с постъпването на изготвения Доклад на 03.05.2019 г., видно от резолюцията върху него. Следователно издадената на 31.05.2019 г. Заповед е в съответствие с изискването за срочност на проведеното дисциплинарно производство.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира, че при издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, обуславящи наличие на отменително основание по чл. 146, т.3 от АПК.

Относно материалната законосъобразност на оспорения акт, съдът приема, че заповедта е издадена в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на ЗМВР. Дисциплинарно-наказващият орган правилно е квалифицирал деянието на жалбоподателя като дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, пр. 1  „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни“, каквито безспорно се явяват Вътрешните правила за организацията на документооборота в МВР, утвърдени със Заповед № 8121з-1013/08.08.2017 г. на министъра на вътрешните работи. В същите е предвидено сроковете за изпълнение да се определят в писмена резолюция, в самия документ или произтичат от нормативен акт, като когато срокът по ал. 1 не е определен, задачата се изпълнява в срок от 10 работни дни, считано от датата на получаването ѝ от служителя, на когото е възложена. За посоченото нарушение съгласно чл. 197, ал. 1, т. 2 и чл. 199, ал. 1, т. 3 ЗМВР се налага дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок, съгласно ал.2 на чл. 199 ЗМВР, от три до шест месеца. В случая в съответствие с изискването на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, ДНО е съобразил тежестта на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и цялостното поведение на служителя и е наложил наказанието в минимално предвидения от закона срок от три месеца. Оспорващият е наказан за това, че не е връчил 9 броя НП, подробно описани в заповедта, с което не е изпълнил вмененото му задължение с чл. 22, ал. 1 и ал. 2 от Вътрешните правила за организацията на документооборота в МВР, утвърдени със заповед на министъра на вътрешните работи, касаещи срочното връчване на посочените актове. Правилно ответникът е приел, че непредприемането на достатъчни действия по връчване на санкционните актове съставлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1, предл. 1 от ЗМВР – „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове“ и е съставомерно по чл.199, ал.1, т.3, предл. първо /небрежност в служебната дейност…/ от същия закон, за което се предвижда дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три до шест месеца. От представения в дисциплинарната преписка Протокол рег. № 309р-10309/11.09.2017 г. /л. 70 от делото/ се установява, че оспорващият е запознат срещу подпис на 14.09.2017 г. със Заповед № 8121з-1013/08.08.2017 г. на министъра на вътрешните работи, с която са утвърдени тези вътрешни правила за организацията на документооборота в МВР, за неизпълнението на които е наказан. При това положение доводите на наказаното лице, че не му е ясно за какво точно нарушение е наказан, са напълно неоснователни. Неоснователни са и доводите, изтъкнати в даденото от В. Сведение рег. № 967р-1475/28.03.2019 г., че не успява да връчи в срок НП и ЗПАМ, тъй като работното време на гражданите в обслужваната от него територия съвпада с неговото и не ги открива на посочените адреси. В Сведение рег. № 369р-4232/28.02.2019 г. на Началник РУ – Оряхово, дадено по повод образуваната проверка е посочено, че с цел подобряване на организацията по връчване на НП и ЗППАМ от края на 2018 г. е променено работното време на определените за това  служители от 11.30 часа до 20.30 часа, с оглед на това, че след работно време гражданите се прибират в домовете си и могат да бъдат открити за връчване на съответните документи. Освен това по делото не е представена нито една докладна записка, сведение или какъвто и да е документ от жалбодателя, с които да информира, че лицата са потърсени и не са открити на посочените адреси, с оглед изпращане НП в Сектор „ПП“ при ОДМВР – Враца, за предприемане на действия по неприсъствено връчване по реда на ЗАНН и НПК.

Поведението на жалбодателя при изпълнение на служебните задължения е житейски нелогично и правно необосновано. Небрежното отношение към служебната дейност освен, че може да доведе до погасяване на административнонаказателната отговорност на установени извършители на нарушения и да подхранва чувството им за безнаказаност, напълно обезсмисля и работата на служителите по установяване на административните нарушения, издаването на НП, обработката и изпращането на съответните документи и др.

Предвид изложеното съдът намира, че оспорената заповед е издадена в съответствие и с приложимите материалноправните разпоредби на закона и съответните подзаконови нормативни актове и не е налице основание за отмяната й по смисъла на чл. 146, т.4 от АПК.

Оспореният административен акт съответства и на целта на закона и не е налице отменително основание по чл. 146, т. 5 от АПК. С издаване на оспорената заповед, постановена в дисциплинарното производство се постига предвиденият от законодателя резултат – възпитателно и превантивно въздействие върху държавния служител за спазване на служебната дисциплина

По изтъкнатите съображения настоящият състав приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при постановяването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което жалбата срещу оспорената заповед следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски не следва да се уважава.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд – Враца

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.Г.В. ***, против Заповед № 369з-916/31.05.2019 г., издадена от Директора на ОД на МВР – Враца, с която му е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване на основание чл. 211 от ЗМВР.

На основание чл. 138, ал.1 от АПК, препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

 

АДМ. СЪДИЯ: