О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
№514 02.08.2022г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, ІІІ
състав, в закрито заседание на втори август ноември през две хиляди двадесет и втора
година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при секретар и с участието
на
прокурора
като разгледа
докладваното
от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело №549 по описа за 2022г.,
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.60, ал.5 и сл.
от Административно процесуалния кодекс
/АПК/.
Образувано е по жалба на
„БРИКЕЛ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово,
област. Стара Загора, подадена чрез изпълнителния директор Янилин Павлов против заповед № РД-08-115 от 29.07.2022 година на директора на Регионална инспекция
по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна
административна мярка на основание
чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4 и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на
околната среда „ спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на
топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 4
ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година ,
издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на
Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово в частта за допуснатото по силата на закона
предварително изпълнение на
административния акт.
В жалбата са изложени
доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт, като по същество съображенията
са за постановяването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния
закон. Жалбоподателят поддържа, че са налице предпоставките по чл. 166,ал.4 във
връзка с ал.2 от АПК за спиране на предварителното изпълнение на оспорената от
него заповед. Предварителното изпълнение на заповедта би осуетило всяка
възможност да извърши необходимите ремонтни работи за отстраняване на
констатираните нарушение и било предпоставка за окончателното спиране на
дейността на оператора. От предварителното изпълнение според жалбоподателя биха
настъпили значителни и трудно поправими вреди , изразяващи се във факта , че ще бъдат засегнати значителен
брой работници и служители на дружеството. Спирането на дейността би довело до невъзможност
за изпълнение на задълженията, поети от дружеството по сключените договори с
контрагенти и заплащане на неустойки. Въглищната
централа „ Брикел“ ЕАД осигурявала необходимата стабилност на електроенергийната
система. Допускане на предварителното изпълнение на заповедта и спиране на
дейността на „ Брикел „ЕАД щяло да доведе до невъзможност да изпълни поетите
ангажименти за 2022 година и отоплителен сезон 2022/2023 година към дружества,
чрез които се доставяли обогатени въглища към други ТЕЦ. От друга страна според
жалбоподателя работейки предприятието щяло да осигури защитата на особено важни
обществени интереси , които касаят енергийната система на страната. Направено е
искане да се спре предварителното изпълнение на заповед № РД-08-115 от 29.07.2022 година на директора на Регионална инспекция
по околна среда и водите за налагане на
принудителна административна мярка на
основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и
т.4 и чл.159,ал.2 от Закона за опазване
на околната среда, „Спиране на производствената дейност на Горивната инсталация
на топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и
ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година ,
издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на
Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово
Съдът,
след преценка на материалите по делото и приложените доказателства, приема за
установено следното от фактическа страна:
Видно от Решение №
40-Н2-И0-А0/ 2021г. на Изпълнителния директор на ИАОС, е постановено издаването
на Комплексно разрешително рег. № 40-Н2/ 2021г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, гр. Гълъбово,
за изграждане и експлоатация на следните инсталации и съоръжения: 1. Горивна
инсталация за производство на топлинна енергия (т.1.1 и т.5.2, б. „а“ от
Приложение № 4 към ЗООС) и 2. Инсталация за производство на водород (т.4.2 „а“
от Приложение № 4 към ЗООС), при условията на разрешително № 40-Н2/ 2021г.,
приложение № 1 към решението.
С заповед № РД-08-115 от
29.07.2022 година на директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на
принудителна административна мярка на
основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и
т.4 и чл.159,ал.2 от Закона за опазване
на околната среда е наложена на „ Брикел „ ЕАД принудителна административна
мярка „ спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на топлинна
енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5 ,
съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година , издадено
с решение № „40-Н2-ИО-АО /2021 година на Изпълнителния директора на Изпълнителна
агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово Според същата
заповед спирането се прилага чрез принудително извеждане от експлоатация и
пломбиране на места за подаване на гориво и/ или други съоръжение към ЕК 1, ЕК
№2, ЕК № 3 , ЕК № 4 и ЕК № 5 за производство на топлинна енергия. Срокът на
действие на ПАМ е до писмено потвърждаване от страна на РИОСВ – Стара Загора за изпълнение
на техническите мерки на нормите за допустими емисии/ НДЕ/ , свързани с емисионните
нива на Най-добрите налични техники/ НДНТ –СЕН/ по
показател серен диоксид, заложен в таблица 9.2.2.1 продължение към условие
9.2.2. на комплексно разрешително № 40/Н2/2021 година От фактическа страна
оспореният административен акт се основава констативен протокол № 010208 от
22.07.2022 година на служители на РИОСВ Стара Загора и констатираните редица
нарушения на условията на комплексното разрешително, водещи до непосредствена
опасност от замърсяване на околната среда а именно: експлоатация на
инсталацията без потвърждение от компетентния орган , нарушаване на НДЕ /
НДНТ-СЕН , определени в решение № 2017/1442 / ЕС за нормите на допустими емисии
по показател серен диоксид и превишаване по показател прах , превишаване на
разрешения капацитет на енергийните котли , нарушаване на разрешеното съотношение на горивен микс при съвместната употреба на
въглища и биомаса , работа на горивната инсталация без извършване на собствени
непрекъснати измервания , неорганизирано изпускане на вредни вещества в
атмосферния въздух , значително количество натрупан въглищен прах на площадката
на инсталацията , предпоставка за запрашаване и замърсяване на атмосферния
въздух. Според органа „ Брикел „ ЕАД е нарушило разпоредбите на чл.123в,т.2 от
ЗООС и е осъществило състава на нарушението на по чл. 164,ал.1 от ЗООС.
По
делото за представени доказателства за числения персонал на „ Брикел „ ЕАД, състоящ се от 1254 човека ,справка за
потребеното количество топлинна енергия от Топлофикация“ Брикел „ по отчетни
данни по месеци на 2021 година договори, сключени с „ Хиийт Енерджи“ ЕООД гр. Перник
за доставка на брикети от енергийни лигнитни въглища от 30.10.2013година и допълнителни
споразумения към него , договор от 16.11.2016 година , сключен с „ Транш
енерджи“ ЕООД гр. Сливен за доставка на обработено енергийно гориво и въглища
за външни консуматори , ведно с два броя анекса към него, договор за покупко
продажба от 01.04.2013 година, сключен с „ Марица Енерджи“ за доставка на
въглища за външни консуматори, високо калорични въглища и брикети , ведно с три
броя анекси Рамково споразумение за покупко продажба на електрическа енергия по
свободно договорени цени, сключено с „ Номад енерджи Къмпани“ ЕООД гр. София ,
ведно със сключен анекс към него от 01.07.2022 година
Въз основа на така установената фактическа
обстановка съдът намира, че искането за спиране на предварително изпълнение на
заповед № РД-08-115 от 29.07.2022 година на директора на Регионалната инспекция
по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна
административна мярка на основание
чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4 и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на
околната среда „ Спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на
топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и
ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година ,
издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на
Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр., като
подадена в законово регламентирания срок /на 01.08.2022г.,от легитимирано лице
с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност, е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Предварителното
изпълнение на невлязлата в сила заповед за прилагане на преустановителна
принудителна административна мярка е допуснато с разпоредбата на чл. 160, ал. 4
от ЗООС (Закон за опазване на околната среда), с която е предвидено изключение
от правилото на чл. 166, ал. 1 от АПК за суспензивен ефект на обжалването. По
законова презумпция е налице необходимост от защита на особено важни държавни
или обществени интереси, които според мотивите към заповедта в случая се
изразяват в преустановяване на непосредствената опасност от замърсяване на околната среда по компонент
атмосферен въздух, както и преустановяване на продължаващото извършване на
нарушения на чл. 123в, т. 2 (изпълняване на условията в комплексното разрешително)
във вр. с чл. 164, ал. 1 от ЗООС.
На основание чл. 166, ал. 2 във вр. с ал. 4 от АПК при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на
оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато по силата
на отделен закон, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или
алтернативно - трудно поправима вреда.
Формулираните
от „Брикел“ ЕАД, гр. Гълъбово искания попадат в хипотезите на чл. 166,ал.2 а
именно предварителното изпълнението може
да доведе до значителна или трудно
поправима вреда за дружеството.
„Брикел“ ЕАД, гр. Гълъбово е част от
критичната инфраструктура на Република България по смисъла на т.29а от §1 на
Допълнителните разпоредби от Закона за енергетиката (ЗЕ). Понятието „критична инфраструктура“
има своята легална дефиниция и в Директива 2008/114/ЕО на Съвета от 8 декември
2008 година относно установяването и означаването на европейски критични
инфраструктури и оценката на необходимостта от подобряване на тяхната защита и
означава елемент, система или части от нея, намиращи се в държавите-членки,
които са от основно значение за поддържането на жизненоважни обществени
функции, здравето, безопасността, сигурността, икономическото или социалното
благосъстояние на населението, и чието нарушаване или унищожаване би имало
значителни последици в дадената държава-членка в резултат на възможността да се
запазят тези функции.
Нормата на
чл.69 от Закона за енергетиката предпоставя и изисква енергийните предприятия
да извършват дейността си в интерес на обществото и на отделните клиенти, като
обезпечават сигурността на снабдяването, включително защита на обектите,
представляващи критична инфраструктура в енергетиката, непрекъснатостта и
качеството на електрическата и топлинната енергия и природния газ, ефективното
използване на горивата и енергията, опазване на околната среда, живота,
здравето и собствеността на гражданите.
Видно от
представената справка в предприятието
на "Брикел"
ЕАД работят
1254 лица с начислени възнаграждения за положения от тях труд. Спирането на
производствената дейност, наложено от предварителното изпълнение на невлязлата
в сила заповед и последвалата невъзможност за срочно ремонтиране на
компрометираните участъци на
инсталацията, лишава от трудови възнаграждения стотици работници и служители,
Дружеството ще понесе
значителни имуществени вреди в резултат
от прекратяване експлоатацията на инсталацията и следващото от нея неизпълнение
на сключените договори, но и за необходимост от защита на противопоставим
обществен интерес от осигуряване на трудова заетост на повече от 1254 граждани в
региона и издръжката на семействата им.
Предвид изложените съображения следва да се приеме,
че в конкретната фактическа хипотеза са осъществени материалноправните
предпоставки по чл. 166, ал. 2 във вр. с ал. 4 от АПК, обуславящи спиране на
допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на приложената
принудителна административна мярка,
със заповед. № РД-08-115 от 29.07.2022
година но директора но Регионална дирекция по околната среда и водите –
Стара Загора.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.166, ал.5 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
СПИРА предварителното изпълнение на заповед № РД-08-115 от 29.07.2022 година но директора но Регионална дирекция по
околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна
административна мярка на основание
чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4 и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на
околната среда „ Спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на
топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и
ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година ,
издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на
Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: