Определение по дело №549/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 514
Дата: 2 август 2022 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20227240700549
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 август 2022 г.

Съдържание на акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                        №514          02.08.2022г.       град Стара Загора

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в закрито заседание на втори август ноември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

при секретар                                                                                                       и с участието

            на прокурора                                                                                                        като разгледа

            докладваното от съдия   ИРЕНА ЯНКОВА     административно дело №549 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                        

 

 Производството е по реда на чл.60, ал.5 и сл. от Административно процесуалния кодекс  /АПК/.

 

Образувано е по жалба на „БРИКЕЛ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, област. Стара Загора, подадена чрез изпълнителния директор Янилин Павлов против  заповед  № РД-08-115 от 29.07.2022  година на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка на  основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4  и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на околната среда „ спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 4 ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година , издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово  в частта за допуснатото по силата на закона предварително изпълнение  на административния акт.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт, като по същество съображенията са за постановяването му в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че са налице предпоставките по чл. 166,ал.4 във връзка с ал.2 от АПК за спиране на предварителното изпълнение на оспорената от него заповед. Предварителното изпълнение на заповедта би осуетило всяка възможност да извърши необходимите ремонтни работи за отстраняване на констатираните нарушение и било предпоставка за окончателното спиране на дейността на оператора. От предварителното изпълнение според жалбоподателя биха настъпили значителни и трудно поправими вреди , изразяващи  се във факта , че ще бъдат засегнати значителен брой работници и служители на дружеството. Спирането на дейността би довело до невъзможност за изпълнение на задълженията, поети от дружеството по сключените договори с контрагенти  и заплащане на неустойки. Въглищната централа „ Брикел“ ЕАД осигурявала необходимата стабилност на електроенергийната система. Допускане на предварителното изпълнение на заповедта и спиране на дейността на „ Брикел „ЕАД щяло да доведе до невъзможност да изпълни поетите ангажименти за 2022 година и отоплителен сезон 2022/2023 година към дружества, чрез които се доставяли обогатени въглища към други ТЕЦ. От друга страна според жалбоподателя работейки предприятието щяло да осигури защитата на особено важни обществени интереси , които касаят енергийната система на страната. Направено е искане да се спре предварителното изпълнение на  заповед № РД-08-115 от 29.07.2022  година на директора на Регионална инспекция по околна среда и водите  за налагане на принудителна административна мярка на  основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4  и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на околната среда, „Спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година , издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово

Съдът, след преценка на материалите по делото и приложените доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

 

Видно от Решение № 40-Н2-И0-А0/ 2021г. на Изпълнителния директор на ИАОС, е постановено издаването на Комплексно разрешително рег. № 40-Н2/ 2021г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, гр. Гълъбово, за изграждане и експлоатация на следните инсталации и съоръжения: 1. Горивна инсталация за производство на топлинна енергия (т.1.1 и т.5.2, б. „а“ от Приложение № 4 към ЗООС) и 2. Инсталация за производство на водород (т.4.2 „а“ от Приложение № 4 към ЗООС), при условията на разрешително № 40-Н2/ 2021г., приложение № 1 към решението.

 

С заповед № РД-08-115 от 29.07.2022  година на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка на  основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4  и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на околната среда е наложена на „ Брикел „ ЕАД принудителна административна мярка „ спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година , издадено с решение № „40-Н2-ИО-АО /2021 година на Изпълнителния директора на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово Според същата заповед спирането се прилага чрез принудително извеждане от експлоатация и пломбиране на места за подаване на гориво и/ или други съоръжение към ЕК 1, ЕК №2, ЕК № 3 , ЕК № 4 и ЕК № 5 за производство на топлинна енергия. Срокът на действие на ПАМ е до писмено потвърждаване  от страна на РИОСВ – Стара Загора за изпълнение на техническите мерки на нормите за допустими емисии/ НДЕ/ , свързани с емисионните  нива на  Най-добрите налични техники/ НДНТ –СЕН/ по показател серен диоксид, заложен в таблица 9.2.2.1 продължение към условие 9.2.2. на комплексно разрешително № 40/Н2/2021 година От фактическа страна оспореният административен акт се основава констативен протокол № 010208 от 22.07.2022 година на служители на РИОСВ Стара Загора и констатираните редица нарушения на условията на комплексното разрешително, водещи до непосредствена опасност от замърсяване на околната среда а именно: експлоатация на инсталацията без потвърждение от компетентния орган , нарушаване на НДЕ / НДНТ-СЕН , определени в решение № 2017/1442 / ЕС за нормите на допустими емисии по показател серен диоксид и превишаване по показател прах , превишаване на разрешения капацитет на енергийните котли , нарушаване на  разрешеното съотношение  на горивен микс при съвместната употреба на въглища и биомаса , работа на горивната инсталация без извършване на собствени непрекъснати измервания , неорганизирано изпускане на вредни вещества в атмосферния въздух , значително количество натрупан въглищен прах на площадката на инсталацията , предпоставка за запрашаване и замърсяване на атмосферния въздух. Според органа „ Брикел „ ЕАД е нарушило разпоредбите на чл.123в,т.2 от ЗООС и е осъществило състава на нарушението на по чл. 164,ал.1 от ЗООС.

По делото за представени доказателства за числения персонал на „ Брикел „ ЕАД,  състоящ се от 1254 човека ,справка за потребеното количество топлинна енергия от Топлофикация“ Брикел „ по отчетни данни по месеци на 2021 година договори, сключени с „ Хиийт Енерджи“ ЕООД гр. Перник за доставка на брикети от енергийни лигнитни въглища от 30.10.2013година и допълнителни споразумения към него , договор от 16.11.2016 година , сключен с „ Транш енерджи“ ЕООД гр. Сливен за доставка на обработено енергийно гориво и въглища за външни консуматори , ведно с два броя анекса към него, договор за покупко продажба от 01.04.2013 година, сключен с „ Марица Енерджи“ за доставка на въглища за външни консуматори, високо калорични въглища и брикети , ведно с три броя анекси Рамково споразумение за покупко продажба на електрическа енергия по свободно договорени цени, сключено с „ Номад енерджи Къмпани“ ЕООД гр. София , ведно със сключен анекс към него от 01.07.2022 година

 Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът намира, че искането за спиране на предварително изпълнение на заповед  № РД-08-115 от 29.07.2022  година на директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка на  основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4  и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на околната среда „ Спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година , издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр., като подадена в законово регламентирания срок /на 01.08.2022г.,от легитимирано лице с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустима.

 

 Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

 Предварителното изпълнение на невлязлата в сила заповед за прилагане на преустановителна принудителна административна мярка е допуснато с разпоредбата на чл. 160, ал. 4 от ЗООС (Закон за опазване на околната среда), с която е предвидено изключение от правилото на чл. 166, ал. 1 от АПК за суспензивен ефект на обжалването. По законова презумпция е налице необходимост от защита на особено важни държавни или обществени интереси, които според мотивите към заповедта в случая се изразяват в преустановяване на непосредствената опасност от замърсяване на околната среда по компонент атмосферен въздух, както и преустановяване на продължаващото извършване на нарушения на чл. 123в, т. 2 (изпълняване на условията в комплексното разрешително) във вр. с чл. 164, ал. 1 от ЗООС.

 На основание чл. 166, ал. 2 във вр. с ал. 4 от АПК при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато по силата на отделен закон, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или алтернативно - трудно поправима вреда.

Формулираните от „Брикел“ ЕАД, гр. Гълъбово искания попадат в хипотезите на чл. 166,ал.2 а именно предварителното  изпълнението може да доведе до  значителна или трудно поправима вреда за дружеството.

 „Брикел“ ЕАД, гр. Гълъбово е част от критичната инфраструктура на Република България по смисъла на т.29а от §1 на Допълнителните разпоредби от Закона за енергетиката (ЗЕ). Понятието „критична инфраструктура“ има своята легална дефиниция и в Директива 2008/114/ЕО на Съвета от 8 декември 2008 година относно установяването и означаването на европейски критични инфраструктури и оценката на необходимостта от подобряване на тяхната защита и означава елемент, система или части от нея, намиращи се в държавите-членки, които са от основно значение за поддържането на жизненоважни обществени функции, здравето, безопасността, сигурността, икономическото или социалното благосъстояние на населението, и чието нарушаване или унищожаване би имало значителни последици в дадената държава-членка в резултат на възможността да се запазят тези функции.

Нормата на чл.69 от Закона за енергетиката предпоставя и изисква енергийните предприятия да извършват дейността си в интерес на обществото и на отделните клиенти, като обезпечават сигурността на снабдяването, включително защита на обектите, представляващи критична инфраструктура в енергетиката, непрекъснатостта и качеството на електрическата и топлинната енергия и природния газ, ефективното използване на горивата и енергията, опазване на околната среда, живота, здравето и собствеността на гражданите.

Видно от представената справка в предприятието на "Брикел" ЕАД  работят 1254 лица с начислени възнаграждения за положения от тях труд. Спирането на производствената дейност, наложено от предварителното изпълнение на невлязлата в сила заповед и последвалата невъзможност за срочно ремонтиране на компрометираните участъци на инсталацията, лишава от трудови възнаграждения стотици работници и служители,

Дружеството ще понесе значителни  имуществени вреди в резултат от прекратяване експлоатацията на инсталацията и следващото от нея неизпълнение на сключените договори, но и за необходимост от защита на противопоставим обществен интерес от осигуряване на трудова заетост на повече от 1254 граждани в региона и издръжката на семействата им.

Предвид изложените съображения следва да се приеме, че в конкретната фактическа хипотеза са осъществени материалноправните предпоставки по чл. 166, ал. 2 във вр. с ал. 4 от АПК, обуславящи спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на приложената принудителна административна мярка, със заповед. № РД-08-115 от 29.07.2022  година но директора но Регионална дирекция по околната среда и водите – Стара Загора.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.166, ал.5 от АПК, съдът

 

 

 

                                               О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

 

СПИРА          предварителното изпълнение на заповед  № РД-08-115 от 29.07.2022  година но директора но Регионална дирекция по околната среда и водите – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка на  основание чл.160,ал.1 и ал.2 във връзка с чл.123в,т.2 , чл.158 т. 3 и т.4  и чл.159,ал.2 от Закона за опазване на околната среда „ Спиране на производствената дейност на Горивната инсталация на топлинна енергия , включваща Енергиен котел / ЕК/ №1, ЕК №2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5 , съгласно условие 2 от Комплексното разрешително № 40-Н2/2021 година , издадено с решение № 40-Н2- ИО--АО /2021 година на Изпълнителния директора на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „ Брикел „ ЕАД гр. Гълъбово.

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                         СЪДИЯ: