№ 41
гр. Нова Загора, 25.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на осми април
през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:РОСИЦА СТ. НЕНОВА
при участието на секретаря Радка Д. Чолакова
като разгледа докладваното от РОСИЦА СТ. НЕНОВА Административно
наказателно дело № 20252220200042 по описа за 2025 година
Производството е образувано по повод жалба от Т. Л. Л. против Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, серия К
№ 10049659 на ОД на МВР – Сливен, с който е наложено административно наказание
"Глоба" в размер на 400 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182 ал. 2, т. 5 от Закона за
движение по пътищата (ЗДвП) за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, а
именно: за това, че на 04.04.2024година в 12:48часа в общ. Нова Загора, по път III-554км
13+500/ на разклона за село Любенец/ при въведено ограничение на скоростта за извън
населено място до 50 км/ч с пътен знак В26, заснето с Автоматично техническо средство
АТСС и отчетен километров толеранс – 3 % с МПС Шкода Октавия с рег. № СВ0385РТ е
управлявал лекия автомобил със скорост от 97км/ч, като превишението на скоростта е 47
км/ч.
В жалбата, подадена до РС Нова Загора с вх. 475/24.01.2025 година в преклузивния
срок за обжалване на електронния фиш /електронният фиш е връчен срещу разписка на
нарушителя на 13.01.2024 година срещу подпис, а жалбата е входирана в НЗРС на
24.01.2024 година/ се твърди, че издаденият електронен фиш е неправилен и следва да бъде
отменен изцяло. Оспорва се така издадения фиш, като неотговарящ на минималните
изисквания за такъв, а именно да съдържа дата и място на нарушението и обстоятелства при
които е извършено, както и доказателства които го потвърждават. Сочи се, че на това място
няма пътен знак В26 ограничаващ скоростта на движение на МПС до 50км./ч
Жалбоподателят не се явява в о. с. з.
Въззиваемата страна, редовно уведомена, не изпраща представител, представено е
писмено становище.
РП Сливен редовно уведомена по реда на чл. 62 от ЗАНН не изпраща представител.
Съдът намира, че жалбата е подадена в срока и по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е
процесуално допустима. Съдът, като прецени събраните доказателства, намира за
установено от фактическа и правна страна следното: Жалбата е допустима като подадена от
надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу
акт подлежащ на съдебен контрол по смисъла на чл. 59д, т. 4 ЗАНН. Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
Санкциониращият орган представя доказателства относно датата на връчване на
електронния фиш, а именно 13.01.2025 година. Жалбоподателят също не оспорва датата на
връчване на издадения електронен фиш, като представя и доказателства за датата на
1
връчването му – на 19.07.2024 година. Жалбата е подадена РС Нова Загора на 24.01.2025год.
и изпратена за комплектоване на АНО с разпореждане на съда, тоест срокът за обжалване по
чл. 59, ал. 2 ЗАНН е спазен.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган ОДМВР – Сливен във връзка с
мястото на извършване на нарушението. Служебно известно на съда е ч със заповед, рег. №
8121з-1632 от 02.12.2021 година на министъра на вътрешните работи е видно, че определени
да издават фишове за налагане на глоби и да съставят актове за установяване на
административни нарушения по ЗДвП са определените полицейски органи по т. 1.1.1, т. 1.3.1
и т. 1.3.2, както и определени в т. 1. 2., т. 1.3.3 и т. 1.3.4 от заповедта.
Съгласно чл. 189, ал. 4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да
се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на
електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Видно от приложения
по делото електронен фиш, същият съдържа законоустановените реквизити и е в
съответствие с образеца по Заповед № 81213-172 от 29.02.2016 година на министъра на
вътрешните работи.
Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон
определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на
нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или
регистрационния номер на МПС. Съгласно § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат както стационари – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен
орган, така и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на
участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
От представените от АНО писмени доказателства, става ясно, че са спазени
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата, въведени с Наредба № 8121 з-532/l2.05.2015
г. Използваното автоматизирано техническо средство е одобрено по реда на Закона за
измерванията, видно от приложения по делото протокол от проверка на мобилна система за
видеоконтрол. От така посочения протокол се установява по безспорен начин годността на
техническото средство, чрез което е измерено превишението на скоростта, както и
възможността на това средство автоматично да фиксира допуснати нарушения за скорост
при предварително зададени параметри.
За установеното нарушение е изготвен и протокол за използването на процесното
мобилно автоматизирано техническо средство, съобразно изискването на чл. 10. ал. 1 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Видно от същия констатираното нарушение е било
извършено в указания в протокола период на проверката, а протокола е оформен съобразно
изискванията на Приложение № 1 към Наредбата. Следователно процесното ТС е
законосъобразно приведено в работен режим на твърдяното място и време, и е технически
изправно, поради което отговорността на жалбоподателката е законосъобразно ангажирана
по горепосочения специален ред.
В процесния ЕФ точно и ясно е посочено мястото на извършване на нарушението,
разположението на техническото средство - в посока гр. Нова Загора, ограничението на
скоростта, което е действало на това място - 50 км/ч въведено с пътен знак В-26, измерената
от АТС скорост, след приспаднатия в полза на нарушителя толеранс - 97км/ч, и наказуемото
превишение на скоростта - 47км/ч.
Точните координати на мястото на нарушението са отразени и в приложената към
преписката снимка, която съгласно чл. 189, ал. 15 от ЗДвП, е веществено доказателствено
2
средство в административнонаказателния процес. Последната също така е доказателство и
за посоката на движение на процесното МПС - видно приближаващо контролната точка.
Процесното нарушение е било установено и заснето с АТСС №120ссde– Протокол за
използване на АТСС от 04.04.2024 година, като нормативните изисквания са спазени. От
Протокол № №116-СГ-ИСИС/01.09.на БИМ Главна дирекция „мерки и измирвателни
уреди“ Отдел „изпитване на средства за измерване и софтуер“ е видно, че на АТСС е
извършена периодична проверка и заключението е, че при извършената проверка е
установено съответствие с одобрения тип. Грешките не превишават максимално
допустимите грешки за типа средство за измерване. Установено е наличието на всички
необходими надписи и означения върху средството за измерване.
Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство,
снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес – чл. 189, ал. 15 от ЗДвП. По делото е приложена
снимка – 0114952.
Протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година съдържа
информация за точното местонахождение на мястото за контрол, датата на използване на
АТСС, разположението на АТСС спрямо посоката на движение на контролираните МПС,
начало и край на работата с АТСС и другите реквизити съгласно Приложение № 1 към
посочената разпоредба. Приложена е и снимка от разположението на АТСС.
По делото е представана декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, в която собственика
на МПС е посочил жалбоподателя като друго лице, на което е предоставено за ползване и
управление автомобила, поради и което електрония фиш е издадан на жалбоподателя.
В издадения електронен фиш е описано точно извършеното административно
нарушение по чл. 21, ал. 2 вр с ал. 1 от ЗДвП, като нарушението е безспорно установено от
приложената разпечатка от автоматизираното техническото средство и приложен снимков
материал. От горното безспорно се установява, че процесният автомобил се е движил с
превишена скорост на 04.04.2024година в 12:48часа в общ. Нова Загора, по път III-554км
13+500/ на разклона за село Любенец/, за който е важало ограничение от 50 км/ч. въведено с
патен знак В26. Съгласно чл. 188, ал. 1 от ЗДвП "Собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. "
Правната квалификация по чл. 21, ал. 2вр с ал 1 от ЗДвП е съответстваща на описателната
част на нарушението.
От обективна страна, процесното моторно превозно средство, е управлявано с
превишена скорост – в случая със скорост, в участък, за който стойността на скоростта, която
не е трябвало да се превишава е 50 км/ч, а водачът е управлявал МПС със скорост 97км/ч,
тоест превишената стойност е 47 км/ч. На съда служебно му е известно, че мястото на
нарушението попада в териториалния обхват на ОДМВР Сливен.
Ето защо, съдът намира с оглед на доказателствата по делото, че е извършено
нарушение по чл. 21, ал. 2вр с чл.21 ал.1 от ЗДвП от водача на МПС, за което
жалбоподателят законосъобразно е санкциониран с административно-наказателна
отговорност по чл. 182, ал. 4 вр. ал. 2, т. 6 от ЗДвП, като му е наложена глоба в размер на 400
лв. Нарушението е надлежно описано и подведено под съответната материалноправна
разпоредба.
Административното наказание е определено в съответствие със санкционната норма
на чл. 182, ал. 4 вр. ал. 2, т. 5 от ЗДвП. Съгласно чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП Водач, който
превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва за превишаване от 41 до 50
km/h - с глоба 400 лв. В този смисъл обжалваният електронен фиш следва да бъде изцяло
потвърден.
С оглед горните мотиви и поради обстоятелството, че съобразно установеното
превишение на скоростта е наложено съответното административно наказание, то ЕФ следва
да се потвърди.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
3
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 10049659 на ОД на МВР – Сливен, с
който на Т. Л. Л. с ЕГН ********** от *** е наложено административно наказание "Глоба" в
размер на 600 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182 ал. 2, т. 5 от Закона за
движение по пътищата (ЗДвП) за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, ,
като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
по реда на АПК пред Административен съд гр. Сливен.
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
4