Решение по дело №5201/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2890
Дата: 18 юни 2024 г.
Съдия: Лора Миткова Митанкина
Дело: 20241110205201
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 2890
гр. София, 18.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 107-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и девети май през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:ЛОРА М. МИТАНКИНА
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от ЛОРА М. МИТАНКИНА Административно
наказателно дело № 20241110205201 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Н. М. Н. срещу електронен фиш серия К №
7755891, издаден от СДВР, с който на жалбоподателката е наложено
административно наказание глоба в размер на 300 лв. на основание чл. 189,
ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП.
В жалбата се оспорва издаденият електронен фиш като
незаконосъобразен и издаден в нарушение на материалния и процесуалния
закон. Поддържа се, че тъй като нарушението е заснето с мобилна система не
следва да бъде издаван електронен фиш и нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП е
неприложима. Изтъква се, че не е приложена справка за собственост. Оспорва
се годността на техническото средство. Моли се за отмяна на електронния
фиш.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител и не
взема становище по жалбата. Депозирани са писмени бележки от процесуален
представител.
1
Софийски районен съд, след като обсъди събраните по делото
доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:
На 30.06.2023г. в 09.18 часа с автоматизирано техническо средство
Cordon M2 с № MD 1193 е установено и заснето, че МПС - лек автомобил
„Мерцедес Е 320 Матик” с ДК №, се движи извън населено място по АМ
„Тракия“ – 1-ви километър/бензиностанция „Петрол“/ с посока на движение
от с. Нови хан към гр. София със скорост от 111 км/ч при ограничение от 80
км/ч извън населено място, въведено с пътен знак В-26.
Мобилна видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни
нарушения Cordon M2 e одобрен тип средство за измерване видно от
справката от Български институт по метрология. Мобилната система за
контрол на скоростта е преминала последваща техническа проверка на
14.03.2023г. съгласно съставения протокол № 019-СГ-ИСИС/14.03.23г.
Записът, направен от техническото средство, е отразен на хартия –
фотоснимка, отразяваща дата, точен час, скорост и регистрационен номер на
МПС.
Видно от протокол за използване на автоматизирано техническо
средство мобилна видео-радарна система за наблюдение и регистрация на
пътни нарушения Cordon M2 с № MD 1193 на 30.06.2023г. е била
разположена на АМ „Тракия“, 1-ви км, бензиностанция „Петрол“ с посока на
движение на контролираните МПС от с. Нови хан към гр. София за времето
от 08.30 часа до 10.30 часа, като ограничението на скоростта е 80 км/ч извън
населено място, въведено с пътен знак В-26.
Съгласно справката за регистрация на МПС към посочената дата същото
е собственост на Н. М. Н..
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на приобщените по делото писмени доказателства - справка за регистрация
на МПС, заповед № 8121з-931/30.08.16г., протокол за проверка № 019-СГ-
ИСИС/14.03.23г., справка от Български институт по метрология, протокол за
използване на автоматизирано техническо средство, ежедневна форма за
отчет, извлечение от деловодната система на СДВР, справка картон на водача,
сертификат за успешно завършен курс на обучение, веществени
доказателствени средства – 3 бр. снимки.
2
Съдът възприе в цялост приобщените по реда на чл. 283 НПК писмени
доказателства и веществени доказателствени средства, които по еднопосочен
и категоричен начин изграждат възприетата от съда фактическа обстановка.
Възприетата фактическа обстановка налага следните правни изводи.
Жалбата е подадена от процесуално легитимирано лице срещу акт,
който подлежи на обжалване в рамките на преклузивния срок за обжалване,
поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
Нормата на чл. 189, ал 4 ЗДвП въвежда облекчена процедура за
санкциониране на всяко нарушение на правилата за движение по пътищата,
която дерогира общия принцип за безспорна установеност на авторството на
деянието – наказанието се налага на собственика на автомобила или посочен
от него конкретен извършител.
Законосъобразно е образуването на административнонаказателно
производство въз основа на електронен фиш, когато издаването му е
съобразено с изчерпателно определените условия в чл. 39, ал. 4 ЗАНН,
респективно чл. 189, ал. 4 ЗДвП, а именно при установяване и заснемане на
административното нарушение е използвано автоматизирано техническо
средство в отсъствие на контролен орган и нарушител.
Атакуваният електронен фиш е издаден в съответствие с утвърдения от
министъра на вътрешните работи образец, като съдържа всички изискуеми
съгласно чл. 189, ал. 5 ЗДвП реквизити. Съдът счита, че не са допуснати
съществени процесуални нарушения при издаване на атакувания електронен
фиш. Същият е издаден в съответствие с изискванията на чл. 189, ал. 4 ЗДвП,
като съдържа всички задължителни реквизити, изброени изрично и
изчерпателно в изречение второ на посочената разпоредба, а именно: данни за
териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото за
доброволното й заплащане. Сред реквизитите на фиша не е отразяването на
физически автор на електронното изявление. Касае се за електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено
3
чрез административно-информационна система. Поради това и същото няма
физически автор, който да бъде отразен във фиша и не е необходимо да бъде
подписвано, доколкото няма автор, който го издава. По силата на чл. 189, ал.
11 ЗДвП електронният фиш е приравнен по правни последици на наказателно
постановление. Това приравняване се отнася до последиците, но не
обосновава механично пренасяне на правилата относно процедурата на
съставяне и реквизитите на наказателното постановление.
Електронният фиш е връчен на собственика на заснетото МПС, който не
е посочил друго лице, което на процесната дата да е управлявало собственото
му МПС, с оглед на което законосъобразно е ангажирана
административнонаказателната му отговорност. Несъмнено е както от фиша,
а се доказва и от справката за собственост, издадена от ОПП-СДВР, че Н. М.
Н. е собственик на процесното МПС.
Доказано е, че е извършено нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП, тъй като
МПС – лек автомобил „Мерцедес“ с ДК № , се е движел със скорост над
максимално разрешената. В процесния случай е важало ограничението от 80
км/ч извън населено място, въведено с пътен знак В-26, като техническото
средство за измерване на скоростта е отчело скорост от 111 км/ч след
приспадане на допустимото отклонение. Автомобилът, собственост на Н. Н–
К, се е движел със скорост, превишаваща максимално допустимата за
съответния пътен участък с 31 км/ч, с което е нарушена разпоредбата на чл.
21, ал. 2 ЗДвП.
Ясно и еднопосочно е посочена правната квалификация на нарушението
по чл. 21, ал. 2 ЗДвП, която съответства на словесното описание на
нарушението.
От приобщените писмени доказателства е видно, че мобилната система
за контрол на скоростта на МПС е одобрен тип средство за измерване,
преминала е последваща проверка за изправност на 14.03.23г., като
резултатите от проверката са отразени в протокол № 019-СГ-
ИСИС/14.03.23г., с оглед на което техническото средство е било изправно
към датата на нарушението.
В електронния фиш е индивидуализирано автоматизираното техническо
средство, като е посочен неговият номер. С оглед на това е неоснователно
възражението в жалбата за липса на индивидуализация на техническото
4
средство. Видно от приобщените доказателства се касае за мобилна видео-
радарна система. Протоколът за използване на автоматизираното техническо
средство удостоверява времето и мястото на разполагането му, подкрепено и
от вещественото доказателствено средство – снимка, отразяваща мястото на
разполагане на техническото средство. Несъмнено е и важащото в процесния
участък ограничение на скоростта на движение – видно от снимковия
материал – снимка на процесния пътен участък и снимка на МПС с конкретно
отчетени стойности, се удостоверява, че на процесното място е поставен
пътен знак В-26, въвеждащ ограничение от 80 км/ч. Отделно от това и
протоколът за използване на автоматизираното техническо средство
удостоверява въведеното в контролирания участък ограничение на скоростта
на движение.
В случая е допустимо отговорността да бъде реализирана при условията
на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, тъй като е установено с автоматизирана система –
мобилна система за видеоконтрол, фиксирала скоростта. Съгласно
разпоредбата на чл. 189, ал. 4 /Нова – ДВ, бр. 10 от 2011г., изм. бр. 19 от
2015г., бр. 101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г., бр. 54 от 2017г./ при
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се
управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш
в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. В точка 65 /Нова – ДВ, бр. 19
от 2015г./ от ДР на ЗДвП е дадена дефиниция на „Автоматизирани технически
средства и системи”, които представляват уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона
за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: А)
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; Б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
На основание чл. 165, ал. 3 ЗДвП министърът на вътрешните работи е
издал Наредба № 8121з-532/12.05.15г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
5
движение по пътищата, обн. ДВ, бр. 36 от 19.05.15г., с която се уреждат
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи/АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от
Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като
чл. 3 от наредбата гласи, че за установените от АТСС нарушения на
правилата за движение по пътищата се издават елктронни фишове чрез
използване на автоматизирана информационна система.
При анализа на посочените разпоредби се налага изводът, че към
настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат
да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само
чрез използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни
автоматизирани технически средства и системи за контрол. Въведените
изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина
на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на
работа, който не изисква обслужване от контролния орган – освен
включването и изключването на мобилното АТСС отговарят на изискванията,
залегнали в ТР № 1 от 26.02.14г. на ВАС. Настоящият съдебен състав приема,
че електронен фиш за санкциониране на нарушение на ЗДвП може да бъде
издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, при условие че са
изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.15г. Първоначалните
действия на полицейските служители по заснемане на автомобила, движещ се
с превишена скорост, посредством система за видеоконтрол, без да бъде
спрян и без да са предявени на нарушителя данни от мобилната система за
видеоконтрол, сочат за процедура по издаване на електронен фиш съобразно
чл. 189, ал. 4 ЗДвП.
От субективна страна нарушението е извършено умишлено, тъй като
водачът е съзнавал, че максимално разрешената скорост на процесното място
е 80 км/ч извън населено място, въведена с пътен знак В-26, съзнавал е, че се
движи със скорост над разрешената, като е целял това.
Законосъобразно на жалбоподателката е ангажирана отговорност на
основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП, съобразно която санкционна норма за
превишаване от 31 до 40 км/ч извън населено място се налага глоба 300 лв.
Административното наказание е в абсолютно установен размер от 300 лева и
6
отсъстват предпоставки за обсъждане на размера му.
Обжалваният електронен фиш като законосъобразен следва да бъде
потвърден.
При този изход на делото въззиваемата страна има право на присъждане
на разноски. Тъй като въззиваемата страна е депозирала писмено становище
от процесуален представител по съществото на делото, жалбоподателката
следва да бъде осъдена да заплати 80 лева разноски за юрисконсултско
възнаграждение.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 7755891, издаден от
СДВР, с който на Н. М. Н. е наложено административно наказание глоба в
размер на 300 лв. на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП за
нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП.
ОСЪЖДА Н. М. Н. да заплати на СДВР 80 лева разноски за
юрисконсултско възнаграждение за съдебното производство.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд –
София град в 14-дневен срок от получаване от страните на съобщението за
изготвянето му на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава XII
АПК.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7