О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1169
Град Пловдив, 21 юли 2022
година
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ,
І отделение, ХІV състав, в закрито заседание на двадесет
и първи юли през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Величка Георгиева
като разгледа
докладваното от съдията административно
дело № 1383 по описа на съда за 2022
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на И.М.И., ЕГН **********,***,
чрез адв. Д., против отказ във връзка с искане за преустановяване на действия
по заличаване на гражданство, обективиран в писмо изх.№ 97-00-1443#9 от 07.03.2022 г. на Министерство на правосъдието.
В жалбата се иска да бъде отменен като незаконосъобразен, неправилен и
немотивиран посоченият отказ. Развива подробни съображения по същество в тази
връзка. Твърди, че оспореният отказ представлява административен акт по смисъла
на чл.21 от АПК, тъй като с него се засягат непосредствено права на
жалбоподателя, тъй като му се отказва преустановяване на действия по
заличаването му в регистрите на българските граждани на Република Българи,
което обуславя наличието на основание за оспорването му пред съда.
Ответната страна – директор на дирекция „Българско гражданство“ взема
становище чрез министъра на правосъдието, в което се посочва, че жалбата е
недопустима, а по същество – неоснователна. Счита на първо място, че жалбата
следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено,
тъй като не е налице годен за обжалване акт. Посочва, че писмото има
уведомителен характер и не създава права и задължения за жалбоподателя. Развива
подробни съображения в тази насока и по същество на спора.
Административен съд – Пловдив в настоящия си състав намира, че
подадената жалба е недопустима за разглеждане по същество, предвид следното.
От представената административна преписка се установява, че с писмо от
17.09.2021 г. на директора на дирекция „Българско гражданство“ при Министерство
на правосъдието е отправено писмено указание до Община Хитрино /л.61 от адм.д.
№ 2814 от 22 г. по описа на АССГ/ на основание чл.115, ал.1, т.3, във вр.с
чл.113, ал.2 от Закона за гражданската регистрация, да бъде започната процедура
по заличаване вписването в регистрите на населението като български гражданин
лицето И.М.И., ЕГН **********, родено на *** г. в с.Длъжко, Република България,
тъй като същото е загубило българското си гражданство, считано от 12.09.1978 г.
с факта на изселването си в Република Турция.
Оспореното пред настоящата съдебна инстанция писмо изх.№ 97-00-1443#9 от
07.03.2022 г. на директора на дирекция „Българско гражданство“ при Министерство
на правосъдието представлява пореден отговор до лицето и настоящ жалбоподател
относно така дадените указания към общината за започване на процедура по Закона
за гражданската регистрация.
В процесното писмо се посочва, че в предишно писмо до жалбоподателя с
изх.№ 97-00-1443/ 14.02.2022 г. му е предоставена изчерпателна информация
относно фактите и обстоятелствата, които са меродавни при определяне на
гражданството му, като в случая становището, че не е български гражданин е
съобразено с нормативната уредба. Посочено е, че за да бъде направен
категоричен извод относно датата, както и начинът, по който същият е напуснал
страната, е извършена обстойна проверка на документите, представени по
преписките на децата на жалбоподателя И., както са извършени и допълнителни
проверки и изискани документи от общините Хитрино и Пловдив.
Посочено е още в писмото, че представените доказателства удостоверяват
по категоричен начин обстоятелството, че жалбоподателят е напуснал страната
като български гражданин от небългарска /турска/ народност и съответно е
пристигнал в Република Турция на 12.09.1978 г. Посочено е, че този факт
определя и приложима разпоредба при формиране на правно валидно становище
относно гражданството, а именно текстът на чл.16, ал.2, обн.ДВ, бр.79 от Закона
за българското гражданство от 11.10.1968 г. /отм.ДВ, бр.64 от 1986 г./. Посочено
е, че в случая гражданството е настъпило автоматично.
Посочено е в писмото, че счита становището на дирекция „Българско
гражданство“ за закносъобразно, като е направен задълбочен анализ на
представените и на допълнително изисканите доказателства.
В заключение с писмото се уведомява жалбоподателят, че твърденията за
предприемане на действия от страна на дирекция „Българско гражданство“ за
прекратяване на гражданството му, както и направеното искане за преустановяване
на действия по заличаване на гражданство за неоснователни.
От изложеното до тук съдът намира, че се касае за писмо с уведомителен
характер. Съобразно нормата на чл.40, ал.1, т.1 от Закона за българското
гражданство - информация за гражданството на лицата могат да искат: 1. лицето,
данни за гражданството на което се съхраняват, а след смъртта му - неговите
наследници; 2. органите на съдебната власт, министерствата и органите на
местното самоуправление и местната администрация в рамките на тяхната
компетентност и в случаите, определени със закон. Съгласно ал.2 от сочената
норма министърът на правосъдието осигурява опазването и съхраняването на
документите, свързани с гражданството. Поради това и при извършване на
проверка, лицата биват уведомявани за събраните данни.
Посоченото е в унисон и с нормата на чл.113, ал.2 от Закона за
гражданската регистрация, според който методическото ръководство и контролът на
дейностите, свързани с гражданската регистрация, се осъществяват от
Министерството на регионалното развитие и благоустройството със съдействието на
Министерството на правосъдието и Комисията за защита на личните данни. Според
новелата на чл. 115, ал.1 т.3 от Закона за гражданската регистрация на ЕСГРАОН
ежедневно предоставят данни следните институции и поделенията им: ….т. 3. (Изм.
- ДВ, бр. 96 от 2004 г., доп., бр. 39 от 2011 г., в сила от 20.05.2011 г.)
Министерството на правосъдието - документи за вписване в регистрите за населението
и на актовете за раждане.
Даденото становище по същество в случая с процесното писмо от страна на
орган на Министерство на правосъдието във връзка с установените данни за
жалбоподателя касае друг административен орган, който е компетентен да извърши
процедурата по заличаване на вписването в регистрите на населението, съгласно
предвидената в чл.113, ал.1 от ЗГР процедура, подробно уредена в Наредба №
РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска
регистрация на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
С други думи започнала е административна процедура, допустима по закон,
която следва да приключи със съответния административен акт и от съответния
компетентен орган, който ще подлежи на оспорване пред съд. Поради това и не е
налице отказ за преустановяване на действия по заличаване на гражданство, тъй
като в случая Министерство на правосъдието не е компетентният за това орган, а
само дава становище и предоставя доказателствата за фактите за обосноваване на
определени правни изводи съобразно предвидената от закона процедура.
С процесното писмо жалбоподателят е уведомен за извършваните в хода на
административната процедура действия по събирането на доказателства и изводите,
на които навеждат те. Извършваните действия от страна на ответника в хода на
тази административна процедура представляват част от предвиденото в закона и
наредбата административно производство.
Водим от гореизложеното, Административен съд Пловдив, I отделение, ХIV
състав, на основание чл,159, т.1 АПК
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.М.И., ЕГН **********,***, чрез адв. Д., против отказ във
връзка с искане за преустановяване на действия по заличаване на гражданство,
обективиран в писмо изх.№ 97-00-1443#9 от 07.03.2022 г. на Министерство на
правосъдието.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 1383 по описа на
Административен съд – гр.Пловдив за 2022 година.
Определението подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седемдневен срок
от съобщаването му с препис за страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: