Решение по дело №606/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 68
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 3 април 2020 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20197110700606
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

  68                                                                   06.03.2020г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на четвърти март                                                                                   две хиляди и двадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                    2.АСЯ СТОИМЕНОВА

при участието на секретаря Лидия Стоилова

и в присъствие на прокурор Марияна Сиракова от КОП

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 606 по описа на съда за 2019г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Марияна Сиракова като прокурор в Окръжна прокуратура - Кюстендил с административен адрес: гр.Кюстендил, ул.“Гороцветна“ № 14 протестира чл.58, ал.6 и ал.7 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Невестино. Релевира материална незаконосъобразност на оспорените текстове. Прокурорът сочи, че разпоредбите инкорпорират нормите на чл.61с, ал.4 и 5 от ЗМДТ, които са обявени за противоконституционни с решение №5/05.04.2012г. на КС по к.д.№13/2011г., обн., ДВ, бр.30/2012г. Моли за отмяна на разпоредбите и присъждане на деловодни разноски.

            В с.з. представителят на КОП поддържа протеста.

            Ответният ОбС – Невестино не изразява становище по протеста.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с оспорването и приложените по делото писмени доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

Оспорените текстове на чл.58, ал.6 и ал.7 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Невестино са приети с т.3 от решение №15 по Протокол №2/07.12.2011г. на ОбС - Невестино, когато е въведен нов Раздел VI “Туристически данък”. Текстовете са, както следва:

„Чл.58 /6/ Когато сборът от данъка по ал.1, ал.2 и ал.3 за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината по местонахождение на средството за подслон или мястото за настаняване до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва.”.

/7/ Разликата по ал.6 се определя по следната формула:

Р = (РДхПКхДх30/100) – ДД,

където:

Р е разликата за внасяне;

РД – размерът на данъка по ал.1, ал.2 и ал.3;

ПК – пълният капацитет на броя на леглата в средството за подслон или мястото за настаняване за календарната година;

Д – брой дни в годината;

ДД – сборът на дължимия данък по ал.2 за календарната година.”.

Пълният текст на Наредбата е приложен на л.10-23 от делото. Правното основание за изменението е чл.21, ал.1, т.7 и ал.2 от ЗМСМА, чл.1, ал.1, т.7 и чл.61р от ЗМДТ и §26 от ПЗР на ЗМДТ. Проектът за изменение е разгледан на заседанието на ПК по икономика, бюджет и финанси по Протокол №1/06.11.2011г. с положително становище за неговото приемане. Изменението е гласувано въз основа на ДЗ на земестник-кмета на Общината с №3153/01.12.2011г., съдържаща мотиви за изменението. Измененията в Наредбата са включени като т.14 от дневния ред на заседанието на ОбС от 07.12.2011г. и са приети с гласовете на всички 11 общински съветници при поименно гласуване.

Съгласно Правилника за организацията и дейността на ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, право на инициатива за внасяне на проекти за наредби, правилници, решения, инструкции и др. имат общинските съветници, кметът на общината, заместник-кметовете и секретаря на общината, главния архитект и управителите на търговските дружества /чл.65, ал.2/, като проектите се разглеждат от съответната компетентна ПК /чл.68, ал.2/, а приетите актове се разгласяват на населението на общината чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и се обявяват на таблото в сградата на общинската администрация /чл.69, ал.3/.

По делото са представени доказателства за публикуване на приетата Наредба, но липсват доказателства за публикуване на проекта за нейното  изменение от 2011г. поради смяна на сайта на общината и страницата на сървъра, на който е хоствана информацията, като архив не е запазен /вж. писмото на председателя на ОбС рег.индекс 1531/16.01.2020г./.

По реда на чл.188 от АПК съдът е съобщил оспорването чрез обявление, обнародвано в ДВ бр.10/04.02.2020г., копие от обявлението е поставил на определеното за това място в съда и го е публикувал в Интернет страницата на ВАС /вж. л.135-139/. По делото няма присъединили се или встъпили лица съгласно чл.189, ал.2 от АПК.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе писмени доказателствени средства.

С оглед така установената фактическа обстановка протестът на прокурора е допустим. Съгласно нормата на чл.186, ал.2 от АПК прокурорът е измежду лицата с право на оспорване на подзаконовите нормативни актове. Наредбата е подзаконов нормативен акт, който съдържа административноправни норми, относими за неопределен и неограничен брой адресати с многократно правно действие по легалната дефиниция на чл.75, ал.1 от АПК. Изложените характеристики определят Наредбата като нормативен административен акт. Съдът в посочения състав притежава териториална и материална компетентност за постановяване на валиден съдебен акт по реда на чл.191, ал.2 във вр. с чл.133, ал.2, изр.последно от АПК. Претенцията на оспорващия е съобразена с възможността по чл.185, ал.2, пр.2 от АПК.

Разгледан по същество, протестът е основателен. Съображенията за това са следните:

Съгласно препращането от чл.196 от АПК, на основание чл.168, ал.1 от АПК съдът дължи служебната проверка за законосъобразност на оспорените разпоредби от Наредбата на основанията по чл.146 от АПК

Наредбата е издадена от компетентен орган. По законовата делегация от чл.1, ал.2 във вр. с чл.61с, ал.1 от ЗМДТ, ОбС определя с наредба размера на туристическия данък при условията, по реда и в границите, определени в закона.

Спазена е формата на оспорените текстове от Наредбата, т.к. мястото и номерацията им съответства на предвидения строеж на нормативните актове, посочен в чл.32, ал.1 и ал.2, т.1, чл.51, т.2 и чл.52, ал.2, изр.1 и 2 от Указ №883/24.04.1974г. за прилагане на ЗНА във вр. с §7 от ПЗР на ЗНА.

При приемането на измененията на Наредбата от 07.12.2011г. е спазена процедурата по чл.27, ал.2, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА за кворум, мнозинство и поименно гласуване. Приетите изменения на Наредбата са публикувани на официалната интернет страница на общината, поради което е спазена и процедурата по чл.78, ал.3 от АПК.

            Не така обаче стои въпросът за публикуване на проекта за изменение на Наредбата от 2011г. с мотивите към него по правилата на чл.26, ал.2 и чл.28, ал.2 от ЗНА в редакцията, обн. ДВ, бр.46/2007г. във вр. с чл.80 и чл.142, ал.1 от АПК. Ответникът, с оглед доказателствената тежест в процеса по чл.170, ал.1 от АПК и указанията на съда по чл.171, ал.4 от АПК, не доказа, че проектът за приемане на Наредбата е публикуван по указания в закона начин. Налице е съществено процесуално нарушение в процедурата по приемане на оспорените разпоредби от Наредбата. Целта на чл.26, ал.2 от ЗНА е да се осигури възможност на заинтересованите лица да упражнят правото си на участие  в производството по подготовката на актовете, засягащи законовите им интереси. Публикуването и разгласяването на проекта на Наредбата представлява начина, чрез който се проявява принципът за откритост и съгласуваност, съдържащ се в чл.26, ал.1 от ЗНА. Задължение да следи за спазване на цитирания принцип има органът, притежаващ правомощието да приеме или не дадения проект. Дейността на органа следва да бъде съобразена и с основните принципи на чл.4, чл.8 и чл.12 от АПК – за законност, равенство и достъпност, публичност и прозрачност. Процедурата по приемане на нормативните административни актове е регламентирана императивно, за да се защити публичния интерес. В този смисъл липсата на доказателства за публикуване на проекта за изменения на Наредбата и за спазване на 14-дневния срок съставляват съществени процесуални нарушения. Аналогичен е и текстът на чл.77 от АПК, задължаващ компетентният орган да издаде акта, след като обсъди проекта заедно с направените становища, предложения и възражения. Изложеното налага извода за незаконосъобразност на процесуално основание на оспорените текстове от Наредбата.

            Оспорените текстове противоречат и на материалния закон.

            Разпоредбите на чл.58, ал.6 и ал.7 от Наредбата инкорпорират в себе си законовите правила на чл.61с, ал.4 и 5 от ЗМДТ. Тези правила обаче са обявени за противоконституционни с решение №5/05.04.2012г. на КС по к.д.№13/2011г. Решението е обнародвано в ДВ, бр.30/17.04.2012г. и на основание чл.151, ал.2, изр.2 от Конституцията на Република България е влязло в сила на 21.04.2012г. С влизането му в сила, обявените за противоконституционни текстове от закона не се прилагат /вж. чл.151, ал.2, изр.последно от Конституцията и чл.22, ал.2 от Закона за Конституционния съд/. Отмяната е за напред /ex nunc/, което ще рече, че от 21.04.2012г. посочените норми от ЗМДТ са обезсилени и е недопустимо тяхното прилагане. По силата на общото правило на чл.15, ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. С продължилото действие на чл.58, ал.6 и ал.7 от Наредбата след отмяната на чл.61с, ал.4 и 5 от ЗМДТ, е нарушено правилото на чл.15, ал.1 от ЗНА. Текстовете от наредбата са незаконосъобразни по същество и подлежат на отмяна.

            На основание чл.143, ал.1 във вр. с чл.196 от АПК ОбС – Невестино дължи на КОП заплащане на 20лв. такса за обнародване на оспорването в ДВ.

            Мотивиран от горното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.58, ал.6 и ал.7 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Невестино, приети с т.3 от решение №15 по Протокол №2/07.12.2011г. от заседанието на ОбС - Невестино.

ОСЪЖДА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ – НЕВЕСТИНО да заплати на ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА - КЮСТЕНДИЛ деловодни разноски в размер на 20лв. /двадесет лева/.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него.

            В случай на неподаване на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени от ВАС, решението да се обнародва по реда на чл.37, ал.3 от ЗНА и чл.22, ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.194 от АПК.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                   2.