Решение по дело №2110/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1978
Дата: 9 ноември 2022 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20227180702110
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

1978

 

град Пловдив, 09.11.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, Десети състав, в открито заседание на двадесет и четвърти октомври  през две хиляди  двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 2110 описа за 2022 година, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от АПК, във връзка с чл.40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Делото е образувано  по жалба на Н.С.К., с ЕГН **********, с адрес: ***  против Решение № РД-26-1512 от 07.07.2022 година на Изпълнителния директор на УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД, по заявление за достъп до обществена информация рег. № РД-44-3876 от 24.06.2022 г..

Жалбоподателят излага съображения, че обективирания с решението отказ за предоставяне на информация е незаконосъобразен, поради което иска неговата отмяна, както и да бъде задължен ответника да предостави заявената обществена информация. Претендират се направените разноски, включително и тези за заплатен адвокатски хонорар.

В съдебно заседание - Н.С.К. лично поддържа жалбата си, представя писмени бележки.

Ответникът - Изпълнителен директор на УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД не се явява, не се представлява. По делото е депозирано становище от адв. М. Я. пълномощник на ответника, с което оспорва жалбата, претендира разноски.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

В развилото се административно производство по повод заявление за достъп до обществена информация рег. № РД-44-3876 от 24.06.2022 г., ответникът е постановил процесния отказ за предоставяне достъп до исканата информация. Заявителят е поискал инфопрмация както следва: 1./ Относно делата, по които УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД е страна /ищец, жалбоподател и/или ответник/ за периода от 01.01.2020 г. до настоящия момент / като е приложена таблица с оформени колони за съд, № на дело/година, страна по делото / ищец, жалбоподател/, страна по делото /ответник/, вид дело /гр.д., адм.д, и т.н/  2./ Във връзка с т.1 заявителят моли да му се предостави информация на какъв етап са описаните дела, а именно: 2.1. На каква инстанция /етап са делата? 2.2.Кои са прекратени? На какво основание? 2.3. По кои дела УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД е трета страна-помагач? 3.Кои от делата в т.1 са разпределени на юрисконсултите от отдел „Правен“ на лечебното заведение /обща бройка/ и кои на външни процесуални представители?

В конкретния случай, УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД безспорно е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 2 от ЗДОИ, който следва да осигури достъп до обществена информация, която се създава или се съхранява от него. Насрещно на това задължение е правото на гражданите да изискат информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес, освен ако информацията не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права /чл. 41 от Конституцията на Република България/. Осъществяването на това право не може да бъде насочено срещу правата и доброто име на другите граждани, както и срещу националната сигурност, обществения ред, народното здраве и морала.  Съгласно Решение № 7 от 4 април 1996 г. по к. д. № 1 от 1996 г.: "правото да се търси, получава и разпространява информация по чл. 41, ал. 1 от Конституцията принадлежи на всеки - физически и юридически лица, и защитава както интереса на личността, така и интереса на обществото да бъдат информирани. То се отнася и за печата, и за другите средства за масова информация. От друга страна, чл. 41, ал. 2 от Конституцията гарантира на гражданите достъп до информация от държавен орган или учреждение по въпроси, които представляват за тях законен интерес.  Правото да се търси и получава информация по чл. 41, ал. 1 от Конституцията обхваща задължението на държавните органи да осигуряват достъп до обществено значима информация. Съдържанието на това задължение подлежи на определяне по законодателен път. То включва задължение на държавните органи да публикуват официална информация, както и задължение да се осигурява достъп до източници на информация. Неговото ограничаване на основанията, посочени в изр. 2, изисква установяване по законодателен път на обстоятелствата, които се отнасят до съображения за национална сигурност или защита на обществения ред. Това се отнася и до основанията, на които може да бъде отказвана информация на гражданите от страна на държавни органи или учреждения съгласно чл. 41, ал. 2 от Конституцията. Правото, установено в тази разпоредба е лично. То се свързва с обоснован законен интерес на гражданите, а ограничаването му - със създаването на законова регламентация на хипотезите, в които информацията съставлява държавна тайна или друга тайна, за която съществуват предвидени от закона основания за опазването й". Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект. Тази обществена информация може да бъде обективирана върху хартиен, електронен или друг носител /като звукозапис или видеозапис; чл. 2, ал. 2 във връзка с § 1, т. 1 от ДР на ЗДОИ/, т. е. носители, съхранени, получавани или създадени от задължените по ЗДОИ субекти. Правопораждащ факт за задължителното произнасяне по реда на чл. 28 от ЗДОИ е характерът на исканата информация. Ако претендиранана от заявителя информация е обществена по своя характер, органът е длъжен да се произнесе по направеното искане, като предостави или откаже предоставянето същата с оглед на ограниченията по чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ.

УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД  е лечебно заведение по см. на Закона за лечебните заведения /ЗЛЗ/ и като такова осъществява дейностите по чл. 19, ал. 1 от закона. Според ал. 2 на посочената разпоредба лечебното заведение за болнична помощ извършва дейността си в съответствие с утвърдените медицински стандарти и правилата за добра медицинска практика, правилата за добра медицинска практика на лекарите по дентална медицина и правилата за добра медицинска практика по здравни грижи на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти; при осигуреност на лечебното заведение за болнична помощ с медицински специалисти на основен трудов договор; при наличие на определените в медицинските стандарти по чл. 6, ал. 1 технически изправна медицинска апаратура и техника на територията на съответното лечебно заведение; в съответствие с утвърдените стандарти за финансова дейност - в случаите по чл. 6, ал. 6, касаещи правила за определяне размера на трудовите възнаграждения на медицинския персонал, изготвени в съответствие с изискванията на чл. 247, ал. 2 от Кодекса на труда. Според чл. 6, ал. 3 и ал. 4 от ЗЛЗ лечебните заведения предоставят информация за извършваната от тях медицинска дейност, както и медико-статистическа информация съгласно наредба на министъра на здравеопазването, съгласувана с Националния статистически институт, а лечебните заведения, които се финансират от бюджета на Националната здравноосигурителна каса и/или от държавния бюджет, предоставят информация за извършените от тях разходи при осъществяване на дейността си по ред, определен с наредба.

 Настоящият съдебен състав счита, че поисканата информация не попада в кръга на обществената информация, чиято функция е да даде възможност на заявителя да си състави мнение за дейността на задължения субект. Съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

В случая не се иска достъп до информация свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти по определението на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.  Воденето на дела е  съпътстваща дейност, но не е част от дейността на задължения субект, регламентирана в ЗЛЗ и посочена по-горе, съответно не попадат в обхвата на понятието обществена информация, така както е дефинирано в чл. 2, ал. 1 ЗДОИ. Освен това запознаване със вида и характера на водените от и срещу УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД дела по никакъв начин няма да помогне на заявителя да си състави мнение за дейността на задължения субект – тя се подчинява на други критерии, разписани в ЗЛЗ и се отчита по посочения в закона ред. С жалбата не се навеждат твърдения за наличие на надделяващ обществен интерес от разкриването на заявената информация. Съгласно § 1, т. 6 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗДОИ надделяващ обществен интерес е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на задължените субекти по ЗДОИ. В разглеждания случай не се доказва наличието на надделяващ обществен интерес, тъй като за разлика от информацията по чл. 6, ал. 3 ЗЛЗ за извършваната от болницата медицинската дейност, узнаване на съдържанието, вида и характера на водените от и срещу УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД дела между други физически и  юридически лица и лечебното заведение по никакъв начин няма да допринесе за информираността на обществеността по въпросите свързани с лечението на пациенти от страна на ответното дружеството.

По изложените съображения, съдът заключава, че подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърена. Не се констатираха основания за отмяна на акта, поради неговата незаконосъобразност по арг. на чл. 146 АПК.

С оглед изхода от спора и въпреки че на основание чл. 143, ал. 3 от АПК в полза на ответника се дължат разноски, такива не следва да бъдат присъдени поради липсата на доказателства, че са сторени.

 Водим от изложените мотиви и при съобразяване на чл.172, ал.2 от АПК и чл.40, ал.3 от ЗДОИ, Съдът

                                              

                                                  РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.С.К., с ЕГН **********, с адрес: ***  против Решение № РД-26-1512 от 07.07.2022 година на Изпълнителния директор на УМБАЛСМ „Н.И.Пирогов“ ЕАД, по заявление за достъп до обществена информация рег. № РД-44-3876 от 24.06.2022 г.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

                              

                

 

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: