Решение по дело №568/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 декември 2023 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20237140700568
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 754/12.12.2023 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на пети декември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

    Административен съдия: Соня Камарашка

 

при секретаря Александрина Александрова с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана като разгледа докладваното от съдията административно дело № 568 по описа за 2023г. по описа на Административен съд - Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 93, ал. 10 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).

 

Образувано е по повод подадена жалба от „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с.Палилула и с.Охрид“, представлявано от управителя Т.Д.Т. с посочен адрес ***, п.к. 3438, ул.“П*** “ №* , email - ***********@*****.*** и присъединените в хода на производството жалбоподатели „ЕКОАГРОСТРОЙ“ АД – с. Ерден и „Сдружение за аграрни, екологични проекти – ГЕО“ – гр. Пловдив против Решение № МО19-ПР/2023г., издадено от Директор РИОСВ – Монтана за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда, с което на основание чл.93, ал.3 от ЗООС, чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, чл.31, ал.4 и ал.6 от ЗБР, чл.40, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони, представена писмена документация от възложителя по Приложение №2 към чл.6 от Наредбата за ОВОС и чл.10, ал.1 и ал.2 от Наредбата за ОС, както и получени становища от РЗИ – Монтана, Басейнова дирекция „Дунавски район“ – Плевен, МЕ, ОДЗ – Монтана, ОПУ – Монтана и във връзка с влязло в сила Определение №493 от 30.11.2022г. по адм. дело №452/2022г. по описа на АдмС – Монтана потвърдено с Определение №3139/24.03.2023г. по адм. дело № 2545/2023 на ВАС е взето решение да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение: „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали Лула, общ Бойчиновци, с държавната пътна мрежа до Републикански път ІІІ-101“, с възложител „Екоагрострой“АД, тъй като няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.

Жалбоподателя „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с.Палилула и с.Охрид“, редовно призовани се явява лично управителя Т.Д.Т., поддържа жалбата си, като подробни доводи развива в представено по делото писмено становище, в което твърди, че процесното ИП е пряко свързано и се явява съпътстваща дейност по отношение на ИП “Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землищата на с.Охрид и с.Палилула, общ.Бойчиновци, обл.Монтана по предложения алтернативен вариант за добив, до нивото на подземните води, без да се навлиза в подземното водно тяло, като добивните работи започнат първоначално само от участък „Палилула“, което е посочено в писмо от инвеститора до РИОСВ – Монтана от 19.05.2023г., съдържащо допълнителна информация за процесното ИП. Твърди се, че оценката на въздействието върху околната среда само на съпътстващата дейност, без да е извършена оценка на основната дейност е недопустимо, съгл. чл.82, ал.3 от ЗООС, тъй като Решение по ОВОС №2-1/2013г. на министъра на околната среда и водите за ИП е загубило правно действие по см. на чл.99, ал.12 от ЗООС, което е потвърдено и с писмо на МОСВ. Недопустимо е отделно с отделен ОВОС от ИП за кариерата да се преценява необходимостта от извършване на ОВОС на съпътстващото инвестиционно предложение за пътя, в нарушение на чл.82 от ЗООС. Твърди се издаване на процесното решение в противоречие с Директива 2011/92/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 2011г. относно оценка на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда, поради непрекратяване на ИП за пътя, преди извършване на ОВОС за ИП за кариерата. Неразглеждането на ИП за пътя в пълнота в съответствие с изискванията на чл.82, ал.3 от ЗООС, води до противоречие на оспореното решение със ЗООС, поради което моли за неговата отмяна.

Жалбоподателя „Сдружение за аграрни, екологични проекти – ГЕО“ – гр. Пловдив, представлявано от управителя В.И.К., конституирани в производството по реда на чл.129, ал.1 АПК, редовно призовани не се явяват и не се представляват. В жалбата си до по-горестоящия административен орган излагат доводи, че решението на РИОСВ – Монтана по отношение преценка на необходимостта от изготвяне на ОВОС на ИП “Пътна връзка“ на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Палилула, общ.Бойчиновци с държавна пътна връзка до Републикански път III-101“ с възложител „Екоагрострой“АД е пряко свързани с основната дейност по отношение на ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землищата на с.Охрид и с.Палилула, общ.Бойчиновци, обл.Монтана по предложения Алтернативен вариант за добив, до нивото на подземните води, без да навлиза в подземното водно тяло, като добивните работи започнат първоначално само от участък „Палилула“, поради което е нарушен чл.82, ал.3 от ЗООС, тъй като всички спомагателни дейности, необходими за добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“, следва да се съвместяват в една процедура по ОВОС, която да завърши с едно решение. Решение по ОВОС №2-1/2013г. на министъра на околната среда и водите за ИП за добив на пясък и чакъл е загубило правно действие по см. на чл.99, ал.12 от ЗООС, което е потвърдено и с писмо на МОСВ, поради което ИП за пътя е без предмет и обуславя неговата нецелесъобразност. Именно в писмо на инвеститора до РИОСВ изрично е посочено, че става въпрос за „връзка на баластриера, разположена в ПИ 55258.15.18, с държавна пътна мрежа“, която е спомагателна дейност. Моли за отмяна на оспореното решение и връщане на органа за ново произнасяне.

Жалбоподателя „Екоагрострой" АД, ЕИК * , със седалище и адрес на управление област Монтана, община Бойчиновци, с. Ерден, П.К.3431, представлявано от изпълнителен директор Р.Г.П., чрез адв. И.И. от САК, конституирани в производството по реда на чл.129, ал.1 АПК, редовно призовани се явява изпълнителния директор и надлежно упълномощения адв. И.. В съдебно заседание поддържат жалбата си в частта относно мотивите на решението, касаещо изпълнение на следните задължителни условия от т.1 до т.8 от решението, касаещи: т.1. Строителството, респ. експлоатацията на предложение с ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали лула, общ.Бойчиновци“ с държавна пътна мрежа до Републикански път III-101“, път да започне след провеждане на нова процедура по реда на глава шеста, раздел III от ЗООС и влизане в сила на постановен административен акт за одобряване осъществяването на ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана", предвид писмо с изх. № ОВОС-1783/23.02.2022 г. на зам.-министъра на околната среда и водите за загуба на правно действие на Решение по ОВОС № 2-1/2013 г.; т.2. За изпълнение на условие т.1, преди извършване на откривно-подготвителните работи и започване на експлоатацията от находище „Гредо", е необходимо да информирате писмено компетентния орган по околна среда (РИОСВ - Монтана), като Дружеството внесе уведомление по образец, съгласно Приложение № 5 към чл. 4, ал. 1 от Наредбата за ОВОС за ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо", в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана; т.3 За засегнатите от трасето на пътя имоти, които представляват земеделска земя да бъде проведена процедура за промяна на тяхното предназначение по реда на 3033 и Правилника за прилагането му; т.4. За изискващия се план за промяна на предназначението на засегнатата от трасето земеделска земя да се подаде до компетентния орган (РИОСВ - Монтана) уведомление по образец, съгласно Приложение № 3 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми; т.5 При реализацията на ИП да не се засягат съседни терени, включително и такива попадащи в границите на ЗМ „Поречие на река Ботуня"; т.6 При сухо и ветровито време да се извършва оросяване на работните участъци за недопускане на неорганизирани прахови емисии; т.7 При земно-изкопни и товаро-разтоварни дейности да се спазват изискванията на чл. 70 на Наредба № 1/27.06.2005 г. за норми за допустими емисии на вредни вещества (замърсители), изпускани в атмосферния въздух от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии с цел недопускане и/или ограничаване на неорганизирани прахови емисии и минимизиране на емитираните отработени газове от строителната и транспортна техника и т.8 При транспортиране на твърди насипни прахообразни материали и/или отпадъци да се използват само затворени или покрити с платнища транспортни средства. Твърди се, че ИП „Път" има за предмет съпътстваща дейност на основното ИП с възложител Дружеството и предмет „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо" в землищата на с. Охрид и с. Палилула, община Бойчиновци, област Монтана по предложения алтернативен вариант за добив до нивото на подземните води, без да се навлиза в подземното водно тяло, като добивните работи започват първоначално само от участък „Пали лула" (ИП Гредо), чието осъществяване е одобрено с влязло в сила Решение но ОВОС № 2-1/6.2.2013 г. на министъра на околната среда и водите (нарично Решението по ОВОС за Гредо). Разпоредените с обжалваното Решение № МО 19 - ПР/01.08.2023 г условия за нова процедура по ОВОС за основното ИП „Гредо", в т.ч. съвместената процедура за преценка необходимостта от ОВОС на ИП „Път", като съпътстваща дейност на „Гредо", засягат неблагоприятно и непосредствено правото на Дружеството да започне извършването на добив - предмет на основното ИП „Гредо", одобрено с влязло в сила и съдебно потвърдено по Адм. дело № 13519/2019 г. по описа на ВАС, като действително и непросрочено Решение по ОВОС № 2-1/6.2.2013 г. на министъра на околната среда и водите. Моли за отмяна на решението в оспорената част и претендира присъждане на разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът по оспорването Директора на РИОСВ - Монтана, редовно призован не се явява, не се представлява. В писмена молба в хода на производството оспорва жалбата.

            Заинтересованите страни Община Бойчиновци представлявана от кмета; Кметство с.Палилула, представлявано от кметския наместник и Басейнова дирекция „Дунавски район“ – Плевен, представлявана от директора, редовно призовани не се явяват, не се представляват и не вземат становище по жалбите. Заинтересованата страна Министерство на енергетиката чрез надлежно упълномощения процесуален представител в писмено становище по хода на делото оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне.

Представителя на Окръжна прокуратура - Монтана дава заключение за основателност на жалбата, тъй като не е спазена императивната разпоредба на чл.82, ал.3 от ЗООС. ИП за изграждането на пътна връзка е спомагателна дейност към основната дейност – добив на пясък и чакъл, поради което е следвало да се проведе една обща процедура. Отделно от това основното ИП за добив на пясък и чакъл с което е свързано ИП за път, за което е извършена оценка на въздействието върху околната среда от МОСВ е загубило правно действие съгл. разпоредбата на чл.99, ал.12 от ЗООС, тъй като в пет годишния срок не е започнало осъществяване на инвестиционното предложение, което на практика означава, че се издава решение за отказ от извършване на ОВОС за ИП, което е спомагателна дейност към основна такава, която вече не съществува. Не е предвидена възможност за издаване на решение за ОВОС първо за съществуващата дейност, а впоследствие за основната такава, поради което и подадените жалби са основателни, а оспореното решение следва да се отмени.

По допустимостта на жалбите съдът констатира следното:

В разпоредбата на чл. 99, ал. 6, т.2 от ЗООС се задължава компетентния орган, постановил решението по ОВОС, да го предостави в 7-дневен срок на възложителя на инвестиционното предложение, както и да го оповести чрез централните средства за масово осведомяване, интернет страницата си и/или по друг подходящ начин. Освен това, разпоредбата на чл. 8, ал. 5 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (НУРИОВОС), задължава издателя на решението в 3-дневен срок от постановяването му да го предостави на възложителя, да обяви мотивите за своята преценка чрез съобщение в продължение на 14 дни на обществено достъпно място в сградата на МОСВ и/или РИОСВ, както и да информира писмено за взетото решение съответната община и кметство, на чиято територия е предвидено да се реализира инвестиционното предложение. В случая, процесното решение е било изпратено на Кметство с.Пали лула, Община Бойчиновци, БДДР – Плевен, Министерство на Енергетиката, възложителя Екоагрострой" АД и „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с.Палилула и с.Охрид“, видно от приложените писма на л.124-127, том втори по делото, като жалбите са депозирани в законоустановения 14 дневен срок пред Министъра на околната среда и водите заведени с вх.№Ж-142/11.08.2023г. на „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с.Палилула и с.Охрид“, с вх.№Ж-90/07.08.2023г. на „Сдружение за аграрни, екологични проекти – ГЕО“ – гр. Пловдив, видно от присъединеното Адм. Дело 625/2023г. по описа на АС – Монтана. Жалбоподателите „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с.Палилула и с.Охрид“, с вх.№Ж-90/07.08.2023г. на „Сдружение за аграрни, екологични проекти – ГЕО“ – гр. Пловдив обосновават правния си интерес от заявеното оспорване в качеството им на засегната общественост по смисъла на § 1, т. 25 от ДР на ЗООС. Според посочената норма, "засегната общественост" е едно или повече физически или юридически лица и техните сдружения, организации или групи, които са засегнати или с вероятност да бъдат засегнати, или които имат интерес при процедурите за одобряване на планове, програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването или актуализацията на разрешителни по реда на ЗООС или на условията в разрешителното, включително екологичните неправителствени организации, създадени в съответствие с националното законодателство. Съдът приема, че е налице вероятност от засягане правата на жалбоподателите на здравословна и благоприятна околна среда, прогласено в чл. 55 от Конституцията на Република България (КРБ), респективно за жалбоподателите е налице правен интерес от направеното искане за отмяна на административния акт. Правен интерес е налице и в оспорената част касаещи изпълнение на следните задължителни условия от т.1 до т.8 от решението, относно поставените условия на Екоагрострой" АД, като елемент от разпоредителната част на оспореното Решение /в този см. е Определение по адм. Дело №12909/2015г. на ВАС/ и в законноустановения срок, тъй като решението е получено на 25.08.2023г., видно от л.172-177 по делото, а жалбата е депозирана пред по-горестоящия административен орган МОСВ, където е заведена с вх.№2600-210/07.09.2023г. Следователно, като подадени в законноустановения срок и при наличието на правен интерес жалбите се явяват допустими за разглеждане по същество.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, становищата на страните, събраните по делото писмени доказателства намира за установено от фактическа страна следното:

Процедурата е по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и чл.31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) за инвестиционно предложение: „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път III - 101", като същата е започнала с внасяне на уведомление за инвестиционно предложение от Екоагрострой" АД, ЕИК * заведено с вх. № 5489 от 12.10.2020 г. на РИОСВ – Монтана л.487, том втори, допълнено със заявление вх. № 5541 от 13.10.2020 г. по описа на РИОСВ – Монтана на л.487, том втори по делото.

По делото няма спор, че предметът на инвестиционното предложение е свързан и се явява съпътстваща дейност на инвестиционно предложение: „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо", в землищата на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, одобрено с Решение № 2-1/2013 г. по оценка на въздействието върху околната среда издадено от министъра на околната среда и водите, видно и от писмо изх.№3340/15.12.2020г. на РИОСВ на л.481, том втори по делото.

Пред ВАС е било образувано Адм. дело № 13519/2019 г. по което с Решение №13405/29.10.2020г., потвърдено и от петчленен състав на ВАС с Решение № 9418 от 15.09.2021 г. е отхвърлена жалбата на „Сдружение за аграрни и екологични проекти – ГЕО“ за обявяване на нищожност и загуба на правно действие на решение Решение № 2-1/2013 г. по оценка на въздействието върху околната среда, издадено от Министъра на околната среда и водите, с което е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землището на с.Охрид и с.Пали лула, община Бойчиновци, с възложител Екоагрострой" АД, ЕИК * . В мотивите на съдебните решения в това число и по искането на Екоагрострой" АД за тълкуване на същото изрично е посочено, че искането за „прогласяване загуба на правно действие“ на решението по оценка на въздействието върху околната среда, съобразно разпоредбата на чл. 99, ал. 12 от ЗООС предвижда, че решението по ОВОС губи правно действие, ако в срок 5 години от датата на издаването му не е започнало осъществяването на инвестиционното предложение. Посоченото обстоятелство не подлежи на изрично обявяване с решение на съда, а се установява от компетентния контролен орган по околната среда.

Уведомление за инвестиционно предложение от Екоагрострой" АД, ЕИК * заведено с вх. № 5489 от 12.10.2020 г. на РИОСВ – Монтана допълнено със заявление вх. № 5541 от 13.10.2020 г. до РИОСВ Монтана за ИП за „Път“ и „Пресевна“ са оставени без разглеждане до влизане в сила на решението на ВАС.

Предвид постановеното окончателно решение на ВАС, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС), с изх. № 3343/20.10.2021 г. на РИОСВ - Монтана възложителят настоящ жалбоподател е уведомен, че инвестиционното предложение е предмет на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. Жалбоподателя /възложител/ е информиран, че на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони (Наредбата за ОС), инвестиционното предложение подлежи на преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие. Дадени са указания за действията, които трябва да предприеме за провеждане на процедурата.

В РИОСВ - Монтана са постъпили възражения от физическо лице и от „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с. Палилула и с. Охрид" срещу уведомлението за инвестиционно предложение и по представената от възложителя информация. Възражение, ведно с приложения са постъпили и на 29.10.2021 г. от „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с. Палилула и с. Охрид" изпратени от РИОСВ – Монтана на Екоагрострой" АД за съобразяване.

На 21.12.2021 г. в РИОСВ - Монтана е внесено искане вх. № 7076/21.12.2021г. от Екоагрострой" АД за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път III - 101". Към искането е приложена Заповед № 434/27.10.2020 г. на кмета на община Бойчиновци за одобряване на проект на ПУП - ПП за линеен обект на техническата инфраструктура на Път за връзка на ПИ 55258.15.18 с държавната пътна мрежа, землище с. Пали лула, общ. Бойчиновци в следния обхват: от ПИ 55258.15.18, 55258.15.20, 55258.19.145, 55258.21.25, 55258.22.6, 55258.22.7, 55258.23.6, 55258.24.4, 55258.23.109, 55258.24.105, землище с. Пали лула, община Бойчиновци, обл. Монтана до Републикански път III - 101, влязла в сила на 17.11.2020 г.

По информацията за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за ИП са постъпили: становище вх. № 7157/29.12.2021 г. на РИОСВ - Монтана от „Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с. Пали лула и с. Охрид"; възражение - сигнал вх. № 7145/29.12.2021 г. на РИОСВ - Монтана от „Сдружение за аграрни и екологични проекти - ГЕО. Съгласно последното, сдружението възразява срещу ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15,18 по КК и КР на с. Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път III - 101" с искане за прекратяване на процедурата по разглеждането на това инвестиционно предложение като незаконно и недопустимо. Изразено е мнение, че се касае за пътна връзка на кариера за добив на баластра, чието Решение по ОВОС е загубило правно действие. До министъра на околната среда и водите е отправено искане да прекрати процедурата по разглеждането на това инвестиционно предложение поради загуба на правно действие на Решение по ОВОС № 2-1/2013 г. на кариерата за баластра при село Пали лула.

С Решение № МО 1-С/2022 г. от 05.01.2022 г. на директора на РИОСВ - Монтана е спряно административното производство по внесеното искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 но КК и КР на с. Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път III - 101" до произнасяне по постъпилото от „Сдружение за аграрни и екологични проекти - ГЕО" възражение-сигнал.

На 07.02.2022 г., по разпореждане на МОСВ, от експерти на РИОСВ - Монтана е извършена проверка на НаходищеГредо", участък „Пали лула", землище на с.Пали лула, общ. Бойчиновци, с концесионер Екоагрострой" АД, за която е съставен Констативен протокол № РП-1/07.02.2022 г. При проверката не са констатирани дейности, свързани с разработка и добив на подземни богатства - строителни материали, както и няма видими следи от изземване и извозване на чакъл и пясък. За резултатите от проверката е уведомено министерството на околната среда и водите с изх. № 420/08.02.2022 г.

В РИОСВ - Монтана е постъпило уведомително писмо с изх. № 48-00-236/15.02.2022 г. на зам. Министъра на околната среда и водите на л.382, том втори по делото, с което МОСВ информира за загуба на правно действие на издаденото от на министъра на околната среда и водите Решение по ОBOC № 2-1/2013 г. за ИП „Добив на пясък и чакъл от находище “Гредо", в землищата на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана.

С изх. № ОВОС-1783 от 23.02.2022 г. за загубата на правно действие на решението са информирани „Екоагрострой" АД, с копие до кметство Охрид, кметство Пали лула, община Бойчиновци, БДДР - Плевен и ИАОС. Възложителят на ИП е уведомен за необходимостта от провеждане на нова процедура по реда на гл. VI от ЗООС, за инициирането на която следва да подаде уведомление по чл. 4, ал. 1 от Наредбата за ОВОС в РИОСВ - Монтана.

В отговор на изх. № ОВОС-1783 от 23.02.2022 г. на МОСВ, от страна на „Екоагрострой" АД е отправено искане до МОСВ (с копие до РИОСВ – Монтана с вх. № 1348/01.03.2022 г.) относно валидно и непросрочено правно действие на Решение по ОВОС № 2-1/2013 г. на министъра на околната среда и водите с изрично искане за възобновяване административното производство по уведомление за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път III- 101".

В частта, касаеща възобновяването на административното производство по преценяване на необходимостта от ОВОС по уведомление за ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна мрежа до Републикански път III - 101", искането на дружеството е изпратено по компетентност на РИОСВ - Монтана с изх. № ОВОС-1783 от 15.04.2022 г. на МОСВ.

На 15.04.2022 г. в РИОСВ - Монтана е заведена жалба до Административен съд - Монтана от „Екоагрострой" АД срешу мълчалив отказ на директора на РИОСВ - Монтана по искане на дружеството от 01.03.2022г. за възобновяване на производството по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. По жалбата е образувано Адм. дело № 165/2022 г. по описа на АС – Монтана, по което с Решение № 319 от 28.07.2022 г. е отменен като незаконосъобразен Мълчалив отказ на директора на РИОСВ - Монтана и делото е изпратено като преписка на директора на РИОСВ - Монтана за съобразяване с дадените в решението указания и издаване на съответен акт - решение в законоустановения срок.

След получаване на преписката, РИОСВ – Монтана е издала Решение №МО 13-П/2022г. от 19.10.2022г, като в мотивите е отразено, че съгласно изискванията на чл. 82, ал. 3 от ЗООС, а именно: „Когато за осъществяване на инвестиционното предложение трябва да се развият и други, свързани с основния предмет на оценка, спомагателни или поддържащи дейности, те също се включват в изискващата се оценка, независимо дали самостоятелно попадат в обхвата на приложения № 1 или 2. Ако спомагателните или поддържащите дейности самостоятелно като инвестиционни предложения са предмет на ОВОС, всички оценки се съвместяват, като се провежда една обединена процедура". Във връзка с тази законова регламентация е прието, че Инвестиционното предложение „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с. Пали лула, общ. Бойчиновци с държавната пътна връзка до Републикански път III-101" („Път за връзка") е свързано и се явява съпътстваща дейност на основния предмет на оценка, а именно „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо", в землищата на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана", за която към момента няма валиден административен акт по глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и следва да се проведе нова процедура в РИОСВ - Монтана. На основание чл. 30, ал. 2 от АПК от РИОСВ – Монтана е изпратено писмо с изх. № 3209/27.09.2022 г. до Екоагрострой" АД в което е посочено, че инвестиционното предложение ще се разглежда в неговата цялост и е определен 3-дневен срок, в който да представи ново уведомление по чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на ОВОС със съдържаща се в него информация за находището в границите на консеционната площ, както и предвидените съпътстващи и спомагателни дейности - път за достъп, пресевна инсталация, обособени депа за фракции и откривка, битови и административни помещения и др. В писмото е отразено, че Решение по ОВОС № 2-1/2013 г. на МОСВ за ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо", в землищата на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, е загубило правно действие (т.е. към момента липсва валиден административен акт по Глава шеста от ЗООС за разработка на находището) и предвид фактите, че другите две инвестиционни предложения на дружеството са свързани и се явяват съпътстваща дейност на ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо", в землищата на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана, следва да се представи ново уведомление. Предвид неизпълнение на указанията дадени в писмото Директора на РИОСВ Монтана е издал на осн. чл.56, ал.2 във вр. чл.30, ал.2 от АПК Решение №МО13-П/2022г. за прекратяване на процедура по оценка на въздействието върху околната среда /ОВОС/, в т.ч съвместена процедура по чл.31 от Закона за биологично разнообразие за инвестиционно предложение: „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали Лула, общ Бойчиновци, с държавната пътна мрежа до републикански път ІІІ-101“, с възложител „Екоагрострой“АД. Това Решение е обжалвано, като в АС – Монтана е образувано Адм. Дело №452/2022г., по което в производство по чл.197 и сл. от АПК е отменено решението за прекратяване на процедурата по ОВОС и преписката е върната на РИОСВ – Монтана за ново произнасяне.

От страна на ответника са изискани от „Екоагрострой“АД представяне на писмени доказателства, изпратени са писма до РЗИ – Монтана, БДДР – Плевен, изискано е становище от „ЕО и ОВОС“, като са приложени съответните становища от  БДДР – Плевен, Институт по пътища и мостове гр.София, РЗИ – Монтана, Басейнова дирекция „Дунавски район“ – Плевен, МЕ, ОДЗ – Монтана, ОПУ – Монтана, както и съгласуване на Проект за организация на движението на обект „Пътна връзка на Баластриера за добив на пясък и чакъл от находище „Греда“, землище с.Пали лула, общ.Бойчиновци, обл.Монтана от сектор „ПП“  при ОД на МВР – Монтана. Допълнителната информация от възложителя „Екоагрострой“АД е изпратена на Община Бойчиновци и кметство с.Пали лула за осигуряване на обществен достъп до същата, видно от приложените писма.

Издадено е и оспореното в настоящето производство Решение № МО19-ПР/2023г. от Директор РИОСВ – Монтана за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Същото е издадено на основание чл.93, ал.3 от ЗООС, чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, чл.31, ал.4 и ал.6 от ЗБР, чл.40, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони, представена писмена документация от възложителя по Приложение №2 към чл.6 от Наредбата за ОВОС и чл.10, ал.1 и ал.2 от Наредбата за ОС, както и получени становища от РЗИ – Монтана, Басейнова дирекция „Дунавски район“ – Плевен, МЕ, ОДЗ – Монтана, ОПУ – Монтана и във връзка с влязло в сила Определение №493 от 30.11.2022г. по адм. дело №452/2022г. по описа на АдмС – Монтана потвърдено с Определение №3139/24.03.2023г. по адм. дело № 2545/2023 на ВАС, като е взето решение да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение: „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали Лула, общ Бойчиновци, с държавната пътна мрежа до Републикански път ІІІ-101“, с възложител „Екоагрострой“АД, тъй като няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони. В решението е налице кратко описание на инвестиционното предложение предвиждащо изграждане на път за връзка от страна на „Екоагрострой“АД явяващ се концесионер на находище „Гредо“, участъци „Охрид“ и „Пали лула“, общ.Бойчиновци, обл.Монтана, съгл. Решение №730/31.08.2012г. на Министерски съвет, като концесионния договор с министъра на икономиката, енергетиката и туризма е сключен на 08.11.2012г. За ИП „Добив на пясък и чакъл от находишеГредо“ е проведена процедура по реда на гл.шеста от ЗООС, приключила с Решение по ОВОС №2-1/2013г. на министъра на околна среда и водите, с които е одобрено осъществяването на добив по предложеният алтернативен вариант, до нивото на подземните води, без да се навлиза в подземното водно тяло, като добивните работи започват първоначално само от участък „Пали лула“. Посочено е, че решението по ОВОС №2-1/2013г. е изгубило правното си действие, съгласно писмо с изх.№ОВОС -1783/23.02.2022г. на зам.-министъра на околната среда и водите. Посочено е, че ИП за изграждане на път за връзка се явява съпътстваща дейност на ИП“Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“, в землищата на с.Охрид и с.Пали лула, общ.Бойчиновци, обл.Монтана, както и самостоятелно попада в обхвата на Приложение №2 на ЗООС – т.10, буква „д“. Изложени са мотиви, като в раздел I са описани характеристиките на ИП, в раздел II местоположението на ИП, в раздел III тип и характеристика на потенциалното въздейстие върху околната среда, в раздел IV Обществен интерес към ИП, след което са посочени „при изпълнение на следните задължителни условия“, описани т.1. Строителството, респ. експлоатацията на предложение с ИП „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали лула, общ.Бойчиновци“ с държавна пътна мрежа до Републикански път III-101“, път да започне след провеждане на нова процедура по реда на глава шеста, раздел III от ЗООС и влизане в сила на постановен административен акт за одобряване осъществяването на ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана", предвид писмо с изх. № ОВОС-1783/23.02.2022 г. на зам.-министъра на околната среда и водите за загуба на правно действие на Решение по ОВОС № 2-1/2013 г.; т. 2. За изпълнение на условие т.1, преди извършване на откривно-подготвителните работи и започване на експлоатацията от находище „Гредо", е необходимо да информирате писмено компетентния орган по околна среда (РИОСВ - Монтана), като Дружеството внесе уведомление по образец, съгласно Приложение № 5 към чл. 4, ал. 1 от Наредбата за ОВОС за ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо", в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана; т.3 За засегнатите от трасето на пътя имоти, които представляват земеделска земя да бъде проведена процедура за промяна на тяхното предназначение по реда на 3033 и Правилника за прилагането му; т.4. За изискващия се план за промяна на предназначението на засегнатата от трасето земеделска земя да се подаде до компетентния орган (РИОСВ - Монтана) уведомление по образец, съгласно Приложение № 3 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми; т.5 При реализацията на ИП да не се засягат съседни терени, включително и такива попадащи в границите на ЗМ „Поречие на река Ботуня"; т.6 При сухо и ветровито време да се извършва оросяване на работните участъци за недопускане на неорганизирани прахови емисии; т.7 При земно-изкопни и товаро-разтоварни дейности да се спазват изискванията на чл. 70 на Наредба № 1/27.06.2005 г. за норми за допустими емисии на вредни вещества (замърсители), изпускани в атмосферния въздух от обекти и дейности с неподвижни източници на емисии с цел недопускане и/или ограничаване на неорганизирани прахови емисии и минимизиране на емитираните отработени газове от строителната и транспортна техника и т.8 При транспортиране на твърди насипни прахообразни материали и/или отпадъци да се използват само затворени или покрити с платнища транспортни средства.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните и при спазване на разпоредбата на чл. 168, ал.1-3 от АПК, за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият състав достигна до следните правни изводи:

Процедурата по преценка на необходимостта от извършване на екологична оценка на инвестиционно предложение е регламентирана в чл. 92 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, и Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони.

Съгласно цитираните нормативни актове производството пред компетентния орган започва с подаване на уведомление за извършване на екологична оценка от възложителя на инвестиционното предложение (чл. 4  Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда и чл.2, ал.3 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони). Сезираният орган в случая РИОСВ – Монтана, съгл. чл.93, ал.3 от ЗООС, тъй като ИП попада в обхвата на Приложение №2 на ЗООС – т.10, буква „д“ преценява необходимостта от такава оценка и определя степента на значимост на въздействието върху околната среда и човешкото здраве въз основа на представената от възложителя информация по чл.10 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони, критериите по чл. 93, ал.4 ЗООС и чл.16 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони и становищата по чл. 4а от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, така и чл.17 Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони се произнася с решение, с което може да прецени, че такава оценка не следва да се извършва, съгл. чл.40, ал.4 Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите за опазване на защитените зони.

В настоящия случай производството е приключило с издаването на Решение № МО19-ПР/2023г., от Директор РИОСВ – Монтана, с което е преценено, че не следва да се извършва екологична оценка.

Решението е издадено от компетентен орган по арг. чл. 93, ал. 3 от ЗООС.

Макар оспореното решение да съдържа реквизитите визирани в чл.8, ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, същото е вътрешно противоречиво досежно изложените мотиви, което води до невъзможност да се разбере от какви съображения се е ръководил административният орган. Макар да се приема, че ИП за изграждане на път за връзка се явява съпътстваща дейност на ИП “Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“, в землищата на с.Охрид и с.Пали лула, общ.Бойчиновци, обл.Монтана и след като се предписва да се проведе нова процедура по реда на глава шеста, раздел III от ЗООС и влизане в сила на постановен административен акт за одобряване осъществяването на ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана", предвид писмо с изх. № ОВОС-1783/23.02.2022 г. на зам.-министъра на околната среда и водите за загуба на правно действие на Решение по ОВОС № 2-1/2013 г. се издава процесното решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Основателни са доводите на Сдруженията жалбоподатели, че съгласно чл. 82, ал. 3 от ЗООС, когато за осъществяване на инвестиционното предложение трябва да се развият и други, свързани с основния предмет на оценка, спомагателни или поддържащи дейности, те също се включват в изискващата се оценка, независимо дали самостоятелно попадат в обхвата на приложения № 1 и № 2. Ако спомагателните или поддържащите дейности самостоятелно като инвестиционни предложения са предмет на ОВОС, всички оценки се съвместяват, като се провежда една обединена процедура, което в случая не е сторено, а за основното ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана" е разписано като задължително за изпълнения условие, което е в разрез със смисъла и духа на ЗООС. В случая дейността по инвестиционното предложение „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КК и КР на с.Пали Лула, общ Бойчиновци, с държавната пътна мрежа до Републикански път ІІІ-101“ е съпътстваща спрямо основния предмет на дейност по ИП „Добив на пясък и чакъл от находище „Гредо“ в землището на с. Охрид и с. Пали лула, общ. Бойчиновци, обл. Монтана", поради което и обжалванато решение го съвместява. В съдебната практика по отношение на Директивата на ОВОС, целта на директивата не може да бъде заобиколена чрез разделяне на Инвестиционните предложения. Въздействието върху околната среда по см. на чл.2 /1/ от Директивата на ОВОС следва да се оценява като цяло. Необходимо е да се разглеждат съвместно ИП особено когато са свързани и следват един от друг. Предвид изложеното оспореното решение като противоречащо на материалния закон следва да бъде отменено.

При този изход на делото и предвид своевременно въведеното искане от жалбоподателя Екоагрострой“АД за присъждането на разноски по представен списък, то на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на Екоагрострой" АД, ЕИК * , със седалище и адрес на управление област Монтана, община Бойчиновци, с. Ерден, П.К.3431, представлявано от изпълнителен директор Р.Г.П., следва да бъдат присъдени сторените разноски в размер на 50,00 лв. заплатена държавна такса за образуване на делото и 1200,00лева /хиляда и двеста/ заплатено в брой адвокатско възнаграждение по приложен договор за правна защита и съдействие на л.188 по делото. Разноски се присъждат само за платените такси и разноски по производството, както и възнаграждение за един адвокат. Разноски за пътни и дневни не се дължат. По тази причина претенцията на жалбоподателя Екоагрострой“АД за присъждане на пътни и дневни разноски за адвокат за явяване в съдебното заседание е неоснователна. Тези разходи са били известни на страната още към момента на сключване на договора за правна защита и съдействие и се съобразяват при уговаряне размера на адвокатското възнаграждение. Освен това разноските на адвоката за пътувания са свързани с производството, а не са разноски по самото производство. В тази насока е съдебната практика /решение № 45/13.03.2018г. на ВКС по гр. д. № 4930/2017г., IV о.; определение № 81/07.02.2014г. на ВКС по т.д. № 2118/2013 г., ТК, I о. и др./

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК и чл.143, ал.1 от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалби на Сдружение за опазване на природата, земите и хората на с.Палилула и с.Охрид“, представлявано от управителя Т.Д.Т., Сдружение за аграрни, екологични проекти – ГЕО“ – гр. Пловдив и „Екоагрострой“ АД – с. Ерден Решение № МО19-ПР/2023г., издадено от Директор РИОСВ – Монтана за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

 

ОСЪЖДА РИОСВ - Монтана да заплати на Екоагрострой" АД, ЕИК * , със седалище и адрес на управление област Монтана, община Бойчиновци, с. Ерден, представлявано от изпълнителен директор Р.Г.П., сумата от общо 1250,00лева /хиляда двеста и петдесет/ разноски по делото, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба и протест чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                                  Административен съдия: