Решение по дело №674/2019 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 256
Дата: 18 юли 2019 г. (в сила от 29 ноември 2019 г.)
Съдия: Светослав Емилов Петров
Дело: 20191520200674
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр. Кюстендил, 18.07.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

КЮСТЕНДИЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХII-ти състав, в публично заседание, проведено на девети юли, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОСЛАВ ПЕТРОВ

                                                            

при секретаря Юлиана Стоянова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 674 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Александров Транс 2016" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил, представлявано от управителя А.А. срещу наказателно постановление  10-0000864/01.04.2019 г., издадено от инж. В. Д. З. - директор на Дирекция „Инспекция по труда" със седалище Кюстендил, с което е наложено административни наказание  на основание чл. 416, ал. 5 от Кодекса на труда във връзка с чл. 414, ал. 1 от Кодекса на труда имуществена санкция в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева. за извършено административно нарушение по  чл.7, във вр. с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6 януари 2017г./.

В подадената жалба и впоследствие с писмено становище представено по делото се релевират оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно постановление, като се навеждат доводи за нарушение на материалния закон и процесуалните правила по установяване и санкциониране на административното нарушение, по аргументи, подробно изложени в депозираната жалба и изложени в съдебно заседание.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител, моли съда да отхвърли жалбата и да потвърди обжалваното наказателно постановление.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и съобрази разпоредбите на закона, намери за установено следното:

На 29.01.2019 година,  инспектори при Дирекция "Инспекция по труда" със седалище  гр. Кюстендил, извършили проверка по документи на „Александров Транс 2016" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил. При проверката било установено, че горепосоченото дружество е командировало М. Л. П. с ЕГН ********** наета по трудов договор № 006/28.08.2018г., като „шофьор“ на товарен автомобил за периода от 01.09.2018г. до 30.09.2018г. в Германия със задача „международен транспорт“. Командироването било направен със заповед за командироване № 16/30.08.2018г., като в случая е установено, че командироването е в рамките на предоставяне на услуги по чл.121а, ал.1, т.1 б. „а“ от КТ, но не е било представено писмено допълнително споразумение, с което работодателят и работникът да са уговорили изменението на съществуващото между тях трудово правоотношение за срока на командироването.

За констатираното нарушение свид. В. е съставила на 14.02.2019г. АУАН № 10-0000864 като приел, че „Александров Транс 2016" ЕООД е нарушил разпоредбата на чл.7, във вр. с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6 януари 2017г./, защото дружеството в качеството си на работодател по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Кодекса на труда, е допуснало командироване в рамките на предоставяне на услуги горепосоченото лице без сключено допълнително писмено споразумение, с което работодателят и работникът да са уговорили изменението на съществуващото между тях трудово правоотношение за срока на командироването в рамките на предоставяне на услуги.

АУАН № 10-0000864 е връчен на 14.02.2019г. на управителя на дружеството А. А., който го е подписал без да попълни графата за възражения.

Впоследствие е издадено и атакуваното наказателно постановление с възприета идентична фактическа обстановка и правна квалификация с посочената в АУАН № 10-0000864 и на дружеството жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 1500 лева.

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от представените по делото писмени доказателства /акт за установяване на административно нарушение № 10-0000864; уведомително писмо, уведомление по чл.62, ал.4 от КТ, трудов договор № 006/28.08.2018г., заповед за командироване № 16 от 30.08.2018г. и извадка от аналитичен регистър/ и от свидетелските показания на Л.М. и Д.В., които по своята същност са последователни, логични, непротиворечиви и кореспондират с останалия доказателствен материал по делото.

ЖАЛБАТА е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява допустима и следва да бъде разгледана.

При така приетото за установено от фактическа страна съдът счита, че жалбата е неоснователна.

Съдът извърши проверка за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление и установи, че същото съдържа изискуемите от закона в чл. 57 от ЗАНН задължителни реквизити. В наказателното постановление са посочени имената и длъжността на лицето, което го е издало, има номер и дата, посочен е АУАН, въз основа на който е издадено НП, както и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя, посочени са данните на нарушителя, визирани в т. 4 на чл. 57 от ЗАНН, описано е извършеното нарушение, вида и размера на наказанието, дали НП подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. Спазен е и визираният в чл. 34, ал. 3 от ЗАНН срок за издаването на наказателното постановление. Наказателното постановление е подписано от длъжностното лице, което го е издало. Съдът счита, че Директора на Дирекция "Инспекция по труда" гр. Кюстендил, към момента на издаване на постановлението, е бил оправомощен да издава наказателни постановления, съгласно чл. 15, ал. 3, т. 2 от Устройствения правилник на Изпълнителна агенция "Главна Инспекция по труда" и с оглед разпоредбите на чл. 416, ал. 5 от КТ, чл. 47, ал. 2 от ЗАНН. В АУАН и НП е посочено, къде е извършена проверката и респ. къде е  и мястото нарушение, което е адреса на седалище и на управление на дружеството жалбоподател - с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил изрично преповтаряне на адреса не е необходимо според настоящият съдебен състав.

 

 

 

 

Налице е съответствие между отразеното в АУАН и в НП както текстовото описание на нарушението, така и досежно неговата цифрова квалификация. Съдът счита, че АУАН и НП съдържат реквизитите посочени съответно в чл. 42, ал. 1 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и акта също е издаден от оправомощено лице.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Предвид изложеното съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство по издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до незаконосъобразност на наказателното постановление и съответно до неговата отмяна.

 

 

 

 

След анализа на събраните по делото писмени и гласни доказателства и възраженията на страните съдът счита, че нарушението, за което е санкциониран дружеството е доказано по несъмнен начин.

 

 

 

 

 

 

 

 

Предвид изложеното съдът намира, че „Александров Транс 2016" ЕООД е осъществило фактическия състав на нарушението по  чл.7, във вр. с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6 януари 2017г./, тъй като в качеството си на работодател по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на Кодекса на труда, е допуснало командироване в рамките на предоставяне на услуги горепосоченото лице без сключено допълнително писмено споразумение, с което работодателят и работникът да са уговорили изменението на съществуващото между тях трудово правоотношение за срока на командироването в рамките на предоставяне на услуги.

 

 

 

 

В случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха основателни доводи и не се ангажираха доказателства, които да сочат на по-ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи при подобен вид нарушение. С обжалваното наказателното постановление е наложено административно наказание - имуществена санкция в размер 1 500 лева на основание чл. 416, ал. 5 във вр. чл. 414, ал. 1 от КТ. В разпоредбата на чл. 414, ал. 1 от КТ законодателят е предвидил административно наказание в размер от 1 500 до 15 000 лева за работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание. В конкретният случай на дружеството жалбоподател е наложено наказание в минималния предвиден размер 1500 лева. Съдът няма нито правната, нито фактическата възможност да намали размера на административното наказание и счита, че същото е определено съгласно чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, като са съобразени тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи вината обстоятелства и в този си размер наказанието би постигнало целите, визирани в чл. 12 от ЗАНН. Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно, правилно и обосновано.

 

 

 

 

Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

  

 

 

 

Р   Е   Ш   И :

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло наказателно постановление  10-0000864/01.04.2019 г., издадено от инж. В. Д. З. - директор на Дирекция „Инспекция по труда" със седалище Кюстендил, с което на Александров Транс 2016" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил, представлявано от управителя А. А. е наложено административни наказание  на основание чл. 416, ал. 5 от Кодекса на труда във връзка с чл. 414, ал. 1 от Кодекса на труда имуществена санкция в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева. за извършено административно нарушение по  чл.7, във вр. с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6 януари 2017г./.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщенията до страните за неговото изготвяне с касационна жалба пред Административен съд – гр. Кюстендил, по реда на АПК.

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: