Решение по дело №1090/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1031
Дата: 24 юли 2020 г.
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20207050701090
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№         /……………….2020 година, гр. Варна

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ВАРНА, I касационен състав, в публично заседание на шестнадесети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

       ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Галина Владимирова и при участието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА  к. адм. д. № 1090 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), вр. чл.221 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на РД „Автомобилна администрация“-Варна към ИА „Автомобилна администрация, представлявана от и.д. директор на РД „Автомобилна администрация“-Варна, чрез гл.експерт И.Я., срещу Решение 377/02.03.2020 г. на Районен съд Варнапостановено по АНД № 388/2020 г. по описа на Районен съд Варна, ХV състав, с което е отменено Наказателно постановление №23-0000755 от 17.12.2019г., на Началника  на ОО”АА” в ГД „АИ” гр.Варна, с което на „БЕК ТРАНС” ООД, гр.Варна, представлявано от Г.К.И. е наложена „Имуществена санкция” в размер на 1000.00  лв. на основание  чл.104 ал.1 от ЗАвП за нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП.

В жалбата са изложени доводи за неправилно приложение на материалния закон, както и че неправилно въззивният съд е установил фактическата обстановка. Според касатора, извода на съда, че АНО не е посочил конкретно какво вменено от закона задължение има превозвача по организация на работа на водачите, съответно кое свое задължение не е изпълнил, не кореспондира с установена регламентация, доколкото нито Регламент №561/2006г. на ЕС, нито в ЗАвтП и поднормативните му актове , са разписани конкретни действия, така че и АНО да е способен да ги идентифицира като дължими. Приема, че нарушението не е извършено от водача, тъй като видно от приложените по делото товарителници, му е разпоредено да извърши конкретни превози. Уточнява, че за този вид превози не се изготвят графици за работа на водачите, а контрол и анализ на работата им се извършва единствено чрез данните, които монтираните в превозните средства аналогови или дигитални тахографи, регистрират. Излага подробни аргументи в тази връзка.  Моли съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение и вместо него да постанови друго, с което да потвърди наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът - редовно призован, не се представлява.

Ответникът по касационната жалба„БЕК ТРАНС” ООД, гр.Варна, представлявано от Г.К.И., редовно призованне се явява, не се представлява. Представен е писмен отговор, в който касационната жалба се оспорва.  

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Съдът, след преценка на представените по делото доказателства, доводите и възраженията на страните в производството, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 от АПК, вр. чл.63 ал.1 от ЗАНН и от надлежна страна, поради което е допустима. Наведените доводи в същата представляват касационни основания по чл.348 ал.1, т.1 от НПК, приложим по препращане от чл.63 ал.1 от ЗАНН.

С обжалваното решение, Районен съд Варна е отменил обжалваното пред него НП. От фактическа страна, съдът е възприел следното:

В хода на проверка по документи са изискани от ответника по касация такива, относно транспортната дейност на дружеството за периода от 01.11.2018г. до 30.04.2019г. Същите били представени на 25.09.2019г., като е оформен приемо-предавателен протокол. Установено било, че  „Бек Транс” ООД-Варна  притежава лиценз на Общността № 11080/21.10.2013г. за международен обществен превоз на товари. Съдът констатирал, че служители при касатора възприели извод, че на 21.12.2018 г. в 13:18 ч. в гр.Варна, ж.к. "Чайка" бл. 192, вх. Б, ет. 4, ап. 15, транспортното предприятие не е организирало работата на водача К.Б.И.по такъв начин, че да е в състояние да спазва глава II от Регламент (ЕО) 561/2006 г./ чл.6, параграф 3 от Регламент(ЕО) № 561/2006 г. Този извод е функция на установяването, че при извършване на международен обществен превоз на товари, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) 561/2006 г., с МПС КАТ.*, марка "***", с рег.№ *****, собственост на превозвача, оборудвано с дигитален тахограф, за период на управление от 2 (две) последователни седмици, започващ от 10:50 ч. 10.12.2018 г. и завършващ в 19:37 ч. на 21.12.2018 г., водачът е управлявал 95 часа и 02 минути, видно от извършените разпечатки на предоставената на магнитен носител информация от картата на водача, извършени с програма TDCS и Caltacho, с което е превишил максимално допустимото общото време за управление от 90 часа с 05 часа и 02 минути. Превозите били извършени на основание 11 броя CMR. Това деяние е обективирало извършване на нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП, поради което на 18.10.2019г. за гореописаното е съставен АУАН срещу санкционираното дружество, но в същия била посочена като дата на извършване на нарушението 21.12.2018г. АУАН бил съставен в присъствието на  представляващия дружеството, който след запознаване със съдържанието му го подписал без  възражения. Не са постъпили и писмени такива в законоустановения срок, поради което въз основа на съставения АУАН и материалите по преписката  е издадено Наказателно  постановление, с което е наложено административно наказание „Имуществена санкция” в размер на 1000лв.

     Описаната фактическа обстановка съдът установил от събраните писмени доказателства – от показанията на св.Й., АУАН, КП, разпечатки на предоставената на магнитен носител информация от картата на водача и от останалите приобщени по делото писмени доказателства. При така установените факти, съдът коментирал, че АУАН и НП са издадени в законоустановения срок от компетентни органи.

Въззвният съд е приел, че наказателното постановление е постановено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила – чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, довели до нарушаване правото на защита на дружеството, както и нарушение на материалния закон. В обстоятелствената част на акта и НП липсвало описание на нарушението, вменено на дружеството. Не става ясно какво е следвало да направи дружеството на посочената в НП дата, какво не е сторило в качеството на превозвач, с какво свое бездействие или действие е допуснал да не се спази съответната почивка и дали това се дължи на липса на организация или на виновно поведение на самия водач на МПС, цитиран в обстоятелствената част, като факти както в АУАН, така и в НП липсват. Съдът приел, че АНО не е посочил  факти организирал ли е по някакъв начин почивките превозвачът и в следствие на какво се дължи неспазването на процесната почивка. Формиран в решението е и извод  за неприемственост на посочените място и дата на извършване на нарушението, тъй като изобщо не е ясно, къде се е намирало процесното МПС на процесната дата и защо се приема, че нарушението е извършено на датата, визирана в АУАН и НП за превоз от две последователни седмици, чиято организация би следвало да се извърши преди започване на превоза, а не към конкретна дата в края на превоза. Изводът за противоречие с материалния закон, въззивния съд е обосновал с липсата на  събрани категорични доказателства за действие или бездействие от страна на превозвача, чиято отговорност е ангажирана, относно организацията на работа на водачите/ в частност и на конкретния водач/ и спазване на законоустановените почивки. Решението в тази част е мотивирано и с несъбрани доказателства каква организация е създал или не е създал превозвачът, за да се прецени дали същата кореспондира с правните норми, съответно има ли извършени инструктажи съгласно нормата на чл.10 пар.2 от Регламент 561/06, има ли графици за работа и почивки, които евентуално имат касателство към спазването на правните норми.

При извършената проверка, касационният състав при Административен съд Варна установи законосъобразността на оспореното решение. Същото е постановено при правилно приложение на материалния закон и съблюдаване на съдопроизводствените правила.

Касационната инстанция възприема изцяло установените факти и правните изводи на районния съд.

Районен съд Варна е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е поотделно и в съвкупност събраните по делото доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован и в съответствие с материалния закон извод за незаконосъобразност на наказателното постановление. Настоящият касационен състав споделя изцяло мотивите на въззивния съд досежно издаването на наказателното постановление в противоречие с материалния закон.

Нарушението на правилата по глава II от Регламент № 561/2006 може да се дължи както на виновно поведение на превозвача, така и на виновно поведение на самия водач, който въпреки създадената от работодателя си организация не е спазил правилата за почивките. Както следва от разпоредбата на чл.10, пар.2 от Регламент № 561/2006, осигуряване спазване на разпоредбите на глава II от регламента се осъществява посредством инструктиране на водачите и извършването на редовни проверки. Видно от АУАН и НП липсват каквито и да било констатации в тази връзка, респ. изводи какво конкретно е следвало да извърши транспортното предприятие, за да осигури спазване на разпоредбите на глава II от Регламент № 561/2006 от страна на водачите. Съгласно чл.8, пар.2 от Регламент № 561/2006, за всеки период от 24 часа след края на предходната дневна почивка или седмична почивка водачът трябва да е ползвал следващата дневна почивка. Действително, съобразно чл.19, пар.2 от Регламент № 561/2006, държавата членка оправомощава компетентните органи да налагат санкции на предприятие и/или водач за нарушения на същия регламент, които са установени на територията и за които не е наложена санкция. Следователно както транспортните предприятия, така и водачите са носители на определени задължения и всеки от тях носи отговорност за неизпълнението на съответните задължения - Решение на СЕС от 9 юни 2016г. по дело Ю, С-287/14, т.32. Тоест, за да се търси отговорност за неизпълнение на задължение от всеки един от споменатите субекти-адресати на разпоредбата, следва техните задължения да са ясно разписани. Различен извод е възможно да обективира фактическа установеност, при която въпреки изключително добре създадена организация от превозвача, водачът да не изпълни задължението си по чл.8 пар.2 от Регламент № 561/2006 и да не ползва съответната почивка. Създаването на организация на трудовия процес е необходимо-присъщ елемент от работодателската власт на всеки работодател и обхваща дейности по управление и поставяне на задачи на участниците в този процес, по координация между изпълнителите на отделни трудови функции, по контрол за ефективно, качествено и законосъобразно изпълнение на тези трудови функции и т.н, а видно от материалите по административнонаказателната преписка тези въпроси изобщо не са изследвани.

Следва да се отбележи,  че дори и да се възприеме твърдението на касатора, че празнотата в регламента дава възможност на превозвача да избере начина на извършване на проверките и организация на работата , то в този случай в хода на АНП първо следва да се изискат доказателства по какъв начин конкретния превозвач е регламентирал чрез вътрешните си актове тази организация, съответно кои актове или свои разпоредби не е изпълнил и едва след това да формира извод за извършено административно нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП.

По изложените съображения обжалваното решение се явява постановено при правилно приложение на материалния закон и като валидно и допустимо следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от което и на основание чл.221 ал.2 предл.1 от АПК, вр. чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение 377/02.03.2020 г. на Районен съд Варнапостановено по АНД № 388/2020 г. по описа на Районен съд Варна, ХV състав, с което е отменено Наказателно постановление №23-0000755 от 17.12.2019г., на Началника  на ОО”АА” в ГД „АИ” гр.Варна, с което на „БЕК ТРАНС” ООД, гр.Варна, представлявано от Г.К.И. е наложена „Имуществена санкция” в размер на 1000.00 / хиляда/ лв. на основание  чл.104 ал.1 от ЗАвП за нарушение на чл.10 пар.2 изр.1пр.2 от Регламент 561/06 във вр. с чл.78 ал.1т.1  от ЗАвП. 

Решението е окончателно.

 

Председател:                 Членове: 1.

 

 

 

2.