Решение по дело №14514/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2024 г.
Съдия: Константин Николов Попов
Дело: 20211110214514
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1250
гр. С., 12.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 114 СЪСТАВ, в публично заседание на
седми октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:КОНСТАНТИН Н. ПОПОВ
при участието на секретаря ВАЛЕРИЯ Н. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от КОНСТАНТИН Н. ПОПОВ Административно
наказателно дело № 20211110214514 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „***********“ ООД срещу наказателно
постановление (НП) № К- 0053847 от 31.08.2021г. , издадено от Е. М. Г.-
Директор на Регионална дирекция за областите С., Софийска, Кюстендил,
Перник и Благоевград към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при
Комисията за защита на потребителите /КЗП/, упълномощена съгласно
Заповед № 673 от 21.08.2019г. на Председателя на КЗП, с което на
„***********“ ООД, ЕИК ******* е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 1000 / хиляда / лева, на основание чл. 206,
ал. 1 от Закона за туризма /ЗТ/ за нарушение на чл.114, т. 1 от ЗТ.
Жалбоподателят моли наказателното постановление да бъде отменено
като неправилно и незаконосъобразно.
Въззиваемата страна - КЗП, редовно призована, се представлява от адв.
А.. Моли съдът да потвърди атакуваното наказателно постановление като
правилно и законосъобразно. Претендира разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева.
Софийски районен съд, като разгледа постъпилата жалба, изложените
в нея доводи и като се запозна с материалите по делото, намира за установено
1
от фактическа страна следното:
При проверка, извършена на 04.08.2021г. в заведение за хранене и
развлечения „***********“, намиращо се в гр. С., бул. “В.“ № 15,
стопанисвано от „***********“ ООД се установило, че дружеството предлага
туристическа услуга „ресторантьорство“ в некатегоризиран туристически
обект-заведение за хранене и развлечения, в нарушение на нормативните
изисквания на чл.114, т. 1 от Закона за туризма /ЗТ/.

При проверката не е било предоставено удостоверение за категория на
обекта или временно удостоверение за открита процедура по категоризиране
на туристическия обект. Установено е че в търговската зала са разположени
17 места за сядане, а на открито пред обекта 26 места за сядане. Предлагат се
за продажба на потребители- сандвичи различни видове, бургери и напитки.
По време на проверката обектът е работил и са били обслужвани клиенти. За
резултатите от проверката е бил съставен Констативен протокол №К-
2721606/ 04.08.2021г., който подробно е закрепил обстоятелствата, при които
е била извършена проверката, резултатите от нея и дадените препоръки от
проверяващите. Препис от констативния протокол е бил връчен на
представител на проверяваното дружество.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на гласните доказателства, съдържащи се в показанията на
свидетелката М. П. и приобщените на основание чл. 283 НПК писмени
доказателства. Между събраните доказателства не са налице противоречия и
несъответствия и не се налага подробен доказателствен анализ.
При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът
приема следното: Жалбата е процесуално допустима, тъй като изхожда от
легитимирано лице, депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок
срещу акт, подлежащ на обжалване. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна, като съображенията на съда в тази насока са следните:
За така констатираното нарушение в хода на проверката е бил съставен
АУАН №К-0053847/13.08.2021г.,препис от който е бил връчен на
упълномощено лице на дружеството жалбоподател.
Въз основа на горепосочения акт, при идентична фактическа
2
обстановка и правна квалификация е издадено обжалваното наказателно
постановление, с което на дружеството- жалбоподател е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 / хиляда
/ лева, на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма /ЗТ/ за нарушение на
чл.114, т. 1 от ЗТ.
Съгласно разпоредбата на чл. 114, т. 1 от ЗТ лицата извършващи
хотелиерство и/ или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т.
т. 1- 3 от ЗТ са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран
туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение
за открита процедура по категоризиране. В конкретния случай, такова
удостоверение или временно удостоверение за открита процедура по
категоризиране на туристически обект не е предоставено на проверяващите.
Доколкото не са предоставени подобни удостоверения е осъществен състава
на посоченото в АУАН и НП административно нарушение. Съгласно
санкционната разпоредба на чл. 206, ал. 1 от ЗТ на дружеството -
жалбоподател може да му бъде наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер от 1000 до 10 000 лева.
При издаване на акта за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление, съдът не констатира наличието на съществени
процесуални нарушения, водещи до отмяна на атакуваното постановление.
При съставяне на акта и издаване на наказателното постановление са
съобразени изискванията на разпоредбите на чл.42 и чл.57, ал.1 ЗАНН. В акта
за установяване на административно нарушение и в издаденото въз основа на
него наказателно постановление в достатъчна степен е описано нарушението
и обстоятелствата, при които е извършено и то по начин, позволяващ на
жалбоподателя да разбере конкретно вмененото му нарушение и съответно да
организира защитата си. Атакуваното наказателно постановление и АУАН са
издадени от компетентен орган.
Наказанието е определено в съответствие с предвидената за това
нарушение санкционна норма. В случая е определена минимално
предвидената санкция за това нарушение и няма основание за нейната
отмяна.
В случая не е налице малозначителност на нарушението и съответно е
неприложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Касае се за формално
3
административно нарушение, с което се засягат широк кръг обществени
отношения, което само по себе си изключва малозначителността на деянието.
С оглед изхода на делото съдът намира, че следва да осъди
жалбоподателя да заплати на КЗП претендираната сума 80 лева
юрисконсултско възнаграждение.
С тези мотиви и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН Софийски районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление (НП) № К- 0053847 от
31.08.2021г. , издадено от Е. М. Г.- Директор на Регионална дирекция за
областите С., Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград към Главна
дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите
/КЗП/, упълномощена съгласно Заповед № 673 от 21.08.2019г. на
Председателя на КЗП, с което на „***********“ ООД, ЕИК ******* е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на
1000 / хиляда / лева, на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма /ЗТ/ за
нарушение на чл.114, т. 1 от ЗТ.
ОСЪЖДА ***********“ ООД, ЕИК ******* ДА ЗАПЛАТИ на
Комисия за защита на потребителите сумата 80 /осемдесет/ лева,
представляващи разходи за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред
Административен съд, С.- град от датата на съобщаването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4