Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.
Кюстендил, 18.07.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
КЮСТЕНДИЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХII-ти
състав, в публично заседание, проведено на девети юли, две хиляди и
деветнадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
СВЕТОСЛАВ ПЕТРОВ
при секретаря Юлиана Стоянова, като
разгледа докладваното от съдията АНД № 674 по описа за 2019 година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Александров Транс 2016" ЕООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес
на управление: с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил,
представлявано от управителя А.А. срещу наказателно постановление № 10-0000864/01.04.2019 г., издадено от инж. В.
Д. З. - директор на Дирекция „Инспекция по труда" със седалище Кюстендил, с което е
наложено административни наказание на
основание чл. 416, ал. 5 от Кодекса на труда във връзка с
чл. 414, ал. 1 от Кодекса
на труда имуществена
санкция в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева. за извършено
административно нарушение по чл.7, във вр. с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и
реда за командироването и изпращане на работници и служители в рамките на
предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6 януари 2017г./.
В подадената
жалба и впоследствие с писмено становище представено по делото се релевират
оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на издаденото наказателно
постановление, като се навеждат доводи за нарушение на материалния закон и
процесуалните правила по установяване и санкциониране на административното
нарушение, по аргументи, подробно изложени в депозираната жалба и изложени в
съдебно заседание.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител,
моли съда да отхвърли жалбата и да потвърди обжалваното наказателно
постановление.
Съдът, като съобрази
събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе
предвид изложеното в жалбата и съобрази разпоредбите на закона, намери за
установено следното:
На 29.01.2019
година, инспектори при Дирекция "Инспекция
по труда" със седалище гр.
Кюстендил, извършили проверка по документи
на „Александров Транс 2016" ЕООД,
ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил. При
проверката било установено, че горепосоченото дружество е командировало М. Л. П. с ЕГН ********** наета по трудов договор № 006/28.08.2018г., като
„шофьор“ на товарен автомобил за периода от 01.09.2018г. до 30.09.2018г. в
Германия със задача „международен транспорт“. Командироването било направен със
заповед за командироване № 16/30.08.2018г., като в случая е установено, че
командироването е в рамките на предоставяне на услуги по чл.121а, ал.1, т.1 б.
„а“ от КТ, но не е било представено писмено допълнително споразумение, с което работодателят
и работникът да са уговорили изменението на съществуващото между тях трудово
правоотношение за срока на командироването.
За констатираното
нарушение свид. В. е съставила на 14.02.2019г. АУАН № 10-0000864 като приел, че
„Александров Транс 2016" ЕООД е нарушил
разпоредбата на чл.7, във вр. с чл.2,
ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и изпращане на
работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6
януари 2017г./, защото дружеството в
качеството си на работодател по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби
на Кодекса на труда, е допуснало командироване в рамките на предоставяне на
услуги горепосоченото лице без сключено допълнително писмено споразумение, с което работодателят и работникът да са уговорили
изменението на съществуващото между тях трудово правоотношение за срока на
командироването в рамките на предоставяне на услуги.
АУАН № 10-0000864 е връчен на 14.02.2019г. на управителя на
дружеството А. А., който го е подписал без да попълни графата за възражения.
Впоследствие е
издадено и атакуваното наказателно постановление с възприета идентична
фактическа обстановка и правна квалификация с посочената в АУАН № 10-0000864 и на дружеството жалбоподател е наложена имуществена
санкция в размер на 1500 лева.
Горната фактическа
обстановка се установява по несъмнен начин от представените по делото писмени
доказателства /акт за установяване на
административно нарушение № 10-0000864; уведомително писмо, уведомление
по чл.62, ал.4 от КТ, трудов договор № 006/28.08.2018г., заповед за
командироване № 16 от 30.08.2018г. и извадка от аналитичен регистър/ и от
свидетелските показания на Л.М. и Д.В., които по своята същност са
последователни, логични, непротиворечиви и кореспондират с останалия
доказателствен материал по делото.
ЖАЛБАТА е подадена в
рамките на преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява допустима
и следва да бъде разгледана.
При така приетото за
установено от фактическа страна съдът счита, че жалбата е неоснователна.
Съдът извърши
проверка за законосъобразност на обжалваното наказателно постановление и
установи, че същото съдържа изискуемите от закона в чл.
57 от ЗАНН задължителни
реквизити. В наказателното постановление са посочени имената и длъжността на
лицето, което го е издало, има номер и дата, посочен е АУАН, въз основа на
който е издадено НП, както и името, длъжността и местослуженето на
актосъставителя, посочени са данните на нарушителя, визирани в т.
4 на чл. 57 от ЗАНН,
описано е извършеното нарушение, вида и размера на наказанието, дали НП подлежи
на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. Спазен е и визираният в чл.
34, ал. 3 от ЗАНН
срок за издаването на наказателното постановление. Наказателното постановление
е подписано от длъжностното лице, което го е издало. Съдът счита, че Директора
на Дирекция "Инспекция по труда" гр. Кюстендил, към момента на
издаване на постановлението, е бил оправомощен да издава наказателни
постановления, съгласно чл. 15, ал. 3, т. 2 от Устройствения правилник
на Изпълнителна агенция "Главна Инспекция по труда" и с оглед разпоредбите
на чл. 416, ал. 5 от КТ,
чл. 47, ал. 2 от ЗАНН.
В АУАН и НП е посочено, къде е извършена проверката и респ. къде е и мястото нарушение, което е адреса на седалище и на управление на дружеството
жалбоподател - с.Грамаждано, местност Гола Велика, общ. Кюстендил изрично
преповтаряне на адреса не е необходимо според настоящият съдебен състав.
Налице
е съответствие между отразеното в АУАН и в НП както текстовото описание на
нарушението, така и досежно неговата цифрова квалификация. Съдът счита, че АУАН
и НП съдържат реквизитите посочени съответно в чл. 42, ал. 1 и чл.
57, ал. 1 от ЗАНН
и акта също е издаден от оправомощено лице.
Предвид
изложеното съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство
по издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които да водят до незаконосъобразност на
наказателното постановление и съответно до неговата отмяна.
След
анализа на събраните по делото писмени и гласни доказателства и възраженията на
страните съдът счита, че нарушението, за което е санкциониран дружеството е
доказано по несъмнен начин.
Предвид
изложеното съдът намира, че „Александров
Транс 2016" ЕООД е осъществило фактическия състав на нарушението по
чл.7,
във вр. с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и
изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ
бр.2 от 6 януари 2017г./, тъй като в
качеството си на работодател по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби
на Кодекса на труда, е допуснало командироване в рамките на предоставяне на
услуги горепосоченото лице без сключено допълнително писмено споразумение, с което работодателят и работникът да са уговорили
изменението на съществуващото между тях трудово правоотношение за срока на
командироването в рамките на предоставяне на услуги.
В
случая не са налице предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН, тъй като
фактическите обстоятелства, свързани с настоящия случай, не указват на
маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН. За да е налице "маловажен
случай" на административно нарушение, то следва извършеното нарушение с
оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства да представлява по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.
Съдът намира, че в хода на производството не се изтъкнаха основателни доводи и
не се ангажираха доказателства, които да сочат на по-ниска степен на обществена
опасност на извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи при подобен
вид нарушение. С обжалваното наказателното постановление е наложено
административно наказание - имуществена санкция в размер 1 500 лева на
основание чл. 416, ал. 5 във вр. чл. 414, ал. 1 от КТ. В разпоредбата на чл.
414, ал. 1 от КТ
законодателят е предвидил административно наказание в размер от 1 500 до 15 000
лева за работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство
извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако
не подлежи на по-тежко наказание. В конкретният случай на дружеството жалбоподател
е наложено наказание в минималния предвиден размер 1500 лева. Съдът няма нито
правната, нито фактическата възможност да намали размера на административното
наказание и счита, че същото е определено съгласно чл.
27, ал. 2 от ЗАНН,
като са съобразени тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и
другите смекчаващи вината обстоятелства и в този си размер наказанието би
постигнало целите, визирани в чл. 12 от ЗАНН. Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно,
правилно и обосновано.
Водим от изложеното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
изцяло наказателно постановление № 10-0000864/01.04.2019 г., издадено от инж. В. Д. З. - директор на Дирекция „Инспекция по
труда" със седалище Кюстендил, с което на Александров Транс 2016" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с.Грамаждано,
местност Гола Велика, общ. Кюстендил, представлявано от управителя А. А. е наложено административни наказание на основание чл. 416, ал. 5 от
Кодекса на труда във връзка с чл. 414, ал. 1 от Кодекса на труда имуществена санкция в размер на 1500 (хиляда и
петстотин) лева. за извършено административно нарушение по чл.7, във вр.
с чл.2, ал.1 от Наредбата за условията и реда за командироването и изпращане на
работници и служители в рамките на предоставяне на услуги /обн. ДВ бр.2 от 6 януари
2017г./.
Решението
може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщенията до страните за неговото
изготвяне с касационна жалба пред Административен съд – гр. Кюстендил, по реда
на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: