Решение по дело №70/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260056
Дата: 6 декември 2021 г. (в сила от 13 юни 2022 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200070
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

260056

 

град Първомай, 06.12.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесети май две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 70 по описа на Съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 30 / 10.03.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ № 50, представлявана от кмета Н.Г.М., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите на основание същите законови разпоредби е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

Жалбоподателят Община Първомай, редовно призована, не изпраща представител; чрез юрист при Общинска администрация - Първомай Д.К.Н. е депозирано писмено становище, с което по изложените в него и в Жалбата съображения се моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление.

Въззиваемата страна – Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, чрез процесуалния си представител Д.Г.К., директор на Дирекция „Административни, финансови и правни дейности“, моли Съдът да остави Жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Представя писмени бележки по същество, моли за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение по преценка на Съда.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна, макар и не по изложените в нея съображения.

 

От фактическа страна:

 

На основание разпоредбите на Закона за водите и Наредба № 2 / 08.06.2011 година на министъра на околната среда и водите в полза на Община Първомай от Директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ е издадено Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33140211 / 06.12.2016 година (изменено с Решение № РР-3120 / 03.07.2017 година – неразделна част от него) за ползване на воден обект: река Първомайско дере, поречие на река Марица, за заустване на отпадъчни води за експлоатация на обект „Канализационна система“ на град Първомай, област Пловдив.

Съгласно Разрешителното целта е ползването на водния обект за заустване на смесен поток пречистени битово-фекални и производствени отпадъчни води след градската пречиствателна станция и дъждовните отпадъчни води.

На 15.11.2020 година служители от Дирекция „Околна среда“, Отдел „Контролна дейност” в Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив главен експерт инж. А.Х.Д. (актосъставител) и главен специалист инж. В.И.Х. съвместно с представител на Регионална лаборатория - Пловдив към Изпълнителна агенция по околната среда и водите - София В.М.К и в присъствието на началника на пречиствателната станция Й.В.В. правят проверка на обекта за отпадъчни води на канализационната мрежа на град Първомай.

Извършен е обход по системата за филтриране на отпадъчната вода и е констатирано, че почти всички съоръжения по пътя на пречистването не работят, а от определения в Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година пункт за мониторинг на изход последно съоръжение за пречистване, преди заустване във водоприемника, е иззета еднократна проба на водата, предвид че утаителните съоръжения на станцията не функционират.

На място е съставен и връчен на Й.В.В. Протокол за проверка № 0000969 / 25.11.2020 година, като за нуждите на проверката е съставен и Протокол № 916 / 25.11.2020 го за вземане на проби / извадки от води и при изследването им в акредитирана лаборатория е изготвен Протокол от изпитване № К 10-1815 / 17.12.2020 година.

На 02.02.2021 година, след надлежна покана, в Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив се явява представител на Община Първомай и в негово присъствие е съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 14.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

В Акта и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление като юридически факти, водещи до административнонаказателна отговорност, заради бездействие от страна на Общината жалбоподател и се сочат: неосигуряване на технически изправни пречиствателни съоръжения, които ефективно да пречистват отпадъчните води с цел постигане на индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО), заложени в разрешителното за заустване; неосигуряване измерването на количеството зауствани отпадъчни води, след повреда на измервателното устройство; неосигуряване на пробовземане и изследване на отпадъчните води от акредитирана лаборатория, съгласно плана за собствен мониторинг и разрешителното за заустване. Това бездействие, от своя страна, е неизпълнение на условията по Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година (изменено с Решение № РР-3120 / 03.07.2017 година) – по т. 2 и т. 3 от Изисквания към пречиствателната станция/пречиствателни съоръжения: да се поддържат в технологична и експлоатационна изправност пречиствателните съоръжения и да се осигури пробовземане и изследване на отпадъчните води от акредитирана лаборатория, съгласно плана за собствен мониторинг и разрешителното за ползване на воден обект, както и по т. 1 от Специфични изисквания към местата за мониторинг и програмата за мониторинг: да се осигури измерване на количеството зауствани отпадъчни води. За това правилно деянието е квалифицирано като нарушение по чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите, съгласно чийто текст водоползвателите – титуляри на разрешителни, имат задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни, издадени по реда на Закона за опазване на околната среда, и точно е определена следващата се за административното нарушение санкция по чл. 200, ал. 1, т. 2 от Закона за водите, която разпоредба визира: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва водни обекти, водностопански съоръжения и системи или изгражда такива без необходимото за това основание или в отклонение от предвидените условия в разрешителното – от 2000 лв. до 10000 лв.

Въпреки изложеното Наказателно постановление № 30 / 10.03.2020 година подлежи на отмяна като незаконосъобразно.

В него, както и в Акт № 14 / 02.02.2021 година за дата на деянието се сочи 25.02.2020 година, при наличие, че се касае за проверка от 15.11.2020 година. Описанието на нарушението с място и дата на извършване са задължителни елементи от съдържанието на наказателното постановление по регламента на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН и времевото неконкретизиране на деянието е съществено нарушение на процесуалните правила при издаване на акта на наказващия орган, защото времето на извършване на нарушението е обективен елемент от състава на нарушението и пряко се отразява негативно върху правото на защита на жалбоподателя – не може безспорно да се установи моментът на неизпълнение на законовия императив. В случая това особено важи за конкретния казус, тъй като на настоящия съдебен състав е служебно известно от производства по Глава трета, Раздел V от ЗАНН, че на Община Първомай от Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив вече е налагана имуществена санкция по чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите с Наказателно постановление № 23 / 13.03.2020 година и с Наказателно постановление № 98 / 29.12.2020 година, заради неспазване на условията по Разрешително № 33140211 / 06.12.2016 година (изменено с Решение № РР-3120 / 03.07.2017 година).

В светлината на горното съществено процесуално нарушение се явява и датата на процесното Наказателно постановление, предмет на настоящото обжалване, – 10.03.2020 година. За нея от процесуалния представител на въззиваемата страна се сочи допусната техническа грешка при изписване на годината, тъй като Акт № 14 е съставен през 2021 година и се представят доказателства за това, за да бъде издадено Наказателно постановление № 30 през 2020 година. Но при грешно посочена дата на административното нарушение и при двукратно предходно санкциониране на същия субект за същото нарушение, неправилно посочената дата на постановлението, с което се ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, създава за него особено затруднение да организира адекватна защита на правата си.

Отделно от посоченото, буди съмнение дали с ангажиране на административнонаказателната отговорност на Община Първомай с процесното Наказателно постановление не е нарушен принципът non bis in idem, доколкото на Съда е служебно известно при обжалване на Наказателно постановление № 98 / 29.12.2020 година, че проверката на 15.11.2020 година е във връзка с предходна проверка на обекта за отпадъчни води на канализационната мрежа на град Първомай на 05.08.2020 година, когато са дадени преписания за предприемане на действия за ремонтиране на всички съоръжения на пречиствателната станция за осигуряване на техническа експлоатационна изправност и недопускане на замърсяване на водите на река Първомайско дере, поречие на река Марица, със срок на изпълнение, за което писмено да се уведоми Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, а Протокол за проверка № 0000969 / 25.11.2020 година е представен в онова съдебно заседание за доказателство за неизпълнение на тези предписания.

Предвид изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН настоящият съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 30 / 10.03.2020 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите - Пловдив, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ № 50, представлявана от кмета Н.Г.М., за нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите на основание същите законови разпоредби е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                               (п)               

СЗ