Определение по дело №1383/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1169
Дата: 21 юли 2022 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20227180701383
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2022 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ 1169

 

Град Пловдив, 21 юли 2022 година

 

        

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ХІV състав, в закрито заседание на двадесет и първи юли през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Величка Георгиева

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 1383 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на И.М.И., ЕГН **********,***, чрез адв. Д., против отказ във връзка с искане за преустановяване на действия по заличаване на гражданство, обективиран в писмо изх.№ 97-00-1443#9 от 07.03.2022 г. на Министерство на правосъдието.

В жалбата се иска да бъде отменен като незаконосъобразен, неправилен и немотивиран посоченият отказ. Развива подробни съображения по същество в тази връзка. Твърди, че оспореният отказ представлява административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, тъй като с него се засягат непосредствено права на жалбоподателя, тъй като му се отказва преустановяване на действия по заличаването му в регистрите на българските граждани на Република Българи, което обуславя наличието на основание за оспорването му пред съда.

Ответната страна – директор на дирекция „Българско гражданство“ взема становище чрез министъра на правосъдието, в което се посочва, че жалбата е недопустима, а по същество – неоснователна. Счита на първо място, че жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено, тъй като не е налице годен за обжалване акт. Посочва, че писмото има уведомителен характер и не създава права и задължения за жалбоподателя. Развива подробни съображения в тази насока и по същество на спора.

Административен съд – Пловдив в настоящия си състав намира, че подадената жалба е недопустима за разглеждане по същество, предвид следното.

От представената административна преписка се установява, че с писмо от 17.09.2021 г. на директора на дирекция „Българско гражданство“ при Министерство на правосъдието е отправено писмено указание до Община Хитрино /л.61 от адм.д. № 2814 от 22 г. по описа на АССГ/ на основание чл.115, ал.1, т.3, във вр.с чл.113, ал.2 от Закона за гражданската регистрация, да бъде започната процедура по заличаване вписването в регистрите на населението като български гражданин лицето И.М.И., ЕГН **********, родено на *** г. в с.Длъжко, Република България, тъй като същото е загубило българското си гражданство, считано от 12.09.1978 г. с факта на изселването си в Република Турция.

Оспореното пред настоящата съдебна инстанция писмо изх.№ 97-00-1443#9 от 07.03.2022 г. на директора на дирекция „Българско гражданство“ при Министерство на правосъдието представлява пореден отговор до лицето и настоящ жалбоподател относно така дадените указания към общината за започване на процедура по Закона за гражданската регистрация.

В процесното писмо се посочва, че в предишно писмо до жалбоподателя с изх.№ 97-00-1443/ 14.02.2022 г. му е предоставена изчерпателна информация относно фактите и обстоятелствата, които са меродавни при определяне на гражданството му, като в случая становището, че не е български гражданин е съобразено с нормативната уредба. Посочено е, че за да бъде направен категоричен извод относно датата, както и начинът, по който същият е напуснал страната, е извършена обстойна проверка на документите, представени по преписките на децата на жалбоподателя И., както са извършени и допълнителни проверки и изискани документи от общините Хитрино и Пловдив.

Посочено е още в писмото, че представените доказателства удостоверяват по категоричен начин обстоятелството, че жалбоподателят е напуснал страната като български гражданин от небългарска /турска/ народност и съответно е пристигнал в Република Турция на 12.09.1978 г. Посочено е, че този факт определя и приложима разпоредба при формиране на правно валидно становище относно гражданството, а именно текстът на чл.16, ал.2, обн.ДВ, бр.79 от Закона за българското гражданство от 11.10.1968 г. /отм.ДВ, бр.64 от 1986 г./. Посочено е, че в случая гражданството е настъпило автоматично.

Посочено е в писмото, че счита становището на дирекция „Българско гражданство“ за закносъобразно, като е направен задълбочен анализ на представените и на допълнително изисканите доказателства.

В заключение с писмото се уведомява жалбоподателят, че твърденията за предприемане на действия от страна на дирекция „Българско гражданство“ за прекратяване на гражданството му, както и направеното искане за преустановяване на действия по заличаване на гражданство за неоснователни.

От изложеното до тук съдът намира, че се касае за писмо с уведомителен характер. Съобразно нормата на чл.40, ал.1, т.1 от Закона за българското гражданство - информация за гражданството на лицата могат да искат: 1. лицето, данни за гражданството на което се съхраняват, а след смъртта му - неговите наследници; 2. органите на съдебната власт, министерствата и органите на местното самоуправление и местната администрация в рамките на тяхната компетентност и в случаите, определени със закон. Съгласно ал.2 от сочената норма министърът на правосъдието осигурява опазването и съхраняването на документите, свързани с гражданството. Поради това и при извършване на проверка, лицата биват уведомявани за събраните данни.

Посоченото е в унисон и с нормата на чл.113, ал.2 от Закона за гражданската регистрация, според който методическото ръководство и контролът на дейностите, свързани с гражданската регистрация, се осъществяват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството със съдействието на Министерството на правосъдието и Комисията за защита на личните данни. Според новелата на чл. 115, ал.1 т.3 от Закона за гражданската регистрация на ЕСГРАОН ежедневно предоставят данни следните институции и поделенията им: ….т. 3. (Изм. - ДВ, бр. 96 от 2004 г., доп., бр. 39 от 2011 г., в сила от 20.05.2011 г.) Министерството на правосъдието - документи за вписване в регистрите за населението и на актовете за раждане.

Даденото становище по същество в случая с процесното писмо от страна на орган на Министерство на правосъдието във връзка с установените данни за жалбоподателя касае друг административен орган, който е компетентен да извърши процедурата по заличаване на вписването в регистрите на населението, съгласно предвидената в чл.113, ал.1 от ЗГР процедура, подробно уредена в Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

С други думи започнала е административна процедура, допустима по закон, която следва да приключи със съответния административен акт и от съответния компетентен орган, който ще подлежи на оспорване пред съд. Поради това и не е налице отказ за преустановяване на действия по заличаване на гражданство, тъй като в случая Министерство на правосъдието не е компетентният за това орган, а само дава становище и предоставя доказателствата за фактите за обосноваване на определени правни изводи съобразно предвидената от закона процедура.

С процесното писмо жалбоподателят е уведомен за извършваните в хода на административната процедура действия по събирането на доказателства и изводите, на които навеждат те. Извършваните действия от страна на ответника в хода на тази административна процедура представляват част от предвиденото в закона и наредбата административно производство.

Водим от гореизложеното, Административен съд Пловдив, I отделение, ХIV състав, на основание чл,159, т.1 АПК

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.М.И., ЕГН **********,***, чрез адв. Д., против отказ във връзка с искане за преустановяване на действия по заличаване на гражданство, обективиран в писмо изх.№ 97-00-1443#9 от 07.03.2022 г. на Министерство на правосъдието.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1383 по описа на Административен съд – гр.Пловдив за 2022 година.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седемдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

                                   

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: